بحث در سرایت نجاست
تبهای اولیه
سلام علیکم و رحمة الله. لطفا به سوالات زیر با استدلال پاسخ دهید. (مرجع تقلید : حضرت آیت الله مکارم شیرازی) 1- مسئله ای که متنجس سوم به بعد نجس کننده نیست را کامل توضیح دهید. ---------------------------------------------------------- 2- اگر دست نجس باشد و به قدری خیس باشد که آب از دست بریزد: اگر دست متنجس اول باشد آیا می توان گفت آبی که از دست می چکد متنجس دوم است؟ یا اگر دست متنجس دوم باشد آیا می توان گفت آبی که از دست می چکد متنجس سوم است؟ ----------------------------------------------------------- 3- آیا حکم اینکه "متنجس دوم با رطوبت به متنجس سوم برخورد کند" با حکم اینکه " آب از متنجس دوم جدا شده یا بریزد و به متنجس سوم برخورد کند" با هم فرق می کنند؟ توضیح دهید. ---------------------------------------------------------- 4- اگر دست کسی متنجس دوم باشد و به ظرف آب قلیلی بزند آیا آب ظرف، متنجس سوم محسوب میشود؟ توضیح دهید. ---------------------------------------------------------- 5- اگر از دست تمیزی آب روی زمینی که متنجس دوم است بچکد و به لباس شخص بپاشد، آیا لباس متنجس سوم میشود، آیا آبی که چکیده بعد از برخورد با زمین، متنجس سوم محسوب نمی شود، که بگوییم دیگر لباس نجس نشده. ---------------------------------------------------------- 6- اگر فرشی متنجس دوم باشد و در محلی باشد که بارها با پای خیس از روی آن عبور کنند، آیا فرش های دیگر نجس می شوند. یعنی بگوییم پاهای خیس بعد از برخورد، متنجس سوم شدند و فرش های دیگر را نجس نکردند هر چند که چند بار هم روی آنها رفت و آمد شده باشد. ---------------------------------------------------------- 7- اگر متنجس سوم به متنجس اول برخورد کند چه حکمی دارد؟ ---------------------------------------------------------- 8- اگر متنجس سوم و دوم دفعات مختلف با هم تماس داشته باشند، چه حکمی دارد؟ مثلا چند بار از روی فرشی که متنجس دوم است با پای خیس عبور کنیم؟ دفعات تکرار چه تاثیری در حکم دارد؟ ---------------------------------------------------------- 9- اگر زمین محل وضو نجس باشد؟ آیا می توان گفت آبی که از دست ما چکیده میشود بعد از تماس با زمین متنجس دوم میشود و بعد از برخورد با لباس ما، لباسمان متنجس سوم شده است؟
سلام علیکم و رحمة الله. لطفا به سوالات زیر با استدلال پاسخ دهید. (مرجع تقلید : حضرت آیت الله مکارم شیرازی) 1- مسئله ای که متنجس سوم به بعد نجس کننده نیست را کامل توضیح دهید. ---------------------------------------------------------- 2- اگر دست نجس باشد و به قدری خیس باشد که آب از دست بریزد: اگر دست متنجس اول باشد آیا می توان گفت آبی که از دست می چکد متنجس دوم است؟ یا اگر دست متنجس دوم باشد آیا می توان گفت آبی که از دست می چکد متنجس سوم است؟ ----------------------------------------------------------- 3- آیا حکم اینکه "متنجس دوم با رطوبت به متنجس سوم برخورد کند" با حکم اینکه " آب از متنجس دوم جدا شده یا بریزد و به متنجس سوم برخورد کند" با هم فرق می کنند؟ توضیح دهید. ---------------------------------------------------------- 4- اگر دست کسی متنجس دوم باشد و به ظرف آب قلیلی بزند آیا آب ظرف، متنجس سوم محسوب میشود؟ توضیح دهید. ---------------------------------------------------------- 5- اگر از دست تمیزی آب روی زمینی که متنجس دوم است بچکد و به لباس شخص بپاشد، آیا لباس متنجس سوم میشود، آیا آبی که چکیده بعد از برخورد با زمین، متنجس سوم محسوب نمی شود، که بگوییم دیگر لباس نجس نشده. ---------------------------------------------------------- 6- اگر فرشی متنجس دوم باشد و در محلی باشد که بارها با پای خیس از روی آن عبور کنند، آیا فرش های دیگر نجس می شوند. یعنی بگوییم پاهای خیس بعد از برخورد، متنجس سوم شدند و فرش های دیگر را نجس نکردند هر چند که چند بار هم روی آنها رفت و آمد شده باشد. ---------------------------------------------------------- 7- اگر متنجس سوم به متنجس اول برخورد کند چه حکمی دارد؟ ---------------------------------------------------------- 8- اگر متنجس سوم و دوم دفعات مختلف با هم تماس داشته باشند، چه حکمی دارد؟ مثلا چند بار از روی فرشی که متنجس دوم است با پای خیس عبور کنیم؟ دفعات تکرار چه تاثیری در حکم دارد؟ ---------------------------------------------------------- 9- اگر زمین محل وضو نجس باشد؟ آیا می توان گفت آبی که از دست ما چکیده میشود بعد از تماس با زمین متنجس دوم میشود و بعد از برخورد با لباس ما، لباسمان متنجس سوم شده است؟
با سلام و عرض ادب
ضمن تشکر از سوال شما،لطفا از این به بعد سوالات را موردی و در پستهای جداگانه ارسال نمایید.
