ارتباط گناه وبلایای طبیعی
تبهای اولیه
لطفا ارتباط گناه در اجتماع وبلایای طبیعی را بیان بفرمایید
لطفا ارتباط گناه در اجتماع وبلایای طبیعی را بیان بفرمایید
با سلام:Gol:
در پاسخ به این سؤال، آنچه بطور اجمال می توان گفت عبارت از اینست که مشکلات و سختی هائی که انسان در دنیا گرفتار آن می شود، بر خلاف باوریکه در بین عموم مردم شایع است، اینکه همۀ مشکلات خواست خداوند است و خدا برای تو مقدر کرده و امثال آن، تصور نادرستی است.
زیرا در موارد بسیاری مشکلات و گرفتاری ها، نتیجه مسامحه و سهل انگاری و متأثر از اعمال خود انسان است و مستقیماً ربطی به خداوند ندارد.
خدای متعال در قرآن کریم میفرماید: «وَ ما اَصابَکُمْ مِنْ مُصِیبَهٍ فَبِما کَسَبَتْ اَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُو عَن كَثِیرٍ؛(1) و آنچه از مصیبتها به شما برسد به خاطر گناهانى است كه خود كسب كردهاید، و از بسیارى نیز در مىگذرد.
در آیه کریمه، خداوند به این مسئله صراحت دارد که بسیاری از مصیبتها و بلایا به خاطر گناهانی است که مرتکب میشویم و در آخر آیه این نکته را متذکر میشود که توجه کنیم که تازه خدا بسیاری از گناهان را میبخشد وگرنه باید تمام زندگی را در بلا و مصیبت میگذراندیم.
پس اگر انسان گناه و معصیتی انجام داده باشد و بعد از آن دچار مشکلی بشود این مشکل، نوعی تنبیه است و اگر بدون گناه و معصیت دچار مشکل بشود همانند امامان معصوم (علیهمالسلام)، امتحان الهی است.
البته ناگفته نماند؛ منظور از مصیبت، هم مصائب عمومى و همگانى از قبیل قحطى، گرانى، وبا، زلزله و امثال آن و هم مصائب فردی که ناملایماتى است كه متوجه جان، مال، فرزند و آبرو تك تك افراد مىشود؛ است. یعنی مصائب و ناملایماتى كه متوجه جامعه و شما مىشود، عموماً به خاطر گناهانى است كه مرتكب مىشوید، و خدا از بسیارى از آن گناهان در مىگذرد و شما را به جرم آن نمىگیرد.
نهایت آنکه گناهان، هم آثار دنیوی و هم اخروی دارند. و این بلایا آثار سوء دنیایی گناهان است. ولیکن بعضى از آن آثار به گناه کننده اصابت مىكند، و بعضى بخشوده مىشوند، و به خاطر عواملى از قبیل صله رحم، صدقه، دعاى مؤمنین، توبه و امثال آن - كه در روایات آمده - آثار آنها از گناه کننده برمىگردد.(برگرفته از تفسیر المیزان ذیل آیه شریفه).
موفق باشید ...:Gol:
[="]سلام [/][="]
[/][="]رسيدن بلا به مومن دو صورت دارد[/][="]:
.1[/][="]اعمال خود شخص باعث بلا شود مانند بسياري از روايات كه عامل وجود بلا را اعمال انسان معرفي كرده مثلا در روايات داريم اگر مردم زكات نپردازند خداوند باران را از مردم سلب ميكند و ابرها باران را در درياها فرو ميريزند... و يا اگر زنا در زمين گسترش پيدا كند مرگهاي ناگهاني زياد ميشود [/][="]...
