بررسی قانون کپی رایت

تب‌های اولیه

18 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بررسی قانون کپی رایت

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام خدمت دوستان

من این سرنگار را زدم تا با هم به برسی قانون کپی رایت بپردازیم و ببینیم ایا با قوانین اسلامی سازگار است یا خیر چرا که احتمال دارد که ایران نیز به این قانون بپیوندد:khandeh!:


خوب من در ابتدا از کارشناس ها و دوستانی که با این قانون آشنایی دارند این قانون رو معرفی کنند و مفاد آن را ذکر کنند تا به برسی مفاد ان بپردازیم
:Sham:

باسمه تعالي

سلام وبا تشكر از سوءال خوبتان.
مادر اينجا بايد دو مسئله را مورد برسي قرار بدهيم
.1-ايا اصولا نرم افزار حقي براي توليد كننده ايجاد ميكند؟
آيات عظام :امام.تبريزي.سيستاني .صافي:خير حقي براي آنان ايجاد نميكند(امام تحرير الوسيله ج2.دفتر صافي .تبريزي صراط النجاةج5)
آيات عظام :مكارم فاضل نوري:ايجاد حق ميكند(مكارم استفتاءات ج1 فاضل جامع المسائلج1ص1419)
آيات عظام:بهجت .رهبري .وحيد :بنا بر احتياط واجب براي انان حق ايجاد ميكند.( اجوبه ص1341.دفتر وحيد بهجت )
مطلب ديگر اينكه اگر از لحاظ قانوني ممنوع باشد چه حكمي دارد؟
همه مراجع عظام:اگر در اين زمينه قانوني باشد بايد رعايت شود.(دفتر همه مراجع)

یا حق
بحث خیلیییییی خوبیه از شما ممنوووووووووونم جناب mkk1369
آخه جدیدا این شبهات مطرح میشه که اسلام و فقه برای مسائل امروزی حکمی نداره و در واقع کم میاره(این حرفو من از یکی از اساتید دانشگاه شنیدم)
در صورتی که این ی جور بی انصافیه درباره اسلام که کاملترین دین هستش
باید بیشتر به این مسائل فقهی امروزی پرداخت تا با استناد به منابع اصیل اسلام بشه جواب اونطور ادما رو داد
من هم بی صبرانه منتظر شنیدن نظرات اساتید هستم که البته اگر منابع استناد هم ذکر بشه عالیه
پیشاپیش ممنووووون

با سلام
از شما استاد گرامی سپاس گذارم اگر لطف کنید این قانون را بر اساس قانون غرب بررسی کنید ممنون می شوم

سلام

من امروز توی این وبلاگ چیزی در مورد این قانون خواندم

لطف کنید ببینید صحت دارد یا خیر

http://masnavi313.blogfa.com/cat-1.aspx

لطفا دلیل محک به من بدهید

و بگویید چرا 3 مرجع زیر

عباس علمدار;87522 نوشت:
.1-ايا اصولا نرم افزار حقي براي توليد كننده ايجاد ميكند؟ آيات عظام :امام.تبريزي.سيستاني .صافي:خير حقي براي آنان ايجاد نميكند(امام تحرير الوسيله ج2.دفتر صافي .تبريزي صراط النجاةج5)

حقی در نظر نگرفته اند

لطفا دقیق چون حکم را می دانیم

علت حکم را می خواهیم ممنون
:Gol:

با سبلام.

در مورد سوالی که بیان فرمودید, می توانید در گوگل! حقوق مالکیت معنوی در اسلام را جستجو کنید که مقالات خوبی آورده و علل قبول یا رد این حقوق نیز بررسی شده است.

برای مثال:

حقوق مالكيت فكري از ديدگاه اسلام

پژوهشي فقهي در باب مالكيت فكري و معنوي (حق كپي‌رايت)

و مقالات دیگر

در مورد قانون کپی رایت در غرب, شاید بد نباشد در مورد پیمان Bern و توافقنامه Trips تحقیق کنید.

