جمع بندی آیا نژاد پرستی در دین اسلام با عناوین سید و سادات احیا می شود ؟!
تبهای اولیه
سلام به همه دوستان گرامی و بزرگوار
مدتی است سوالی برایم مطرح شده و به نتایج و جوابهایی هم رسیده ام
که ان را در بوته نقد و انتقاد می گذارم
سوال :مگر دین اسلام مخالف هرگونه برتری نژادی و قومی و قبیله ای نیست ؟
مگر در دین اسلام همه انسانها از جمله سفید و سیاه و زرد و قرمز برابر نیستند ؟
مگر دین اسلام مخالف هرگونه امتیاز اجتماعی و یا طبقاتی نیست ؟
اگر جواب سوالهای بالا مثبت است که حتما هم هست
ایا درست است که بنیانگذار و موسس این اصول اساسی در دین اسلام
خودش تبدیل به طبقه ای برتر در اجتماع شود و پایه ای برای نژاد پرستی
دینی باشد ؟
ایا ایجاد طبقه ای به نام سید و سادات نژاد پرستی دینی نیست ؟
با تشکر
سلام به همه دوستان گرامی و بزرگوارمدتی است سوالی برایم مطرح شده و به نتایج و جوابهایی هم رسیده ام
که ان را در بوته نقد و انتقاد می گذارمسوال :مگر دین اسلام مخالف هرگونه برتری نژادی و قومی و قبیله ای نیست ؟
مگر در دین اسلام همه انسانها از جمله سفید و سیاه و زرد و قرمز برابر نیستند ؟
مگر دین اسلام مخالف هرگونه امتیاز اجتماعی و یا طبقاتی نیست ؟
اگر جواب سوالهای بالا مثبت است که حتما هم هست
ایا درست است که بنیانگذار و موسس این اصول اساسی در دین اسلام
خودش تبدیل به طبقه ای برتر در اجتماع شود و پایه ای برای نژاد پرستی
دینی باشد ؟
ایا ایجاد طبقه ای به نام سید و سادات نژاد پرستی دینی نیست ؟
با تشکر
با عرض سلام و ادب
از نظر اسلام همه در برابر قانون و عدالت برابرند. از این جهت فرقی میان شاه و گدا و غنی و فقیر و قوی و ضعیف و زن و مرد و سیاه و سفید حتی میان پیغمبر و امام که معصومند و سایر مردم نیست. با استثنا و هیچ امتیازی نمی توان علیه کسی اعمال نفوذ کرد و آزادی قانونی را از وی سلب نمود. ریشه اصلی احترام سادات آیه ای است که به موجب آن خدا به پیغمبر خود امر می کند که از مردم بخواهد با خویشاوندان وی برخورد دوستی و مودت نمایند. (1)
سر این درخواست پس از رحلت پیغمبر اکرم روشن شد. مردم با اولاد حضرت معامله ای کردند که در تاریخ با نسل هیچ رهبر و پیشوایی نشده است. پس از رحلت، قرن ها سلسله سادات هیچ گونه تأمینی نداشتند، کشته می شدند، سرهای بریده ایشان را به عنوان ارمغان از شهری به شهری می بردند، آنان را زنده زنده در زمین دفن می کردند، دسته دسته در پس ساختمان ها و در لای دیوارها می گذاشتند، سال ها در قعر زندان های تاریک شکنجه می دادند، مسموم می کردند. پس از قرن ها که از هجرت گذشت و شیعه کم و بیش استقلال و آزادی مذهب پیدا کرد،در برابر مظالمی که از اهل سنت به اولاد رسول و دوستداران شان گذشته بود، عکس العمل نشان داده و در احترام سادات می کوشند.
دلیل خاص دینی بر برتی سادات و آن هم صرفاً به جهت نسب نداریم. قرآن کریم اساساً تقوا و پرهیزکاری، ایمان، پاکی و طهارت نفس را مایة بزرگی و عظمت انسان در مراحل زندگی دنیوی و اخروی میداند: "یـَاَیُّهَا النّاسُ اِنّا خَلَقنـَاکُم مِن ذَکَرٍ واُنثیَ وجَعَلنـَاکُم شُعوبـًا وقَبائلَ لِتَعارَفوا اِنَّ اَکرَمَکُم عِندَ اللّهِ اَتقـاکُم; (2)
ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم . شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ اینها ملاک امتیاز نیست، گرامیترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست..." البته در قرآن کریم برخی صفات دیگر ذکر شده که وجود آنها در انسان میتواند منشأ و سرچشمة بزرگی و عظمت باشد؛ مثل علم و دانش، مهربانی و سخاوت، کمک به دیگران، جهاد (3)و... "...قُل هَل یَستَوِی الَّذینَ یعلَمونَ و الَّذینَ لا یَعلَمونَ...; (4)... بگو آیا کسانی که میدانند با کسانی که نمیدانند یکسانند...".(5)
گاهی انتساب به شخصیتهای الهی مسئولیت را بیش تر می کند. شاید انجام برخی اعمال از انسانهایی که به شخصیتهای الهی منسوب نیستند، لغزش به حساب نیاید یا کم تر به حساب می آید، حال آن که انجام آن از انسانهایی که به بزرگان دین منتسب هستند، لغزش محسوب گردد، مانند انجام برخی رفتارها از همسران پیامبر. خداوند خطاب به همسران پیامبر فرمود: "هر کدام از شما گناه آشکاری انجام دهید، عذابتان دو چندان خواهد شد".(6)
در سوره مؤمنون آمده است: "هنگامی که در صور دمیده می شود، هیچ گونه نسبی میان آنها نخواهد بود... کسانی که ترازوی اعمال شان سنگین باشد، رستگار خواهند شد".(7)
پیامبر اسلام(ص) بعد از فتح مکه بالای تپه صفا رفته فرمود: " فرستاده خدا به سوی شما هستم. دلسوز شمایم. نگویید که پیامبر از ما است. به خدا! از میان شما یا غیر شما تنها پرهیزکاران، دوستان من هستند. مبادا روز قیامت بیایید،در حالی که دنیا را به دوش بکشید و دیگران آخرت را! عذری بین خود و شما و بین شما و خدا باقی نگذاشتم. برای هر کس میان من و شما عملش خواهد بود".(8)
طاووس یمانی گزارش می دهد: امام سجاد(ع) را دیدم که بر خاک افتاده و بی تابی وزاری می کند. عرض کردم: شما که پدرتان حسین بن علی است و مادرتان فاطمه زهرا(س) و جدتان رسول خدا - یعنی با این نسبت شریف و پیوند عالی چرا ناراحت هستید؟ امام فرمود: "نسب را کنار بگذار. خداوند بهشت را برای کسی آفریده است که مطیع و نیکوکار باشد، هر چند غلامی سیاه باشد. به خدا قسم! تو را فردا سود نمیدهد مگر عمل صالحی که امروز پیش می فرستی".(9)
از این آیات و روایات استفاده می شود که انتساب به کسی امتیاز ایجاد نکرده، انسانها در قیامت مرهون اعمال خود هستند: "کل نفس بما کسبت رهینة"(10)
در قرآن خطاب به فرزند نوح پیغمبر آمده است: "قال یا نوح انّه لیس من اهلک انّه عمل غیر صالح"(11)؛او از خانواده تو نیست زیرا (دارای) عمل غیرصالح است». این آیه بیان کننده این مطلب است که کفر و اعمال غیر صالح خویشاوندی را از بین میبرد.حتّی فرزند پیامبر و رسول الهی را به منزله شخصی غریبه قرار میدهد؛ به خلاف آن جا که فردی ایرانی همچون سلمان در اثر کسب مراتب بالای ایمان در زمره اهل بیت قرار میگیرد، که پیامبر در حق او فرمود: «سلمان منّا اهل البیت؛ سلمان از اهل بیت ماست».
