آیا فرشته هم گناه می کند؟

تب‌های اولیه

30 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا فرشته هم گناه می کند؟

در کتاب منتهی الاامال از شیخ عباس قمی در منزلت و منقبت امام حسین (ع) نقل شده: [مضمون حدیث] فطرس ملک با گناهی که انجام داده بود وقتی خود را به قنداقه امام حسین (ع) میمالد گناهش آمرزیده میشود و بالهای سوخته اش را به دست می آورد .این مسآله با معصوم بودن ملائکه ناسازگار است

فرشته ها اختیاری از خود ندارن که!!!
به نظرمن معتبر نیست
البته شاید مستند باشه ولی معتبر نیست

سلام به همگی
اگر ملائک اختیار ندارند پس عباداتشون چطور انجام می دهند؟ عبادت بی اختیار چه معنا داره؟مگر نمیگیم لا اکراه فی الدین؟؟
وسلام:Gol:

ملک فطرس کیست؟!و چرا روایت در مورد معصیتش اشتباه است؟ در داستان های مربوط به ولادت امام حسین (علیه السلام)آمده است :

جبرئیل برای تبریك ولادت امام حسین از جزیره ای عبور میكرد.كه در آن جزیره فرشته ای به نام فطرس وجود داشت و از حاملان عرش بود برخورد كرد.فطرس چون در یكی از اوامر الهی تاخیر و سهل انگاری كرده بود در آن جزیره محبوس شده و بالهایش شكسته شده بود وقتی امام حسین به دنیا آمد فطرس 700 سال بود كه در آن جزیره محبوس ومشغول به عبادت خدا بود.

خواهش فطرس از جبرئیل

فطرس وقتی دید جبرئیل كه همراه ملائك به زمین نزول میكنند از او پرسید كه كجا میروید او گفت خداوند به حضرت محمد نعمتی ارزانی داده و مرا فرستاده تا به او تبریك بگویم. فطرس گفت ای جبرئیل مرا با خود ببر شاید كه آن حضرت بر من دعا كند وخدا از گناهان من بگذرد.

فطرس 700 سال بود كه مشغول به عبادت خدا بود.

آمدن فطرس خدمت پیامبر

جبرئیل همراه فطرس خدمت پیامبر رسید پس از عرض سلام و تبریك شرح حال فطرس را برای پیامبر باز گو نمود .پیامبر فرمودند به او بگو خودش را به این مولود مبارك بمالد و به جایگاه خود باز گردد.

باز یافتن سلامتی فطرس

فطرس خود را به بدن شریف امام حسین مالید در این هنگام بال هایش در آمدند ودر حالی كه این كلمات رامیگفت به سوی بالا عروج نمود.او گفت یا رسول الله به زودی این امت تو.این مولود را شهید میكنند.واز این جهت كه فرزند تو بر من منت نهاد من نیز به جبران آن زیارت و سلام زائرینش را به او میرسانم و هر كس بر او صلوات بفرستد من این صلوات را به او میرسانم

فطرس آزاده ی امام حسین

طبق روایتی دیگر هنگامی كه به سمت آسمان عروج مینمود این سخنان را میگفت: كیست همانند و همتای من كه آزاده شده ی حسین .علی .و فاطمه ومحمد هستم(1)
------------------------------------
(1)ر.ک:بحارالانوار،ج26،ص340،ص243،روایت18،ص244،روایت 19،ص250،روایت27؛ج44،ص182،روایت7؛ج50،ص66،روایت47؛ج101،ص148،روایت1،ص367،روایت

=====================
منبع : سایت تبیان

مهربانی;20064 نوشت:
سلام به همگی
اگر ملائک اختیار ندارند پس عباداتشون چطور انجام می دهند؟ عبادت بی اختیار چه معنا داره؟مگر نمیگیم لا اکراه فی الدین؟؟
وسلام:gol:

