آیا شیعه زمان پیامبر بوده؟
تبهای اولیه
بنده درک میکنم شما چه میفرمایید اما این سخن شما برای حل شبهه کفایت نمیکند.اهل سنت اعای پیروی از سنت پیامبر را میکنند وسنت پیامبر چیزی جز اسلام ناب نمیباشد پس باید ابتدا سنی نبودن آنها را اثبات کرد ؟؟؟
بنده درک میکنم شما چه میفرمایید اما این سخن شما برای حل شبهه کفایت نمیکند.اهل سنت اعای پیروی از سنت پیامبر را میکنند وسنت پیامبر چیزی جز اسلام ناب نمیباشد پس باید ابتدا سنی نبودن آنها را اثبات کرد ؟؟؟
با سلام
شيعه كه در اصل لغت به معناى پيرو مى باشد به كسانى گفته مى شود كه جانشينى پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را حق اختصاصى خانواده رسالت مى دانند و در معارف اسلام پيرو مكتب اهل بيت مى باشند1 .:Sham:
1-به طايفه اى از ((زيديه )) كه پيش از على عليه السّلام دو خليفه ديگر را اثبات مى نمايند و در فروع به فقه ابى حنيفه عمل مى كنند نيز ((شيعه )) گفته مى شود به مناسبت اينكه در برابر خلفاى بنى اميه و بنى عباس ، خلافت را مختص على و اولاد على مى دانند.
2-اولين اسمى كه در زمان رسول خدا پيدا شد، ((شيعه )) بود كه سلمان و ابوذر و مقداد و عمار با اين اسم مشهور شدند (حاضر العالم الاسلامى ، ج 1، ص 188)
3-(وَاَنْذِرْ عَشيرَتَكَ اْلاَقْرَبينَ ) (سوره شعرا، آيه 214)
4-در ذيل اين حديث ، على (ع ) مى فرمايد:((من كه از همه كوچكتر بودم عرض كردم : من وزير تو مى شوم ، پيغمبر دستش را به گردن من گذاشته فرمود: اين شخص برادر و وصى و جانشين من مى باشد بايد از او اطاعت نماييد، مردم مى خنديدند و به ابى طالب مى گفتند: تو را امر كرد كه از پسرت اطاعت كنى ))، (تاريخ طبرى ، ج 2 ص 321. تاريخ ابى الفداء، ج 1، ص 116. البداية والنهاية ، ج 3، ص 39. غاية المرام ، ص 320)
5-ام سلمه مى گويد پيغمبر فرمود:((على هميشه با حق و قرآن است و حق و قرآن نيز هميشه با اوست و تا قيامت از هم جدا نخواهند شد.))، (اين حديث با پانزده طريق از عامه و يازده طريق از خاصه نقل شده و ام سلمه و ابن عباس و ابوبكر و عايشه و على (ع ) و ابوسعيد خدرى و ابوليلى و ابوايوب انصارى از راويان آن هستند. غاية المرام بحرانى ، ص 539 و 540)
پيغمبر فرمود:((خدا على را رحمت كند كه هميشه حق با اوست ))، (البداية والنهايه ، ، ج 7، ص 36)
6-پيغمبر فرمود:((حكمت ده قسمت شده ، نه جزء آن بهره على و يك جزء آن در ميان تمام مردم قسمت شده است )) (البداية والنهايه ، ج 7، ص 359)
7-هنگامى كه كفار مكه تصميم گرفتند محمد (ص ) را به قتل رسانند و اطراف خانه اش را محاصره كردند، پيغمبر (ص ) تصميم گرفت به مدينه هجرت كند، به على فرمود:((آيا تو حاضرى شب در بستر من بخوابى تا گمان برند من خوابيده ام و از تعقيب آنان در امان باشم ))، على در آن وضع خطرناك ، اين پيشنهاد را با آغوش باز پذيرفت .
8-تواريخ و جوامع حديث .
9-((حديث غدير)) از احاديث مسلّمه ميان سنى و شيعه مى باشد و متجاوز از صد نفر صحابى با سندها و عبارتهاى مختلف آن را نقل نموده اند و در كتب عامه و خاصه ضبط شده ، براى تفصيل به كتاب غاية المرام ، ص 79 و عبقات ، جلد غدير والغدير مراجعه شود.
10-تاريخ يعقوبى (ط نجف ) ج 2، ص 137 و 140. تاريخ ابى الفداء ج 1، ص 156. صحيح بخارى ، ج 4، ص 107. مروج الذهب ، ج 2، ص 437. ابن ابى الحديد، ج 1، ص 127 و 161.
11-صحيح مسلم ، ج 15، ص 176. صحيح بخارى ، ج 4، ص 207. مروج الذهب ، ج 2، ص 23 و ج 2، ص 437. تاريخ ابى الفداء، ج 1، ص 127 و 181.