. 2 [/][="]بلايا موجب امتحان مومن قرار ميگيرند ، در روايات زيادي به ان اشاره شده است[/][="]:[/]
[="]الكافي 2 252 باب شدة ابتلاء المؤمن ..... ص : 52[/]
[="] مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ ذُكِرَ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْبَلَاءُ وَ مَا يَخُصُّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْمُؤْمِنَ فَقَالَ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَشَدُّ النَّاسِ بَلَاءً فِي الدُّنْيَا فَقَالَ النَّبِيُّونَ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ وَ يُبْتَلَى الْمُؤْمِنُ بَعْدُ عَلَى قَدْرِ إِيمَانِهِ وَ حُسْنِ أَعْمَالِهِ فَمَنْ صَحَّ إِيمَانُهُ وَ حَسُنَ عَمَلُهُ اشْتَدَّ بَلَاؤُهُ وَ مَنْ سَخُفَ إِيمَانُهُ وَ ضَعُفَ عَمَلُهُ قَلَّ بَلَاؤُهُ[/]
[="]دراين روايت حضرت رسول (ص) ميفرمايد به ميزان ايمان افراد خداوند انها را دچار بلايا ميكند[/][="].[/]
[="][/]
[="] ابو بصير از حضرت صادق عليه السّلام روايت ميكند كه على عليه السّلام فرمود: بلاء و گرفتارى به شيعيان ما زودتر از رسيدن سيل به رودخانه ميباشد.[/]
[="]كثير از امام صادق عليه السّلام روايت ميكند كه فرمود: گرسنگى و ترس به سرعت به شيعيان ما ميرسد.[/]
[="]ابو بصير گويد: حضرت صادق عليه السّلام فرمود: اگر مؤمنى بر تخته چوبى در دريا قرار گيرد خداوند منافقى بطرف او ميفرستد تا وى را آزار دهد.[/]
و من الله التوفيق...
به نظر من بلایای طبیعی از نظر ما وچون برای ما دردسر ساز است بلا شمرده می شود وگرنه برای بقای طبیعت لازم است واگرنباشند نظام عالم به هم میریزد..تنها کاری هم که ما باید بکنیم تجهیز خودمان است که صدمه کمتری ببینیم.این فایده را هم دارند که باعث می شوند بشر رشد مادی وحتی معنوی بیابد.من فکر می کنم قرآن که می فرماید مسبب مشکلاتتان خودتان هستید منظور آن دسته از بلاهاست که انسان به دلیل بی فکری وبی تعهدی نسبت به جامعه انسانی ایجاد می کند.نمونه اش همین لایه اوزون! در واقع دلیل این بلا بی توجهی به طبیعت واسراف وحرام کردن نعمتهای الهی یا همان کفران نعمت است !یا تعدادی از کشورها که به خاطر سودمادی خودشان کره زمین را به مخاطره می اندازند. البته ممکن است گناهان دیگر هم غیر مستقیم دخالت داشته باشنداما قسمت عمده گرفتاریهای ما با کمی فکر علتش معلوم می شود.بالاخره خدا که بی حکمت چیزی را حرام نفرموده.
لطفا ارتباط گناه در اجتماع وبلایای طبیعی را بیان بفرمایید
سلام
طبیعت زمین را می توان حقیقتا به یک انسان تشبیه کرد . وقتی اجزائی از بدن انسان دچار فساد می شود به صورت بیماری ظهور می کند لذا سیستم دفاعی بدن بطور خودکار برای از بین بردن عوامل آن اقدام می کند . اگر بدن با سیستم خودکار دفاعی اش قادر به دفع بیماری نشود آنوقت عوامل بیرونی که به تدبیر انسان تهیه می شوند به کمک بدن می آیند ( داروها )
وقتی در جامعه ای که جزئی از طبیعت است فساد و گناه زیاد می شود روح طبیعت آسیب می بیند لذا طبیعت بطور خودکار در صدد رفع آن بر می آید لذا بلایا را می توان پاسخ درمانگر طبیعت محسوب داشت که منجر به از بین رفتن بسیاری می شود .
البته این منوط به آنستکه ما برای زمین یک روح حقیقی قائل باشیم که ظاهرا می توان قائل شد . ادله ای بر این مطلب وجود دارد که در صورت لزوم آورده می شود .