ای بابا این ایه مگه شامل فرشته ها هم میشه؟؟؟
فرشته ها موجودات بی اختیار ولی دارای روح خدایی هستند
جنیان دارای اختیار ولی فاقد روح خدایی هستند
اما انسان هردو رو با هم دارد
پس ....
تازه تو منابع پست بالا هم من منبع معتبری ندیدم
لذا دفتر بنده کامل رد میکند
یا علی(ع)

behrooz_313;20084 نوشت:
ای بابا این ایه مگه شامل فرشته ها هم میشه؟؟؟
فرشته ها موجودات بی اختیار ولی دارای روح خدایی هستند
جنیان دارای اختیار ولی فاقد روح خدایی هستند
اما انسان هردو رو با هم دارد
پس ....
تازه تو منابع پست بالا هم من منبع معتبری ندیدم
لذا دفتر بنده کامل رد میکند
یا علی(ع)

و باز هم سلام
اولا چرا شامل نشه چرا که این ایه دلیل عقلی داره و عالم ملائک هم از عقل تبعیت میکنه ؟
دوما عزیز دل برادر شما جواب سوال حقیر رو ندادی مگه عبادت بدون اختیار عبادت می شه؟؟؟:Gig:
وسلام

مهربانی;20088 نوشت:
و باز هم سلام
اولا چرا شامل نشه چرا که این ایه دلیل عقلی داره و عالم ملائک هم از عقل تبعیت میکنه ؟
دوما عزیز دل برادر شما جواب سوال حقیر رو ندادی مگه عبادت بدون اختیار عبادت می شه؟؟؟:gig:
وسلام

با سلام دوست عزیز من هی میگم نره تو میگی بدوش!!!
اولا کدوم ایه؟؟
کی اینجوری تفسیرش کرده؟
و....؟؟
بابا جون فرشته ها اختیاری ندارن و بس!!!
من که فرق انسان وفرشته و جنیان رو گفتم؟؟
بله عبادت بدون اختیار هم در مورد فرشتگان صادقه!
هیچ فرشته ای نمیتونه بگه من مثلا نمیخوام فلان عبادتو انجام بدم...
اصلا مگه تا حالا شما شنیدید فرشته ای مخالفت با فرمان خدا کرده باشه؟؟؟
نکنه میخواید بگید شیطان؟؟؟
الله اکبر!
بابا شیطون به واسطه ترحم همین فرشته ها اومد تو عرش و بعد واسه ما ادما لات شدو شروع کرد به کری خوندن!!

شیطون یه جن کثیفه!!!
ولی انصافا همون شیطونی که لیاقت سجده بر انسانو نداشت حالا چی شده که ما گولشو میخوریم و بندش میشیم؟؟؟
مثلا خدا ما رو اشرف مخلوقات کرده؟؟؟
اینجوری جواب محبت خدارو میدیم
شیطون ارزش بندگی داره؟؟؟
خدایا همه ما رو عاشق و بنده خودت کن
الهی امین!

behrooz_313;20120 نوشت:
با سلام دوست عزیز من هی میگم نره تو میگی بدوش!!!
اولا کدوم ایه؟؟
کی اینجوری تفسیرش کرده؟
و....؟؟
بابا جون فرشته ها اختیاری ندارن و بس!!!
من که فرق انسان وفرشته و جنیان رو گفتم؟؟
بله عبادت بدون اختیار هم در مورد فرشتگان صادقه!
!

سلام بروی نازت
چرا میزنی:Ghamgin:
ایه لا اکراه رو گفتم تفسیر نه معنیشو دقت کن در دین اجبار نیست و دین هم غیر از اسلام نیست و همه فرشته ها هم مسلمونن و شیعه و بلکه تمام عالم این حکم رو دارند حرف سنگینی زدم نه الان همه فرشته ها دارن منو تائید میکنن قبول نداری خودت ازشون بپرس:khandeh!:
خوب پس میتونن عبادتشون رو کم و زیاد کنن البته گناه نمی کنند نه بخاطر اختیار نداشتن بلکه بخاطر معرفتشون به خدا و دیدن اصل و زشتی گناه مثل ائمه ما که گناه نمی کنند
خوب نمی خوای شیر بدی نسکافه هم خوبه:Cheshmak:
:Gol:
وسلام