1.تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى شود نه بیشتر، یعنى اگر دست نجس مثلاً به دست دیگرى بخورد آن هم نجس مى شود و اگر آن، به شىء سوّمى بخورد نجس مى شود; ولى اگر شىء سوّم به چهارمى بخورد نجس نخواهد شد و به تعبیر دیگر، متنجّس اوّل و دوم سبب سرایت نجاست مى شود ولى متنجّس سوم سبب نخواهد شد.منظور از متنجس دوم به بعد این است که متنجس دوم خشک شود سپس با رطوبت جدیدی به سومی ملاقات کند و سومی هم به همین ترتیب.
2.آب متنجس دوم یا سوم نیست.
3.بله فرق دارد و پاسخ مورد اول بیان شد که باید خشک شود سپس با رطوبت جدیدی به شی بعد برخورد کند.
4 و 5.خیر
6.بله
7.درهرحال متنجس اول که نجس بوده است.
8.به هرحال خود آنها نجس می باشند نهایت اینکه باعث انتقال نجاست نمی شوند.
9.خیر
پایگاه اطلاع رسانی آیه الله مکارم به آدرس:
http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0
با سلام و عرض ادبضمن تشکر از سوال شما،لطفا از این به بعد سوالات را موردی و در پستهای جداگانه ارسال نمایید.
1.تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى شود نه بیشتر، یعنى اگر دست نجس مثلاً به دست دیگرى بخورد آن هم نجس مى شود و اگر آن، به شىء سوّمى بخورد نجس مى شود; ولى اگر شىء سوّم به چهارمى بخورد نجس نخواهد شد و به تعبیر دیگر، متنجّس اوّل و دوم سبب سرایت نجاست مى شود ولى متنجّس سوم سبب نخواهد شد.منظور از متنجس دوم به بعد این است که متنجس دوم خشک شود سپس با رطوبت جدیدی به سومی ملاقات کند و سومی هم به همین ترتیب.
2.آب متنجس دوم یا سوم نیست.
3.بله فرق دارد و پاسخ مورد اول بیان شد که باید خشک شود سپس با رطوبت جدیدی به شی بعد برخورد کند.
4 و 5.خیر
6.بله
7.درهرحال متنجس اول که نجس بوده است.
8.به هرحال خود آنها نجس می باشند نهایت اینکه باعث انتقال نجاست نمی شوند.
9.خیرپایگاه اطلاع رسانی آیه الله مکارم به آدرس:
http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0
کارشناس محترم سلام علیکم
لطفا توضیح دهید اگر متنجس دوم خشک نشود چطور. اگر مثلا دست کسی نجس و خیس بود و با کسی دست دهد و فرد دیگری با فرد دوم دست دهد و همین طور نفرات بعد. و در یک لحظه اتفاق افتد و رطوبت منتقل شده همان باشد که در دست فرد اول بوده حکم مسئله چه میشود؟
همچنین چه فرقی میکند که متنجس دوم به بعد خشک شود و دوباره خیس شود با حالتی که همان رطوبت اولیه منتقل شود؟
کارشناس محترم سلام علیکم
لطفا توضیح دهید اگر متنجس دوم خشک نشود چطور. اگر مثلا دست کسی نجس و خیس بود و با کسی دست دهد و فرد دیگری با فرد دوم دست دهد و همین طور نفرات بعد. و در یک لحظه اتفاق افتد و رطوبت منتقل شده همان باشد که در دست فرد اول بوده حکم مسئله چه میشود؟
همچنین چه فرقی میکند که متنجس دوم به بعد خشک شود و دوباره خیس شود با حالتی که همان رطوبت اولیه منتقل شود؟
با سلام و احترام
اگر خشک نشود احکام متنجس و واسطه ها را ندارد و تفاوت آن دلیلی است که فقها براساس آن نظر داده اند و باید روایات در این زمینه بررسی شود.
موفق و موید باشید.