نمونه زیر بیانگر آن است که بستگان برخی از بزرگان دین از مسیر حق خارج شدند. در صدد بودند از انتساب خود سوء استفاده کنند: امام رضا(ع) برادری داشت به نام "زید النار". این برادر چندان مورد رضایت امام نبود. روزی امام در مجلسی سخن می گفت و زید در آن جا حضور داشت. امام متوجه شد که زید عدّهای از اصحاب را مخاطب قرار داده و از مقام خاندان پیامبر سخن گفته و به طور غرورآمیزی دائماً "نحن، نحن" (ما چنین، ما چنان هستیم) می گوید: امام رضا(ع) سخن خود ر ا قطع کرده، خطاب به زید فرمود: "این سخنان چیست که می گویی؟ اگر سخن تو درست باشد و فرزندان رسول خدا وضع استثنایی داشته باشد و خداوند بدکاران آنها را عذاب نکند و بدون عمل به آنها پاداش دهد، پس تو از پدرت موسی بن جعفر(ع) نزد خدا گرامیتری، زیرا وی خدا را بندگی کرد تا به درجات قرب نائل آمد و تو می پنداری بی آن که بندگی خدا کنی، می توانی در درجه موسی بن جعفر قرارگیری!".(12)
پس سادات احترام دارند اما لزوم احترام گذاردن بر آن ها دلیل بر رتبه و مقام معنوی آن ها نیست .
احكام خاصي كه در فقه براي سادات ذكر شده است ،دلالتي بر برتري آن ها بر ديگران ( بدون ملاك و صرفا به جهت داشتن نژادي خاص )نيست. روشن نيست حكم به برتري خمس نسبت به زكات را شما به چه دليل عقلي يا نقلي بيان كرده ايد!
بلي به واسطه آن كه زكات و صدقه براي رفع نياز افراد نيازمند جامعه تشريع شده و دريافت آن ها به همراه نوعي احساس خواري از طرف دريافت كننده است، خداي متعال نخواسته است كه پيامبر و خاندان پيامبرش احساس خواري را داشته باشند و در مقابل امت خود سرشكسته باشند. خمس را به عنوان حقي براي نيازمندان سادات و نيز حقي براي خود پيامبر و ائمه بعد از او كه هم احتياجات خود هم جامعه را به وسيله آن برطرف سازند، قرار داده است.
اين جايگزيني براي از بين بردن احساس خواري از پيامبر و آل او در مقابل امت او مي باشد و دليل بر شرافت خمس بر زكات.
گذشته از اين احترام به پيامبر و آل پيامبر به خاطر مصالحي كه در بالا ذكر شد و رفع احساس خواري در مقابل امت، هيچ رابطه اي با بحث نژاد پرستي ندارد. چرا كه نژادپرستي شرافت بخشيدن به يك نژاد انساني بر نژاد ديگر است،بدون هيچ مبناي عقلائي و ديني خاص. در حالي كه احترام به سادات نه به خاطر نژاد برتر بودن آن ها، بلكه به خاطر انتساب به پيامبر گرامي اسلام است. احترام به خود پيامبر هم بر اساس اشرف و افضل بودن ايشان به لحاظ معنوي نسبت به ساير انسان ها است.
تاپیک زیر هم در رابطه با همین موضوع می باشد:
http://www.askdin.com/thread19919-2.html
پی نوشتها:
1. شوری(42) آیه 23.
2.حجرات(49)آیه 13.
3.نسأ(4) آیه95.
4.زمر(39) آیه 9.
5. نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج 19، ص 390 ـ 397، دارالکتب الاسلامیة، تهران.
6. احزاب (33) آیه 30.
7. مؤمنون (23) آیه 101.
8. بحارالانوار، ج 21، ص 111، چاپ آخوندی، به نقل از عدل الهی، ص 370.
9. عدل الهی، ص 369 - 370.
10. مدثر (74) آیه 38.
11. هود (11) آیه 49.
12. عدل الهی، ص 371 - 372.
با عرض سلام و ادباز نظر اسلام همه در برابر قانون و عدالت برابرند. از این جهت فرقی میان شاه و گدا و غنی و فقیر و قوی و ضعیف و زن و مرد و سیاه و سفید حتی میان پیغمبر و امام که معصومند و سایر مردم نیست. با استثنا و هیچ امتیازی نمی توان علیه کسی اعمال نفوذ کرد و آزادی قانونی را از وی سلب نمود. ریشه اصلی احترام سادات آیه ای است که به موجب آن خدا به پیغمبر خود امر می کند که از مردم بخواهد با خویشاوندان وی برخورد دوستی و مودت نمایند. (1)
خب چه تفاوتی با سایر مردم دارند؟ آیا خدا نمی تونست به پیامبر امر کنه تا از مردم بخواد با همه انسان ها مستقل از نژاد و اصل و نسب برخورد درست داشته باشند؟
من این حرف جمله رو یک حرف نژادپرستانه می دونم.
از نظر اسلام همه در برابر قانون و عدالت برابرند. از این جهت فرقی میان شاه و گدا و غنی و فقیر و قوی و ضعیف و زن و مرد و سیاه و سفید حتی میان پیغمبر و امام که معصومند و سایر مردم نیست. با استثنا و هیچ امتیازی نمی توان علیه کسی اعمال نفوذ کرد و آزادی قانونی را از وی سلب نمود. ریشه اصلی احترام سادات آیه ای است که به موجب آن خدا به پیغمبر خود امر می کند که از مردم بخواهد با خویشاوندان وی برخورد دوستی و مودت نمایند. (1)
جناب مقداد مگه این ایه در مورد اهل بیت (که نامشان مشخص است و میدانیم همه ی خانواده پیامبر نیستند و افراد خاصی اند حتی بعضی از انها مثل حضرت علی علیه السلام از نسل ایشان هم نیستند!) نیست؟!پس چه ربطی به سادات دارد؟!؟این ایه که چنین توصیه ای رو در مورد همه ی نسل پیامبر نکرده؟!
آیا نژاد پرستی در دین اسلام با عناوین سید و سادات احیا می شود ؟!
من این سوال رو به امام زاده ها هم تعمیم میدم. علت موقعیت خاص امام زاده ها چیه؟ امام زاده بودن چه امتیازیه؟ بعضی از فرزندان پیامبران و امامان با خود اون ها مخالف بوده اند. بعد تکلیف کسی که با چند واسطه و تازه اونم در خیلی مواقع مشکوک نسلش به اون امام برسه یا نرسه چیه؟ که در هر روستا و آبادی امامزاده درست کرده اند و گویا ما هم مخالف امام زاده ها نیستیم؟ اگه بگیم انسان های صالحی بوده اند چرا به عنوان انسان صالح ازشون نام نمی بریم چرا میگیم امامزاده مثلا نمیگیم ایشون فلان کتابو نوشتن مثلا ایشون صاحب جواهرن ایشون مرحوم بروجردین ایشون آقای بهجتن. اگه امامزاده ها و حاجت طلبی از اون ها مورد تاییده علتش چیه؟
خب چه تفاوتی با سایر مردم دارند؟ آیا خدا نمی تونست به پیامبر امر کنه تا از مردم بخواد با همه انسان ها مستقل از نژاد و اصل و نسب برخورد درست داشته باشند؟من این حرف جمله رو یک حرف نژادپرستانه می دونم.
با سلام خدمت شما دوست گرامی
ظاهرا یک سو تفاهمی ایجاد شده است. اینکه سادات دارای احترام خاصی هستند به این معنا نیست که به دیگران توهین کنیم و یا با آنها برخورد درست نداشته باشیم (چنان که شما مطرح کردید)
در اسلام همه افراد مساوی اند و ارج و قرب آنها به میزان اعمال و تقوای آنها باز می گردد.(همچنان که کارشناس محترم به خوبی توضیح دادند.)
همه انسان ها با هر اصل و نسبی محترم اند و حقوق برابر دارند و در این مسئله تفاوتی وجود ندارد. آنچه در مورد سادات خواسته شده است این است که نسبت به آنها به جهت انتسابی که به پیامبر دارند، احترام بیشتری قائل شویم که مطمئنا معنایش این نیست که به دیگران توهین کنیم تا این اشکال مطرح شود که چرا بر اساس نسب و نژاد برخورد شده است.
اساسا در اسلام همه انسان ها دارای کرامت هستند چنان چه خداوند در قرآن می فرماید: وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ (1) ما فرزندان آدم را کرامت بخشيديم. این آیه مطلق است و کرامت را مربوط به تمام انسان ها می داند. با توجه به مطالب مطرح شده ، نمی توان دین اسلام را به نژاد پرستی متهم کرد و اسلام از این مسئله کاملا مبراست چنانچه در صدر اسلام نیز در اصحاب پیامبر از ایرانی، رومی، عرب، سیاه پوست، آزاد و برده، همگی وجود دارند و تفاوتی بین آنها نیست. این مسئله وقتی بهتر روشن می شود که اسلام را با ادیان دیگری چون یهودیت و هندویسم مقایسه کنیم که در آن ادیان، نژاد فرد و طبقه اجتماعی او در بسیاری از مسائل دینی تاثیر گذار است به طور مثال فردی که یهودی زاده نباشد، نمی تواند یهودی شود و یا اگر فردی در طبقه خاصی از کاست های هندویسم متولد شود، امکان تغییر ندارد. مجموع این مسائل نشان می دهد که هنگامی که اسلام می گوید "يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ (2) اى مردم، ما شما را از مرد و زنى آفريديم، و شما را ملّت ملّت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد. در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست. بى ترديد، خداوند داناى آگاه است." چه قدم بزرگی در راستای مساوات و عدالت برداشته است، این مسئله وقتی بیشتر روشن می شود که علاوه بر وضعیت ادیان دیگر، به سابقه عرب جاهلی و تفاخرها و قبیله گرایی های آن توجه کنیم.
موفق باشید
1. اسراء 70
2. حجرات 13
حرف های شما متناقض است:
در اسلام همه افراد مساوی اند و ارج و قرب آنها به میزان اعمال و تقوای آنها باز می گردد.(همچنان که کارشناس محترم به خوبی توضیح دادند.)
همه انسان ها با هر اصل و نسبی محترم اند و حقوق برابر دارند و در این مسئله تفاوتی وجود ندارد.
آنچه در مورد سادات خواسته شده است این است که نسبت به آنها به جهت انتسابی که به پیامبر دارند، احترام بیشتری قائل شویم که مطمئنا معنایش این نیست که به دیگران توهین کنیم تا این اشکال مطرح شود که چرا بر اساس نسب و نژاد برخورد شده است.
اگه همه افراد مساوی هستند پس نیازی نیست برای سادات احترام بیشتری قائل شویم.
در حالی که درخواست شده برای این افراد احترام بیشتری قائل شدیم چون انتساب به پیامبر دارند. این تعریف کلاسیک نژادپرستی است که به جهت اصل و نسب یک شخص برای اون شخص امتیازی ویژه قائل بشیم که در اینجا احترام بیشتر نسبت به افراد عادی است.
حرف های شما متناقض است:اگه همه افراد مساوی هستند پس نیازی نیست برای سادات احترام بیشتری قائل شویم.
در حالی که درخواست شده برای این افراد احترام بیشتری قائل شدیم چون انتساب به پیامبر دارند. این تعریف کلاسیک نژادپرستی است که به جهت اصل و نسب یک شخص برای اون شخص امتیازی ویژه قائل بشیم که در اینجا احترام بیشتر نسبت به افراد عادی است.
من به عنوان یک سید ، انتظار هیچ احترامی از شما ندارم.نیازی هم به آن ندارم. اگر اسلام دین نژاد پرستی است و شما از نژاد پرستی خوشتان نمی آید ، کسی شما را مجبور نکرده مسلمان باشید.(فقط بلدیم برای خدا "ان قلت" بیاوریم!!!!!!! )
پیامبر در حدیثی گفته : اگر سادات خوبند به خاطر خوبی خودشان بهشون احترام بگذارید و اگر خوب نیستند به خاطر من (پیامبر) به آنها احترام کنید.
من که برای دین جدم کاری نکرده ام از شما انتظار احترام ندارم ولی اون ساداتی که به قول آقای مقداد :
سلسله سادات هیچ گونه تأمینی نداشتند، کشته می شدند، سرهای بریده ایشان را به عنوان ارمغان از شهری به شهری می بردند، آنان را زنده زنده در زمین دفن می کردند، دسته دسته در پس ساختمان ها و در لای دیوارها می گذاشتند، سال ها در قعر زندان های تاریک شکنجه می دادند، مسموم می کردند.
باید به نظر من حتما بهشون احترام گذارده بشه.
سلسله سادات هیچ گونه تأمینی نداشتند، کشته می شدند، سرهای بریده ایشان را به عنوان ارمغان از شهری به شهری می بردند، آنان را زنده زنده در زمین دفن می کردند، دسته دسته در پس ساختمان ها و در لای دیوارها می گذاشتند، سال ها در قعر زندان های تاریک شکنجه می دادند، مسموم می کردند.
سلسله سادات هیچ گونه تأمینی نداشتند، کشته می شدند، سرهای بریده ایشان را به عنوان ارمغان از شهری به شهری می بردند، آنان را زنده زنده در زمین دفن می کردند، دسته دسته در پس ساختمان ها و در لای دیوارها می گذاشتند، سال ها در قعر زندان های تاریک شکنجه می دادند، مسموم می کردند.
به خاطر رسیدن نسل به امام یا به خاطر ایمان؟ اگه به خاطر رسیدن نسل به امام بوده(در فرض صحت) فکر نکنم احمق تر از اونا در سرتاسر تاریخ پیدا بشه.
به خاطر رسیدن نسل به امام یا به خاطر ایمان؟ اگه به خاطر رسیدن نسل به امام بوده(در فرض صحت) فکر نکنم احمق تر از اونا در سرتاسر تاریخ پیدا بشه.
عزیز دل برادر .
معیار حق علی ابن ابی طالب است.
کسی که از علی ابن ابی طالب بی زار است به ضرص قاطع حرام زاده است و می خواهد همه خاندان علی و فرزندان و نسل علی را از بین ببرد.
اینها به خاطر بغض علی به کشتار سادات دست می زدند.
چون حرام زاده بودند.
و از اینها حالا هم داریم(سران وهابی ها و صهیونیست ها و ....)
کسی که از علی ابن ابی طالب بی زار است به ضرص قاطع حرام زاده است و می خواهد همه خاندان علی و فرزندان و نسل علی را از بین ببرد.
آیا ما با فرزندان امروزی کسانی که در سده های قبل با آن ها مشکل داشته ایم کاری داریم؟ من گفتم واقعا اگه اونها گروه هایی از سادات رو نه به خاطر ایمانشون بلکه به خاطر از نسل امام بودن میکشتن بسیار احمق بوده اند.
در ضمن به یاد داشته باشید بسیاری از مسائل تاریخی و جنگ ها زیر کلی علامت سواله بعد این که پدران افرادی که سید خوانده میشوند تا اون زمان مشخصه؟ حضرت رسول یک نفر بود در فرضا یک میلیون، حالا شما نسبت بگیر ما چقدر و به نسبتی سید داریم فرض بگیر از هر ده نفر یکی سیده، خب این نسبت اگه متوازن نباشه تا حدودی جابهجا میشه نه این که مثلا صد هزار برابر تغییر کنه. مگر این که بگیم معجزه ای رخ داده که برای وقوع معجزه باید دلیل داشته باشیم. تازه شما کسانی رو که از طرف مادر یا اجدادش(مثل من) به پیامبر میرسه به این نسبت اضافه کنی فکر کنم نسل همه انسان ها به حضرت رسول برسه. همین طور به یاد داشته باشید قبل از صفویه مردم اکثرا سنی بوده اند و گویا(مطمئن نیستم) سنی ها سید ندارند.
خب چه تفاوتی با سایر مردم دارند؟ آیا خدا نمی تونست به پیامبر امر کنه تا از مردم بخواد با همه انسان ها مستقل از نژاد و اصل و نسب برخورد درست داشته باشند؟من این حرف جمله رو یک حرف نژادپرستانه می دونم.
سلام
ظاهرا خدای متعال خبر داشته است که روزی حاکمان جنایتکار ذریه رسول را به صرف نسبت داشتن با او و علی ع می کشند و لای دیوارهای قصر خود را از اجسادشان پر می کنند
لذا این ایه را فرستاد تا حجتی باشد برای انها و مردم غفلت زده ای که ککشان هم از این جور مسائل نمی گزد
و اما ظاهرا ایه بیانگر لزوم مودت ائمه معصومین است که پیشوایان الهی اند
ضمن اینکه ایه به چیزی بیشتر از مودت و دوستی دلالت ندارد و این با انچه که از تبعیض نژادی که امتیازات را به برخی داده و از برخی دیگر نفی می کند کاملا تفاوت دارد
ما همان اندازه که به محبت اهل بیت و احترام سادات توصیه شده ایم به محبت و احترام سایر اهل ایمان هم توصیه شده ایم
حال بفرمایید تبعیض نژادی چیست و کجاست ؟
والله الموفق
حرف های شما متناقض است:اگه همه افراد مساوی هستند پس نیازی نیست برای سادات احترام بیشتری قائل شویم.
