احکام طلبگی( دانلود نرم افزار تافته جدا نا بافته؛ شامل احكام طلبگي، باورهاي غلط درباره طلبگي و..)
تبهای اولیه
دوستان گل سلام:Gol::Gol:
امروز روز مولی علی -ع - بود.
تو این جهان به این بزرگی چه قدر ما به مولی نزدیکيم البته اگر خودمون باهاش قهر نکنیم قدر خودمون بدونیم
زندگی تان علوی باد.
این تاپیک را چرا زدم؟
1- در مشاوره هایی که داشتم برخی از روحانیون و خانواده های روحانیون سئوالاتی داشتند که جاش در احکام فقهی ما خالی است.
2- روحانیون و طلاب شاید آن قدر غرق در دیگران شوند که خودشان را فراموش کنند این موضوع این آفت را رفع می کند.
3- گاهی مردم برایشان سئوال یا شبهه است و با این سئوالات دفع می شود.
اگر شما هم سئوال مرتبطی داشتید به من پیام خصوصی بدهید تا به نوبت بنویسم یا اجازه دهید یک سئوال پاسخش را انجمن محترم احکام بنویسند بعد سئوال خودتان را بنویسید.
سئوال اول
طلبگی و پرداخت خمس
زندگی طلاب به گفته رهبری در قم، از شهریه (وجوهات شرعیه که متدینان می دهند نه دولت) می گذرد.
1- آیا آنها خودشون هم خمس می دهند یا فقط می گیرند.
2- اگر طلبه ای درآمد غیر شهریه داشته باشد که به قدر گذراندن زندگی اش باشد او اشکال دارد شهریه بگیرد چون شنیدم آیت الله مظاهری گفتند من از ابتدا طلبگی ام شهریه نگرفتم البته برخی از عالمان بزرگ هم این طور بودند؟
سئوال اول
طلبگی و پرداخت خمس
زندگی طلاب به گفته رهبری در قم، از شهریه (وجوهات شرعیه که متدینان می دهند نه دولت) می گذرد.
1- آیا آنها خودشون هم خمس می دهند یا فقط می گیرند.2- اگر طلبه ای درآمد غیر شهریه داشته باشد که به قدر گذراندن زندگی اش باشد او اشکال دارد شهریه بگیرد چون شنیدم آیت الله مظاهری گفتند من از ابتدا طلبگی ام شهریه نگرفتم البته برخی از عالمان بزرگ هم این طور بودند؟
با سلام وتشکر
1-بله اگر آنها نیز اموالی داشته با شند که متعلق خمس باشد خمس هم می دهند . اما اگرمواردی را با شهریه تهیه نمایند بر اساس نظر امام (ره)ومقام معظم رهبری ،خمس ندارد .
2-دریافت شهریه بر اساس مقررات وضوابطی است که دفاتر مراجع عظام آن را اعلام می دارند واین ضوابط ممکن است در دفاتر گوناگون با شد وبرخی دریافت شهریه را مشروط به عدم شغل بدانند .
سئوال دوم:Gol:
فامیل بی انصاف
من پدرم روحانی است بیش از 10 -15 منزل اجاره ای عوض کردیم خاطرات تلخی از زندگی مان که با شهریه می گذشت و اذیت صاحب خانه ها داریم. پدرم زمینی که از پدرش به ارث داشت را فروخت و مادر طلایی که داشت و کمی از وسایل زندگی را فروخت تا توانستیم خانه کلنگی ته بن بستی بخریم پدرم مجبور بود لباس کارگری بپوشد و کار کند چون پول شهریه اش کفاف گرفتن کار گر را نمی داد. با هزار بدبختی و قرض از فامیل نزدیک یک اتاق ساخت که حتی سفید هم نشده بود و ما در این خانه که پر از گرد و خاک بود زندگی می کردیم. فامیل ما زندگی و سختی های ما را با چشم دیده اند الان هم با این که همسن و سال های پدرم باز نشست شده اند ولی او باید برای مخارج زندگی کار کند پدرم از بقیه فامیل وضع مالی و رفاهی اش پایین تر است ولی در مهمانی ها فامیل گوشه کنایه می زنند که به شما می رسد از این همه تهمت خسته شده ایم اما پدرم اصرار بر صله رحم با خویشاوندان دارد از نظر شرعی اشکال دارد من و خواهر و برادرانم با آنها معاشرت نکنیم و این جا حرف پدرمان را گوش نکنیم؟
سلام !
ببخشید این سوال رو مطرح کردید تا کارشناسانی مثل خودتون نظر بدن:Labkhand:
یا که نظر این حقیران را میخواهید!؟
اصل مبنای صله رحم مگر حتما خویشاوندان و اقوام هستند؟
همون طور که میدانید بیشترین مشکلات و دخالتها (موش دوانیها) از جانب اقوام محترمه ه ه
ه ه! و گاها محترم صورت میگیرد من اگر جای اون فرد روحانی باشم ارتباطم را با اون اشخاصی میزارم که خودم تشخیص میدهم و برایم مضر نیست! دوم صله رحم برای باخبر شدن از حال و وضع دیگران برای کمک به انهاست نه تحقیر شدن ! ایا انهاهم برای این ارتباط پیشدار هستند ؟ فکر نمی کنم! اونها تو افکار و عقاید و رذایل خودشون غوطه میخورن و اون شخص روحانی و زندگی اون براشون اهمیتی نداره!! سوم اینکه خیلیها راحت در مورد دیگران قضاوت میکنن . چه لزومی داره که ادم قضاوت دیگران براش مهم باشه؟؟؟؟
قاضی خداست گذشته گذشته و امروزهم که هستی امروزتو در یاب که خدا بهترین چیز را برایت در نظر گرفته(بعد از این لحظه اینده است هیشکی ازش خبر نداره):shadi:
سلام ببخشید ما که اطلاعاتمون خیلی بالا نیست ولی در حد خودمون میگیم
به نظر من اونها نباید قطع رحم کنند چون که من یه حدیث از پیامبر صلی الله علیه و آله تو ذهنم هست که مضمونش این میشد که قطع رحم نکنید اگر شما را به خانه شان راه ندادند از دیوار وارد شوید دقیق متنش یادم نیست ولی وقتی پیامبر همچین اصراری بر صله ی رحم دارند دیگه برای این جور حرفا فکرنمیکنم جایی برای قطع رحم داشته باشه. اتفاقا من فکر میکنم هرچقدر اینها بر اذیت و آزار فامیلشون بیشتر صبر کنند اجرشون بیشتره و 100% خدا خیلی دوستشون داره که همچین شرایطی رو براشون بوجود آورده. بنظر من اونها فقط به خدا فکر کنند و کاری هم به حرف فامیل نداشته باشند(الیس الله بکاف عبده)آیا خدا به تنهایی برای بنده اش کافی نیست ؟
اتفاقا من فکر میکنم هرچقدر اینها بر اذیت و آزار فامیلشون بیشتر صبر کنند اجرشون بیشتره و 100% خدا خیلی دوستشون داره که همچین شرایطی رو براشون بوجود آورده. بنظر من اونها فقط به خدا فکر کنند و کاری هم به حرف فامیل نداشته باشند(الیس الله بکاف عبده)آیا خدا به تنهایی برای بنده اش کافی نیست ؟
سلام
ممنونم از مشارکت شما و مسعودی در بحث
ولی یک نکته ای که من از خانواده این روحانیون در مشاوره هایم می شنوم اینه که
ما ظرفیت و ایمان مان مثل پدرمان نیست چقدر گوشه کنایه بشنویم و تحمل کنیم. تا حالا هم کار خدا بوده با بی احترامی و....جوابشونو ندایم و البته جواب منطقی که اصلا نمی پذیرند ما بارها و بارها گفته ایم ولی باز هم ...
در مهمانی ها فامیل گوشه کنایه می زنند که به شما می رسد از این همه تهمت خسته شده ایم اما پدرم اصرار بر صله رحم با خویشاوندان دارد از نظر شرعی اشکال دارد من و خواهر و برادرانم با آنها معاشرت نکنیم و این جا حرف پدرمان را گوش نکنیم؟
با سلام خدمت شما اصل صله رحم از واجبات مهم است و حتي اگر خويشاوندان كافر و مرتد هم باشند باز هم از وجوب نمي افتد : س
- آيا صله رحم با خويشاوندى كه كافر يا مرتد محسوب مى شود نيز واجب است؟
ج
- صله رحم مطلقا واجب است. (1)
البته صله رحم پيوند با خويشان است كه به صورت معمول و عرفي صورت مي گيرد گاهي با ديدار گاهي تلفني و حتي با ايميل و پيامك هم ميسر است از اين رو محدود به ديد و بازديد فقط نيست .
بنابراين هر جايي كه مشكل و مانع شرعي و عرفي وجود داشت و باعث عسر و حرج شد مي توان به حدي از صله رحم كه داري آن مشكل نباشد ، بسنده كرد . خلاصه تا حد امكان نبايد قطع رحم صورت گيرد و ارتباط با خويشان كاملا قطع شود .
پي نوشت ها:
1. امام خميني ره ،استفتائات ج1، ص: 488 س 17
2. امام خميني ره ، استفتائات ج 3 ص 598 س 87
سئوال سوم:Gol:
سیگار کشیدن
من روحانی هستم سالمند در زمان ما، سیگار بین مردم در نجف حکم چایی حالا را داشت و من مبتلا شده ام. در بین طلاب امروزی سیگار کشیدن مرسوم نیست آیا این کار من خلاف شرع است خودم هم ناراحتم اما سال هاست که می کشم و ترک آن برایم دشوار است؟
سئوال سوم سیگار کشیدن من روحانی هستم سالمند در زمان ما، سیگار بین مردم در نجف حکم چایی حالا را داشت و من مبتلا شده ام. در بین طلاب امروزی سیگار کشیدن مرسوم نیست آیا این کار من خلاف شرع است خودم هم ناراحتم اما سال هاست که می کشم و ترک آن برایم دشوار است؟
نظر مراجع عظام درباره اصل كشيدن سيگار (بدون اينكه براي ديگران ضرر داشته باشد يا موجب اذيت ديگران شود و يا خلاف شأن عرفي و اجتماعي باشد) بدون ترتيب خاصي بدين شرح است : 1. آيت الله سبحاني:
كشيدن سيگار به علت مضر بودن آن مطلقا حرام است . (1) 2. آيت الله سيستاني:
كشيدن سيگار اگر داراي ضرر معلوم و مهمي هر چند در آينده باشد يا حتي گمان ضرر برود به صورتي كه عقلا بر سلامتي شخص بيمناك باشند ، حرام است. در غير اين صورت مثلا كمتر بكشد تا چنين ضرري متوجه او نشود حرام نيست. (2) 3. آيت الله مكارم شيرازي:
كشيدن سيگار حرام است و چون ترك آن ممكن است حالت اضطرار در آن تصور نمي شود . (3) 4. آيت الله نوري همداني:
اگر ضرر معتني به داشته باشد ، جايز نيست (4) 5. آيت الله وحيد خراساني:
اگر ضرر معتني به داشته باشد ، جايز نيست (5) 6. آيت الله صافي گلپايگاني:
اگر ضرر معتد به داشته باشد ، حرام است (6) 7. آيت الله خامنه اي:
اگر ضرر قابل ملاحظه اي داشته باشد ، جايز نيست (7) 8. امام خميني ره :
حرام نيست اما بهتر است نكشند (8) اما اگر سيگار كشيدن براي ديگران مضر باشد و موجب اذيت و آزار آنها شود ، جايز نيست.(7) (9) (10)
و نيز اگر سيگار كشيدن روحاني در نظر عرف خلاف شأن اجتماعي و مروت باشد ، طبق برخي فتواها جايز نيست و يا خلاف احتياط است .(11)(12)
بنابراين اگر مرجع تقليد ايشان اصل سيگار كشيدن را مجاز بدانند ، كشيدن سيگار در خلوت و دور از مردم تا موجب آزار آنان نگردد و خلاف مروت نباشد ، مانعي ندارد.
پي نوشت:
1. آيت الله سبحاني ، توضيح المسائل م 2275
2. آيت الله سيستاني ، استفتائات سايت معظم له قسمت سيگار
3. آيت الله مكارم شيرازي ، استفتائات ج 1 س 1767
4. آيت الله نوري همداني ، استفتائات ج 2 س 562
5. آيت الله وحيد خراساني ، استفتائات قسمت گناهان س 28
6. آيت الله صافي گلپايگاني ، استفتائات قسمت مواد مخدر
7. آيت الله خامنه اي ، استفتائات س 1221
8. امام خميني ره ، استفتائات ج 2 س 98
9. آيت الله بهجت ، استفتائات س 1905
10. آيت الله مكارم شيرازي ، استفتائات ج 1 س 995
11. امام خميني ره در تحرير الوسيله ج1 ص 499
12. آيت الله فاضل لنكراني ره در تعليقات بر عروه ج 1 ص 602
سئوال چهارم:Gol:
معرفی مرجع تقلید
من با این که روحانی هستم و تحقیق زیادی کردم به نتیجه ای نرسیدم که واقعاً اعلم کدام یک از افرادی است که جامعه مدرسین معرفی کرده اند بنابراین به هرکسی به من می گوید از کی تقلید کنم می گویم از بین مراجع معرفی شده یکی را انتخاب کنید. این اشکال دارد؟ چون بسیاری از روحانیون تکلیف پرسشگر را مشخص نمی کنند به او می گویند تحقیق و بررسی کن. وقتی من و امثال من به نتیجه نمی رسیم افراد عادی چگونه برسند؟
اگر شناخت اعلم مشکل باشد باید از کسی تقلید کند که یا گمان به اعلم بودن او دارد، یا اگر احتمال ضعیفی هم بدهد به اعلمیت کسی بنا بر احتیاط واجب باید از او تقلید کند .
اگر چند نفر از مراجع در نظر شخص، اعلم از دیگران و یا مساوی باشند ؛ مخیر است یکی از آنها انتخاب نماید.
توضیح المسائل مراجع،م4
سئوال چهارم معرفی مرجع تقلید من با این که روحانی هستم و تحقیق زیادی کردم به نتیجه ای نرسیدم که واقعاً اعلم کدام یک از افرادی است که جامعه مدرسین معرفی کرده اند بنابراین به هرکسی به من می گوید از کی تقلید کنم می گویم از بین مراجع معرفی شده یکی را انتخاب کنید. این اشکال دارد؟ چون بسیاری از روحانیون تکلیف پرسشگر را مشخص نمی کنند به او می گویند تحقیق و بررسی کن. وقتی من و امثال من به نتیجه نمی رسیم افراد عادی چگونه برسند؟
با سلام وتشكر از سوال شما وهمچنين تشكر از همكار محترم جناب شفا
احتراما اضافه كنم وقتي به تاپيك تقليد سري بزنيد مشاهده مي كنيد كه به كرار به اين سوال شما پاسخ داده شده است
http://www.askdin.com/showthread.php?t=1428&page=2 پست 20 و
http://www.askdin.com/showthread.php?t=408&page=7 پست 68
http://www.askdin.com/showthread.php?t=408&page=8 پست 76
خلاصه جواب اين است براي انتخاب مرجع به يكي از سه شيوه زير ميباشد:
از انجائي كه مقام بزرگ مرجعيت به عنوان يك متخصص در استنباط احكام خداست كسي بايد اورا انتخاب كند كه خود متخصص باشد چرا كه چون عقلا در صورتی که تخصص داشته باشیم باید تخصص افراد را محک بزنیم وفرض براین است که ما تخصص مذکور را نداریم ولذا انچه در مساله /3 از رساله مراجع اشاره شداين است:
1-خودشخص اهل علم باشد(تاكيد مي شود علميتي كه تخصصي از فقه واصول داشته باشداصطلاحاً مجتهد يا قريب مجتهدباشد چه بسا خيلي از روحانيون محترمي كه در مساجد شما مشاهده مي كنيد اين علميت را نداشته باشند)
2-ويا به دو عالم(كه خود متخصص در اين فن هستندكه خصوصياتش دربالا اشاره شد ) رجوع شود.
3- شيوه سوم اينكه نظر جمي از متخصصين دراين فن رااستخباركنيد(واين جمع فعلاً جامعه مدرسين قم است كه افرادي را انتخاب كرده وگفته اين چند نفر در يك سطح هستند وشما به اختيار مي توانيد از دريچه جامعه مدرسين كه متخصصين در فن هستند يكي راانتخاب كنيد البته اگر شيوه سوم را نمي خواهيد داشته باشيد مي توانيد به شيوه دوم كه اسخبار از دو عالم باشد انتخاب كنيد ) وبه اعتماد اونها مرجع را انتخاب كنيد
رساله مراجع م/3
سئوال پنجم:Gol:
زندگی زاهدانه
مقدمه: من و شوهرم اختلاف خاصی خدا رو شکر نداریم و با هم قرار کرده ایم از اول زندگی که منبع خروج از اختلافاتمان در زندگی سخن مراجع باشد نه مجادله های بی ثمر حال سئوال ما:
سئوال: شوهرم که یک روحانی است با این که وضع مالی - پدری اش خوب است ولی زندگی زاهدانه و آرامی دارد و مانند مردم مستضعف ساده زندگی می کند. آیا بر من هم لازم است از او پیروی کنم و مطابق با سبک زندگی اش نفقه بگیرم یا می توانم متناسب با زندگی ای که در خانواده پدری خود داشتم نفقه بگیرم؟ البته او خود هم می گوید که لازم نیست مثل من زندگی کنید؟
- دوم این که خانه وسیع داشتن و فراهم کردن آسایش اهل و عیال در روایات توصیه شده است
ولی شوهرم می گوید من به دلیل این که روحانی هستم نمی توانم در هر خانه ای زندگی کنم و من با او اگرچه اشتراکات بی حدی داریم ولی در این جهت اختلاف داریم آیا ما به دلیل زندگی او باید حلال خود را بر خود حلال کنیم و زندگی تلخی داشته باشیم :قل من حرم زینة الله التی اخرج لعباده والطیبات من الرزق قل هی للذین آمنوا فی الحیاة الدنیا خالصة یوم القیامة کذلک نفصل الآیات لقوم یعلمون اعراف 32.
به فرض که شوهرم من که روحانی است باید مانند مردم عادی زندگی کند، کودک من که وضع پسر عموهایش را می بیند و جهان بینی پدرش را ندارد چه کند؟ آیا این بر ما واجب نیست برای این که از زندگی پدرش دلزده نشود شرایط زندگی ای او را مثل فرزندان عمویش مهیا کنیم؟
. آیا بر من هم لازم است از او پیروی کنم و مطابق با سبک زندگی اش نفقه بگیرم یا می توانم متناسب با زندگی ای که در خانواده پدری خود داشتم نفقه بگیرم؟
باسلام
زندگي زاهدانه كسي اگر بر ديگري حرجي ياتكلفي ايجاد كند اشكال شرعي دارد وزهد بايد شخصي باشد.
اما در مورد نفقه زن:كه اشاره كرديد انچه از تحرير امام ونظررهبري به ان اشاره شده اين است كه نفقه زن بايد به اندازه شان خودِ زن بايد داه شود وربطي به زندگي زاهدانه شوهر ندارد
آیا این بر ما واجب نیست برای این که از زندگی پدرش دلزده نشود شرایط زندگی ای او را مثل فرزندان عمویش مهیا کنیم؟
در مورد نفقه فرزند بر پدر واجب است كه نفقه فرزند را در حد شانش به بدهد
تبصره :فرق نفقه همسر واقارب: اين است كه نفقه فرزند واقارب واجب است ولي نفقه همسر نه تنها واجب است بلكه دين است وفرقش در اينجا ظاهر مي شود اگرشوهر نفقه همسررا ندهد زن مي تواندنفقه گذشته را طلب كند يعني بايد قضا شود ولي اگر پدر نفقه فرزند را ندهد بعداً قضا ندارد
ادرس:تحرير امام:فصل في النفقات م=8 ونفقه اقارب /م=11و8
سئوال ششم:Gol:
نسبت ناروا و تهمت
قبل از این که به خدمت سربازی بروم بی دلیل پشت سر روحانیون و خانواده آنها در جمع اقوام و دوستان بدگویی می کردم و حتی برای خنداندن آنها جوک علیه شان می ساختم در ایام سربازی در عقیدتی با روحانی ای آشنا شدم که بینش من را به زندگی، خدا و خودم تغییر داد. از کرده خودم ناراحتم اما چگونه رضایت این همه روحانی و مراجع را به دست آورم. چون بدبین کردن مردم با آنها سبب دوری مردم هم می شود کمکم کنید تا گذشته بدم جبران کنم؟
سئوال ششم نسبت ناروا و تهمت قبل از این که به خدمت سربازی بروم بی دلیل پشت سر روحانیون و خانواده آنها در جمع اقوام و دوستان بدگویی می کردم و حتی برای خنداندن آنها جوک علیه شان می ساختم در ایام سربازی در عقیدتی با روحانی ای آشنا شدم که بینش من را به زندگی، خدا و خودم تغییر داد. از کرده خودم ناراحتم اما چگونه رضایت این همه روحانی و مراجع را به دست آورم. چون بدبین کردن مردم با آنها سبب دوری مردم هم می شود کمکم کنید تا گذشته بدم جبران کنم؟
تهمت و غيبت حرام است و جايز نيست اما اگر كسي آنرا انجام داد نياز نيست از شخص غيبت شونده و يا تهمت زده شده ، رضايت بگيرد بلكه استغفار و توبه كافي است(1)
اگر غيبت كرده نياز نيست رضايت بگيرد بلكه استغفار و توبه كافي است (2)(3)(4)
برخي از مراجع هم قائل به لزوم رضايت گرفتن و يا اعاده حيثيت غيبت شونده هستند (5)
برخي ديگر از مراجع عظام هم رضايت گرفتن از غيبت شونده را احتياط واجب مي دانند مگر اينكه مفسده اي داشته باشد (6)
اما توصيه كلي اينست كه ضمن تماس با افرادي كه نزد آنها غيبت شده و يا تهمت زده شده است ، از افراد مذكور رفع اتهام نماييد و ناروا بودن نسبت خود را بازگو كنيد تا به نحوي جبران شده باشد. به ويژه اينكه اين عمل نزد برخي از فقهاي گذشته واجب بوده است.(7)
پي نوشت:
1. امام خميني ره ، استفتائات ج 2 ص 620 س 16 و17و 18
2. سئوال از دفتر آيت الله خامنه اي در قم (7746666-0251)
3. آيت الله فاضل لنكراني ره ، جامع المسائل ج 1 س 982
4. آيت الله تبريزي ره ، استفتائات ج 1 س 1004
5. آيت الله بهجت ره ، استفتائات ج 4 س 6475
6. آيت الله وحيد خراساني ، توضيح المسائل خاتمه در گناهان كبيره ص 402
7. شرح تجريد ، علامه حلي ص 449
سئوال هفتم رفاه در زندگی طلبه یک روحانی چه قدر می تواند در رفاه زندگی کند به عنوان نمونه آیا روحانی که خانواده ی پدریش ملاّک و متمول است و در بهترین نقطه شهر خانه دارد و ماشین خوبی دارد که در ان منطقه همه این طور زندگی می کنند لازم و واجباست مانند روحانی ای زندگی کند که شرایط مالی خوبی ندارد در پایین شهر زندگی می کند و ماشین ندارد و اجاره نشین هست؟ یا باید مطابق شأن اجتماعی و خانوادگی خود زندگی کند؟ سئو ال بعدی: لباس شهرت برای روحانی و طلبه چیه؟ آیا اختصاص به لباس دارد یا حکمش به ماشین و خانه و...تعلق می گیرد.
ادرس/شرايط لباس نماز گزار/م=845
سئوال هشتم:Gol:
افسردگی و طلبگی
من طلبه ای پر کار و اهل مطالعه بوده ام. مدتی است که براساس گفته متخصصان مبتلا به افسردگی شده ام و دارو مصرف می کنم لطفاً به سئوالاتم پاسخ دهید:
الف: در مدرسه ما جمله ای از حضرت امام نوشته شده است" اگردرس نخوانید حرام است در مدرسه بمانید". آیا این جمله شامل من هم می شود که به دلیل عارضی نمی توانم ان طور که باید و شاید درس بخوانم؟
ب: آیا در این مدت استفاده از شهریه طلبگی برای من اشکال شرعی دارد؟ البته من احساس خوبی نداشتم از گرفتن شهریه و از سویی هم مدرسه به دلیل مشکلات آموزشی و غیبت هایم که جنیه درمانی داشته آن را قطع کرده است؟
ج: به دلیل مصرف دارو خوابم سنگین شده است و گاهی نماز شب و حتی نماز صبحم قضا می شود و دچار احساس گناه می شوم و از طلبگی خود ناراحت می شوم این احساس گناه من درست است؟
د: روان پزشک به من گفت تو چه طلبه ای که افسرده شده ای اسلام باید تو را آرامش دهد و این حرف سبب شده احساس گناه کنم که من در دینداریم تقیدات قلبی ندارم هرچند باورهای شناختی ام بد نیست. با این احساس گناهم چه کنم؟
د: روان پزشک به من گفت تو چه طلبه ای که افسرده شده ای اسلام باید تو را آرامش دهد و این حرف سبب شده احساس گناه کنم که من در دینداریم تقیدات قلبی ندارم هرچند باورهای شناختی ام بد نیست. با این احساس گناهم چه کنم؟
هر چند من روانپزشک نیستم ولی اطلاعات مختصر خود را می نویسم
افسردگی دو نوع است ...درونزاد و برونزاد
از حرف آن روانپزشک من تعجب میکنم چون وقتی افسردگی ناشی از به هم خوردن تعادل برخی مواد در سیستم عصبی باشد و درونزاد باشد ما حق نداریم فرد را متهم و مقصر بدانیم و انتظار داشته باشیم با ورزش و دین درمان شود و نیاز به دارو نداشته باشد..