12-جابر مى گويد: نزد پيغمبر بوديم كه على از دور نمايان شد، پيغمبر فرمود:((سوگند به كسى كه جانم به دست اوست ! اين شخص و شيعيانش در قيامت رستگار خواهند بود))، ابن عباس مى گويد وقتى آيه :(اِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَعَمِلُواالصّالِحاتِ اُولئكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ ) نازل شد، پيغمبر به على فرمود:((مصدق اين آيه تو و شيعيانت مى باشيد كه در قيامت خشنود خواهيد بود و خدا هم از شما راضى است ))، اين دو حديث و چندين حديث ديگر، در تفسير الدرالمنثور، ج 6، ص 379 و غاية المرام ، ص 326 نقل شده است .
گفتار شما متین .اما به گفته شیعیان مگر حضرت علی (ع)بعد از پیامبر به امامت نرسید پس چطور در زمان پیامبر عده ای دور او جمع شده بودند وحرفهای او را گوش میدادند مگر پیامبر زنده نبود؟؟؟
گفتار شما متین .اما به گفته شیعیان مگر حضرت علی (ع)بعد از پیامبر به امامت نرسید پس چطور در زمان پیامبر عده ای دور او جمع شده بودند وحرفهای او را گوش میدادند مگر پیامبر زنده نبود؟؟؟
شیعه بودن یک اعتقاد است و به شخص و نام و به زمان و مکان مختص نیست
برای اینکه بدانیم شیعه چه تفکری است . این تفکر از کجا شروع گردیده باید :
1- برای معرفی این تفکر و تابعین این تفکر باید کتب الهی ادیان ابراهیمی و بالاخص قرآن و نهج البلاغه و دیگر کتب علی علیه اسلام را خواند تا مشخصاتاین تفکر و اعتقاد را شناخت.
2- تفکر تشیع بر اساس حق و حق محور است لذا این تفکر و اعتقاد از خداوند متعال ریشه گرفته و در جان پاک انسانها حضور دارد.
نام تشیع شاید امروزه بر گروهی منصوب گردد ولی تشیع از زمان آدم ص تا به الان یک تفکر مشخص و ظلم ستیز است.
آرمانی سخن نگفتم این حقیقتی بارز است.
شیعیان حقیقی کسانی هستند که شاید نام و نشان شیعه هم نداشته باشند ولی توحید را آنچنانکه شایسته است و هدایت حقیقی الهی را شامل می گردد را به جان و دل قبول داشته و عمل می کنند.
از جمله این شیعیان رسولان الهی هستند .
اما اگر بدنیال نام تشیع هستید تشیع را نخواهید یافت جز نامش
یاحسیب
گفتار شما متین .اما به گفته شیعیان مگر حضرت علی (ع)بعد از پیامبر به امامت نرسید پس چطور در زمان پیامبر عده ای دور او جمع شده بودند وحرفهای او را گوش میدادند مگر پیامبر زنده نبود؟؟؟
با سلام
بزرگوار اكر اين سوالتان در مورد اين مطلب است
جابر مى گويد: نزد پيغمبر بوديم كه على از دور نمايان شد، پيغمبر فرمود:((سوگند به كسى كه جانم به دست اوست ! اين شخص و شيعيانش در قيامت رستگار خواهند بود))، ابن عباس مى گويد وقتى آيه :(اِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَعَمِلُواالصّالِحاتِ اُولئكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ ) نازل شد، پيغمبر به على فرمود:((مصدق اين آيه تو و شيعيانت مى باشيد كه در قيامت خشنود خواهيد بود و خدا هم از شما راضى است ))، اين دو حديث و چندين حديث ديگر، در تفسير الدرالمنثور، ج 6، ص 379 و غاية المرام ، ص 326 نقل شده است .
چنين مي توان نوشت و گفت:
مولا علي(ع) از زمان دعوت مخفي پيامبر به اسلام در مكه به جانشيني پيامبر انتخاب شده بودند و اين مطلب در تاريخ هم ثبت است و رضاي بزرگوار هم بدان اشاره كرده اند
پس زماني كه جانشيني فردي معين مي شود قطعا مردم با جانشين نشست و برخاست مي كنند
از طرفي امام مظلوم شيعيان از عصمت برخوردار بود و مردم چو شمعي در بر مي گرفتنداش و جزء عده اندكي از اصحاب كه حسادت و مرض قلبي باعث كر و كور شدن انها شده بود كه حقيقت را نمي ديدند و نمي شنيدند بيشتر اصحاب شان و جايگاه مولا را مي شناختند
مردي كه داراي چنين منزلتي باشد و در جنك ها رشادت او زبان زد عام و خاص باشد
و درعرصه علمي هم درب علم پيامبر باشد
در منزلت به منزله هارون پيامبر باشد
داماد رسول خدا(ص) باشد
و................كه همه از اصحاب ارزوي داشتن يك خصلت مولا را داشتند
قطعا اطرافياني همراه او خواهند بود
در اخر هم اين سخن پيامبر به طور مطلق بيان شده است و پيرواني كه بعدا از ايشان تبعيت خواهند كرد را نيز شامل مي شود
آیا شیعه زمان پیامبر بوده؟
با سلام و تشکر:Gol:
دوستان (کارشناسان، همکاران و کاربران فرهیخته) هر کدام مطالب خوب و مفید و مستندات دقیقی را در خصوص تشیع و جایگاه علی (ع) بعنوان جانشین به حق نبی اکرم (ص) بیان نمودند.
