آیا سقط جنين تحت هر شرایطی حرام است؟
تبهای اولیه
اين مشكل يكي از نزديكان من هست ميخواست بدونه اينكار گناه هست يا نه ؟
اين شخص هنوز جشن عروسي نگرفته كه فهميده باردار شده خيلي از أقوام شون هم نميدونن حتي عقد كردن چون عقد خصوصي انجام دادن سنش هم كمه اصلا شرايط روحي و جسميش مناسب نيست براي بچه دار شدن ميخواد بچش رو سقط كنه ولي از طرفي بهش گفتن سقط حرامه سر دوراهي مونده ميگه تحت هيج شرائطي اين بچه رو نميخواد سن جنين كمتر از دوماهه هنوز رو ح دميده نشده در كنار اينها دكترش گفته بارداريش پر خطره به خاطر يه مساله اي حالا با اين تفاسير ميتونه سقطش كنه ؟ دفتر مرجع تقليدش درست حسابي قضيه رو باز نكرده وقتي پرسيده ممنون ميشم كمكش كنيد
مرجع تقلید: آیة الله سیستانی
اين مشكل يكي از نزديكان من هست ميخواست بدونه اينكار گناه هست يا نه ؟
اين شخص هنوز جشن عروسي نگرفته كه فهميده باردار شده خيلي از أقوام شون هم نميدونن حتي عقد كردن چون عقد خصوصي انجام دادن سنش هم كمه اصلا شرايط روحي و جسميش مناسب نيست براي بچه دار شدن ميخواد بچش رو سقط كنه ولي از طرفي بهش گفتن سقط حرامه سر دوراهي مونده ميگه تحت هيج شرائطي اين بچه رو نميخواد سن جنين كمتر از دوماهه هنوز رو ح دميده نشده در كنار اينها دكترش گفته بارداريش پر خطره به خاطر يه مساله اي حالا با اين تفاسير ميتونه سقطش كنه ؟ دفتر مرجع تقليدش درست حسابي قضيه رو باز نكرده وقتي پرسيده ممنون ميشم كمكش كنيدمرجع تقلید: آیة الله سیستانی
سلام علیکم
طبق نظر آیت الله سیستانی:
چه موقعی سقط جنین جایز است؟ آیا برای آن سن خاصیّ مطرح است؟
پاسخ: پس از انعقاد نطفه، سقط جنین به هیچ وجه جایز نمی باشد مگر زمانی که مادر بر جان خود بترسد و یا ماندن جنین در شکم او ان قدر پر زحمت باشد که غیر قابل تحمل گردد و خلاصی از آن ،جز سقط جنین راهی دیگری ندارد، در این صورت تا روح در جنین دمیده نشده است سقط، جایز است و اما پس از دمیده شدن روح در جنین سقط آن به هیچ وجه جایز نیست.
پی نوشت:
سایت آیت الله سیستانی،سوالها وجوابها،سقط جنین
يعني اين شرايط كه من گفتم سقط در اين صورت حرامه ؟ خوب وقتي مادري بچش رو نخواد مگه زوره ؟ وقتي هيچ انگيزه و عشقي به بچه نداره اين ظلم به بچست كه بدنيا بياد
خوب وقتي مادري بچش رو نخواد مگه زوره ؟ وقتي هيچ انگيزه و عشقي به بچه نداره اين ظلم به بچست كه بدنيا بياد
سلام علیکم،
به نظر شما اگر یک بچهای را مادرش در یک سالگی ازش بدش بیاید و عشقش را کامل از دست بدهد حق دارد که بچهاش را بکشد؟
آیا اگر بچه بیمار بشود و مثلاً دور از جانشان فلج بشود یا بیماری لاعلاج بگیرداین مادر حق دارد که او را بکشد؟
حالا اینکه الآن روح ندارد یک چیزی ... ولی این استدلال شما برای وقتی که بچه روح داشته باشد جوابش واضح است ... اگرچه اگر جنین مرض خاصی داشته باشد را نمیدانم :Gig:
برای وقتی که روح ندارد هم سقط جنین دیه دارد اگرچه دیهاش کامل نیست، اگر جواز شرعی نداشته باشند چه بسا الآن که بچه دو ماهش است باید نیمی از دیه را به وراث جنین بدهند، نیمی از دیه هم که میدانید چقدر است ... چند ده میلیون ... برای یک زوج جوان با این شرایط احتمالاً زیاد باشد ... اگرچه شاید تمام عمر هم عذاب وجدان داشته باشند که جلوی زندگی یک بندهی خدایی را گرفتهاند، این بچه بعید است دیگر شفاعت والدینش را در قیامت بکند :Gig:
شاید هم اشتباه میکنم، بخصوص که فرمودهاید
دكترش گفته بارداريش پر خطره به خاطر يه مساله اي
اگر این عذر که مطرح نکردهاید از نظر مرجع تقلیدشان موجه باشد فکر کنم در شرایط فعلی تنها راه گرفتن جواز شرعی سقط جنین باشد
باز هم شاید اشتباه میکنم :Gig:
یا علی علیهالسلام
مشكل بارداري شون نقص جنين نيستش شرايط مادر خيلي مساعد نيست
پس تا قبل دميده شدن روح بايد ديه نصف پرداخته بشه ؟
مشكل بارداري شون نقص جنين نيستش شرايط مادر خيلي مساعد نيست
پس تا قبل دميده شدن روح بايد ديه نصف پرداخته بشه ؟
سلام علیکم و رحمة الله،
اینها را ان شاء الله کارشناسان محترم باید پاسخ بدهند، حقیر در حدّ اطلاعات شخصیام دارم نظر میدهم که به نظر خودم درست است ولی مشکل اینجاست که نظر حقیر اعتبار خاصی ندارد :ok:
اگر شرایط مادر مساعد نباشد به این معنی است که به دنیا آوردن آن بچه از نظر جسمی (و فکر نکنم روانی) برای مادر ضرر قابل توجهی داشته باشد آن وقت ظاهراً از نظر قانونی اجازهی سقط میدهند، اگرچه ایشان باید از نظر مرجع تقلید خودشان و شاید شوهرشان هم مطلع بشوند، اما مسألهی دیگری هم هست و آن اینکه این عقد خصوصی اگر جایی ثبت نشده باشد و ایشان از نظر قانونی (نه شرعی) وجاهتی نداشته باشد مشکلات دیگری ممکن است برایشان ایجاد شود و مثلاً سقط را در بیمارستانها و غیره برایشان انجام ندهند که در این صورت باید بروند به مراکز غیرمجاز که آنها هم مشکلات خیلی زیادی ایجاد میکنند، یکیش اینکه چون کارشان را درست انجام نمیدهند (چون یا تخصص ندارند و یا کسی نمیتواند از آنها شکایت کند چون قابل پیگیری نیستند) ممکن است مادر دیگر قادر به حامله شدن دوباره نباشد و تا آخر عمر نازا بگردد، مشکل دیگر هم بحث بهداشت است که رعایت نمیشود و برای سلامت مادر باز شاید خطرناک باشد ...