افسردگی هم یک بیماری است که درمان خاص خود را دارد و شیوه زندگی به درمان ان کمک میکند ولی درمان فقط شیوه زندگی نیست ... اگر افسردگی ماژور باشد درمانهای سخت و سنگینی را می طلبد.
ب: آیا در این مدت استفاده از شهریه طلبگی برای من اشکال شرعی دارد؟ البته من احساس خوبی نداشتم از گرفتن شهریه و از سویی هم مدرسه به دلیل مشکلات آموزشی و غیبت هایم که جنیه درمانی داشته آن را قطع کرده است؟ ج: به دلیل مصرف دارو خوابم سنگین شده است و گاهی نماز شب و حتی نماز صبحم قضا می شود و دچار احساس گناه می شوم و از طلبگی خود ناراحت می شوم این احساس گناه من درست است؟ د: روان پزشک به من گفت تو چه طلبه ای که افسرده شده ای اسلام باید تو را آرامش دهد و این حرف سبب شده احساس گناه کنم که من در دینداریم تقیدات قلبی ندارم هرچند باورهای شناختی ام بد نیست. با این احساس گناهم چه کنم؟
با سلام
ظاهراسوال شما تكراري است رجوع بعه ادرس زير كنيد
http://www.askdin.com/showthread.php?t=4893&page=15 پست 143
درمانش کنید
یکی از دوستان می گفت:مشاور یکی از مدارس طلاب خارجی بودم یکی از طلاب که چند سال ایران درس می خواند به دلیل مشکلات متعددی از جمله( مادی، غم غربت و...) دچار افسردگی شده بود در پی آن نظم خواب و زندگی او به هم خورده بود. یکی از مسئولان گفتند ظاهرا ایشان دیگر نمی تواند درس بخواند بهتر است او را به کشورش بفرستیم. من از این نظر بسیار ناراحت شدم گفتم او با نشاط کامل از خانوداه جدا شده الان که بیمار شده باید مشکلش را حل کنیم هرچند یک سال هم نتواند درس بخواند. کار غیر انسانی است که نگاه مادی گرانه داشته باشیم و بگوییم چون الان کارایی ندارد به دردمان نمی خورد.
با سلام ظاهراسوال شما تكراري است رجوع بعه ادرس زير كنيد http://www.askdin.com/showthread.php?t=4893&page=15 پست 143
بله قبلا این سئوال را داشتیم الان چون تاپیک مرتبط به طلاب بود دوباره بیان شد
ممنونم از سرعت پاسخگویی شما و دقت تان
درمانش کنید
یکی از دوستان می گفت:مشاور یکی از مدارس طلاب خارجی بودم یکی از طلاب که چند سال ایران درس می خواند به دلیل مشکلات متعددی از جمله( مادی، غم غربت و...) دچار افسردگی شده بود در پی آن نظم خواب و زندگی او به هم خورده بود. یکی از مسئولان گفتند ظاهرا ایشان دیگر نمی تواند درس بخواند بهتر است او را به کشورش بفرستیم. من از این نظر بسیار ناراحت شدم گفتم او با نشاط کامل از خانوداه جدا شده الان که بیمار شده باید مشکلش را حل کنیم هرچند یک سال هم نتواند درس بخواند. کار غیر انسانی است که نگاه مادی گرانه داشته باشیم و بگوییم چون الان کارایی ندارد به دردمان نمی خورد.
سئوال نهم:Gol:
مرز پیروی از شوهر
شوهرم روحانی است هم درس می خواند و هم ایام تبلیغ متناسب با درخواست و نیاز به مناطق مختلف کشور اعزام می شود. در اغلب موارد چون محل اعزام خانه روحانی ندارند خودشان هم دچار مشکل می شوند و برایشان سخت است که منزل میزبان برود. گاهی او از من هم می خواهد برای تبیلغ با او همراه شوم زندگی با افراد با فرهنگ های مختلف در محروم ترین منطقه و دور دست برای من مشکل است آیا همراه نشدن من نشوز محسوب می شود؟ البته او فردی باسواد و باتقوا است در عین حال برای تبلیغ رنج سفر را به تن می خرد من با ایثار او که نسبت به زحمت و تخصصش دریافتی مقبولی ندارد مخالفت نمی کنم و مشکلی ندارم و حتی به حال او غبطه هم می خورم و هرچند نبود او در ایام تبلیغی برایم سختی های زیادی دارد مشوق کار تبلیغیش هم هستم؟
سئوال نهم مرز پیروی از شوهر شوهرم روحانی است هم درس می خواند و هم ایام تبلیغ متناسب با درخواست و نیاز به مناطق مختلف کشور اعزام می شود. در اغلب موارد چون محل اعزام خانه روحانی ندارند خودشان هم دچار مشکل می شوند و برایشان سخت است که منزل میزبان برود. گاهی او از من هم می خواهد برای تبیلغ با او همراه شوم زندگی با افراد با فرهنگ های مختلف در محروم ترین منطقه و دور دست برای من مشکل است آیا همراه نشدن من نشوز محسوب می شود؟ البته او فردی باسواد و باتقوا است در عین حال برای تبلیغ رنج سفر را به تن می خرد من با ایثار او که نسبت به زحمت و تخصصش دریافتی مقبولی ندارد مخالفت نمی کنم و مشکلی ندارم و حتی به حال او غبطه هم می خورم و هرچند نبود او در ایام تبلیغی برایم سختی های زیادی دارد مشوق کار تبلیغیش هم هستم؟
باسلام وتشكر از سوالات كاربردي شما
رفتن به همرا شوهر در صورتيكه براي اموري مثل پخت وپز وشست و روفت لباس و...اينها باشد گوش كردن حرفش واجب نيست
ولي اگر براي نيازهاي جنسي واستمتاعات نياز پيدا مي كند در صورتيكه براي شما شرائط د رحّد شان شما را مهيا كند بر شما واجب است به همراهش برويد ولي اگر رفتن به همراه او، عسر وحرج براي شما داشته باشد ويا شرائط براي شما مهيا نشده است واجب نيست از او پيروي كنيد.
