از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام چه میدانیم؟
تبهای اولیه
(ینابیع المودة حافظ القندوزی حنفی صفحه 121 )
حضرت حق برای برادرم علی علیه السلام فضائلی را قرار داده است ، که غیر قابل شمارش است .
هر کس فضیلتی از فضائل علی علیه السلام را بیان کند و بدان معترف باشد پروردگار گناهان آینده و گذشته اش را می آمرزد
و هر کس یکی از فضائل علی علیه السلام را بنویسد تا زمانیکه از آن نوشته اثری باقی است ملائکه برای نویسنده طلب آمرزش می نمایند .
و هرکس مناقب علی علیه السلام را بشنود ، خداوند گناهانی را که از راه گوش انجام داده است را می بخشد .
و هرکس به نوشته ای از فضائل علی علیه السلام نگاه کند خداوند متعال گناهانی که از راه چشم مرتکب شده است را می آمرزد .
بسمه تعالی
علی (ع)افضل اوصیاء.سوره واقعه ،10و11
اعلام ولایت او در غدیر خم.مائده،55
مصداق حدیث کساء وآیه تطهیر.احزاب،33.
مصداق تفسیر صادقین.توبه ،119.
رسول الله (ص):صادقین مخصوص برادرم علی ابن ابیطالب وجانشینانم
بعد از او تا روز قیامت است.اسرار آل محمد ،431.
مصداق حدیث منزلت.عن النبی :انت منی بمنزلت هرون من موسی.
ائمه شاهدان بر مردم.حج،77و78.
علی (ع)مصداق حدیث ثقلین.
اسرار آل محمد،صص 426-434
:Sham:
والذی بعثنی بالحق نبیا لایقبل الله من عبد حسنة حتی یسئله عن حب علی بن ابیطالب علیه السلام .
( بحارالانوار ج 39 صفحه 160 )
قسم به آنکه مرا به حق به رسالت برگزید ، خداوند حسنه ای را از بنده نمی پذیرد تا اینکه از دوستی و محبت علی بن ابیطالب ( علیه السلام) از او سئوال نماید .
کلام حضرت آیت الله بهجت قدس سره الشریف :
گفته شده است: اصل در معجزات اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ بر تكذيب است، هر چند احاديث و نقليّات و گفتارها درباره ى آن ها دون الحقيقة و الواقع است، و مقام آن ها بالاتر است از تمام آن چه درباره ى آن ها گفته شده يا مى شود، زيرا خودشان فرموده اند:
«نَزِّلُونا عَنِ الرُّبُوبِيَّةِ وَ قُولُوا فِينا ما شِئْتُمْ، مَهْما بَلَغَ.»(1) ما را از مقام ربوبيّت و پروردگارى پايين بياوريد و ديگر هر چه مى خواهيد درباره ى ما بگوييد، به هر كجا كه برسد. در مناقب خوارزمى در شأن حضرت اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ در روايتى از رسول اكرم ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ آمده است:
«لَوْلا ما وَقَعَ لِلْمَسِيحِ ـ عليه السّلام ـ ، لَقُلْتُ فِيكَ يا عَلِىُّ كَلاما ما مَرَرْتَ بِأَحَدٍ إِلاّ وَ سَجَدَ لَكَ.»(2)
1. مشابه: بحارالانوار، ج 25، ص 279، 383، 289؛ ج 47،ص 68 و 148؛ احتجاج، ج 2، ص 438؛ بصائر الدرجات، ص 241 و...
2. «لَوْلا أَنْ تَقُولَ فيكَ طَوائِفُ مِنْ أُمَّتى ما قالَتِ النَّصارى فى عيسَى بْنِ مَرْيَمَ، لَقُلْتُ فيكَ قَوْلاً لاتَمُرُّ بِمَلاَءٍ مِنَ النّاسِ إِلاّ أَخَذُوا التُّرابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْكَ يَلْتَمِسوُنَ بِذلِكَ الْبَرَكَةَ.»؛ (اگر بيم آن رانداشتم كه گروه هايى از امّت من درباره ى تو، آن چه را كه مسيحيان درباره ى حضرت عيسى بن مريم گفتند، بگويند، سخنى درباره ى تو مى گفتم كه به گروهى از مردم نگذرى، مگر اين كه خاك زير قدم هاى تو را به عنوان تبرّك بردارند.)
براى اطلاع از منابع اين روايت در مدارك اهل سنّت، ر.ك: مجمع الزّوائد هيثمى، ج 9، ص 131؛ المعجم الكبير طبرانى، ج 1، ص 320؛ شرح نهج البللاغه ابن ابى الحديد، ج 18، ص 282؛ شواهد التنزيل حاكم حسكانى، ج 2، ص 233؛ مناقب خوارزمى، ص 129؛ ينابيع المودّة قندوزى، ج 1، ص 200، 389، 391 و 393. نيز براى اطلاع از منابع بيشتر از مدارك شيعه، ر.ك: خصال، ص 557؛ امالى شيخ صدوق ـ رحمه اللّه ـ ص 156، 9.7؛ روضة الواعظين، ص 112؛ خاتمة المستدرك ميرزاى نورى، ج 4، ص 330؛ كتاب سليم بن قيس، ص 412؛ الغارات، ج 1، ص 62 و 64؛ مناقب امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ محمّد بن سليمان كوفى، ج 1، ص 249، 459 و 494؛ ج 2، ص 615؛ المسترشد، 634؛ شرح الاخبار قاضى نعمان مغربى، ج 2، ص 411؛ الارشاد، ج 1، ص 117 و 165؛ اختصاص، ص 150.
انّ النّار لاشدّ غضباَ علی مبغض علیّ منهم علی من زعم انّ للّه ولداَ .
( بحارالانوار ، ج 39 صفحه 160 )
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند :
تحقیقاَ آتش شدیدتر می گیرد بر دشمنان علی علیه السلام از افرادیکه گمان می برند برای خداوند فرزندی هست .
علیّ باب حطّة ، من دخل منه کان مؤمنا ، و من خرج منه کان کافراَ .
( جامع الصغیر سیوطی باب عین )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود:
علی ( علیه السّلام ) مانند باب حطّه در بنی اسرائیل است ، کسی که از آن داخل شود مؤمن است ، کسی که از آن خارج باشد کافر است .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
لضربة علیّ یوم الخندق افضل من عبادة الثّقلین .
( کتاب طرائف )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود :
یک ضربه ای که علی ( علیه السّلام ) در روز غزوه خندق زد افضل است از عبادت جن و انس .
قال رسول الله صلّیِ الله علیه و آله و سلّم :
ما من نبیّ الّا و لا نظیر فی امّته و علیّ نظیری .
(الریاض النضره،جلد 3 صفحه 153 )
حضرت رسول اکرم ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند :
که هیچ وقت پیامبری نیامده مگر آنکه او را در میان امّتش نظیری است ، و علی علیه السّلام نظیر من است .
قال رسول الله صلّی الله وآله و سلّم :
یا علیّ : انّ الله قد غفرلک و لذرّیّتک و لولدک و لاهلک و شیعتک و لمحبّی شیعتک .
(الصواعق المحرقة صفحه 96 )
حضرت رسول اکرم ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند :
ای علی (علیه السّلام ) خداوند تو را و ذریّه تو را و فرزندان تو را و اهل بیت تو را و شیعیان تو را و دوستان شیعیان تو را آمرزید .
نزل جبرائیل علی النبیّ و قال یا محمّد :
الله العلیّ الأعلی یقرأ علیک السّلام و قال : محمّد نبیّ رحمتی و علیّ مقیم حجّتی لا اعذ ّب من والاه و ان عصانی ولا ارحم من عاداه و ان اطاعنی .
( بحار جلد 39 ، صفحه 259 )
جبرئیل بر پیامبر ( صلّی الله علیه واله وسلّم ) نازل شد و گفت :
ای محمد ( صلّی الله و اله وسلّم ) :
پروردگار علیّ اعلی بر تو درود فرستاد و فرمود :
محمد ( صلّی الله و آله و سلّم ) نبی رحمت من است ، و علی ( علیه السّلام ) اقامه کننده حجّت من ،عذاب نمی کنم کسی که ولایت و دوستی علی ( علیه السّلام ) را داشته باشد و گر چه معصیت مرا بکند ، و رحم نمی کنم بر دشمن علی ( علیه السّلام ) و گر چه مطیع من باشد .
قال رسول الله صلیّ الله علیه و آله و سلّم :
والّذی بعثنی بالحق بشیراَ ما استقرّ الکرسیّ و لا العرش ولا دارالفلک ، ولا قامت السّماوات والارض الّا بأن کتب علیها ، لا اله الّا الله ، محمّد رسول الله ، علیّ امیرالمؤمنین .
(بحار جلد 38 ، صفحه 121 )
رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند :
سوگند به آنکه مرا به حق ، بشیر قرار داد ، آرام نمی گرفت کرسی ، و نه عرش و نه کهکشان ها ، و به پا نمی ایستاد آسمان ها و زمین و مگر اینکه بر آنها نوشته شد ، نیست خدائی جز خدای یکتا ،حضرت محمّد ( صلّی الله و علیه و آله و سلّم ) فرستاده خداست ، حضرت علی ( علیه السلام ) امیرالمؤمنین است .
قال رسول الله صلّی الله و علیه و آله و سلّم :
ما انزل الله آیة فیها ( یا ایها الّذین امنوا ) الّا و علیّ رأسها و امیرها .
(تاریخ ابن عساکر ، جلد 2، صفحه 429 )
رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند :
خداوند آیه ای را در قرآن نازل نکرده است ، که در آن آیه ( یا ایّها الّذین امنوا ) (خطاب به همه مؤمنان ) باشد مگر این که حضرت علی ( علیه السّلام ) رئیس آن آیه و امیر آن آیه است .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
یا علیّ لا یحبّک الّا مؤمن و لا یبغضک الّا منافق .
( فرائد السمطین جلد1،صفحه 167 )
حضرت رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله و سلّم )فرمودند :
یا علی (علیه السّلام ) دوست ندارد تو را مگر مؤمن و دشمن ندارد تورا مگر منافق .
قال رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم :
انا مدینة الجنّة و علیّ بابها ، کذب من زعم انّه یدخل الجنّة من غیر بابها .
( تاریخ دمشق ، جلد 2 ، صفحه 457 )
حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمودند :
من شهر بهشت ،هستم و حضرت علی ( علیه السّلام ) در آن شهر است . دروغ می گوید کسی که گمان می کند که از غیر در بهشت می تواند داخل آن شود .
قال رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم :
انّ حلقة باب الجنّة من یاقوتة حمراء .........اذا دقّت طنّت و قالت فی طنینها یا علی .
( مناقب ابن شهر آشوب )
حضرت رسول اکرم ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) پس از بیاناتی فرمودند :
براستی حلقه ی بهشت از یاقوت سرخ می باشد . هنگامی که کوبیده شود صدا می کند و در طنین صدایش می گوید : یا علی ( علیه السّلام ) .
عن جبرئیل علیه السّلام :
یا محمّد و الّذی بعثک بالحقّ نبیّاَ لو أنّ اهل الارض یحبّون علیّاَ کما یحبّه اهل السّماوات لما خلق الله ناراَ .
( بحار جلد 39 ،صفحه 248 )
جبرئیل امین به حضرت رسول اکرم ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) عرض کرد :
قسم به خدایی که تو را به راستی وحق به پیامبری بر انگیخت ، اگر مردم زمین مانند اهل آسمان علی (علیه السّلام ) را دوست می داشتند خداوند دوزخی را نمی آفرید .
عن جابر قال رسول الله یوم بدر :
هذا رضوان ملک من ملائکة الله ینادی : لا سیف الّا ذوالفقار ، لا فتی الّا علیّ .
( کفایة الطّالب ، صفحه 185 )
جابر بن عبدالله انصاری گفت :
در روز جنگ بدر رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله و سلّم ) می فرمودند :
این رضوان است ملکی از ملائکه ی خداوند ندا می دهد ، شمشیری نیست مگر ذوالفقار و جوانمردی نیست مگر علی ( علیه السّلام ) .
قال النّبیّ صلّی الله علیه وآله وسلّم :
هذا علیّ لحمه لحمی و دمه دمی و هو منّی بمنزلة هارون من موسی الّا انّه لا نبیّ بعدی .
( ینابیغ المودة باب 6 ، صفحه 50 )
رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمودند :
این علی است ( علیه السّلام ) ، گوشت او گوشت من ، و خون او خون من است و او برای من به منزله هارون است برای موسی ، بجز این که بعد از من پیامبری نیست .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله وسلّم :
علیّ اخی فی الدّنیا والأخرة .
(جامع الصغیر سیوطی باب عین صفحه 66 )
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله وسلّم ) فرمودند :
علی (علیه السّلام ) برادر من است در دنیا وآخرت .
اجرتون با مولا علی
این مطلب هم خالی از لطف نیست :
حضرت صادق علیه السلام از پدرانش نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند متعال برای برادرم، علی بن ابی طالب، فضائلی قرار داده که جز خودش نمیتواند آنها را شمارش کند.
هر کس به یکی از فضائل علی اقرار کند، خداوند گناهان گذشته و آینده اش را می بخشد حتی اگر در روز قیامت به اندازه گناهان همهی جن و انس گناه کرده باشد.
هرکس یکی از فضائل او را در جایی بنویسد، تا زمانی که نشانهای از آن نوشته به جا بماند، ملائکه برایش استغفار می کنند. هر کس گوش به فضیلتی از فضائل علی بدهد، خداوند گناهانی را که او با گوش خود مرتکب شده، میبخشد؛
هر کس به نوشتهای بنگرد که فضائل علی در او نوشته شده است، خداوند گناهانی را که او با چشمش مرتکب شده میبخشد.»
آنگاه رسول خدا فرمود:
« نگاه کردن به چهرهی علی بن ابی طالب عبادت است، یادش نیز عبادت است و ایمان هیچ بنده ای جز با دوستی او و بیزاری از دشمنانش پذیرفته نیست.»
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله وسلّم :
من فارق علیّاَ فقد فارقنی ، و من فارقنی فقد فارق الله .
( ینابع المودة ، جلد 1 باب 7 ، صفحه 56 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمودند :
کسی که از علی ( علیه السّلام ) دوری کند از من دوری کرده است و کسی که از من دوری کند از خدا دوری کرده است .
قال النّبیّ صلّی الله علیه وآله وسلّم :
انّک تسمع ما اسمع ، و تری ما اری ، الّا انّک لست بنبیّ و لکنّک وزیر ، و انّک علی خیر .
( نهج البلاغه ، خطبه قاصعه ، قسمت پنجم )
رسول اکرم ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمودند :
تو ( ای علی علیه السّلام ) می شنوی از عوالم غیب ، آنچه را که من می شنوم و می بینی آنچه را که من می بینم ، به جز این که تو پیغمبر نیستی : و لیکن تو وزیر هستی و بر خیر هستی .
قال النّبیّ صلّی الله علیه وآله وسلّم :
ابشر یا علیّ : حیاتک و موتک معی .
( کنوز الحقایق فی حدیث خیر الخلایق ، صفحه 6 )
رسول اکرم ( صلّی الله علیه وآله و سلّم ) فرمودند :
بشارت باد بر تو ای علی ( علیه السّلام ) : که حیات و موتت با من است .
عن النّبیّ صلّی الله علیه وآله وسلّم :
انّ شأن علیّ عظیم ، انّ حال علیّ جلیل ، انّ وزن علیّ ثقیل ما وضع حبّ
علیّ فی میزان احدِ الّا رجح علی سیّئاته .
( بحار ،جلد 39 ، صفحه 26 )
رسول اکرم ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند :
تحقیقاَ شأن علی ( علیه السّلام ) بزرگ است ، تأکیداَ حالات معنوی علی ( علیه السّلام ) جلیل است ، راستی که وزن فضائل علی ( علیه السّلام ) سنگین است ، نهاده نشد محبّت علی ( علیه السّلام ) در میزان هر فردی ، مگر اینکه بر گناهانش غلبه پیدا کرد .
قال رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم :
لضربة علیّ لعمرو بن عبدودّ افضل من عمل امّتی الی یوم القیامة .
(کتاب طرائف )
رسول اکرم ( صلّی الله علیه و آله وسلّم ) فرمودند :
ضربتی که علی ( علیه السّلام ) به عمر و بن عبدودّ زد ، از جمیع اعمال امّت من تا روز قیامت افضل است .
قال رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم :
والذّی نفسی بیده ما کلّم الله موسی تکلیما و لا اقام عیسی آیة للعالمین الّا بنبوّتی و معرفة علیّ بعدی .
( بحار ، جلد 40 ، صفحه 96 )
رسول اکرم ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمودند :
سوگند به آن که جانم در دست اوست ، خداوند با موسی تکلّم نفرمود و عیسی نشانه ای را برای عالمیان اقامه نکرد مگر به سبب نبوّت من و معرفت علی ( علیه السّلام ) بعد از من .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
خلق الله الانبیاء من اشجار شتّی ، و خلقنی و علیّاَ من شجرةِ واحدةِ فانا اصلها ، و علیُّ فرعها ، و فاطمة لقاحها ، و الحسن و الحسین ثمرها فمن تعلّق بغصن من اغصانها نجی ، و من زاغ هوی .
( تاریخ دمشق لابن عساکر ، جلد 1 ، صفحه 132 )
رسول اکرم ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمودند :
خداوند انبیاء را از درختان مختلف خلق فرمود ، من و علی ( علیه السّلام )
را از یک درخت آفرید ، من اصل درختم ، و علی ( علیه السّلام )
شاخه هایش ، فاطمه شیره اش ، حسن و حسین میوه هایش ، پس هر کسی به شاخه ای از شاخه هایش خود را بیاویزد و نجات یافت ، و هر کس نیاویخت هلاک گردید .
قال امیرالمؤمنین لابی بکر :
یا ابابکر تقرأالکتاب ؟ قال : نعم ، قال : فاخبرنی عن قول الله تعالی ، ( انّما یرید الله لیذهب عنکم الرّجس اهل البیت و یطهّرکم تطهیراَ ) ، فیمن نزلت ، فینا ام فی غیرنا ؟ قال : بل فیکم .
( غایة المرام ، صفحه 295 ، حدیث سیزدهم )
حضرت امیرالمؤمومنین سیّد المظلومین ( علیه السّلام ) در هنگام غصب فدک و مؤاخذه ی حضرت از ابوبکر به او گفتند :
کتاب خدا را هیچ می خوانی ؟ گفت : بلیّ ، حضرت فرمودند : خبر ده مرا از آیه تطهیر درباره ی چه کسانی نازل شده ، درباره ی ما نازل شده یا درباره ی غیر ما ؟ عرض کرد : درباره ی شما نازل شده است .
قال رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم :
مرحباَ بسیّد المؤمنین ، و امام المتّقین .
رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله وسلّم ) فرمودند :
آفرین به سیّد و سالار مؤمنان و امام و پیشوای متّقیان
.
به حضرت علی ( علیه السّلام ) فرمودند :
( کیف شکرک ) ؟ سپاس و شکر تو .
در برابر این خطاب پیامبر( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) با این القاب چیست ؟
حضرت مولی المولی ( علیه السّلام ) فرمودند :
احمد الله علی ما اتانی ، و اسئله الشّکر علی ما اولانی ، وان یزیدنی ممّا اعطانی .
حمد می کنم خداوند را ، بر آنچه بر من عطا فرموده ، و بر نعمتی که بر من عنایت نموده است و از حضرتش مسئلت می نمایم که شکر او را بگزارم ، و نیز می خواهم از آن چه به من عنایت فرموده است ، زیادتر مرحمت فرماید .
( حلیّة الاولیاء )
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله وسلّم :
یا معشر الانصار : الا ادلّکم علی ما ان تمسّکتم به لن تضلّوا ابداَ .
رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمودند :
ای گروه انصار : آیا نمی خواهید من شما را بر چیزی دلالت کنم که اگر بدان تمسّک جوئید ، هیچگاه گمراه نشوید ؟ انصار گفتند : بلی یا رسول الله "
رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله وسلّم ) گفت :
هذا علیُ فاحبّوه بحبیّ " و اکرموه بکرامتی " فانّ جبرائیل امرنی بالّذی قلت لکم عن الله عزّوجلّ .
