انواع خواندن خداوند تبارک وتعالی در قرآن کریم
تبهای اولیه
انواع خواندن خداوند تبارک وتعالی در ایات قران کریم
[/HR] دوست عزیز، تا آنجا که من جمعآوری کردم در آیات پنج نوع خواندن داریم، و خواهش میکنم از هر کس که خداوند در وجود او رگ تحقیق حق گذاشته در این آیات دقت کند:
۱- خواندن پرستش و عبادت:
وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ غافر :60وَ أَعْتَزِلُكُمْ وَ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ أَدْعُوا رَبِّي عَسى أَلاَّ أَكُونَ بِدُعاءِ رَبِّي شَقِيًّا
فَلَمَّا اعْتَزَلَهُمْ وَ ما يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ كُلاًّ جَعَلْنا نَبِيًّا مريم :49
وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ يَدْعُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ مَنْ لا يَسْتَجيبُ لَهُ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ هُمْ عَنْ دُعائِهِمْ غافِلُونَ الأحقاف :5
وَ إِذا حُشِرَ النَّاسُ كانُوا لَهُمْ أَعْداءً وَ كانُوا بِعِبادَتِهِمْ كافِرينَ الأحقاف :6
ملاحظه کنید که قرینه روشن در این چند آیه هست که منظور از خواندن عبادت کردن است و خود آیه لفظ دعاء را به عبادت تبدیل کرده است چون همان منظور بوده است.
۲- خواندن به معنای ندا دادن:
لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا النور:63ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءًا ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْيًا البقرة:260
وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْرَاكُمْ آل عمران:153
يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ الإسراء:71
ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ الأحزاب:5
ببینید در تمام این آیات، مسأله خواندن غیر خدا مطرح است اما هرگز به معنای عبادت کردن و پرستش نیست.
۳- خواندن برای همکاری و کمک:
فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ آل عمران:61وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا البقرة:282
قُلْ فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِثْلِهِ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ يونس:38
وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي إبراهيم:22
ملاحظه کنید در تمام این آیات، خواندن مطرح است اما پرستش و عبادت نیست، و آلهة در کار نیست.
۴- خواندن به معنای ارشاد کردن و راهنمایی نمودن:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ الأنفال:24وَإِنْ تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَى لَا يَتَّبِعُوكُمْ سَوَاءٌ عَلَيْكُمْ أَدَعَوْتُمُوهُمْ أَمْ أَنْتُمْ صَامِتُونَ الأعراف:193
أُولَئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَى الْجَنَّةِ وَالْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ البقرة:221
وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ آل عمران:104
لَهُ أَصْحَابٌ يَدْعُونَهُ إِلَى الْهُدَى ائْتِنَا الأنعام:71
۵- خواندن به معنای توسل کردن و شفیع قرار دادن:
وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ الزخرف:86كسانى را كه غير از او مىخوانند قادر بر شفاعت نيستند مگر آنها كه شهادت به حق دادهاند و بخوبى آگاهند! (86) این آیه شریفه یکی از زیباترین کاربردهای مفهوم خواندن است، با به کار بردن کلمه شفاعت، میفهماند مسأله واسطه قرار دادن است، اما وارد کردن استثناء در آیه، واسطه قرار دادن را دو نوع میکند، واسطهای که نمیتواند این وساطت را انجام دهد، و واسطهای که وساطت او اشکالی ندارد.
ابن تیمیه که بنیانگذار فاز اول راهی است که شما فاز دوم آن را شروع کردید، دهها صفحه کتاب پر کرده تا بتواند از گیر این آیه فرار کند! و نتوانسته و نخواهد توانست او و تابعینش که این آیه را از دلالت واضح بر خواندن به نحو توسل و استشفاع باز دارند! و اینکه آیه دو نوع توسل و استشفاع مطرح میکند و یکی را رد میکند و دیگری را اثبات.
و اما اینکه مستثنیمنه کیست و اینکه استثناء متصل است یا منقطع؟ پس باید در فرصت دیگر مفصل بحث کنیم.
اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
اللهم صل علی فاطمة وابیها وبعلها وبنیها والسر المستودع فیها ان تصلی علی محمد وآل محمد
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابی طالب علیه السلام
یا مرتضی علی مددی" وهوالعلی العظیم "1001 ,اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
اللهم العن قاتلی فاطمة الزهراء