تا جایی که می دانم پیوستن ایران به WTO برابر با پرداخت هزینه ویندوز و سپس استفاده از آن خواهد بود.(فعلا در سازمان, تنها ناظرهستیم و معاهده برن را نیز قبول نکرده ایم)

ترجمه توافقنامه Trips تحت عنوان سند نهایی دور اروگوئه در ۶۷۲ صفحه چاپ شده است.

اگر اشتباهی در جملات و راهنمایی ها بود, پوزش می طلبم.

ان شاء الله اساتید, سوالتان را پاسخ می دهند.

نظر شخصی: :hamdel: جنبش نرم‌افزار آزاد :hamdel: را عشق است.

تشکر.

نقل قول:
نظر شخصی: :hamdel: جنبش نرم‌افزار آزاد :hamdel: را عشق است.

همه نرم افزارایی که از رده خارج میشن یا بعد اینکه سودشونو کردن و نرم افزار جدیدتر ساختن،آزاد میشن،رایگان میشن
اما وقتی میخوان ازش سود زحمتاشونو بگیرن یعنی هنوز تو زمان سود و فروشنه، کپی رایتش حلاله؟؟؟
نمیشه زحمت آدما رو هدر داد!

اگه مالکش آمریکایی از دشمن باشه،که باهاشون قرار ملی نداریم و عهد نداریم و توافقنامه نداریم میتونیم از نرم افزاراشون استفاده کنیم چون اونام کلی پولای ایرانیا رو بلوکه کردنو و درحال جنگم میشه یه حقو حقوقی برا خودمون در نظر گرفت

ولی واسه کپی رایت نرم افزار آدمای زحمتکش یا شرکتای ایرانی مثل ن رایانه و ه رایانه نباید حق قائل باشیم؟



با سلام.

منتقد;118759 نوشت:

همه نرم افزارایی که از رده خارج میشن یا بعد اینکه سودشونو کردن و نرم افزار جدیدتر ساختن،آزاد میشن،رایگان میشن

با عرض شرمندگی فلسفه ایجاد این جنبش اینهایی که فرمودید نیست, و اصلا اینگونه نیست.


مثال نقض:

مرورگر فایرفاکس از اول آزاد و رایگان بود, الان هم سود می کند و ۱۰۰٪ بهتر از نمونه مشابه اش IE هست.

یا وردپرس, mysql , php , وب سرور آپاچی و ... (که شکی در قدرتشان نیست)

این جنبش آزادی عمل برای استفاده کننده به معنای واقعی را ممکن می سازد.

موردی که شما می فرمایید فکر کنم در مورد مجانی بودن برخی نسخه های نرم افزار های مختلف هست, که رابطه ای با Free Software ندارد.

نقل قول:
اما وقتی میخوان ازش سود زحمتاشونو بگیرن یعنی هنوز تو زمان سود و فروشنه، کپی رایتش حلاله؟؟؟

سود و تجارت منافاتی با پیوستن به این جنبش و ارائه نرم افزار آزاد ندارد.(مثل شرکت redhat - ردهت)

نقل قول:
اگه مالکش آمریکایی از دشمن باشه،که باهاشون قرار ملی نداریم و عهد نداریم و توافقنامه نداریم میتونیم از نرم افزاراشون استفاده کنیم چون اونام کلی پولای ایرانیا رو بلوکه کردنو و درحال جنگم میشه یه حقو حقوقی برا خودمون در نظر گرفت

دلائل فقها تا جایی که خواندم دلیلی که شما فرمودید, نبود.(بلوکه کردن پول ایرانیان)

ولی در حال جنگ را بله نوشته بودند.

نقل قول:
ولی واسه کپی رایت نرم افزار آدمای زحمتکش یا شرکتای ایرانی مثل ن رایانه و ه رایانه نباید حق قائل باشیم؟

حق قائل بشویم.:Gol:

منظور حقیر این بود که راه پیشرفت مان و بیرون آمدن از این وضع در جنبش نرم افزار آزاد و اپن سورس و ... نهفته است.