( حلیة الاولیاء ص 62 )
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
انّ ربّ العالمین عهد فی علیِّ الیّ عهدَ انّه رایة الهدی و منار الایمان ، و امام اولیائی ، و نور جمیع من اطاعنی انّ علیَّا امینی غداَ فی القیامتة ، و صاحب رایتی ، بید علیِّ مفاتیح خزائن رحمة ربّی .
( حلیة الاولیاء )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند :
حقاَ پروردگار عالمیان درباره ی علی ( علیه السّلام ) به من سفارش و توصیه ای فرموده و مطلبی را ابراز کرده است که :
اوست پرچم هدایت و مناره ی بلند نوربخش ایما ن و پیشوا و امام اولیای من و نور تمام کسانی که مرا اطاعت می کنند ، حقاَ در فردای قیامت علی ( علیه السّلام ) است امین من و صاحب لوای من ، در دست علیست کلیدهای خزینه های رحمت پروردگار من .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
حزب علیّ حزب الله ، و حزب اعدائه حزب الشّیطان .
( ینابیغ المودة ،صفحه 55 )
رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) فرمودند :
حزب علی (علیه السّلام ) حزب خداست و حزب دشمنان علی ( علیه السّلام ) حزب شیطان است .
رُوِيَ عَنْ أَنَسٍ قَالَ
«خداوند از نور صورت علی بن ابیطالب علیه السلام هفتاد هزار فرشته آفریده است که برای وی و دوستانش تا روز قیامت درخواست آمرزش میکنند»
در روز جمعه ای رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم :خطبه ای خواند و فرمود :
ایّها النّاس قدّموا قریشاَ و لا تقدّموها . و تعلّموا منها و لا تعلّموها . قوّة رجل من قریش تعدل قوّة رجلین من غیرهم . و امانة رجل من قریش تعدل امانة رجلین من غیرهم .
ایّها النّاس : اوصیکم بحبّ ذی قرباها : اخی و ابن عمّی علیّ بن ابی طالب .لا یحببّه الّا مؤمن و لا یبغضه الّا منافق . من احبّه فقد احبّنی ، و من ابغضه فقد ابغضنی ، و من ابغضنی عذّبه الله بالنّار .
( کتاب فضائل علی علیه السّلام ، احمد حنبل )
ای مردم : قریش را مقدم دارید ، و خودتان از آنها جلو نیفتید . از آنها یاد بگیرید و چیزی به آنها یاد ندهید . قوت یک مرد از قریش معادل قوت دو مرد از غیر قریش است .
ای مردم : شما را توصیه می کنم به محبت صاحب قرابت من از قریش : برادر من و پسر من و پسر عم من علّی بن ابیطالب ( علیه السّلام ) . دوست ندارد وی را مگر مؤمن و دشمن ندارد او را مگر منافق ، کسی که او را دوست داشته باشد ، حقاَ مرا دوست داشته است ، و کسی که دشمن دارد او را حقاَ مرا دشمن داشته است ، و کسی که مرا دشمن دارد خدا او را به آتش ، عذاب می کند .
قال رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم : اعطیت فی علیّ خمساَ . هنّ احبّ الیّ من الدّنیا و ما فیها ، امّا واحدةُ فهو کابُ بین یدی الله عزّوجلّ حتیّ یفرغ من حساب الخلأیق ، و امّا الثّانیة فلواء الحمد بیده ، آدم و من ولد تحته ، و امّا الثّالثة فواقف علی عقر حوضی ، یسقی من عرف من امّتی . و امّا الرّابعة فساتر عورتی و مسلّمی الی ربّی . و امّا الخامسة فانّی لست اخشی علیه ان یعود کافراَ بعد ایمان .
( فضائل علی علیه السّلام ، احمد حنبل )
رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله وسلّم ) فرمود :
پنج چیز درباره علی ( علیه السّلام ) به من داده شده است که آن ها نزد من از دنیا و آن چه در دنیاست محبوب ترند ،
اوّل آن که : او در برابر دو دست جلال و جمال خداوند عزّوجلّ ، پیوسته فنجان فنجان ار شراب های بهشتی می آشامد تا خدا از حساب خلایق در روز قیامت فارغ گردد .
