جمع بندی اگر کسی امام زمان را قبول نداشته باشد، کافر است؟
تبهای اولیه
اگر کسی امام زمان را قبول نداشته باشد، کافر است؟
سلام
کسی که امام زمان را قبول نداشته باشه کافره ؟
جمع بندی
پرسش:
آیا عدم اعتقاد به امام زمان (عجل الله فرجه) موجب کفر است؟
پاسخ:
در پاسخ به سؤال شما نکاتی را تقدیم می کنیم:
اولاً اصل مهدویت و اصل اینکه مهدی موعود(عجل الله فرجه) فرزند پیامبر و از فرزندان فاطمه(سلام الله علیها) است و در آخر الزمان ظهور می کند، مورد اتفاق نظر، نزد فریقین اسلام است و کسی از شیعه و سنی در آن تشکیک نکرده است.(1) در واقع، آنچه محل اختلاف است در مصداق شخص مهدی موعود است وگرنه شخصیت منجی، مورد اتفاق همه مذاهب اسلامی و حتی دیگر ادیان است.(2)
ثانیاً بحث ظهور امام زمان (عجلاللهفرجه) با توجه به آیات قرآن و روایات معتبر؛ یکی از امور غیبی است که در آینده جهان به وقوع خواهد پیوست. بی شک، اعتقاد به امور غیبی، واجب است و خداوند متعال، ایمان به غیب را یکی از ویژگیها و صفات مؤمنان بیان میکند و میفرماید: «الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ؛ آنان که به غیب ایمان میآورند». (3) بی شک، نقطه مقابل ایمان کفر است که همچون ایمان، دارای مراتبی است.
ثالثاً احادیث وارده در خصوص امام زمان (عجل الله فرجه) در حد تواتر و یقین است و تصدیق به این احادیث نبوی در واقع تصدیق به نبوت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است. قهراً انکار مهدویت و ظهور آن حضرت مستلزم انکار نبوت و رد سخنان متواتر پیامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله) است. رسول گرامی اسلام دراینباره میفرماید: «هرکس از او (مهدی) اطاعت و پیروی کند از من پیروی کرده و هر کس با او مخالفت و عصیان کند از من نافرمانی کرده است هر کس او را در زمان غیبتش انکار کند من را انکار کرده و هر کس او را تکذیب کند من را تکذیب کرده و هر کس او را تصدیق کند من را تصدیق کرده است ...».(4) همچنین فرموده است: «هر کس خروج و ظهور حضرت مهدی(عجلاللهفرجه) را انکار کند؛ پس به رسالت محمد کافر شده است».(5) در روایت دیگری از آن حضرت میخوانیم: «هر کس مهدی(عجلاللهفرجه) را تکذیب کند کافر است».(6)
بنابراین، اگر این انکار، عالمانه و عامدانه باشد قطعاً سبب کفر میشود، حتی اگر فرد، به دیگر عقاید اسلامی معتقد باشد. زیرا خداوند ابلیس را در قرآن کافر معرفی کرده است؛ درحالیکه او به مسائلی چون وحدانیت، خالقیت، ربوبیت، محیی و ممیت بودن خداوند اعتقاد داشت و به معاد و قیامت هم معقتد بود؛ ولی از دیدگاه قرآن او کافر است. زیرا حکمی از احکام الهی را از روی عمد انکار کرده است و انکار حضرت مهدی(عجلاللهفرجه) در واقع انکار یک امر مسلم و ضروری است که احادیث متواتر بر آن دلالت میکند و موجب انکار رسالت رسول اکرم(صلیاللهعلیهوآله) میشود.
پی نوشت ها:
1. ابن ابی الحدید دراینباره مینویسد: «تمام فرق مسلمانان اتفاق نظر دارند که دنیا به پایان نمیرسد، مگر پس از ظهور قائم آل محمد (عجل الله فرجه)»، شرح نهج البلاغه، ابن أبي الحديد، تحقیق، محمد ابوالفضل ابراهیم، ناشر: مكتبة آية الله المرعشي النجفي، چاپ اول، قم، 1404ق، ج10، ص96.
2. برای آگاهی بیشتر ر.ک: منجی در ادیان؛ پژوهشی نو، در اندیشه نجات بخشی ادیان، شاکری زواردهی، نشر بنیاد فرهنگی مهدی موعود، تهران، 1388.
3. سوره بقره/آیه 3.
4. علی کورانی و همکاران موسسه معارف اسلامی، معجم احادیث الامام المهدی، نشر مسجد مقدس جمکران، قم، بی تا، ج1، ص225.
5. همان، ج2، ص18.
6. سلمان بن ابراهیم قندوزی، ینابیع الموده، تحقیق سید جمال اشرف حسینی، دارالاسوه، قم، بی تا، ج3، ص295.