آیا خداوند دست مردان را برای ظلم به زنان باز گذاشته است؟!
تبهای اولیه
حدیث (9) امام سجاد عليهالسلام :
وَ اَمّا حَقُّ الزَّوجَةِ فَاَنْ تَعْلَمَ اَنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَها لَكَ سَكَنا وَ اُنْسا فَتَعْلَمَ اَنَّ ذلِكَ نِعْمَةٌ مِنَ اللّهِ عَلَيْكَ فَـتُـكْرِمَها وَ تَرْفُقَ بِها وَ اِنْ كانَ حَقُّكَ اَوجَبَ فَاِنَّ لَها عَلَيْكَ اَنْ تَرْحَمَها؛
حق زن اين است كه بدانى خداوند عزوجل او را مايه آرامش و انس تو قرار داده و اين نعمتى از جانب اوست، پس احترامش كن و با او مدارا نما، هر چند حق تو بر او واجب تر است اما اين حق اوست كه با او مهربان باشى.
من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 621، ح 3214
حدیث (10) پيامبر صلى الله عليه و آله :
خَيْرُكُم خَيْرُكُم لِنِسائِهِ و اَنَا خَيْرُكُم لِنِسائى؛
بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم.
من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 443
حدیث(11) حضرت فاطمه (س):
خِیارُکم اَلیَنُکُم مَناکِبَهً وَ اَکرَمُهُم لِنِسائِهم؛
بهترین شما کسانى اند که با مردم نرم ترند و زنان خویش را بیشتر گرامى مى دارند.
دلائل الامامه، ص۷۶
با سلام درمورد حديث 9 كه مطرح كرديد در رساله حقوقي امام سجاد هست كه اطاعت زن واجب تر است چه اكراه داشته باشد چه نه تا جايي كه گناه نباشد اين يعني اينكه مرد درحيطه اختيار خود ميتونه هركاري بكنه؟يعني تاجايي كه گناه نباشه مثلا منع نكنه از نماز و روزه ولي اجازه نده بيرون بره اگه وجداني هم نباشه درسته؟منظور امام سجاد اينه؟ببخشيد اينجا پرسيدم بعد 1 سوال ديگه هم دارو بيشتر احاديث ما از حقوق مردان دفاع كرده مثلا اگر زني تمكين نكند ملايكه نفرين ميكنند و.... كم پيش امده راجب اين بگن كه اگه مردي با زنش خوش رفتار نبشه چي ميشه اگه باشه هم انگشت شماره اين بدليل تعصب اعرابه؟اخه معمولا دست مردا براي ظلم كردن بازتره
كم پيش امده راجب اين بگن كه اگه مردي با زنش خوش رفتار نبشه چي ميشه اگه باشه هم انگشت شماره اين بدليل تعصب اعرابه؟اخه معمولا دست مردا براي ظلم كردن بازتره
با سلام و احترام
احاديثي در باب اخلاق همسرداري و برخورد با زنان در تاپيك زير جمع آوري شده و ان شاءالله ادامه پيدا ميكنه.
موفق باشيد:Gol:
با سلام درمورد حديث 9 كه مطرح كرديد در رساله حقوقي امام سجاد هست كه اطاعت زن واجب تر است چه اكراه داشته باشد چه نه تا جايي كه گناه نباشد اين يعني اينكه مرد درحيطه اختيار خود ميتونه هركاري بكنه؟يعني تاجايي كه گناه نباشه مثلا منع نكنه از نماز و روزه ولي اجازه نده بيرون بره اگه وجداني هم نباشه درسته؟منظور امام سجاد اينه؟
سلام به شما پرسشگر گرامی
رساله حقوق امام سجاد (علیه السلام) متنی زیبا و دلنشین دارد و به انواع حقوق اخلاقی _از ساده ترین حقوق تا مهمترین آنها_ اشاره نموده است؛ حق خدا بر انسان، حق اعضا و جوارح، حقوق فرزندان، حقوق همسایه و ...
یکی از حقوقی که ذکر فرموده اند، حقوق همسر است که متن و ترجمه آن چنین است:
...َ وَ أَمَّا حَقُّ الزَّوْجَةِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَهَا لَكَ سَكَناً وَ أُنْساً فَتَعْلَمَ أَنَّ ذَلِكَ نِعْمَةٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْكَ فَتُكْرِمَهَا وَ تَرْفُقَ بِهَا وَ إِنْ كَانَ حَقُّكَ عَلَيْهَا أَوْجَبَ فَإِنَّ لَهَا عَلَيْكَ أَنْ تَرْحَمَهَا لِأَنَّهَا أَسِيرُكَ وَ تُطْعِمَهَا وَ تَكْسُوَهَا وَ إِذَا جَهِلَتْ عَفَوْتَ عَنْهَا... (1)
و اما حق همسرت اینست که بدانی خداوند او را مایه آرامش و انس تو قرار داده پس باید بدانی که این نعمتی است از سوی خدای عز و جل بر تو، پس او را گرامی دار و با او مهربان باش، گرچه رعایت حق تو بر او لازم تر است، پس حق او بر تو اینست که وی را مورد رحمت و مهربانی خویش قرار دهی، چرا که وی [چونان] اسیری در دست توست [و زمام اداره امور وی را بر عهده داری و مایحتاج زندگی اش را فراهم می کنی و نفقه اش را می پردازی] و غذا و لباسش را تهیه می کنی و [از حقوق دیگر او بر تو این است که] هر گاه نادانسته کاری [اشتباه] انجام داد، از [اشتباه] او درگذری...