مهربانی;20311 نوشت:
سلام بروی نازت
چرا میزنی:ghamgin:
ایه لا اکراه رو گفتم تفسیر نه معنیشو دقت کن در دین اجبار نیست و دین هم غیر از اسلام نیست و همه فرشته ها هم مسلمونن و شیعه و بلکه تمام عالم این حکم رو دارند حرف سنگینی زدم نه الان همه فرشته ها دارن منو تائید میکنن قبول نداری خودت ازشون بپرس:khandeh!:
خوب پس میتونن عبادتشون رو کم و زیاد کنن البته گناه نمی کنند نه بخاطر اختیار نداشتن بلکه بخاطر معرفتشون به خدا و دیدن اصل و زشتی گناه مثل ائمه ما که گناه نمی کنند
خوب نمی خوای شیر بدی نسکافه هم خوبه:cheshmak:
:gol:
وسلام

با سلام
دوست عزیز من خدمت شما ارادت دارم زیاد!!!
خیلی چاکریم
بیشتر...
من هنوزم رو حرفای خودم هستم وشما هم همینطور
پس بهتره دیگه از کارشناسان محترم سایت بیان و نظر قطعی رو بدن تا ما هم یه چیزی یاد بگیریم موافقید؟؟؟

سلام گلم
من تسلیم عقلم
نمیل حیث یمیل
وسلام:Gol:

تشریع دین و تکلیف خاص انسان است ونه فرشته زیرا آنها اختیار از خود ندارند و چون ماهیت وجودی شان عقل تنها ست دائما در حال عبادتند البته چنین نیست به خاطر عبات بخواهند به بهشت راه پیدا کنند یا ....طبق فران لایعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یومرون؛ از امتثال امر الهی سرپیچی نمی کنندوآنچه را خداوند امر میکند انجام می دهند

زمزم نوشت:
...نه فرشته زیرا آنها اختیار از خود ندارند و چون ماهیت وجودی شان عقل تنها ست ...

با توجه به معنای درست اختیار و نه معنای عرفی و نادرست اختیار ، اتفاقا چون فرشتگان(عالم جبروت) عقل تنها هستند و هوسی ندارن که بخوان از ناحیه ی اون اکراه بشن و عملشون کاملا مطابق طبیعتشونه (و مرتبه ی وجودی اونا از خیلی از انسانها هم بالاتره) ، از انسانهایی که چنین نیستن از مرتبه ی بالاتری از اختیار برخوردارن...
برای توضیح بیشتر می تونید به دو تاپیک پایین مراجعه کنید ، بخصوص در تاپیک اول مقدمات این بحث به دقت و تفصیل باز شده :

* * * نسبت اختیار انسان و امور شر با برخی اوصاف الهی * * *

اختیار مخصوص انسان نیست.

زمزم;20551 نوشت:
دائما در حال عبادتند

سلام
عبادت اجباری رو میشه واسه حقیر تشریح کنید؟
مثلا یه ملکی مجبور باشه دائمان بگه سبحان الله
دو فرض داره یا خودش از این عبادت استفاده میکنه یا باری تعالی
اگر بگی خودش که در این عمل از خودش اختیار نداشته اگه بگی ذات بی نیاز باری تعالی که درست نیست پس میشه یه عمل لغو که از ملائک سر نمیزنه
پس؟/؟؟/؟/؟//؟
وسلام

سلام سید مولای من
فرق عرفی و تحقیقی اختیار بصورت شفاف چیه؟
وسلام

مهربانی;20597 نوشت:

فرق عرفی و تحقیقی اختیار بصورت شفاف چیه؟

با سلام
جناب مهربانی این بحث مفصله و باعث انحراف بیشتر این تاپیک از موضوع اصلیش میشه ،توصیه ی من اینه که در این رابطه حداقل تا پست 23 تاپیک پایین رو با دقت بخونید ، ولی اگه هم حوصله یا فرصت نمی کنید حداقل پست 2(برای روشن شدن معنای عرفی اختیار) و همینطور پستای 17 تا 22 رو(برای روشن شدن معنای درست اختیار ) بخونید :
http://www.askdin.com/showthread.php?t=3315

