آیا امام حسین سلام الله علیه مغلوب شد یا پیروز گردید ؟
تبهای اولیه
شبهه :
خدای متعال در قرآن کریم می فرماید :
« و من یتول الله و رسوله والذین آمنوا فانّ حزب الله هم الغالبون » . 1
و كسى كه خدا و فرستاده او و كسانى را كه ايمان آوردهاند به ولايت و سرپرستى بپذيرد (از حزب خداست و) بی ترديد حزب خدا پيروزند .
همه می دانیم که امام حسین سلام علیه از اعاظم و امام حزب الله است اگر این گونه است پس چرا شکست خورد و مغلوب یزیدیان گردید ؟
مقدمه و جواب :
برای فهم معنای غلبه باید اقسام آن را فهمید :
غلبه جسمی :
به این معنا که شخصی به شخصی و بدن عنصری مادی ای بر بدن مادی عنصری دیگر غلبه کند و او را از بین ببرد . که این نوع مغلوبیت البته با معامله ای که حضرت سید الشهداء با خدای متعال داشتند در مورد جسم آن حضرت صدق می کند . اما غلبه ای که منظور نظر قرآن کریم است از این جهت نیست بلکه از جهاتی دیگر است که اشاره می نماییم :
غلبه ی حجت و دلیل :
همه ی مورخین نوشتند و همه ی عقلای عالم فهمیدند که حجت و دلیلی که حضرت برای مبارزه با طاغوت عصر خویش اقامه فرمود نه تنها ریشه ی قرآنی و دینی دارد بلکه عقلانی و انسانی و بر مبنای ظلم ستیزی و عدالت خواهی و اصلاح طلبی بوده است که تمام انسان های آزاده ی دنیا در این جهت حضرت سیدالشهداء را غالب میدان کربلا می دانند و یزیدیان ظالم و ستمگر را مغلوب .
غلبه ی شخصیت :
بعد از واقعه ی جان سوز کربلا ، امام حسین سلام الله علیه به عنوان شخصیت محبوب و مورد علاقه و اسوه ی تمام مظلومان و عدالت خواهان و آزادگان عالم شناخته می شود ، و آن حضرت به عنوان یک الگوی مثبت و نورانی از حیث شخصیتی و حق طلبی در تارک عالم تا قیام قیامت می درخشد . بر عکس دشمنان و قاتلین آن حضرت به عنوان نمادهای منفی و ظلمانی مورد نفرت تمام انسان های آزاده و حق طلب قرار گرفته و نام و عمل زشتشان در ذهن و حافظه ی تاریخ بشر ثبت و ضبط گردیده است . پس باز امام حسین و اهل بیتش سلام الله علیهم غالب میدان هستند .
غلبه ی در هدف :
هدف امام حسین سلام الله علیه از قیام خونبارش ، امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح دین جدش رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده است . و در این جهت نیز حضرت غالب گردیدند و نشان غلبه ی در هدف آن حضرت وجود مکتب حقه ی اهل بیت است که در روزگار پر از ظلم و فساد عالم تنها مکتب پویا و ظلم ستیز و به عنوان قوه ی فعال تمام ادیان و مکاتب مورد اعتراف نظام سلطه ی جهانی و مستکبرین عالم است . هدف دشمن ریشه کنی دین مبین اسلام و قرآن بوده است و هدف امام زنده نگه داشتن آن ، اگر نامی از اسلام و قرآن و رسول خدا هست به برکت آن شهادت عظمی و اسارت کبری بوده است . پس می بینیم که در این جا هم امام حزب الله غالب و حزب شیطان مغلوب گردیده است .
پی نوشت :
1 - سوره ی مائده آیه ی 56 .
ادامه دارد ....
غالبیت از دیدگاه مادّی و مادّیون با غالبیت از نظر دینی و الهی دارای فرق است :
غالبیت مجموعی :
غالبیت از دیدگاه مادّی از نوع غلبه ی مجموعی می باشد از آن جا که آنان معتقد به ماده هستند متقابلاَ معیار سنجش آنان و دیدگاهشان نیز صرفاَ مادی است . لذا آنان پیروزی ظاهری مادی را پیروزی و غلبه ی واقعی و شکست ظاهری را نیز مغلوبیت واقعی می پندارند . و در نتیجه در محاسبات مادی گرایانه خود پیروزی ظاهری خود را با شکست هایشان جمع می زنند و نتیجه گیری می کنند که مجموعاَ غالب هستند .
غالبیت جمیعی :
اما غالبیت الهی و قرآنی از نوع غلبه ی جمیعی می باشد . انسان مؤمن چون به عالم غیب معتقد است و رضای پروردگار هدف نهایی اوست از هر گونه خسارت و شکست ظاهری به مانند غلبه ظاهری تعریفی پیروزمندانه دارد . و خداوند تمام کسانی که در راه او مجاهده نمایند و در این راه دچار خسارت ظاهری هم بشوند پیروزمندان واقعی می داند و شکستی بر آنان متصور نیست نه بر بزرگ آنان نه بر خردسالشان ، نه بر مردشان و نه بر زنانشان و به فرمایش قرآن :
قال الله تعالی :
« قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلاَّ إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِكُمْ أَن يُصِيبَكُمُ اللّهُ بِعَذَابٍ مِّنْ عِندِهِ أَوْ بِأَيْدِينَا فَتَرَبَّصُواْ إِنَّا مَعَكُم مُّتَرَبِّصُونَ » . 1 بگو : آيا درباره ما جز يكى از دو نيكى [ پيروزى يا شهادت ] را انتظار مي بريد ؟ در صورتى كه ما درباره شما انتظار مي بريم كه خدا از سوى خود يا به دست ما عذابى به شما برساند ; پس انتظار بريد كه ما هم با شما منتظريم .
پس در دیدگاه الهی و قرآنی تمام اعضای حزب الله جمیعاَ پیروز واقعی هستند چه شهید بشوند و چه جانباز و چه اسیر و چه دچار سایر خسارات ظاهری بشوند .
پی نوشت :
1 - سوره ی توبه آیه ی 51 .