در حالی که درخواست شده برای این افراد احترام بیشتری قائل شدیم چون انتساب به پیامبر دارند. این تعریف کلاسیک نژادپرستی است که به جهت اصل و نسب یک شخص برای اون شخص امتیازی ویژه قائل بشیم که در اینجا احترام بیشتر نسبت به افراد عادی است.
با سلام خدمت شما دوست گرامی
ظاهرا به برخی از مطالب مطرح شده توجه نشده، سیادت هیچ امتیازی به فرد نمی دهد که شما مدعی شده اید که امتیاز خاصی برای آنها قرار داده شده است و این نژاد پرستی کلاسیک است. سادات هیچ امتیاز و حق خاصی نسبت به مردم عادی ندارند. آنچه در مورد آنها وارد شده است، رجحان احترام به سادات است و هیچ امتیاز یا حق خاصی برای آنها قائل نمی شود و اگر تاریخ نژاد پرستی را ملاحظه کنید و نمونه های آنها را به طور مثال در مورد سیاه پوستان بررسی کنید، معنای نژاد پرستی را بهتر متوجه خواهید شد.
موفق باشید
با سلام خدمت شما دوست گرامیظاهرا به برخی از مطالب مطرح شده توجه نشده، سیادت هیچ امتیازی به فرد نمی دهد که شما مدعی شده اید که امتیاز خاصی برای آنها قرار داده شده است و این نژاد پرستی کلاسیک است. سادات هیچ امتیاز و حق خاصی نسبت به مردم عادی ندارند. آنچه در مورد آنها وارد شده است، رجحان احترام به سادات است و هیچ امتیاز یا حق خاصی برای آنها قائل نمی شود و اگر تاریخ نژاد پرستی را ملاحظه کنید و نمونه های آنها را به طور مثال در مورد سیاه پوستان بررسی کنید، معنای نژاد پرستی را بهتر متوجه خواهید شد.
موفق باشید
به همه مطالب توجه شده و به نظر میاد شمایید که توجه نمی کنید یا خودتون رو به بی توجهی می زنید. شما میگید سیادت به فرد هیچ امتیازی نمی دهد و می گویید احترام بیشتر برای سادات توصیه شده. آیا به نظر شما احترام بیشتر یک امتیاز نیست؟ قطعا هست.
کاری که با سیاه پوستان کردند هم نژادپرستی بود و بسیار شدید تر از چیزی که ما در موردش بحث می کنیم ولی ارتباطی با بحث ما ندارد و وارد کردنش با بحث ما فقط به انحراف بحث خواهد انجامید. ما اینجا درباره ماهیت نژادپرستی بحث می کنیم نه شدت آن.
اگر این ایراد در زمان حیات رسول اکرم (ص) گرفته می شد , ممکن بود که پیامبر نمیتوانست اثبات کند که سادات خدمت بیشتری به اسلام خواهند کرد ؛ اگرچه خود پیامبر می دانستند.
ولی امروز پس از 1400 سال تاریخ این را نشان داده که سادات بیشترین خدمت را به اسلام کرده اند و لذا مستحق احترام بیشتر هستند.
جنبه دیگر از نظر روانشناسی و ژنتیک قابل توجه است.به اینصورت که مثلاً برای امام حسن و امام حسین (علیهمالسلام) که بلافصل فرزند 2 معصوم هستند ، بسیاری از صفات و خصایص والدین در آنها متبلور است و هرچه شدت خوبی و فضیلت والدین بیشتر باشد , این اثر بیشتر است.و این اثر ممکن است با گذر زمان و نسلهای بعدی کم رنگ تر گردد ولی به دلیل سرچشمه زلالی که این نسل از آن برخوردار بوده اند باز به نسبت دیگران بیشتر به خصایص نبوی مانوس هستند و این میتواند یک از دلایل سفارش به احترام آنها باشد.
از طرفی شخصی مانند سلمان فارسی از اهل بیت می گردد, در حالیکه اصل و نسب ایرانی دارد ولی به دلیل نزدیکی با اهل بیت و برخورداری از همنشینی و از طرف "استعداد خودش" به این مقام نائل میگردد.
:Gol:
برای دوستانی که "احترام" به سادات را نشانی از "نژادپرستی" می دانند باید عرض کنم که بهتر است یه نیم نگاهی به نشانه های "نژاد پرستی"در کشورهائی که سردمدار برابری و عدالت هستند (ولی نزادپرست) بیاندازند.
برای یک نژاد پرست "سفیدپوست" ازدواج رسمی دخترش با یک سیاه پوست خیلی وحشتناکتر از ارتباط نامشروع و مکرر دخترش با یک سفیدپوست است.
و از طرفی برای اینکه این دوستان از این نگرانی دربیایند بهتر است به "همه انسانها" احترام بگذارند و نه فقط به "سادات" تا دیگر دچار نژادپرستی نگردند.
کاری که با سیاه پوستان کردند هم نژادپرستی بود و بسیار شدید تر از چیزی که ما در موردش بحث می کنیم ولی ارتباطی با بحث ما ندارد و وارد کردنش با بحث ما فقط به انحراف بحث خواهد انجامید. ما اینجا درباره ماهیت نژادپرستی بحث می کنیم نه شدت آن.
چطور ارتباطی ندارد؟ "معنای نژاد پرستی" از همان "رفتار نژاد پرستی" استخراج شده و شما دارید همان کار و معنا را که در تاریخ کرده اند به یک فعل دیگه نسبت میدید.
بهتر است به رفتار و طرز برخورد پیامبر اکرم(ص) و امامان (ع) در برخورد با یهودی و مسیحی و حتی دشمنانشان نظری داشتند باشند و به آسانی و از روی سبکسری سخن نگوییم.
برای 14 معصوم و نور پاک که بهانه خلقت هستند و در حالیکه از طفل 6 ماهه تا همه اهل بیت خود را در راه اسلام فدا کرده اند این کمترین کاری است که نه فقط مسلمانان بلکه نسل بشر باید انجام دهد و آن "احترام به سادات"است.
یادمان باشد "احترام بیشتر" به یک گروه نژاد پرستی نیست .ولی "پایمال کردن" حق یک گروه و دادن آن حق و حقوق به یک گروه دیگرنژاد پرستی است.
موفق باشید:Gol:
به همه مطالب توجه شده و به نظر میاد شمایید که توجه نمی کنید یا خودتون رو به بی توجهی می زنید. شما میگید سیادت به فرد هیچ امتیازی نمی دهد و می گویید احترام بیشتر برای سادات توصیه شده. آیا به نظر شما احترام بیشتر یک امتیاز نیست؟ قطعا هست.کاری که با سیاه پوستان کردند هم نژادپرستی بود و بسیار شدید تر از چیزی که ما در موردش بحث می کنیم ولی ارتباطی با بحث ما ندارد و وارد کردنش با بحث ما فقط به انحراف بحث خواهد انجامید. ما اینجا درباره ماهیت نژادپرستی بحث می کنیم نه شدت آن.
[=arial]جناب وایسلی گوجا مگر دستور اسلام درمورد بردگان و سیاه پوستان چیه؟ مگر خود ائمه ما با بردگان به نیکوترین وجهی برخورد نمیکردند و با هر بهانه ای آزادشان نمیکردند. حال حفظ حرمت نسل آن حضرات درخواست بزرگی هست؟
اگر دلیلش رو میخواهید دنبال دلیلش باشید نه اینکه به نژاد پرستی ربطش دهید
نژاد پرستی، دادن امتیازات مادی به یک گروه و سلب حتی کوچکترین حق و حقوق انسانی از گروه دیگر هست.