موفق باشید
با این حساب در زمان امام زمان زلزله وآتشفشان نخواهد بود! اما بنده چنین چیزی نشنیده ام.بعلاوه مگر نبی اکرم در زمان مرگ ابراهیم نفرمودند: خورشید وماه برای مرگ انسانها نمی گیرد؟ البته حساب معجزه وکرامات جداست . یا مثلا در تاریخ کره زمین عصر یخبندان و دوره های دیکر که جهت تکامل زمین گذشته اصلا انسانی وجود نداشته که به خاطر کارهایش این اتفاقات بیفتد.البته منظورمن این نیست که حالا آدمها راحت وبی خیال گناه کنند اما اینها اثر کناه نیست چون درهرحال لازم است.
با این حساب در زمان امام زمان زلزله وآتشفشان نخواهد بود! اما بنده چنین چیزی نشنیده ام.
سلام
نشنیدن نه دلیل بر بودن و نه دلیل بر نبودن است .
البته توجه داشته باشید که بحث بر سر بلایای طبیعی است . به عنوان بلا توجه داشته باشید .
موفق باشید
باسلام حضورجناب حامد.به نظرمن برداشت عموم از کلمه بلای طبیعی همان زلزله وسیل وعیره است. اگر منظورشما چیزی شبیه همان سوراخ شدن لایه اوزون یا جنگهای بشری است این هم که ساخته دست بشر است.من هم که عرض کردم هم عقلا هم ازحدیث رسول اکرم می توان برداشت کرد که دست کم دراکثر موارد حوادث طبیعی خسارت زا برای بشر اجباری است وربطی به تنبیه خدا ندارد.مگر اینکه خودبشر غامل مستقیم ایجادآن باشد .مثل ایدز یا لایه اوزون یا ازبین بردن طبیعت وخلاصه هر کفران نعمت وعدم رعایت قوانین الهی .من فکر می کنم اگر خدا بخواهد با سیل وزلزله بشر را تنبیه کند هم به ندرت از این وسیله استفاده کند! در هر حال خوب نیست زیاد روی این مسیله تاکید کنیم چون دشمنان منتظر فرصتندکه به مسلمانان برچسب خرافات بزنند. بهتر است مردم را از اثرات مستقیم گناهان بترسانیم که اتفاقا امروزه با رشد علمی بشر بیشتر آشکار شده.
لطفا ارتباط گناه در اجتماع وبلایای طبیعی را بیان بفرمایید
با سلام خدمت همه دوستان اسک دین در پاسخ به این سوال باید گفت : متکلمین مسلمان از قدیم الایام تا به حال با اینگونه سوالات مواجه بوده اند و پاسخ های مختلفی را به آنها داده اند ؛ متکلمین شیعه مثل خواجه نصیرالدین طوسی ، علامه حلی نیز به این سوالات پرداخته اند ؛ این دو بزرگوار در کتاب تجرید العقاید و شرح آن یعنی "کشف المراد" در مبحث "آلام وآجال" و " اعواض" به این مساله پرداخته اند و معتقد هستند که آلام ودرد هایی که به انسان می رسد یا استحقاقی است یا غیر استحقاقی ، یعنی اگر انسان خود عملی انجام داده باشد مثل بعضی از گناهان وبه خاطر آن عمل دردی یا رنجی به او می رسد در این صورت این درد و رنج استحقاقی است و خود مسبب آن عمل بوده است . ویا ممکن است چنین عملی را مرتکب نشده باشد و خداوند با توجه به حکمت خود او را مبتلا به این درد و رنج کرده است .
پس آلام و درد ها و بلاها دو دسته اند یا اثر اعمال خود آدمی است (استحقاقی) که در این صورت مسبب اش خود اوست لذا حقی بر خداوند ندارد . و یا عمل مستقیم خداوند است با توجه به منفعتی که دارد این بلا و درد و رنج را برای او به وجود آورده است که در این صورت "عوض" آن "الم" بر خداوند است ؛ که در دنیا یا در آخرت آن را جبران خواهد کرد و عوض آن درد را به آن انسان می رسد.