سید جان
شفاف شفاف شفاف
عبادت اجباری رو میشه واسه حقیر تشریح کنید؟
مثلا یه ملکی مجبور باشه دائمان بگه سبحان الله
دو فرض داره یا خودش از این عبادت استفاده میکنه یا باری تعالی
اگر بگی خودش که در این عمل از خودش اختیار نداشته اگه بگی ذات بی نیاز باری تعالی که درست نیست پس میشه یه عمل لغو که از ملائک سر نمیزنه
پس؟/؟؟/؟/؟//؟

والسلام

مهربانی;20711 نوشت:
سید جان
شفاف شفاف شفاف
عبادت اجباری رو میشه واسه حقیر تشریح کنید؟
مثلا یه ملکی مجبور باشه دائمان بگه سبحان الله
دو فرض داره یا خودش از این عبادت استفاده میکنه یا باری تعالی
اگر بگی خودش که در این عمل از خودش اختیار نداشته اگه بگی ذات بی نیاز باری تعالی که درست نیست پس میشه یه عمل لغو که از ملائک سر نمیزنه
پس؟/؟؟/؟/؟//؟

والسلام


جناب مهربانی من هم که گفتم چون عمل ملک (که همون عبادت و امتثال امر الهیه) مطابق طبیعتشه و چیزی اون رو در این کار اکراه نمی کنه ، این عمل ملک آزادانه است ،چرا این سوال رو از من می پرسی برادر؟ ، این سوال رو باید از کسایی بپرسید که میگن ملک اختیار نداره ، جالبه که این گروه مجبورن بگن (معاذالله) حق تعالی هم اختیار نداره ...
بهتره بحثایی رو هم که قابل پیگیری در تاپیک پایینه در همین تاپیک پایین دنبال کنیم :
http://www.askdin.com/showthread.php?t=3315&p=21066

بر اساس فرمایش قرآن مجید، فرشتگان درباره امور الهى عصیان نمى ورزند;1 به تعبیر امام على(ع)، آنان نفس اماره ندارند و عقل و نور محض هستند.2 اما این کلام به معناى مجبور بودن ملائکه نیست. قرآن مجید مى فرماید: (خداوند به آسمان و زمین فرمود: بیایید چه از روى اختیار و چه از روى اکراه. آن دو گفتند: ما با اختیار آمدیم.)3

به طور قطع فرشتگان از عالم جمادات و نباتات و حیوانات والاتر و باعظمت ترند. کلمات امام على(ع) در نهج البلاغه به نوعى بر اختیار ملائکه دلالت دارد. آن حضرت در وصف ملائکه مى فرماید: کندى غفلت ها بر قاطعیت کوشش و تلاش آنان نفوذى ندارد و عوامل فریبنده شهوات، دست به سوى همت هاى آنان نمى یازد.4 نسبت دادن مقولاتى به فرشتگان از قبیل: همت و عزم، بر وجود اراده و حتى عزم آنان، که از آثار اختیار است، دلالت دارد. علامه طباطبائى(ره) مى گوید: (تکلیف فرشتگان با تکلیف انسان ها تفاوت دارد. فرشتگان، خلقى از مخلوقات خدا هستند که داراى ذوات پاک نورانى بوده و اراده نمى کنند مگر آن چه را خدا اراده کرده و انجام نمى دهند مگر آن چه را فرمان داده است; از این رو در عالم فرشتگان، جزا و پاداش و ثواب و عقابى در کار نیست و در حقیقت، ملائکه مکلف به تکالیف تکوینى اند نه تشریعى.)5

علامه جعفرى(ره) نیز در شرح این کلام امیرالمؤمنین(ع) که (فرشتگان اسیران ایمانند)،6 مى نویسد: (اتصاف فرشتگان به صفات و اخلاق فاضله و امتیازات عالیه، از روى یک جریان جبرى محض نمى باشد، لذا این جمله را نباید به معناى ظاهرى آن که جبر است، منظور نمود; بلکه باید به گونه اى تفسیر کرد که اتصاف فرشتگان به صفات و اخلاق فاضله سازگار بوده باشد. مى توان گفت: به جهت فهم و درک عالى که فرشتگان درباره ضرورت و عظمت ایمان دارند، به قدرى اشتیاق و علاقه آنان به ایمان شدید است که شبیه به اسیر و وابسته به ایمان مى باشند.)7