آیا در احترام به سادات امتیازات مادی به آنان داده شده و برای دادن این امتیازات به گروه دیگر ظلم میشود؟
ایا درست است که بنیانگذار و موسس این اصول اساسی در دین اسلام
خودش تبدیل به طبقه ای برتر در اجتماع شود و پایه ای برای نژاد پرستی
دینی باشد ؟
دقت بفرمایید. شما میتوانید یک حدیث بیاورید که میفرماید سید ها برتر از دیگران اند؟
گرامی، این سیادت ملاک برتری نیست بلکه نشانه ایست که این فرد از آل رسول الله هست.
تا بحال این حدیث رو خوندید: "سلمان منا اهل بیت"، درین جا سلمانی رضی الله عنه که یک غیر عرب هست پیامبر صلی الله علیه و آله، او را از اهل بیت میخواند.
سلام.
خواهرم، سرکار بینظیر.
سوال :مگر دین اسلام مخالف هرگونه برتری نژادی و قومی و قبیله ای نیست ؟
مگر در دین اسلام همه انسانها از جمله سفید و سیاه و زرد و قرمز برابر نیستند ؟
مگر دین اسلام مخالف هرگونه امتیاز اجتماعی و یا طبقاتی نیست ؟
اگر جواب سوالهای بالا مثبت است که حتما هم هست
ایا درست است که بنیانگذار و موسس این اصول اساسی در دین اسلام
خودش تبدیل به طبقه ای برتر در اجتماع شود و پایه ای برای نژاد پرستی
دینی باشد ؟
ایا ایجاد طبقه ای به نام سید و سادات نژاد پرستی دینی نیست ؟
صرفاً نظر شخصیم را بیان میکنم:
مودة فی القربی
در اینجا اگر منظور از قربی غیر معصوم باشد، تناقضی با آیات دیگری که میگوید «در مقابل رسالتم اجر و مزدی نمیخواهم» پیش میآید.
تنها مودت و دوستی با معصوم(ع) است که در واقع امتیازی برای آن معصوم تلقی نشده و فایده و برکاتش متوجه خودِ مسلمانان است.
حال چگونه و چه زمانی این مودت با معصومین(ع)، به سید و سادات رسیده نمیدانم. ولی بنظرم این تعمیم به همه فرزندان حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) چون مربوط به نژاد ونسل میشود، مشکل دارد.
هم باعث تناقض آیه با عدم طلب اجر از جانب پیامبر میشود و هم به نوعی نژاد پرستی و امتیاز طبقاتی محسوب میگردد.
بنابراین تنها چیزی که طبق آیه قرآن واجب شده، مودت و دوستی با معصومین(ع) است که امتیازی برای ایشان نبوده و فایدهاش به امت بر میگردد.
سادات
سلام.
جناب شبکه امام حسین ع
تکریم سادات صرفا به این بر میگردد که ایشان بجهتی به ائمه ما(از لحاظ نسل) متصلند.
به نظرم تکریم ایشان واجب نیست. و نیز صرفاً بخاطر عبارت قرمز رنگ مشکل دارد و نوعی امتیاز طبقاتی محسوب میگردد.
آنها برتر نیستند اما شایسته تکریمند همانطور که عالم بخاطر علومش نیز هم.
هر کسی عالم و دانشمند مصلح باشد شایسته تکریم است. منحصر به نسل خاصی نیست.
تکریم همه سادات نه واجب است نه شایسته. واجب نیست چون دستوری عام در این مورد صادر نشده و شایسته نیست چون همه ایشان مجهز به آن شایستگی نیستند.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
سوال :مگر دین اسلام مخالف هرگونه برتری نژادی و قومی و قبیله ای نیست ؟
مگر در دین اسلام همه انسانها از جمله سفید و سیاه و زرد و قرمز برابر نیستند ؟
مگر دین اسلام مخالف هرگونه امتیاز اجتماعی و یا طبقاتی نیست ؟
اگر جواب سوالهای بالا مثبت است که حتما هم هست
ایا درست است که بنیانگذار و موسس این اصول اساسی در دین اسلام
خودش تبدیل به طبقه ای برتر در اجتماع شود و پایه ای برای نژاد پرستی
دینی باشد ؟
ایا ایجاد طبقه ای به نام سید و سادات نژاد پرستی دینی نیست ؟
شما بین اسلام و مسلمانان دارید خلط می کنید.اسلام برای سادات برتری خاصی قائل نشده است.این مسلمانان هستند که الکی الکی تقدسی ساخته اند در سادات.یعنی تکریم به سادات را اسلام نگفته،من در آوردی خود مسلمانان است.
حقیر با وجود این که از سادات هستم،این کار ها را درست نمی دانم.یادم می آید در دوران دبیرستان راجع به این مسئله فکر کردم و با خودم گفتم چرا باید کنار اسم و فامیل من واژه "سید" باشد.از آن روز به بعد تصمیم گرفتم حتی روی برگه های امتحانی هم اسمم را بدون "سید" بنویسم.
لبیک یا مهدی
و من الله توفیق
یادمان باشد "احترام بیشتر" به یک گروه نژاد پرستی نیست .ولی "پایمال کردن" حق یک گروه و دادن آن حق و حقوق به یک گروه دیگرنژاد پرستی است.
هر دو اینها نژادپرستی هستند ولی با شدت های متفاوت.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلامشما بین اسلام و مسلمانان دارید خلط می کنید.اسلام برای سادات برتری خاصی قائل نشده است.این مسلمانان هستند که الکی الکی تقدسی ساخته اند در سادات.یعنی تکریم به سادات را اسلام نگفته،من در آوردی خود مسلمانان است.
حقیر با وجود این که از سادات هستم،این کار ها را درست نمی دانم.یادم می آید در دوران دبیرستان راجع به این مسئله فکر کردم و با خودم گفتم چرا باید کنار اسم و فامیل من واژه "سید" باشد.از آن روز به بعد تصمیم گرفتم حتی روی برگه های امتحانی هم اسمم را بدون "سید" بنویسم.لبیک یا مهدی
و من الله توفیق
ممنون لذت بردم از توضیح و این کار زیبای شما :Gol:
سلام.
برادر بزرگوار، جناب بن موسی
حقیر با وجود این که از سادات هستم،این کار ها را درست نمی دانم.یادم می آید در دوران دبیرستان راجع به این مسئله فکر کردم و با خودم گفتم چرا باید کنار اسم و فامیل من واژه "سید" باشد.از آن روز به بعد تصمیم گرفتم حتی روی برگه های امتحانی هم اسمم را بدون "سید" بنویسم.
حقیر نیز ایضاً.
جانا سخن از زبان ما میگوئی ...:Gol:
برادران شیعه ی گرامی لطفا برین مسئله که تکریم سادات از سنت است، خرده نگیرید که احادیث وارده برآن حسن یا صحیح اند تا جایی که امام صادق علیه السلام از ابوحنیفه گله میکند که چرا عصای پیامبر ص میبوسی ولی دستی که از گوشت و پوست نبی ص هست را نمی بوسی.
احترام به سادات در آیات و روایات: http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=198862
سلام.
برادر ارجمند، جناب شبکه امام حسین ع
امام صادق علیه السلام از ابوحنیفه گله میکند که چرا عصای پیامبر ص میبوسی ولی دستی که از گوشت و پوست نبی ص هست را نمی بوسی.
بوسیدن عصای پیامبر کاری اشتباه و افراط در محبت به ایشان است.
دست حقیر هم از گوشت و پوست نبی(ص) هست. اما هیچگاه خود را شایسته اینگونه تکریم یا مودت نمیدانم.
اگر در اثر تقوا یا دانشی سودمند برای جامعه بشریت، توانستم شایستگی تکریم را کسب نمایم، آنگاه آیا ربطی به اصل و نسب و نسلم دارد؟!
جعفر هم مانند برادرش امام حسن عسکری(ع) از گوشت و پوست نبی(ص) بود.
تکریم همه سادات نه واجب است نه شایسته. واجب نیست چون دستوری عام در این مورد صادر نشده و شایسته نیست چون همه ایشان مجهز به آن شایستگی نیستند.
در روایت آمده است که: «سادات خوب را به خاطر خودشان احترام نمایید و سادات گناهکار را هم به خاطر پیامبر(ص)»، (اختصاص شیخ مفید)
منبع : http://porseman.org/q/show.aspx?id=125971 (مطالب این لینک را بخوانید خیلی خوب است)
بوسیدن عصای پیامبر کاری اشتباه و افراط در محبت به ایشان است.
سلام.