در حقیقت اگر تشیع را به معنای اعتقاد به جانشینی امیر مؤمنان علی (ع) و امامت و ولایت وی و اولاد طاهرینش (علیهم السلام) بدانیم، از آنجائیکه پیامبر اکرم (ص) به امر خدا بارها و بارها، و در مناسبت های مختلف، این امر را به مردم معرفی کرده اند، می توان گفت: خود نبی اکرم (ص) نیز معتقد به تشیع و دنباله رو این اعتقاد است، در حقیقت می توان گفت: مذهب تشیع، روح و باطن دین اسلام است، نه آنکه فرقه ای زاییده از بطن و متن دین باشد.
از اینرو مذهب تشیع، از همان روزهای آغازین رسالت پیامبر (ص) یعنی دعوت از خانواده و اقربایش، شکل گرفت. (حدیث یوم الدار)
به عبارتی اصحاب راستین پیامبر (ص) نظیر ابوذر، سلمان و ... و بسیاری دیگر که بعدها پس از رحلت پیامبر (ص) از خوف و هراس بنیانگذاران فتنۀ سقیفه بنی ساعده عقیده شان را مخفی کردند، حتی در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) شیعۀ علی (ع) و معتقد به مکتب تشیع (امامت و ولایت امامان اهل بیت) بودند.
لذا می توان بجد گفت: که شخص پیامبر اکرم (ص)، بالاتر از اعتقاد به تشیع، در اصل، باذن الله پایه گذار مکتب تشیع (پیروان مکتب علوی) بوده اند.
اما در خصوص سؤالی که گفته اید چگونه است اینکه افرادی در زمان حیات پیامبر دور علی جمع می شدند و از ایشان بهره می بردند؟؟؟
چنانکه جناب طاها اشاره کردند، به فرمایش خود پیامبر (ص): "انا مدینة العلم و علی بابها" من شهر علمم و علی درب آن است. بی شک هر کس که بخواهد وارد شهر شود باید از درب آن وارد شود.
بعلاوه بر کسی پوشیده نبوده که علی (ع) بعد از پیامبر (ص) عالم ترین و داناترین بشر بوده (بلحاظ تربیت مستقیم در دامان نبی اکرم) و قطعاً به سفارش خود پیامبر محل رجوع مردم گردیده (حتی در زمان حیات پیامبر) که البته این امر رایجی است که در زمان ائمه (ع) نیز در پاسخ به بسیاری سؤالات، امامان اهل بیت (ع) مردم را به شاگردانشان ارجاع می داده اند و امروزه نیز این امری متداول است.
این ها همه نشان فضل و برتری امیر مؤمنان علی (ع) است که در طول تاریخ این فضائل و کرامات، از سوی دوست و دشمن، ثبت و ضبط شده. و احدی نتوانسته با اینهمه عناد و دشمنی آنها را از تاریخ حذف و کتمان کند.
جای آن دارد که برادران اهل سنت، ذره ای حتی به قدر یک صدم از فضائل علی (ع) را با ذکر سند و مدرک، برای خلفاء و امامان شان ثابت کنند. تا ما هم روشن شویم.
موفق باشید ...:Gol:
وقتی کسی شبهه می اندازد دیگه به فکر اثباتش نیست بلکه به فکر کوبیدن طرف مقابل است پس دیگه جای اثبات نیست جای اثبات سنی بودن آنها نیست بلکه جای جواب دادن شماست؟؟؟
[QUOTE=مهدی محامدی;44658]وقتی کسی شبهه می اندازد دیگه به فکر اثباتش نیست بلکه به فکر کوبیدن طرف مقابل است پس دیگه جای اثبات نیست جای اثبات سنی بودن آنها نیست بلکه جای جواب دادن شماست؟؟؟[/QUOTE]
با سلام مجدد
اگر ممکن است لطف بفرمایید کمی شفاف تر و واضح تر منظورتان را بیان کنید.:Gig:
با تشکر:Gol: