جمع بندی اخبار جعلی و مغالطه آمیز درباره حکومت اسلامی
تبهای اولیه
اخبار جعلی و مغالطه آمیز درباره حکومت اسلامی
سلام
در یکی از پیچ های اینستاگرام مطالبی ارائه میشه تحت عنوان «اخبار جعلی ومغالطه آمیزِ حکومت اسلامی» و برای هر کدام اسمی میزارند
مثلا میگن این گفته ی حکومت اسمش مغالطه پهلوان پنبه است...اون یکی مغالطه علت جعلی..فلان سخن مغالطه توسل به ترحم..
و ده ها جور مغالطه رو نام میبره
میخواستم برسی بشه چقدر این ایراد ها وارده؟
برای شروع یکی از مطالبشو میزارم:
_——————————————-_
«پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد
نوع مغالطه: دوگانه جعلی
در این جمله که منتسب به روح الله خمینی است پاسخ داده نشده که اگر خود ولایت فقیه به کشور آسیب رساند چگونه میتوان کشور را از آسیب ایشان حفظ نمود
این یک مغلطه از نوع دوگانه جعلی است
حفظ مملکت رابطه معناداری با حمایت از ولی فقیه ندارد.»
جمع بندی
_____________________________
پرسش:
آیا این جمله امام خمینی(ره) که فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد» نوعی مغالطه دوگانه جعلی نیست؟ چرا که حفظ مملکت رابطه معناداری با حمایت از ولی فقیه ندارد. علاوه بر اینکه اگر خود ولایت فقیه به کشور آسیب رساند چگونه میتوان کشور را از آسیب ایشان حفظ نمود؟
پاسخ:
متاسفانه یک جریان عظیم رسانه ای علیه این نظام به راه افتاده که برای هر ذائقه ای برنامه داشته، و از همان دربی که او می پسندد وارد می شوند تا مردم را نسبت به این انقلاب بدبین سازند. این سخنان هم از درب به ظاهر منطقی ورود کرده، و خودشان مغلطه کرده اند.
مغالطه دوگانه جعلی یعنی مغالطه ای که شخص گزینه ها را به اشتباه منحصر در یک یا دو گزینه کند، در حالی که راه دیگری هم وجود داشته باشد. مثل اینکه ما بگوییم انسان در مسابقات ورزشی یا برنده است یا بازنده؛ در حالی که مساوی هم در مسابقات ورزشی امکان دارد.
حالا این سخن امام(ره) را از آن جهت دوگانه جعلی دانسته اند که امام راه حفظ نظام را منحصر در پشتیبانی از ولایت فقیه دانسته است، در حالی که بنا بر تصور کسی که اشکال کرده است حفظ نظام لزوما در گرو پشتیبانی از ولی فقیه نیست.
نکته اول:
کسانی که چنین اشکالی گرفته اند یا معنای مغالطه دوگانه جعلی را نفهمیده اند، یا به سخن امام توجهی نکرده اند، یا هر دو! امام(ع) فقط جنبه اثباتی قضیه را فرموده اند که پشتیبانی از ولایت فقیه مایه حفظ نظام است. اما اینکه تنها راه همین است یا راه های دیگری هم وجود دارد اصلا امام(ره) به این مسئله ورود نکرده است. این برداشت خود اشکال گیرنده است، و او به برداشت خودش اشکال گرفته است!
نکته دوم:
این اشکال اگر وارد باشد در هر موضوعی وجود دارد، اما مگر در پزشکی نمی گویند از پزشکان تبعیت کنید تا به بدنتان آسیبی نرسد، یا در مورد ماشینتان مگر نمیگویند از مکانیک ها تبعیت کنید تا به ماشین شما آسیبی نرسد؟ و... بنابراین تبعیت از ولی فقیه برای حفظ حکومت اسلامی هرگز استبعادی ندارد و کاملا منطقی است.
برای هر کشوری چاره ای از یک حکومت و حاکم نیست، و از طرفی حاکم بودن به معنای کسی است که اطاعت از او لازم است، وگرنه معنا ندارد که بگوییم کسی حاکم است اما نباید از او اطاعت کرد! وقتی یک حکومت اسلامی باشد باید یک اسلام شناس که از نظر اسلام شایسته ترین شخص است برای حکومت در رأس باشد، خب عقل می گوید اگر می خواهی به مملکت آسیبی نرسد باید از او تبعیت کرد.
نکته سوم:
در مورد این سخن پایانی که اگر ولی فقیه خودش بخواهد به مملکت آسیب برساند چه؟ باید توجه کرد که ولی فقیه یک شرایط و ملاک های اصلی دارد که زیر نظر فقهای عادلی که مردم تعیین می کنند آن شاخصه ها رصد میشود، بنابراین اگر ولی فقیه شایستگی اش برای رهبری را از دست داد، پیش از آنکه بخواهد به مملکت آسیب بزند به لحاظ شرعی خود به خود از ولایت عزل شده، و به لحاظ قانونی مجلس خبرگان او را کنار خواهد گذاشت.
بنابراین فرض اینکه یک فقیه شایستگی ولایت نداشته باشد و بخواهد آسیب بزند اصلا خارج از سخن امام است، امام(ره) در مورد کسی دارد می گوید که شایستگی ولایت را دارد و ولایت او تثبیت شده است، طبیعتا باید از چنین کسی پشتیبانی کرد. مثل اینکه ما بگوییم باید از پزشکان تبعیت کرد تا سالم بمانیم، بعد کسی بگوید چه کسی باید بر پزشکان نظارت کند که اگر بخواهند به ما آسیب بزنند؟! خب این سخن، سخن اولی را زیر سوال نمیبرد که اطاعت از پزشکان برای سلامتی لازم است، بلکه فقط باید مراقبت کرد که پزشک، یک پزشک حقیقی و دلسوز باشد.