برادر ارجمند، جناب شبکه امام حسین عبوسیدن عصای پیامبر کاری اشتباه و افراط در محبت به ایشان است.
دست حقیر هم از گوشت و پوست نبی(ص) هست. اما هیچگاه خود را شایسته اینگونه تکریم یا مودت نمیدانم.
اگر در اثر تقوا یا دانشی سودمند برای جامعه بشریت، توانستم شایستگی تکریم را کسب نمایم، آنگاه آیا ربطی به اصل و نسب و نسلم دارد؟!
جعفر هم مانند برادرش امام حسن عسکری(ع) از گوشت و پوست نبی(ص) بود.
عزیز دل برادر دست امام صادق علیه الصلاة و السلام کجا و دست جعفر و دست شما کجا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امام صادق (ع) امام بود همچون پیامبر صلوات الله علیهما پس باید دستشونو میبوسیدیم.
در ضمن یعنی شما واقعا بوسیدن دست پیامبر و یا حتی عصاشونو افراط میدونی؟
پس چرا بار ها و بار ها تاکید شده دست و پای پدر و مادرتونو ببوسین؟ حال آنکه پیامبر و ائمه برای ما مهربونتر از پدر و مادرن؟
آیت الله بهجت خودشون در جواب به افرادی مثل شما که بوسیدن ضریح و عصا و هرچیز مربوط به ائمه رو افراط ، مضحک یا هرچیز دیگر میخوندند پاسخ داده اند و توجیهش کردن که من الان جواب دقیق ایشون یادم نیست
کم کم این بحث به جایی کشیده میشه که اصلا چرا ما باید خمس بدیم و اون خمس قسمتیش به سادات فقیر و مسکین و .... برسه؟؟
می بینید ؟ بحث سیادت همچین بحث ساده ای هم نیست ، و به مساله مهمی مثل خمس مربوط میشه.
حتما می خواید بگید مگه سادات چه کاری کردند که باید به فقیرانشون قسمتی از خمس تعلق بگیره؟؟
آره کم کم داره این سوال تو ذهنتون ایجاد میشه.
من خودم سید هستما.
سلام.
برادر ارجمند، جناب شبکه امام حسین ع
برادر عزیزم. شما دست امام زمان ارواحنا فداه را نمیبوسی؟
مودت ایشان واجب است مطابق آیه قرآن چون معصومند. نه جمیع سادات.
از آنجا که مطمئنم مطابق تعالیم ناب اسلام، ایشان اجازه دست بوسی نخواهند داد، حقیر نیز هیچگاه اینکار را نکرده و سعی و تلاش خواهم نمود که علماً و عملاً به مقام دوستی با حضرتش نائل گردم.
.... شما میگید سیادت به فرد هیچ امتیازی نمی دهد و می گویید احترام بیشتر برای سادات توصیه شده. آیا به نظر شما احترام بیشتر یک امتیاز نیست؟ قطعا هست.کاری که با سیاه پوستان کردند هم نژادپرستی بود و بسیار شدید تر از چیزی که ما در موردش بحث می کنیم ولی ارتباطی با بحث ما ندارد و وارد کردنش با بحث ما فقط به انحراف بحث خواهد انجامید. ما اینجا درباره ماهیت نژادپرستی بحث می کنیم نه شدت آن.
با سلام خدمت شما دوست گرامی
منظور از امتیازی این است که گروه خاصی با داشتن این امتیاز، به مزایایی برسند که برای گروه دیگری قابل دسترسی نیست. به عبارت دیگر، این گروه خاص دارای حقوقی باشند که دیگران ندارند و یا در متون قانونی و حقوقی، از ویژگی خاصی برخوردار باشند که هیچ کدام از این موارد، در مورد سادات وجود ندارد.
مسئله نژاد پرستی، به خوبی در مواردی که رخ داده است، روشن است و با بررسی آنها می توان ابعاد نژاد پرستی را فهمید، هرچند شما از بررسی آنها طفره می روید.
آنچه به طور مثال در مورد سیاه پوستان اتفاق افتاده است به هیچ وجه نه در آن سطح و نه در سطوح پایین تر در اسلام رخ نداده است و در پاسخ های قبلی به موارد مهمی اشاره کردم که به آموزه های اسلامی در مورد اشاره داشت. می توانید مراجعه کنید.
موفق باشید
احترام هیچ ربطی به نژاد پرستی ندارد
فرض کنید کسی برای شما کار بزرگی انجام داده و شما مدیون او هستید حالا پسر اون فرد رو میبینید به خاطر پدرش به او بیشتر احترام نمیذارید؟!این نژاد پرستی است یا قدر شناسی؟!...
ما مسلمانان هم سعادت دنیا و اخرتمون رو مدیون پیامبر میدانیم و به همین خاطر گفته میشه برای فرنان ایشون احترام زیادی قائل بشیم ولی این به معنی امتیاز قائل شدن یا گذشتن از خطا یا ... نیست.قدرشناسیست
فرض کنید کسی برای شما کار بزرگی انجام داده و شما مدیون او هستید حالا پسر اون فرد رو میبینید به خاطر پدرش به او بیشتر احترام نمیذارید؟!این نژاد پرستی است یا قدر شناسی؟!...
با سلام.
خیر به خاطر پدرش به او احترام نمی گذاریم. اصولا این نوع احترام قایل شدن شیوه صحیحی نیست. همین طور که عده ای به خاطر بدی های یک نفر نباید به پسر او بی احترامی کنند به خاطر خوبی های آن فرد هم نباید به پسر او احترام بگذارند. بلکه باید به صرف انسان بودنش و اینکه احترام گذاردن عمل پسندیده ای است به او احترام بگذارند نه به خاطر پدرش.
به قول شاعر :
گیریم پدر تو بود فاضل
از فضل پدر تو را چه حاصل؟!
و من الله توفیق
بسم الله الرحمن الرحیم
سلامشما بین اسلام و مسلمانان دارید خلط می کنید.اسلام برای سادات برتری خاصی قائل نشده است.این مسلمانان هستند که الکی الکی تقدسی ساخته اند در سادات.یعنی تکریم به سادات را اسلام نگفته،من در آوردی خود مسلمانان است.
حقیر با وجود این که از سادات هستم،این کار ها را درست نمی دانم.یادم می آید در دوران دبیرستان راجع به این مسئله فکر کردم و با خودم گفتم چرا باید کنار اسم و فامیل من واژه "سید" باشد.از آن روز به بعد تصمیم گرفتم حتی روی برگه های امتحانی هم اسمم را بدون "سید" بنویسم.لبیک یا مهدی
و من الله توفیق
[=arial]
با عرض سلام
مساله احترام به سادات برمیگردد به زنده نگهداشتن یاد پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله و ائمه معصومین علیهم السلام . و این خود به نوعی تعظیم شعائر میباشد.
ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب
ما وقتی به سادات احترام میگزاریم صرفا برای احترام به اجداد بزرگوار ایشان هست .
سلام.
برادر بزرگوار، جناب امبن
مساله احترام به سادات برمیگردد به زنده نگهداشتن یاد پیامبر اکرم صلوات الله علیه وآله و ائمه معصومین علیهم السلام . و این خود به نوعی تعظیم شعائر میباشد.
ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب
ما وقتی به سادات احترام میگزاریم صرفا برای احترام به اجداد بزرگوار ایشان هست .
شاید همه سادات شایسته احترام و تکریم نباشند. نمونه بارزش: حقیر
نظر شخصی خود را بیان میکنم: جهت احترام و تکریم پیامبر اکرم(ص) و نیز ائمه اطهار(ع)، فکر میکنم منطقیتر آن باشد کسانی از امت ایشان را که به سلاح تقوا و علم و دانش مصلح مجهز هستند را تکریم نمائیم. از امت ایشان مخلصینی که به خلق خدا خدمت میکنند و یا ایثارگران و ... را تکریم نمائیم.
به نظرم تکریم پیروان راستین آن انوار مطهر، عین تکریم 14 معصوم است. و چه بسا ساداتی که جزء پیروان راستین نیستند و احترام و تکریمشان بواسطه عدم شایستگی، عقلانی و مصلح نیست.
فرض کنید کسی برای شما کار بزرگی انجام داده و شما مدیون او هستید حالا پسر اون فرد رو میبینید به خاطر پدرش به او بیشتر احترام نمیذارید؟!این نژاد پرستی است یا قدر شناسی؟!...