وگرنه ملت ما که ویندوز بخر نیستند.

نقل قول:
با عرض شرمندگی فلسفه ایجاد این جنبش اینهایی که فرمودید نیست, و اصلا اینگونه نیست.
قانونی که الان برا اکثر نرم افزارا اجرا میشه اینجوریه
نقل قول:
مرورگر فایرفاکس از اول آزاد و رایگان بود, الان هم سود می کند و ۱۰۰٪ بهتر از نمونه مشابه اش IE هست.
سود و تجارت منافاتی با پیوستن به این جنبش و ارائه نرم افزار آزاد ندارد.(مثل شرکت redhat - ردهت)
اگه برنامه ریزی شرکت جوری بوده که غیرفروش نتونن ازش سود ببرن، با کپی رایتش، ضرر میکنن
هنوز شیوه درآمدزایی خیلی ازین شرکتا اینجوریه
پس اگه کپی رایت کنیم زحمتشون هدر رفته و حقشون ضایع شده و راضیم نیستن
اگه راضی نباشن حرومه

نقل قول:
دلائل فقها تا جایی که خواندم دلیلی که شما فرمودید, نبود.(بلوکه کردن پول ایرانیان)

ولی در حال جنگ را بله نوشته بودند.

گفتم تا معلوم شه اونها هم به ما ضرر میزنن
پس عادلانست که اونام ضرر ببینن
نقل قول:
منظور حقیر این بود که راه پیشرفت مان و بیرون آمدن از این وضع در جنبش نرم افزار آزاد و اپن سورس و ... نهفته است.

وگرنه ملت ما که ویندوز بخر نیستند

.
:yes::yes:

نقل قول:
قانونی که الان برا اکثر نرم افزارا اجرا میشه اینجوریه
اطلاع چندانی ندارم ولی مثل شما فکر نمی کنم.

نقل قول:

اگه برنامه ریزی شرکت جوری بوده که غیرفروش نتونن ازش سود ببرن، با کپی رایتش، ضرر میکنن
هنوز شیوه درآمدزایی خیلی ازین شرکتا اینجوریه
یک شرکت می تواند نرم افزارش آزاد باشد و در عین حال همان نرم افزار را بفروشد.

بله باید شیوه درآمدزایی تغییر پیدا کند.(مثلا کسب درآمد از پشتیبانی محصول یا آگهی یا حتی فروش نسخه سازمانی/تجاری و ...)

نقل قول:
زحمتشون هدر رفته و حقشون ضایع شده و راضیم نیستن
اگه راضی نباشن حرومه
همین جمله شما بحث تاپیک هست که آیا اینگونه هست یا نه.

مثلا سوال پیش می آید که آیا اصلا حق دارند راضی باشند یا نباشند؟

به این سادگی هم که شما استدلال فرمودید نیست.

در همان مقالات بالایی بحث های خوبی شده است.

برای مثال:

شخصي كتابي تاليف مي‌نمايد يا در موضوعي قلم مي‌زند يا كتابي را ترجمه يا تصحيح مي‌نمايد و يا نرم‌افزاري را تهيه مي‌كند و يا در مسأله‌اي عقلي يا تجربي طرحي را ارائه مي‌كند؛ اختلافي نيست كه اين امور مورد احترام همه انسان‌ها است و مسلماً عامل در برابر كار خود مي‌تواند عوضي را دريافت كند. محل اختلاف جايي است كه از حق‌التاليف و انتشار (كپي رايت) سخن به ميان مي‌آيد. زيرا عامل معتقد است كه اثر حاصل تلاش فكري اوست. لذا در باب انتشار يا عدم آن يا نحوه انتشار يا دفعات انتشار فقط او است كه مي‌تواند تصميم بگيرد فلذا حق دارد در برابر واگذاري هركدام از اينها به غير، عوضي را دريافت كند.