تحرير /ج2/القول في النشوز
سئوال دهم:Gol:
اجاره نشینی و زکات
پسرم مستأجر است و در شهری غریب با شهریه ای اندک زندگی می کند. با توجه به این که شهریه کفاف زندگی آنها را نمی دهد و پسرم گاهی مجبور است در کنار درسش کار کند.
الف : آیا می توانم خمس و زکاتم را به او بدهم تا با فراغ بال بیشتری زندگی کند و درس بخواند. و آیا بدهی ها و قرض های قبلی اش به من و برادرش را می توانیم به جای خمس یا زکاتمان کم کنیم؟
ب: اگر امکان دارد تا چه مرزی می توانیم از این وجوهات به او کمک کنیم؟
*خمس را باید دو قسمت کنند :
یک قسمت آن سهم سادات است ، که امر آن با حاکم است و باید آنرا به مجتهد جامع الشرایط تسلیم کنند ویا با اذن او به سید فقیر یا سید یتیم یا سیدی که در سفر مانده بدهند
نصف دیگر آن سهم امام است که در این زمان باید به مجتهد جامع الشرایط بدهند و یا به مصرفی برسانند که مجتهد اجازه می دهد
بنابراین
باید این کار را با اجازه مرجعتان انجام دهید .
** آیا حقوق شرعی (خمس ، زکات ، رد مظالم ) را می توانیم خودمان به افراد مستحق بپردازیم ؟
در زکات جایز است آنها را به فقرای متدین و عفیف بدهید ، در رد مظالم احوط آن است که با اذن حاکم شرع باشد ، ولی در خمس واجب است که همه آن یا به دفاتر و وکلای مجاز آن تحویل داده شود یا برای پرداخت آن به مستحقین اجازه گرفته شود .
* توضیح المسائل مراجع،م1834
**اجوبه الاستفتائات،س1020
سئوال یازدهم:Gol:
بدگویی به رهبری و مراجع
1- آیا به روحانی ای که در جمع دوستانش به ولی فقیه مقام معظم رهبری و برخی مراجع بزرگوار تقلید بدگویی و غیبت می کند می توان اقتدا کرد؟
2- اگر جوک های قومیتی بگوید و به این جوک ها بخندد و دیگران را نسبت به غیبت دیگران منع نکند چه طور؟
سئوال یازدهم بدگویی به رهبری و مراجع 1- آیا به روحانی ای که در جمع دوستانش به ولی فقیه مقام معظم رهبری و برخی مراجع بزرگوار تقلید بدگویی و غیبت می کند می توان اقتدا کرد؟ 2- اگر جوک های قومیتی بگوید و به این جوک ها بخندد و دیگران را نسبت به غیبت دیگران منع نکند چه طور؟
1- تا زماني كه خلاف شرعي احراز نشود ، امام جماعت از عدالت خارج نمي شود . اما اگر فعل حرامي مانند غيبت بدون مجوز شرعي از كسي سر زد او را از عدالت خارج مي كند و ديگر نمي شود به او اقتدا كرد (1) 2- كاري كه حرام نيست (مانند جوك گفتن تا زماني كه غيبت محسوب نشود) ، امام جماعت را از عدالت خارج نمي كند (2)
ناگفته نماند جوك هاي قوميتي كه شامل تمام افراد يك قوميت بشود ، غيبت محسوب مي گردد (3)
مجرد ترك امر به معروف و نهي از منكر (مانند غيبت) كه ممكن است بخاطر عذر شرعي باشد ، به عدالت امام جماعت ضرر نمي زند و مانع از اقتداء به او نيست.(4)
پي نوشت:1. آيت الله خامنه اي ، رساله اجوبه الاستفتائات س 560
2. آيت الله خامنه اي ، رساله اجوبه الاستفتائات س 558
3. منابع موجود در مركز ملي
4. آيت الله خامنه اي ، رساله اجوبه الاستفتائات س 561
سئوال دوازدهم:Gol:
کار کردن طلبه
آیا کار کردن برای طلاب واجب نیست؟ چون حضرت علی -ع - چاه می کندند و کشاورزی هم می کردند؟
سئوال دوازدهم کار کردن طلبه آیا کار کردن برای طلاب واجب نیست؟ چون حضرت علی -ع - چاه می کندند و کشاورزی هم می کردند؟
با سلام وتشكر از سوال شما
اصل كار كردن وجوبي براي طلبه ندارد وحكايت خليفه مسلمين با طلبگي در بعضي جهات متمايز هم هستند گرچه كار كردن مي تواند در بعضي جهات منافات با طلبگي نداشته باشدولي وظيفه اصلي طلبه در س خواندن وتبليغ است.
بله در بعضي مواردكار كردن واجب است مثلا نفقه براي فرزند وزن ..كه فرقي بين طلبه وغير طليه ندارد.
تحرير /ج=2 /احكام نفقات/كسب درامد
اصل كار كردن وجوبي براي طلبه ندارد وحكايت خليفه مسلمين با طلبگي در بعضي جهات متمايز هم هستند گرچه كار كردن مي تواند در بعضي جهات منافات با طلبگي نداشته باشدولي وظيفه اصلي طلبه در س خواندن وتبليغ است. بله در بعضي مواردكار كردن واجب است مثلا نفقه براي فرزند وزن ..كه فرقي بين طلبه وغير طليه ندارد. تحرير /ج=2 /احكام نفقات/كسب درامد
سلام
به نظرم مقایسه حضرت علی که علم خدادادی داشته با طلبه ای که می گویند باید مقدمات و سطح و خارج به اندازه نیم عمرش بخواند صحیح نیست . از سویی کار در هر شغل همسو با اهداف آن شغل است همان گونه که از پزشک انتظار نمیرود که کارش را تعطیل کند و کشاورزی کند از روحانی هم نباید انتظار داشت برود کارگری . بله روحانی که پزشکان روح اند باید در تعلیم و تعلم سخت کوش باشند و وقت عزیز را تلف نکنند
سلام نمی دونم عمو حامی به من اجازه می دهد سئوالی طرح کنم این سئوال را ما از مردم زیاد می شنویم شاید روحانیون زیاد نشنوند.
سئوال سیزدهم:Gol:
مزد منبر و نماز
آیا روحانی می تواند برای منبر که درس دین می دهد یا برای نماز جماعتش که نماز خودش را هم می خواند از مردم پولی بگیرد؟ قاضی و معلم قرآن را که قبلاً می گفتند نمی تواند الان نمی دانم؟
سئوال سیزدهم مزد منبر و نماز آیا روحانی می تواند برای منبر که درس دین می دهد یا برای نماز جماعتش که نماز خودش را هم می خواند از مردم پولی بگیرد؟ قاضی و معلم قرآن را که قبلاً می گفتند نمی تواند الان نمی دانم؟
با سلام و تشكر از سئوال شما جناب فراري به طور كلي گرفتن مزد در برابر انجام واجبات جايز نيست و در غير واجبات اشكالي ندارد.
بنابر اين اگر آموزش مسائل حلال و حرام را واجب بدانيم گرفتن اجرت در برابر آن و همينطور در برابر نماز جماعت جايز نيست اما گرفتن مزد يا حقوق براي انجام مقدمات يك عمل واجب كه شرعا واجب نيست مثل حاضر شدن در مكان خاصي براي آموزش مسائل ديني يا نماز جماعت ، اشكال ندارد (1)
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي ، رساله اجوبه الاستفتائات س 568 و 1111 و 1112 و 1113
سئوال چهاردهم:Gol:
حج روحانيون
آيا حج روحانيون و طلاب صحيح است چون مفتي حج مي روند ولي مردم پدرشان در مي آيد كلي پول مي دهند تا آن هم در سن پيري بالاخره اگر از دنيا نروند مي روند حج؟
سئوال چهاردهم حج روحانيون آيا حج روحانيون و طلاب صحيح است چون مفتي حج مي روند ولي مردم پدرشان در مي آيد كلي پول مي دهند تا آن هم در سن پيري بالاخره اگر از دنيا نروند مي روند حج؟
فرستادن مجاني روحانيون به حج نه تنها اشكالي ندارد بلكه لازم است . نياز يك كاروان حج به روحاني بيشتر از نياز آن به آشپز و ساير خدمه است زيرا كه بدون روحاني صحت حج حاجيان با ترديد بسياري مواجه خواهد بود. كساني كه به حج مشرف شده اند كاملا به اين مهم آگاه هستند كه بدون وجود روحاني كاروان ، امكان بروز مشكلات شرعي در حج براي حاجيان بسيار زياد است .
السلام یا عزیزانی
سوالی داشتم اینکه آیا امامت جماعتی میتواند برای یک نماز واجب مثلا ظهر و عصر چند جا پیش نماز شود؟من دیده ام بعضی حجج اسلام ازاین مدرسه به سایر مدارس و مساجد وادارات جهت اقامه نماز جماعت بدوبدو مینمایند؟
السلام یا عزیزانی سوالی داشتم اینکه آیا امامت جماعتی میتواند برای یک نماز واجب مثلا ظهر و عصر چند جا پیش نماز شود؟
سلام بر مهزيار گرامي بله امام جماعت مي تواند دوباره همان نماز را در جاي ديگر به عنوان امام جماعت بخواند به شرطي كه افراد جماعت دوم غير از افراد جماعت اول باشند. اما براي بار سوم امام جماعت شدن ، جايز نيست.(1) پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي ، رساله اجوبة الاستفتائات س 569
آيا حج روحانيون و طلاب صحيح است چون مفتي حج مي روند ولي مردم پدرشان در مي آيد كلي پول مي دهند تا آن هم در سن پيري بالاخره اگر از دنيا نروند مي روند حج؟
سلام
البته این گونه هم نیست که طلاب و روحانیون همه روحانی کاروان شوند. سازمان حج امتحانات از روحانیون که حداقل سال دهم حوزه علمیه( کتبی و شفاهی) را تمام کرده باشند گزینش سختی به عمل می آورد در گزینش یک روحانی با سابقه ای که دارد لازم است از کنکور سازمان حج موفق بیرون بیایند و حدود ده کتاب امتحان دهد. بعد از قبولی در امتحان کتبی تازه وارد امتحانات شفاهی و مصاحبه ها، امتحان سخنرانی می شوند. که بسیاری از روحانیون چندین بار ممکن است در این گزینش ها شرکت کنند تا موفق شوند.
البته بعد از قبولی هم امروزه برخلاف قبل یک روحانی لاز ماست در کلاس های زیادی شرکت کنند و دانش مرتبط به حج خود را افزایش دهند و تا از این دروس موفق عبور نکنند نمی توانند برای عمره اعزام شوند. برای حج واجب نیز روحانی به این راحتی نمی تواند حج واجب برود لازم است سابقه عمره و عتبات داشته باشد و کلاس های پیش از خدمت و ضمن خدمت گذرانده باشد.
نکته دیگری که بیان آن لازم است این که زحمت یک روحانی در این سفر زیاد است و لازم است غیر از بیان مسائل شرعی پاسخگوی سئوالات دینی زائران باشد. و در پاسخگویی به شبهات زیادی که افراد با آنها مواجه اند یا مواجه می شوند توانمند باشد. او لازم است به نظر مراجع مختلف تقلید اشراف بالایی داشته باشد چون زائران از مراجع مختلف تقلید می کنند.