دوّم آنکه : لوآءحمد و پرچم حمد در دست اوست ، آدم و اولاد آدم همگی در زیر لواء او هستند .
سوّم آن که : او در آبشخوار حوض من ایستاده است ، هر کس را از امّت من بشناسد ، سیراب می کند .
چهارم آن که : او پوشیده عورت من ، و سپارنده ی من است به پروردگار من وقت مردن .
پنجم آن که : من از او بیم ندارم که بعد از ایمان کافر شود .
قال رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم :
معاشر النّاس : انّ علیّاَ منّی و انا من علیّ خلق من طینتی و هو بعدی یبیّن لهم ما اختلفوا فیه من سنّتی ، و هو امیر المؤمنین و قائد الغرّ المحجّلین و یعسوب المؤمنین و خیر الوصیّن و زوج سیّدة نساءالعالمین و ابو الائمّة المهدیّین .
( اقبال ، صفحه 466 )
رسول خدا ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) در روز عید غدیر خم فرمود :
ای مردم . علی علیه السّلام از من است و من از علیّم از سرشت من آفریده شده است ، و او پس از من در آنچه از سنّت من اختلاف کنند ، سنّت مرا بیان می کند و حق را واضح می کند ، و اوست امیر و سالار مؤمنان ، و پیشوای فروزنده چهرگان و رئیس مؤمنان و بهترین اوصیای پیامبران و شوهر سیده زنان عالمیان ، و پدر امامان راه یافتگان .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
یا علیّ ؛ انّ الله قد زیّنک بزینة لم یزیّن العباد بزینة احبّ الیه منها ، هی زینة الابرار عند الله تعالی : الزّهد فی الدّنیا جعلک لا ترزا من الدّنیا شیئاَ ، و لا ترزأ الدّنیا منک شیئاَ ، و وهب لک حبّ المساکین ، فجعلک ترضی بهم اتباعاَ و یرضون بک اماماَ .
( حلیة الاولیاء ، جلد 1 ، صفحه 71 )
پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود:
ای علی ( علیه السّلام ) حقاَ خداوند تو را به زینتی زینت داده است ، که بندگان خود را به زینتی پسندیده تر از این زینت در نزد او ، زینت نداده است ، این زینت ، زینت ابرار است نزد خدای تعالی ، زهد در دنیا ، تو را طوری قرار داده است که چیزی از دنیا را نمی گیری و به خود نمی بندی ، و دنیا هم چیزی ازتو را نمی گیرد و به خود نمی بندد ، و خداوند به تو دوستی و محبت مساکین را بخشیده است و تو را طوری قرار داده است که می پسندی آن ها پیروان تو باشند و مساکین نیز می پسندند که تو امام ایشان باشی .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
یا علیّ : و الّذی نفسی بیده انّ علی باب الجنة مکتوباَ : لا اله الّا الله ، محمّد رسول الله ، علیّ بن ابیطالب اخو رسول الله ، قبل ان یخلق الله السّموات و الارض بألفی سنة .
( تذکرة الخواص ، صفحه 22 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود :
سوگند به آنکه جانم در دست اوست راستی بر در بهشت نوشته است : خدایی نیست جز خدای یکتا ، محمد ( صلّی الله علیه و آله و سلّم ) فرستاده خداست ، علیّ بن ابیطالب ( علیه السّلام ) برادر رسول خداست دو هزار سال قبل از آن که خداوند آسمان ها و زمین را خلق کند .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله وسلّم :
و الذّی نفسی بیده ما رأی ابراهیم ملکوت السّماوات و الارض و لا اتّخذه خلیلاَ الّا بنبوّتی و الاقرار لعلیّ بعدی .