بنابراین مى توان گفت: (فرشتگان مجبور به عبادت نیستند، بلکه مجبول به عبادت اند; یعنى سرشت آن ها به گونه اى است که شوق به عبادت، ایشان را به پرستش واداشته و آنان را در بندگى حق تعالى بى تاب نموده است.)8

اما داستان فطرس ملک را که بعضى از کتاب ها آورده اند، در یکى از جزیره هاى دری، بال و پرش بر اثر کندى و سستى در انجام امر الهى شکسته شد و به برکت امام حسین(ع) خداوند دوباره به او بال عطا کرد و به آسمان رفت،9 بعضى از بزرگان در صحت این حدیث خدشه کرده اند. علامه طباطبائى(ره) مى گوید: (باید دانست که تمام گروه هاى فرشتگان، به تصریح قرآن و روایات متواتر، معصوم اند. تنها در پاره اى از روایات مانند قصه فطرس، خلاف این معنا بیان شده است. این روایات علاوه بر این که خبر واحدند، خالى از ابهام نیز نیستند10

[=times new roman]ـ تحریم(66) آیه 6.1

[=times new roman]2ـ علل الشرائع، ج1، ص15[=times new roman].

[=times new roman]ـ فصلت(41) آیه 11.3

[=times new roman]4ـ نهج البلاغه، خطبه 90[=times new roman].

[=times new roman]ـ علامه طباطبائى، ترجمه المیزان، ج19، ص675.5

[=times new roman]6ـ نهج البلاغه، همان[=times new roman].

[=times new roman]7ـ علامه محمدتقى جعفرى، شرح نهج البلاغه، ج16، ص54[=times new roman].

[=times new roman]8ـ رجالى تهرانى، فرشتگان، ص64[=times new roman].

[=times new roman]9ـ بحارالانوار، ج44، ص34[=times new roman].

[=times new roman]10ـ علامه طباطبائى، رسائل توحیدى، ص193[=times new roman].
[=Times New Roman]
[=Times New Roman]http://www.hawzah.net/hawzah/Magazines/MagArt.aspx?MagazineNumberID=5396&id=50421

سلام
و البته این رو بیشتر میشه درک کرد و اگر بگیم عصمت این نوع از موجودات بواسته اینه که این اختیار دائما در دست عقلشان بوده و به همین دلیل گناهی از اونها سر میزنه مگر ما قائل به این نیستیم که کسی که عقل گرا باشد و اختیارش رو دست عقل بسپارد سعادت دارین رو داره؟
و این در مورد تمام موجودات دیگه هم صدق میکنه . درست گفتم استاد من؟

مهربانی;21428 نوشت:
و این در مورد تمام موجودات دیگه هم صدق میکنه . درست گفتم استاد من؟

درسته بزرگوار :Gol:

سلام
سوال اگر این درسته با توجه به این تفکر این تبعیت از عقل برای فرشته ها چه نتیجه ای داره؟
وسلام

مهربانی;21431 نوشت:
سلام
سوال اگر این درسته با توجه به این تفکر این تبعیت از عقل برای فرشته ها چه نتیجه ای داره؟
وسلام


دوست مهربان من!
عبادت خداوند براي آنان كه بزرگي او را درك ميكنند لذت بخش است فرشتگان الهي وقتي عظمت را ميبينند بر خود لازم ميدانند كه اطاعت و عبادت كنند . ثمره اين اطاعت و عبادت نيز تكامل و رسيدن به قرب الهي است .

سلام به روی گل استاد نازم
احسنت
اما ایه می فرماید و ما منا الا له مقام معلوم
این ایه رو چطور باید معنی کنیم؟
اگه احساس میکنید سریش شدم بخاطر اینه که بحث به یه نتیجه علمی برسه .
تشکر
وسلام

مهربانی;21453 نوشت:
سلام به روی گل استاد نازم
احسنت
اما ایه می فرماید و ما منا الا له مقام معلوم
این ایه رو چطور باید معنی کنیم؟
اگه احساس میکنید سریش شدم بخاطر اینه که بحث به یه نتیجه علمی برسه .
تشکر
وسلام