محل شاهد پرسش شما این قسمت روایت است: وَ إِنْ كَانَ حَقُّكَ عَلَيْهَا أَوْجَبَ (گرچه رعایت حق تو بر او لازم تر است).
ترجمه ای که شما نقل کرده اید مشابه ترجمه آقای محمد باقر كمره اى است که البته ترجمه دقیقی از این روایت ارائه نکرده اند، و اتفاقا پرسش و شبهه شما از این ترجمه نادقیق ناشی شده است. آقای کمره ای این قسمت روایت را این گونه ترجمه کرده اند: «اگر چه حق تو بر آن زن عميق تر و طاعت تو بر او در آنچه بخواهى يا نخواهى لازمتر است تا گناه نباشد». (2)
ملاحظه می فرمایید که این ترجمه، ترجمه تحت اللفظی روایت نیست بلکه مترجم، ترجمه ای آزاد همراه با توضیحاتی از خودشان، ارائه کرده اند. این قسمت از ترجمه آقای کمره ای که گفته «اگر چه حق تو بر آن زن عميقتر و طاعت تو بر او در آنچه بخواهى يا نخواهى لازمتر است تا گناه نباشد»، در واقع ترجمه این قسمت متن روایت است که فرموده: «وَ إِنْ كَانَ حَقُّكَ عَلَيْهَا أَوْجَبَ»؛ که ترجمه لفظی آن چنین می شود: گرچه رعایت حق تو بر او لازم تر است.
این روایت شریف به زیبایی هر چه تمام تر، می فرماید: گرچه از نظر فقهی رعایت حق تو از سوی همسر _به خاطر وجوب نفقه زن بر مرد و نیز تهیه خوراک و پوشاک و سایر نیازمندی های او_ الزام بیشتری دارد اما از نظر اخلاقی و انسانی، تو نسبت به او باید حالت گذشت و فداکاری و مهربانی داشته باشی، زیرا وقتی با امر شریف ازدواج، او را به خانه خود می بری، وی را چونان اسیری در بند عشق خود درآورده ای، و این اسیر خوش قدم، رفع همه نیازمندی های زندگی اش را در دستان پرتوان تو می بیند و از تو توقع برآورده کردن آنها را دارد، لذا با وی _که مایه برکت و رشد و تعالی و انس و آرامش توست_ مدارا و مهربانی کن!
پی نوشت
-------------------------
1- من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 621
2- متن کامل ترجمه ایشان چنین است:
حق زيردستت به تسلط به همسرى او اين است كه بدانى خدا او را آرامبخش و آسايشگاه و همدم و نگهدار تو ساخته و هر كدام شما دو تن بايد به وجود ياريش خدا را حمد كند و بداند كه اين نعمت او است بروى و بايد با نعمت خدا خوش صحبت باشد و او را گرامى دارد و نرمش كند با او و اگر چه حق تو بر آن زن عميق تر و طاعت تو بر او در آنچه بخواهى يا نخواهى لازمتر است تا گناه نباشد، براستى كه او حق مهربانى و همدمى دارد و آرامبخشى بدو انجام لذت مواقعه است كه بايد انجام شود و آن حق بزرگى است و لا قوه الا بالله. (آداب معاشرت، ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ج1، ص 10)
در ادامه روایت به دلیل «لزوم بیشتر رعایت حق شوهر از سوی زن»، اشاره ای دارد و آن «وجوب نفقه زن بر مرد» است؛ این مطلب، مطابق و سازگار با آیه شریفه سوره نساء است که به این موضوع مهم اشاره دارد:
اشتباه نشود! نه روایت و نه آیه کریمه، نمی فرماید که مرد برتر از زن است، بلکه می فرماید: در نظام حقوقی، برای اینکه نظام خانواده _که از یک منظر، مهمترین و کوچکترین نظام اجتماعی است_ در نظم و انضباط معقولی قرار گیرد و تحت نظر یک کانون قدرتمند حمایت شود، مرد را قوام زندگی قرار دادیم، و همسر با تکیه بر شانه های پرتوان شوهرش، وظیفه گرداندن کانون عاطفی خانواده را عهده دار خواهد بود و نبض آرامش و انس اعضای خانواده _به ویژه شوهرش_ را در دست خواهد داشت.