( بحار ، جلد 40 ، صفحه 96 )
رسول اکرم ( صلّی الله علیه و آله وسلّم ) فرمودند :
سوگند به آن که جانم در دست اوست ، ندید ابراهیم ملکوت آسمان ها و زمین را و بدرستی حضرت حق انتخاب نشد مگر به نبوّت من و اقرار به ولایت علی ( علیه السّلام ) بعد از من .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
والّذی نفسی بیده لو عمل احدکم عمل سبعین نبیّا لم یدخل الجنَّة حتّی یحبّ هذا اخی علیّاَ و ولده .
( بحار جلد 27 ، صفحه 196 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود :
[="]سوگند به آن که جانم در دست اوست اگر یکی از شما عمل کند عمل هفتاد پیامبر را ، داخل بهشت نخواهد شد تا این که این برادرم علی ( علیه السّلام ) و فرزندان او را دوست داشته باشد.[/]
از برای جماعتی از اصحاب رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم درهایی بود که از منازلشان باز می شد آن حضرت روزی فرمود :
سدّ واکلّ باب فی المسجد الّا باب علیّ .
تمام درهایی که به مسجد باز می شود ، ببیندید ، مگر در علی ( علیه السّلام ) را .
و همه درها را بستند ، در این باره جماعتی به نحو اعتراض سخن گفتند ، تا بگوش مبارک آن حضرت رسید ، و در میان آن جماعت بر خاست
و فرمود :
انّ قوماَ قالو فی سدّ الابواب و ترکی باب علیّ ، انّی ما سددت و لا فتحت و لکنّی امرت بأمر فاتّبعته.
جماعتی راجع به بستن درها و باز گذاشتن من در خانه علی ( علیه السّلام ) را گفتگو کردند . من نه دری را بستم و نه گشودم ، و لکن من امر شدم به این امر ( از ناحیه خدا ) و پیروی کردم .
( احمد حنبل در کتاب فضائل )
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
ما خلق الله خلقاَ و جعل له سیّداَ . انا سیّد الانبیاء و جبرئیل سیّد الملائکة و علیّ سیّد الاوصیاء ، حبّی و حبّ علیّ سیّد ما تقرّب به المتقرّبون .
( بحار ، جلد 27 ، صفحه 127 )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود:
پروردگار هیچ چیزی خلق نکرد مگر برای آن آقائی قرار داد مرا سرور پیامبران ، جبرئیل را آقای فرشتگان ، علی ( علیه السّلام ) را آقای جانشینان پیامبر قرار داد ، دوستی من و محبت علی ( علیه السّلام ) را سرور و سالار هر چیزی که وسیله نزدیک شدن به خدا می شود قرار داده است .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
والله ثمّ والله ثمّ مالله لو انّ الرّجل جاء یوم القیامة و ذنوبه اکثر من ورق الجنّة و قطر المطر و ما فی الأرض من حجر و مدر ثمّ لقی الله محبّاَ لک ( یا علی ّ ) و لاهل بیتک لادخله الله الجنّة .
( کتاب اربعین حدیث شیخ منتخب حدیث دهم )
رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود :
یا علی ( علیه السّلام ) : سوگند به خدا پس سوگند به پروردگار ، سپس قسم به کردگار اگر مردی وارد قیامت شود در حالی که گناهشانش بیشتر از برگ درختان و قطره های باران باشد و گناهانش فزون تر از سنگ ریزه ها و کلوخ ها ، سپس ملاقات کند خدا را با دوستی و محبّت تو و اهل بیت تو خداوند او را داخل بهشت خواهد نمود .
قال رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم :
کنت انا و علیّ نوراَ بین یدی الله عزّوجلّ قبل ان یخلق آدم باربعة عشر الف عام . فلمّا خلق آدم قسّم ذلک فیه و جعله جزئین فجزء انا و جزء علیّ .
( احمد حنبل در مسند و در کتاب فضائل علی ( علیه السّلام )
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم ) فرمود :
من و علی ( علیه السّلام ) یک نور بودیم در برابر دو دست جلال و جمال خدای عزّو جلّ چهارده هزار سال قبل از آنکه خداوند آدم را خلق کند ، چون آدم را آفرید آن نور را خداوند در آدم به دو قسمت تقسیم کرد ، و آن را دو نیمه نمود ، نیمه ای مرا قرار داد ، و نیمه ای را علی ( علیه السّلام ) .