اما در مورد دیه که نصف است یا خیر، اگر اشتباه نکنم تا چهارماهگی هر یک ماه یک چهارم دیه اضافه میشود تا برسد به چهارماهگی که آن موقع چون قتل نفس است و دیهی یک انسان کامل را دارد و البته اینکه قتل نفس است فکر کنم بیشتر جای نگرانی دارد، قتل کسی که نه میتواند از خودش دفاع کند و نه میتواند فریاد بزند و کمکی بخواهد، آن هم نه قتل هر کسی بلکه قتل بچهی خودشان که نعمت خداست و حلالزاده هم هست و مسلمان هم هست و غیره ... اگرچه کسی از این رابطهی شرعی اطلاعی نداشته باشد ... در هر صورت، بنابراین اینکه گفتم دیه نصف است تا وقتی است که دو ماهه باشد مگرنه اگر شد سه ماهه در این صورت دیه هم میشود ثلث دیهی کامل، اگر اشتباه نکنم :Gig:
کلاً کار اشتباهی کردهاند و خودشان هم میدانند، در جامعهی با فرهنگ امروز هم حتماً سختیهایی خواهند کشید اگر آنرا علنی کنند، ولی فکر کنم بهترین کاری که میتوانند بکنند این است که لااقل والدینشان را باخبر کنند یا از آن شهر بروند به جایی دیگر و البته هر چه زودتر هم عقد قانونی کنند که مشکلات بعدیاشان کمتر شود ... اما اگر بحث خطر داشتن تولد بچه برای مادر جدّی نباشد در هر صورت این بچه نعمت خداست و خدا میداند که شاید هم در همان بچه برایشان خیر بزرگی باشد، اگر برایش پدری و مادری کنند ... پدر و مادری که قرار است برای بچه کار خدایی کنند (رحمانیت و رحیمیت و رزاقیت و ربانیت و ...) اگر بخواهند ظالم به بچه بشوند آن هم در حدّ قتل او آدم نمیداند چه بگوید، هر کسی هر مشکلی دارد میرود به دامان پدر و مادرش فرار میکند وای بر روزی که آنها بزرگترین دشمنان جان او باشند آن هم از ترس آبروی خود یا چیزی شبیه به آن، هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک ...
یا علی علیهالسلام
به نام خدا
سلام عليكم
دوستان گرامي لطفاً مطالب خارج از موضوع رو مطرح نفرماييد تا موضوع از مسير اصلي خارج نشده و مجبور به حذف نشويم .
با تشكر از همكاري دوستان .
يعني اين شرايط كه من گفتم سقط در اين صورت حرامه ؟ خوب وقتي مادري بچش رو نخواد مگه زوره ؟ وقتي هيچ انگيزه و عشقي به بچه نداره اين ظلم به بچست كه بدنيا بياد
سلام علیکم
ان سوالی که فرمودید موضوع است وتعیین موضوع بهعده خود مکلفین است،اگر به قیود در جواب دقت به فرمایید، می توانید تصمیم بگیرید؛
مگر زمانی که مادر بر جان خود بترسد و یا ماندن جنین در شکم او ان قدر پر زحمت باشد که غیر قابل تحمل گردد و خلاصی از آن ،جز سقط جنین راهی دیگری ندارد، در این صورت تا روح در جنین دمیده نشده است سقط، جایز است .
مشكل بارداري شون نقص جنين نيستش شرايط مادر خيلي مساعد نيست
پس تا قبل دميده شدن روح بايد ديه نصف پرداخته بشه ؟
سلام علیکم
طبق نظر آیت الله سیستانی :
قبل از دمیده شدن روح اگر جنین در چهل روز اول قرار دارد 15 مثقال طلای بازاری دیه اش می باشد.
اين مشكل يكي از نزديكان من هست ميخواست بدونه اينكار گناه هست يا نه ؟
چجوری دلش میاد این کارو کنه.خدا قهرش میگیره...