هرچیز حد عرفی و منطقی داره فرزند کجا، نسل هفتاد هشتادم کجا، حتی عظمت انبیا و اولیا و حضرت خاتم النبیا هم سبب این موضوع نخواهد شد چون این موضوع از روح تعلیمات اسلامی دوره ولی احتمالا با صحبت های بعضی از دوستان در احادیثی این احترام گذاشتن اومده
فرض کنید کسی برای شما کار بزرگی انجام داده و شما مدیون او هستید حالا پسر اون فرد رو میبینید به خاطر پدرش به او بیشتر احترام نمیذارید؟!این نژاد پرستی است یا قدر شناسی؟!...
هرچیز حد عرفی و منطقی داره فرزند کجا، نسل هفتاد هشتادم کجا، حتی عظمت انبیا و اولیا و حضرت خاتم النبیا هم سبب این موضوع نخواهد شد چون این موضوع از روح تعلیمات اسلامی دوره ولی احتمالا با صحبت های بعضی از دوستان در احادیثی این احترام گذاشتن اومده
با سلام خدمت شما دوست عزیز.
نقل قولی که آوردید از سرکار هورشید است که اسم کاربری من در آن درج شده. در صورت امکان اصلاح فرمایید.
و من الله توفیق
سلام.
برادر بزرگوار، جناب امبنشاید همه سادات شایسته احترام و تکریم نباشند. نمونه بارزش: حقیر
نظر شخصی خود را بیان میکنم: جهت احترام و تکریم پیامبر اکرم(ص) و نیز ائمه اطهار(ع)، فکر میکنم منطقیتر آن باشد کسانی از امت ایشان را که به سلاح تقوا و علم و دانش مصلح مجهز هستند را تکریم نمائیم. از امت ایشان مخلصینی که به خلق خدا خدمت میکنند و یا ایثارگران و ... را تکریم نمائیم.
به نظرم تکریم پیروان راستین آن انوار مطهر، عین تکریم 14 معصوم است. و چه بسا ساداتی که جزء پیروان راستین نیستند و احترام و تکریمشان بواسطه عدم شایستگی، عقلانی و مصلح نیست.
[=arial]سلام به شما برادر گرامی
البته احترام و تکریم علمای دینی و افراد متقی جای خود را دارد.
در دین ما کافری که معاند نیست و سرجنگ نداره هم باید احترامش نگهداشته شود.
اما حذف کردن کلمه سید از اول نام برای خیلیها باعث میشود که فراموش کنند که از سلاله چه افراد پاکی هستند و به راحتی به گناهان رو بیاورند در ثانی اهمیت ندادن به سادات باعث کم رنگ شدن یاد آن حضرات معصوم شده تا جاییکه برای افراد فرصت طلب نگهداشتن احترام خود آن بزرگواران هم غیر موجه میشود.
زمانی که به ساحت مقدس امام هادی توهین شد برخی کارشناسان عنوان کردند که یکی از دلایل این مساله غیر قابل نفوذ بودن حریم امام حسین و امام علی علیهما السلام هست و میگفتند چون مردم روی امام هادی تعصب [=arial][=arial]کمتردارند به این طریق قبح قضیه احترام نگذاشتن به ائمه علیهم السلام ریخته میشود.خلاصه این که دشمن گام به گام پیش میره...
سلام.
برادر بزرگوار، جناب امین
[=arial]سلام به شما برادر گرامیالبته احترام و تکریم علمای دینی و افراد متقی جای خود را دارد.
در دین ما کافری که معاند نیست و سرجنگ نداره هم باید احترامش نگهداشته شود.
اما حذف کردن کلمه سید از اول نام برای خیلیها باعث میشود که فراموش کنند که از سلاله چه افراد پاکی هستند و به راحتی به گناهان رو بیاورند در ثانی اهمیت ندادن به سادات باعث کم رنگ شدن یاد آن حضرات معصوم شده تا جاییکه برای افراد فرصت طلب نگهداشتن احترام خود آن بزرگواران هم غیر موجه میشود.
زمانی که به ساحت مقدس امام هادی توهین شد برخی کارشناسان عنوان کردند که یکی از دلایل این مساله غیر قابل نفوذ بودن حریم امام حسین و امام علی علیهما السلام هست و میگفتند چون مردم روی امام هادی تعصب
[=arial][=arial]کمتردارند به این طریق قبح قضیه احترام نگذاشتن به ائمه علیهم السلام ریخته میشود.خلاصه این که دشمن گام به گام پیش میره...
نظرات خوب و قابل تأملی بیان نمودید.
به هر حال نظر شخصی حقیر به این شرح است:
1) مودت و دوستی که در قرآن بر ما واجب است، صرفاً مربوط به ائمه معصوم(ع) است. نه همه سادات.
2) بهترین نوع تکریم 14 معصوم(ع) قدم گذاشتن در دایره پیروان راستین آن بزرگواران میباشد.
3) تکریم همه سادات روا نیست. چون بعضی ایشان شایسته تکریم نمیباشند. مانند حقیر.
4) بوسیدن دست معصوم (ع) روا نیست. چرا که مورد رضایت ایشان نمیباشد. چگونه ما کاری را که ایشان از آن ابا دارند جایز میدانیم؟
5) تکریم سادات صرفاً بخاطر نسلشان و اجدادشان، امتیازی طبقاتی محسوب میشود و در مغایرت با عدم طلب اجر توسط پیامبر(ص) در مقابل رسالتش میباشد.
6) شخصاً ابا دارم از تکریم جعفر کذاب صرفاً بخاطر پدر بزرگوارش امام هادی (ع).
7) در مورد بعضی امامان بخصوص امام هادی(ع) کم کاری از خودمان هست و راه جبرانش تکریم همه سادات نیست.
و السلام.
[="Times New Roman"][="#4169e1"]
در قرآن خطاب به فرزند نوح پیغمبر آمده است: "قال یا نوح انّه لیس من اهلک انّه عمل غیر صالح"(11)؛او از خانواده تو نیست زیرا (دارای) عمل غیرصالح است». این آیه بیان کننده این مطلب است که کفر و اعمال غیر صالح خویشاوندی را از بین میبرد.حتّی فرزند پیامبر و رسول الهی را به منزله شخصی غریبه قرار میدهد؛ به خلاف آن جا که فردی ایرانی همچون سلمان در اثر کسب مراتب بالای ایمان در زمره اهل بیت قرار میگیرد، که پیامبر در حق او فرمود: «سلمان منّا اهل البیت؛ سلمان از اهل بیت ماست».
سلام
جناب استاد پس آیا از این قسمت نوشته های شما میشه این برداشت رو کرد که منظور خدا و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از اهل بیت ، کسانی هستند که با اعمالشان خویشاوند پیامبر شده اند؟
یعنی نیکی به اهل بیت ، به معنی نیکی به شیعیان و مؤمنان هست.[/]
سلام.
برادر بزرگوار، جناب امیننظرات خوب و قابل تأملی بیان نمودید.
به هر حال نظر شخصی حقیر به این شرح است:
1) مودت و دوستی که در قرآن بر ما واجب است، صرفاً مربوط به ائمه معصوم(ع) است. نه همه سادات.
2) بهترین نوع تکریم 14 معصوم(ع) قدم گذاشتن در دایره پیروان راستین آن بزرگواران میباشد.
3) تکریم همه سادات روا نیست. چون بعضی ایشان شایسته تکریم نمیباشند. مانند حقیر.
4) بوسیدن دست معصوم (ع) روا نیست. چرا که مورد رضایت ایشان نمیباشد. چگونه ما کاری را که ایشان از آن ابا دارند جایز میدانیم؟
5) تکریم سادات صرفاً بخاطر نسلشان و اجدادشان، امتیازی طبقاتی محسوب میشود و در مغایرت با عدم طلب اجر توسط پیامبر(ص) در مقابل رسالتش میباشد.
6) شخصاً ابا دارم از تکریم جعفر کذاب صرفاً بخاطر پدر بزرگوارش امام هادی (ع).
7) در مورد بعضی امامان بخصوص امام هادی(ع) کم کاری از خودمان هست و راه جبرانش تکریم همه سادات نیست.و السلام.