امام خميني(ره) در تحرير‌الوسيله در بحث مسائل مستحدثه با اشاره به مسأله مورد بحث مي‌فرمايند: آنچه كه معروف به حق طبع نزد افراد است حق شرعي به شمار نمي‌آيد و زايل نمودن سلطه مردم بر اموالشان بدون اينكه شرط و عقدي در بين باشد جايز نيست و مجرد نوشتن جمله «حق چاپ و تقليد محفوظ است» حقي به وجود نمي‌آورد و التزام ديگران را به دنبال ندارد.

پس افراد مي‌توانند آن را چاپ و تقليد نمايند وكسي نمي‌تواند آنها را از اين كار منع كند. و نيز آنچه كه معروف است به «ثبت اختراع» براي مخترعش و منع ديگران از تقليد او و تكثير نمودن آن اختراع هيچ اثر شرعي ندارد و نمي‌توان افراد را از تقليد نمودن آن اختراع و تجارت و كسب كردن با آن منع كرد و هيچ كس حق ندارد ديگري را از سلطنت در اموال خودش منع كند. و نيز آنچه كه معروف است از «انحصاري بودن تجارت يك شيء يا اشياء» براي موسسه‌اي يا تعدادي از تجار يا مانند اين‌ها هيچ اثر شرعي ندارد و بازداشتن ديگران از تجارت و صنعت حلال و محصور دانستن در حق چند نفر جايز نمي‌باشد. و نيز قيمت‌گذاري بر اجناس و بازداشتن مالكش از بيش‌تر فروختن جايز نيست البته براي امام و والي مسلمين اين حق است كه چنانچه صلاح مي‌داند در امور مسلمين از قيمت‌گذاري بر جنس و صنعت و انحصار تجارت يا غير آن و هر آنچه را كه براي نظم و صلاح جامعه مفيد است انجام دهد.

..........................................................

مرحوم آيت‌الله شهيد مطهري در مورد مالكيت‌هاي صنعتي به ويژه اختراعات به نظر مي‌رسد به مالكيت اشتراكي قائل باشند و در توضيح اين نظر چنين بيان نموده‌اند:
ماشين‌(هاي توليد) از آن نظر كه مظهر ترقي اجتماع (هستند) و محصول آن را نمي‌توان محصول غيرمستقيم سرمايه دانست بلكه محصول غيرمستقيم شعور و نبوغ مخترع هستند و آثار شعور و نبوغ نمي‌تواند مالك شخصي داشته باشد، نمي‌توانند به اشخاص تعلق داشته باشند بلكه مالكيت اشتراكي درموارد خاص است كه موجبات آن اقتضا مي‌كند در آن موارد مالكيت اشتراكي و اجتماعي باشد نه فردي.

از مقاله: پژوهشی فقهی در باب مالكیت فكری و معنوی

و مطالب بسیار که حقوقدانان و فقها به آن ها پرداخته اند, و ان شاء الله اساتید پاسخ می دهند.

نقل قول:

گفتم تا معلوم شه اونها هم به ما ضرر میزنن
پس عادلانست که اونام ضرر ببینن
در جایگاهی نیستم که بگویم چی عادلانه هست چی نه.

این جمله شما هم بایستی بررسی شود.

مثلا منظور از "اونها" کیست, رابطه دولت و مردم و برنامه نویس بیچاره و بلوکه کننده و ...

نقل قول:
:yes:
در صورت تمایل می توانید سیستم عامل آزاد و کاربر پسند Ubuntu را نصب و استفاده کنید.:Gol:

تشکر.

نقل قول:
و نمي‌توان افراد را از تقليد نمودن آن اختراع و تجارت و كسب كردن با آن منع كرد و هيچ كس حق ندارد ديگري را از سلطنت در اموال خودش منع كند. و نيز آنچه كه معروف است از «انحصاري بودن تجارت يك شيء يا اشياء» براي

سلام

پس با این تفاسیر

آن لایسنسی که ما در اول ویندوز و نرم افزار ها موافقت می کنیم باطل است

و اثری ندارد؟!!

