جمع بندی اجر نبوت در آیه مودت
تبهای اولیه
با سلام خدمت دوستان.
سوال بنده درباره آیه مودت است.
اینکه گفته میشه اجر نبوت نه برای پیامبر و نه برای مصادیق القربی نفعی ندارد و به نفع خود مردم است، نفع نداشتنش برای پیامبر مشخصه ولی ظاهرا برای خویشاوندان او که مصداق القربی در این آیه هستند، نفع زیادی داره. حکومت و ولایت امری مردم خالی از نفع نیست. حتی اگر نفع مالی نداشته باشه، ظاهرا موجب فخر هست.
در این باره خواهش میکنم مبسوط تر و منطقی تر پاسخ بفرمایید.
التماس دعا
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
width: 700 | align: center |
---|---|
[TD="align: center"]با نام و یاد دوست | |
[/TD] | |
[TD="align: center"]![]() | |
کارشناس بحث: استاد میقات | |
[TD][/TD] | |
پرسش:
سؤالم درباره آیه مودت است. اینکه گفته می شود اجر نبوت نه برای پیامبر و نه برای مصادیق القربی نفعی ندارد و به نفع خود مردم است، نفع نداشتنش برای پیامبر مشخص است، ولی ظاهرا برای خویشاوندان او که مصداق القربی در این آیه هستند، نفع زیادی دارد، چرا که حکومت و ولایت بر مردم، خالی از نفع نیست؛ حتی اگر نفع مالی نداشته باشد، ظاهرا موجب فخر هست. این چگونه است؟
پاسخ:
«قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى»؛ بگو: من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى كنم جز دوست داشتن نزديكانم [اهل بيتم].(1)
این آیه شریفه اشاره دارد به ادامه نبوت توسط امامت و رهبری؛ یعنی مودت به ائمه معصومین (علیهم السلام) سبب ادامه هدایت خواهد بود.
از اینرو این هدایت، نفعش به مردم می رسد:
«قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ»؛ بگو: هر اجر و پاداشى از شما خواسته ام براى خود شماست.(2)
و البته این مودت در راستای هدایت به سوی خداوند است:
«قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبيلاً»؛ بگو: من در برابر آن (ابلاغ آيين خدا) هيچ گونه پاداشى از شما نمى طلبم؛ مگر كسى كه بخواهد راهى بسوى پروردگارش برگزيند.(3)
لازم به ذکر است، طبق روایات وارده، مراد از «القربی»، ائمه معصومین(علیهم السلام) هستند.(4)
چند نکته:
1. اگر کسی زعیم و حاکم باشد، طبیعی و منطقی است که طبق اقتضائات آن مقام، رفاه و امکاناتی هم داشته باشد.
2. با مطالعه تاریخ، می بینیم ائمه معصومین(علیهم السلام) همیشه توسط حاکمان وقت، در فشار و سختی و زندان و... بوده و سرانجام نیز توسط نقشه شوم همان حاکمان، به شهادت رسیده اند.
3. ائمه معصومین(علیهم السلام) هر کدام در زمان خود، از بهترین و والاترین و پاک ترین افراد بوده اند؛ این افتخار و بزرگی، شایسته و سزاوار آن هاست و دوست و دشمن بدان اعتراف دارند.
4. معصومین، دارای مقام عصمت بوده و هیچ گاه، فریب این بزرگی و فخر را نخورده و از آن سوء استفاده نکرده اند.
پی نوشت ها:
1. شوری: 42/ 23.
2. سبأ: 34/ 47.
3. فرقان: 25/ 57.
4. حویزی، تفسير نور الثقلين، مصحح: رسولی، ناشر: اسماعیلیان ـ قم، ج 4، ص 571 و 572؛ بحرانی، تفسیر البرهان فی تفسیر القرآن، موسسة البعثة، قسم الدراسات الاسلامیه ـ قم، ج 4، ص 815.