با سلام
درمورد ساداتی مثل جعفر کذاب یا امثالهم، کسی به اینگونه سادات احترام نگذاشته و نمیگزارند و چنین چیزی هیچگاه مرسوم نبوده که حالا ما بخوایم منسوخش کنیم
ممنون از بیان نظرات
سلام.
برادر بزرگوار، جناب امین
با سلامدرمورد ساداتی مثل جعفر کذاب یا امثالهم، کسی به اینگونه سادات احترام نگذاشته و نمیگزارند و چنین چیزی هیچگاه مرسوم نبوده که حالا ما بخوایم منسوخش کنیم
ممنون از بیان نظرات
حق با جنابعالی می باشد و حقیر صرفاً قضیه مشهوری را به جهت مثال آوردم. ممنون از دقت نظر و تذکر بجای شما.
موفق باشید
با سلام.
خیر به خاطر پدرش به او احترام نمی گذاریم. اصولا این نوع احترام قایل شدن شیوه صحیحی نیست. همین طور که عده ای به خاطر بدی های یک نفر نباید به پسر او بی احترامی کنند به خاطر خوبی های آن فرد هم نباید به پسر او احترام بگذارند. بلکه باید به صرف انسان بودنش و اینکه احترام گذاردن عمل پسندیده ای است به او احترام بگذارند نه به خاطر پدرش.
به قول شاعر :
گیریم پدر تو بود فاضل
از فضل پدر تو را چه حاصل؟!
و من الله توفیق
خب بنده باشم احترام میذارم!به کسی که از پدرش بدی دیدم بی احترام ینمیکنم ولی به کسی که از پدرش خوبی دیدم و مدیونشم حتی اگر خودشو نشناسم احترام میذارم.در ضمن حصولی نیست!قرار نیست از خطاش بگذریم یا... گفته شه بیشتر حرمت نگه داریم!نژاد پرستی بد است چون بدون دلیل بر برتری یک نژاد تایید میکنه.ئلی اینجا اصلا ما این نسل رو برتر نمیدونیم و این احترام بیشتر هم در حقیقت احترام به اون شخص نیست.احتام به جد این فرد است و برتز دانستن ایشون.
سلام و عرض ادب
احترام هیچ ربطی به نژاد پرستی ندارد
فرض کنید کسی برای شما کار بزرگی انجام داده و شما مدیون او هستید حالا پسر اون فرد رو میبینید به خاطر پدرش به او بیشتر احترام نمیذارید؟!این نژاد پرستی است یا قدر شناسی؟!...
ما مسلمانان هم سعادت دنیا و اخرتمون رو مدیون پیامبر میدانیم و به همین خاطر گفته میشه برای فرنان ایشون احترام زیادی قائل بشیم ولی این به معنی امتیاز قائل شدن یا گذشتن از خطا یا ... نیست.قدرشناسیست
با سلام.
خیر به خاطر پدرش به او احترام نمی گذاریم. اصولا این نوع احترام قایل شدن شیوه صحیحی نیست. همین طور که عده ای به خاطر بدی های یک نفر نباید به پسر او بی احترامی کنند به خاطر خوبی های آن فرد هم نباید به پسر او احترام بگذارند. بلکه باید به صرف انسان بودنش و اینکه احترام گذاردن عمل پسندیده ای است به او احترام بگذارند نه به خاطر پدرش.
به قول شاعر :
گیریم پدر تو بود فاضل
از فضل پدر تو را چه حاصل؟!
و من الله توفیق
خواهرم، سرکار هورشید.
برادرم، جناب شریعت عقلانی
به نظرم باید بین مودت و دوستی معصومین(ع) که در قرآن بر ما واجب گردیده، با تکریم و احترام دیگران تفاوت قائل شد.
آنچه واجب شده صرفاً مربوط به معصومین(ع) است.
در مورد تکریم: همه سادات شایسته تکریم نیستند. همانگونه که همه انسانها شایسته تکریم نیستند.
در مورد احترام: (صرفا نظر شخصی حقیر است) نباید به هیچ کس بی احترامی کرد مخصوصاً آنانی که به خودشان یا والدینشان مدیون و مرهون هستیم.
آنچه در مورد سادات خواسته شده است این است که نسبت به آنها به جهت انتسابی که به پیامبر دارند، احترام بیشتری قائل شویم
سلام
ایا احترام بیشتر قایل شدن برای کسانی به سبب انتساب به پیامبر معنایش نژاد پرستی نیست ؟
چرا باید افرادی بعد از دهها نسل بدون دلیل فردی و شخصیتیشان فقط بخاطر انتصاب به پیامبر یا امام
دارای احترام بیشتری باشند ؟
به نظر حقیر احترام بیشتر باید بر اساس ویژگیهای فردی شخص نظیر دانشمند بودن یا مومن بودن
یا داشتن هرگونه برتری باشد نه بر اساس نسل و نسب
و کلا قصه خلقت در قران که همه انسانها را از یک پدر و مادر می داند بیانگر همین مساله است
که اصل و نسب همه انسانها از یک پدر و مادر است و همه از یک خانواده هستند تا کسانی پیدا نشوند
و ادعای برتری اصل و نسب داشته باشند
و هرگونه احترام بیشتر و امتیاز بیشتر قایل شدن برای افرادی معنای نژاد پرستی می دهد
با تشکر
شما میگید سیادت به فرد هیچ امتیازی نمی دهد و می گویید احترام بیشتر برای سادات توصیه شده. آیا به نظر شما احترام بیشتر یک امتیاز نیست؟ قطعا هست.
سلام
بنده هم با نظر شما موافقم احترام بیشتر خودش یک نوع امتیاز است
در ضمنی که امتیازی دیگر این طبقه تعلق گرفتن خمس به این افراد است
شما بین اسلام و مسلمانان دارید خلط می کنید.اسلام برای سادات برتری خاصی قائل نشده است.این مسلمانان هستند که الکی الکی تقدسی ساخته اند در سادات.یعنی تکریم به سادات را اسلام نگفته،من در آوردی خود مسلمانان است.
حقیر با وجود این که از سادات هستم،این کار ها را درست نمی دانم.یادم می آید در دوران دبیرستان راجع به این مسئله فکر کردم و با خودم گفتم چرا باید کنار اسم و فامیل من واژه "سید" باشد.از آن روز به بعد تصمیم گرفتم حتی روی برگه های امتحانی هم اسمم را بدون "سید" بنویسم.
واقعا عالی بود :Gol:
ظاهرا خدای متعال خبر داشته است که روزی حاکمان جنایتکار ذریه رسول را به صرف نسبت داشتن با او و علی ع می کشند و لای دیوارهای قصر خود را از اجسادشان پر می کنند
سلام
ایا واقعا به صرف نسبت داشتن انها رو کشتند ؟ به نظر من نسبت داشتن تنها دلیل نبوده
بلکه دلایل دیگری نظیر مخالفت با حاکمان هم در کار بوده است
حال بفرمایید تبعیض نژادی چیست و کجاست ؟
اگر مساله احترام را هم منتفی بدانیم و ان را ساختگی مسلمانان بدانیم نه اسلام
باز مساله تعلق گرفتن خمس به سادات خودش یک نوع نژاد پرستی اشکار و واضح است
من این سوال رو به امام زاده ها هم تعمیم میدم. علت موقعیت خاص امام زاده ها چیه؟ امام زاده بودن چه امتیازیه؟ بعضی از فرزندان پیامبران و امامان با خود اون ها مخالف بوده اند. بعد تکلیف کسی که با چند واسطه و تازه اونم در خیلی مواقع مشکوک نسلش به اون امام برسه یا نرسه چیه؟ که در هر روستا و آبادی امامزاده درست کرده اند و گویا ما هم مخالف امام زاده ها نیستیم؟ اگه بگیم انسان های صالحی بوده اند چرا به عنوان انسان صالح ازشون نام نمی بریم چرا میگیم امامزاده مثلا نمیگیم ایشون فلان کتابو نوشتن مثلا ایشون صاحب جواهرن ایشون مرحوم بروجردین ایشون آقای بهجتن. اگه امامزاده ها و حاجت طلبی از اون ها مورد تاییده علتش چیه؟
این هم یک نوع نژاد پرستی واضح و اشکار است
مقبره ساختن و زیارات رفتن افرادی به صرف انتساب به ائمه