جمع بندی استفاده از وسایل که موجب راحتی ما می شود!
تبهای اولیه
استفاده از وسایل که موجب راحتی ما می شود!
سلام
یک سوال داشتم که ذهن من را خیلی مشغول کرده است و آن این هست که آیا از نظر اسلام استفاده از وسایلی که باعث ایجاد رفاه و راحتی ما می شود اسراف است ؟
و در این صورت آیا ما داریم اسراف می کنیم ؟
اصلا نظر اسلام درباره رفاه و راحتی انسان و مومنین چیست؟
برچسب:
سلام یک سوال داشتم که ذهن من را خیلی مشغول کرده است و آن این هست که آیا از نظر اسلام استفاده از وسایلی که باعث ایجاد رفاه و راحتی ما می شود اسراف است ؟ و در این صورت آیا ما داریم اسراف می کنیم ؟ اصلا نظر اسلام درباره رفاه و راحتی انسان و مومنین چیست؟بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام و احترام اسلام نه تنها استفاده از وسائل رفاه و آسایش را در دنیا تقبیح نمی کند، بلکه به اهل ایمان سفارش می کند که از نعمت هایی که خداوند برای آنان آفریده استفاده کرده و نعمت ها را بر خود حرام نسازند. «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا …»؛ بگو: چه کسی زینتهای خدا را که برای بندگان خود آفریده حرام کرده و از صرف رزق حلال و پاکیزه منع کرده؟ بگو: این نعمتها در دنیا برای اهل ایمان است… (۱) اسلام هم برای دنیای بشر خیر و نیکی می خواهد و هم برای آخرت. «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»؛ پروردگارا در اين دنيا به ما نيكى و در آخرت [نيز] نيكى عطا كن و ما را از عذاب آتش [دور] نگه دار (۲) رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) منزل بزرگ و مرکب خوب را از نشانه های سعادت شمرده و فرموده اند: «مِن سَعادَةِ المُسلِمِ سَعَةُ المَسكَنِ وَالجارُ الصّالِحُ وَ المَركَبُ الهَنيءُ»؛ از نيك بختى مرد مسلمان، داشتن خانه بزرگ، همسايه نيكوكار و مَركب راهوار است. (۳) و امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «اذا انعم الله علي عبده بنعمه احب ان يراها عليه ...»؛ هنگامي که خداوند متعال نعمتي را به بنده اش مي دهد دوست دارد آن نعمت در او آشکار و مورد استفاده باشد. (۴) پی نوشت: ۱. سوره اعراف،۳۲ ۲. سوره بقره،۲۰۱ ۳. محمدی ری شهری، محمد؛ حکمت نامه پیامبر اعظم؛ موسسه علمی دارالحدیث؛ قم ۱۳۸۶؛ ج ۳؛ ص ۲۸۸ ۴. کليني، محمد بن يعقوب؛ اصول كافي؛ تصحيح و تعليق علي اكبر غفاري؛ انتشارات دارالكتب الاسلاميه؛ تهران ۱۳۷۸؛ ج ۶؛ ص ۴۳۸
البته تمام اینها به شرطی ست که اسراف و زیاده روی نبوده و دلبستگی به دنیا هم ایجاد نشود. تا زمانی که انسان از نعمت های دنیا استفاده کرده و در مسیر فرمانبرداری الهی باشد، هیچ مشکلی نیست و در تاریخ افرادی بوده اند که در عین داشتن سرمایه های مالی فراوان، از اولیاءالله هم محسوب می شدند. قرآن به صراحت دستور می دهد:
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ»؛ اى مردم از آنچه در زمين است حلال و پاكيزه را بخوريد و از گامهاى شيطان پيروى مكنيد كه او دشمن آشكار شماست (۱)
«…كُلُوا وَاشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ»؛ از روزى خدا بخوريد و بياشاميد و[لى] در زمين سر به فساد برمداريد (۲)
پس شرطِ استفاده از امکانات رفاهی، بودن در مسیر الهی و عدم اسراف، تجمل گرایی و دلبستگی به دنیاست.
پی نوشت:
۱. سوره بقره، ۱۶۸
۲. سوره بقره، ۶۰
جمع بندی
پرسش: نظر اسلام در مورد استفاده از وسائلی که موجب ایجاد رفاه و راحتی می شود چیست؟ آیا این اسراف است؟ به طور کلی نظر اسلام درباره رفاه و راحتی انسان ها و مومنین چیست؟
پاسخ: اسلام نه تنها استفاده از وسائل رفاه و آسایش را در دنیا تقبیح نمی کند، بلکه به اهل ایمان سفارش می کند که از نعمت هایی که خداوند برای آنان آفریده استفاده کرده و نعمت ها را بر خود حرام نسازند. «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا …»؛ بگو: چه کسی زینتهای خدا را که برای بندگان خود آفریده حرام کرده و از صرف رزق حلال و پاکیزه منع کرده؟ بگو: این نعمتها در دنیا برای اهل ایمان است… (۱)
اسلام هم برای دنیای بشر خیر و نیکی می خواهد و هم برای آخرت و در این مورد فرموده: «رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»؛ پروردگارا در اين دنيا به ما نيكى و در آخرت [نيز] نيكى عطا كن و ما را از عذاب آتش [دور] نگه دار (۲)
رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) منزل بزرگ و مرکب خوب را از نشانه های سعادت شمرده و فرموده اند: «مِن سَعادَةِ المُسلِمِ سَعَةُ المَسكَنِ وَالجارُ الصّالِحُ وَ المَركَبُ الهَنيءُ»؛ از نيك بختى مرد مسلمان، داشتن خانه بزرگ، همسايه نيكوكار و مَركب راهوار است. (۳) و امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «اذا انعم الله علي عبده بنعمه احب ان يراها عليه ...»؛ هنگامي که خداوند متعال نعمتي را به بنده اش مي دهد دوست دارد آن نعمت در او آشکار و مورد استفاده باشد. (۴)
البته تمام اینها به شرطی ست که اسراف و زیاده روی نبوده و دلبستگی به دنیا هم ایجاد نشود. تا زمانی که انسان از نعمت های دنیا استفاده کرده و در مسیر فرمانبرداری الهی باشد، هیچ مشکلی نیست و در تاریخ افرادی بوده اند که در عین داشتن سرمایه های مالی فراوان، از اولیاءالله هم محسوب می شدند. قرآن به صراحت دستور می دهد: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ»؛ اى مردم از آنچه در زمين است حلال و پاكيزه را بخوريد و از گامهاى شيطان پيروى مكنيد كه او دشمن آشكار شماست (۴)
«…كُلُوا وَاشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ»؛ از روزى خدا بخوريد و بياشاميد و[لى] در زمين سر به فساد برمداريد (۵)
پس شرطِ استفاده از امکانات رفاهی، بودن در مسیر الهی و عدم اسراف، تجمل گرایی و دلبستگی به دنیاست.
پی نوشت:
۱. سوره اعراف،۳۲
۲. سوره بقره،۲۰۱
۳. محمدی ری شهری، محمد؛ حکمت نامه پیامبر اعظم؛ موسسه علمی دارالحدیث؛ قم ۱۳۸۶؛ ج ۳؛ ص ۲۸۸
۴. کليني، محمد بن يعقوب؛ اصول كافي؛ تصحيح و تعليق علي اكبر غفاري؛ انتشارات دارالكتب الاسلاميه؛ تهران ۱۳۷۸؛ ج ۶؛ ص ۴۳۸
۵. سوره بقره، ۱۶۸
۶. سوره بقره، ۶۰