سئوال پانزدهم:Gol:
مسخره کردن روحانی - اعاده حیثیت
فردی که هویتش برای ما معلوم شده است با تقلید صدا و بیان سخنان موهن و لودگی و ضبط روی گوشی و بلوتوث برای دیگران، پدرم را که روحانی مسنّی است و حتی مادرم را مسخره کرده است پدرم از حقش گذشته است آیا من می توانم برای اعاده حیثیت از او شکایت کنم؟ آیا مجازات تمسخر و... شخص حقیقی و حقوقی یکسان است؟
آیا من می توانم برای اعاده حیثیت از او شکایت کنم؟
باسلام
گرچه سوال بيشتر جنبه حقوقي داردولي انچه ا زنظر شرعي به اين قسمت مربوط مي شود
حق دفاع براي خود شخص است وقتي كه خود پدر گذشت كرده به پسر مرتبط نمي شود
آیا مجازات تمسخر و... شخص حقیقی و حقوقی یکسان است؟
فرقي نيست فقط در مورد شخصيت حقوقي(مثل مراجع ورهبري) اين فرق است كه لازم نيست خود شخص (مرجع و...)پي گير شكايت باشد بلكه شاكي مدعي العموم است كه اين مدعي العموم يك وقت مرجع ديگري غير اين مرجع كه مورد تمسخر قرار گرفته است ميباشد وگاهي اوقات در مثل كشور ما دادستان كشور مي باشد.ويا مردم..
سوال كارشناس از دفترمراجع
اذن شوهر و تبلیغ دین
[="]من یک خانم طلبه هستم که سال ها درس دین خوانده ام الان که ازدواج کرده ام شوهرم اجازه نمی دهد که من در مسجد محل به خانم ها احکام دین بگویم حتی اجازه نمی دهد آنها به منزل بیایند، آیا اطاعت از او لازم است یا تعلیم دین به مردم نیازمند؟ این در حالی است که امروز برخی از زنانی که تحصیلات دینی ندارند مشغول کارهایی هستند به اسم تبلیغ دین که متأسفانه در موارد زیاد دچار تحریف هم می شوند؟
سئوال شانزدهم اذن شوهر و تبلیغ دین من یک خانم طلبه هستم که سال ها درس دین خوانده ام الان که ازدواج کرده ام شوهرم اجازه نمی دهد که من در مسجد محل به خانم ها احکام دین بگویم حتی اجازه نمی دهد آنها به منزل بیایند، آیا اطاعت از او لازم است یا تعلیم دین به مردم نیازمند؟ این در حالی است که امروز برخی از زنانی که تحصیلات دینی ندارند مشغول کارهایی هستند به اسم تبلیغ دین که متأسفانه در موارد زیاد دچار تحریف هم می شوند؟
باسلام وتشكر از زحمات جنابِ حامي
آیا اطاعت از او لازم است یا تعلیم دین به مردم نیازمند؟
بله اطاعت از شوهر لازم است مگر اينكه در ضمن عقد شرط كرده باشيد كه مانع كار تبليغ شما نشود.
این در حالی است که امروز برخی از زنانی که تحصیلات دینی ندارند مشغول کارهایی هستند به اسم تبلیغ دین که متأسفانه در موارد زیاد دچار تحریف هم می شوند؟
هر مشكلي ديني در بيرون از منزل باشد متوجه همه مسلمانان است از جمله شما وديگران ولي شما بايد بدانيدوظيفه واجب شما شوهر داري است و ديگر از وظايف واجب خروج از منزل، بايد با اجازه شوهر باشد وبدون اجاز ه شوهرتان نمي توانيد بيرون برويد حتي براي تبليغ دين باشد.
تحرير /احكام نكاح /االقول في القسم النشوز والشقاق(خط هاي اول فصل)
سئوال هیجدهم:Gol:
وضع تهمت -مالی و ناموسی
اگر روحانی یا مرجعی در معرض تهمت مالی یا ناموسی باشد آیا بر او روش کردن موضوع یا خروج از آن موضع واجب نیست؟ با توجه به این که شایعات و خبرسازی دشمن برای روحانیون زیاد است آیا عالمان لازم نیست برای کشف مواضع تهمتی که برای شان ساخته اند با مردم مشورت کند و ارتباطاتی مثل جلسات پرسش و پاسخ داشته باشند؟
سئوال هیجدهم وضع تهمت -مالی و ناموسی اگر روحانی یا مرجعی در معرض تهمت مالی یا ناموسی باشد آیا بر او روش کردن موضوع یا خروج از آن موضع واجب نیست؟ با توجه به این که شایعات و خبرسازی دشمن برای روحانیون زیاد است آیا عالمان لازم نیست برای کشف مواضع تهمتی که برای شان ساخته اند با مردم مشورت کند و ارتباطاتی مثل جلسات پرسش و پاسخ داشته باشند؟
با تشکر از سئوال شما
رد اتهام و دفاع از خود در برابر تهمت واجب شرعی نیست اما ممکن است در اثر عوامل دیگری یا توالی فاسدی که محتمل است ایجاد کند ، لازم گردد .
به عنوان نمونه اگر مرجعی یا روحانی بزرگواری از خود در برابر اتهامات دفاع نکند موجب وهن اسلام و تشیع در اذهان عمومی گردد که معمولا هم اینگونه است و ...
موفق باشید
رد اتهام و دفاع از خود در برابر تهمت واجب شرعی نیست
سلام
یک سئوال در این جا و جاهای برای من پیش آمده که مگر نمی گویم هر چه را عقل حکم کند شرع هم به آن حکم می کند؟ چرا خیلی جاها این گونه نیست؟
سئوال هفدهم ازدواج متعدد و تبلیغات سوء طلبه ای هستم که خدا را شکر وضع مالی پدریم خوب بوده و برخلاف دوستانم تا به حال مشکل مادی نداشته ام از نظر غریزی یک همسر نیازم را بر آورده نمی کند آیا بر من که طلبه ام ازدواج مجددو یا موقت به دلیل تبلیغات بدی که درباره روحاینون می شود اشکال دارد. یعنی حکم ثانوی به دلیل طلبه بودن دارم؟ اگر بله در تعارض این تبلیغات و حفظ ایمانم که مقدم است؟
ازدواج مجدد شما جایز است و از نظر شرعی اشکالی ندارد . اما بخاطر رعایت مصلحت های خانوادگی و عرفی به ویژه برای قشر روحانی ، شایسته است اینکار صورت نگیرد و در عوض برای جبران کمبودهای غریزی می توان تمهیداتی را که مشاوران محترم برای این امر دارند ، بکار بست تا مشکلات مطرح شده ، حل گشته یا کمتر گردد. موفق باشید پی نوشت:
منابع موجود در مرکز ملی
با سلام
مگه این روحانی خونش از بقیه رنگین تره که یک همسر پاسخ گوی نیاز هاش نیست؟؟؟؟؟