سلام

آنچه كه ملائكه در اين آيات از خود نفى مى‏كنند، همان استقلال در تدبير است، چون برخي از مشركان معتقد به رب بودن فرشتگان بودند ؛ چنان كه آيه" بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ" «انبياء ، 26و 27» هم از يك سو سببيت و وساطت ملائكه را اثبات مى‏كند و هم از سوى ديگر استقلال آنان را انكار مى‏نمايد.
پس اينكه فرمود:" وَ ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ" معنايش اين است كه: هر يك از ما مقامى معين و پستى مشخص داريم،و البته وظيفه اي مشخص در تدبير هستي و ساير اوامر خداوند داريم م كه ما را بدان گمارده‏اند . و اين با مجبول بودن منافاتي ندارد .

حکیم;21435 نوشت:

دوست مهربان من!
عبادت خداوند براي آنان كه بزرگي او را درك ميكنند لذت بخش است فرشتگان الهي وقتي عظمت را ميبينند بر خود لازم ميدانند كه اطاعت و عبادت كنند . ثمره اين اطاعت و عبادت نيز تكامل و رسيدن به قرب الهي است .

تکامل ؟؟ آنچه که به ما یاد داده بودند این بود که فرشتگان موجودات مجرد هستند و تکامل ندارن ، :Gig:

نیایش سبز;21599 نوشت:
تکامل ؟؟ آنچه که به ما یاد داده بودند این بود که فرشتگان موجودات مجرد هستند و تکامل ندارن ، :gig:

البته تعجب نكنید شاید علت تعجب شما از اینجا ناشی شده باشه كه وقتی میگویند تكامل تكامل جسمی و یا در قالب تركیب و هیئت باید باشه در حالی كه تكامل فراتر تر از جسمانیت و مركب بودن است . مجردات هم تكامل دارند یعنی میتوانند در امور معنوی پیشرفت كنند شاید شنیده باشی می گویند فرشتگان مقرب ؛ یعنی از فرشتگان دیگه ممكنه درجه قرب و معنویتشان بیشتر و بالاتر باشه .
پس مجردات هم میتوانند تكامل و پیشرفت داشته باشند همان گونه كه روح انسان هم مجرد است ولی در عین حال تكامل و انقباض و انبساط دارد .

حکیم;21619 نوشت:
امجردات هم تكامل دارند یعنی میتوانند در امور معنوی پیشرفت كنند


اگر موجودات مجرد تکامل و پیشرفت دارند، آیا برعکس ، نتزل هم دارند ؟
اگر تنزل هم داشته باشند به مفهوم این است که فرشتگان گناه می کنن؟

نیایش سبز;21634 نوشت:
وَ ما مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ" معنايش اين است كه: هر يك از ما مقامى معين و پستى مشخص داريم،و البته وظيفه اي مشخص در تدبير هستي و ساير اوامر خداوند داريم م كه ما را بدان گمارده‏اند . و اين با مجبول بودن منافاتي ندارد .
سلام
استاد دقت بفرماید تناقض در این گفته وجود دارد اگر تکامل دارند پس با رشدشان هم وظایفشان بیشتر و مهمتر میشود و با توجه به اختیاری بودن رشد رشدشان متفاوت بوده بتبع وظایف هم متغیر باید باشد پس؟

نیایش سبز;21634 نوشت:

اگر موجودات مجرد تکامل و پیشرفت دارند، آیا برعکس ، نتزل هم دارند ؟
اگر تنزل هم داشته باشند به مفهوم این است که فرشتگان گناه می کنن؟

پست شماره 18 همین تاپیك را دوباره مطالعه بفرمایید اگر روشن نشد

دوباره مطرح فرمایید

حکیم;21619 نوشت:
فرشتگان مقرب ؛ یعنی از فرشتگان دیگه ممكنه درجه قرب و معنویتشان بیشتر و بالاتر باشه . پس مجردات هم میتوانند تكامل و پیشرفت داشته باشند
سلام علیکم
این دلیل بنظر میرسه انقلت برش وارد باشه
از کجا معلوم میشه که فرشته مقرب از اول مقرب خلق نشده باشه؟
موضوع قفل شده است