فکر کنم تغییر را در ان منوط (؟) به اجازه از صاحب اثر دونستند

و چون این حق را نداردن

معامله فسق می شود؟

mkk1369;118925 نوشت:

پس با این تفاسیر

آن لایسنسی که ما در اول ویندوز و نرم افزار ها موافقت می کنیم باطل است

و اثری ندارد؟!!

فکر کنم تغییر را در ان منوط (؟) به اجازه از صاحب اثر دونستند

و چون این حق را نداردن

معامله فسق می شود؟

با سلام.

کاش می فهمیدم که روی سخنتان با حقیر نیست.(انرژی بر هست این کار های سخت سخت:Gol:)

خود مستحضرید که ما سه راه داریم:

۱.اجتهاد
۲.عمل به احتیاط
۳.تقلید

یک که معلوم است.

دو هم:

شفا;117855 نوشت:
عمل به احتیاط ان است که از فتوای چند مرجع ، انکه به احتیاط نزدیکتر است را انتخاب کند و به ان عمل شود و تحقق ان به چند صورت است:

1- اگر عده ای از مراجع کاری را جایز و عده ای منع کرده اند ؛ عمل را ترک کند
2-اگر عده ای از مراجع ترک عملی را جایز و عده ای انجامش را لازم بدانند ؛عمل را انجام دهد
3- عده ای از مراجع انجام یکبار عملی را کافی و عده ای کافی ندانند ؛ عمل را تکرار کند

توجه به این نکته هم لازم است عمل به احتیاط نیاز به اطلاعات و دقت فراوان دارد و از هر کسی ساخته نیست

عروة الوثقی،ج1،فی التقلید،م2و5

در مورد سه مرجع تان را ذکر بفرمایید, اساتید پاسخ گو خواهند بود.

منظور حقیر از نقل آن ها در جواب سرکار منتقد بود که نظراتی در رد این حقوق هم داریم.

اگر به مقالات رجوع بفرمایید, موارد دیگر ذکر شده است. قصد بنده هم این بود که منتظر اساتید سایت نمانید و خود شروع کنید اگر برایتان مهم است.

و گرنه باز برای مثال: (نقل به مضمون از همان مقاله)

آیت الله مکارم می فرمایند اسلام مي گويد ظلم و ستم و تجاوز به حق ، موضوعي است كه از عرف گرفته مي شود, و چون عرف پذیرفته است پس این حقوق باید محترم شمرده شوند.

آيت الله حسن مرعشي معتقد است كه عدم پذيرش حقوق مالكيت معنوي در جامعه موجب هرج و مرج مي شود.

در مورد سوال شما, همین آیت الله خمینی می فرمایند:

نفي سلطه مردم بر اموالشان در اينجا خريداران كتاب بدون اينكه عقدي و شرطي در ميان باشد جايز نيست.

اگر کلیک روی I Agree به مثابه عقد و شرط هست پس می توان نتیجه گرفت که معامله فسق نشده است.:Gig:

حال آنکه در کل باید به مرجع تقلید مان رجوع کنیم.

سوال شما می تواند جنبه های مختلف به خود بگیرد, مثلا می توان I do not agree را انتخاب و سپس با کلک و حقه روی Next کلیک کرد و برنامه را نصب کرد.(یعنی با حقه بدون قبول قرارداد از برنامه استفاده کرد)

خب مثلا در اینجا تکلیف چیست؟

راستش حقیر فکر می کنم در رساله های ما این گونه مسائل چند پهلو نوشته می شوند.:Gig:

ان شاء الله اساتید پاسخ گو می باشند.

چو شير در بيشه نباشد روبهان جولان دهند
التماس دعا.

رحیمی;119027 نوشت:
حال آنکه در کل باید به مرجع تقلید مان رجوع کنیم. سوال شما می تواند جنبه های مختلف به خود بگیرد, مثلا می توان i do not agree را انتخاب و سپس با کلک و حقه روی next کلیک کرد و برنامه را نصب کرد.(یعنی با حقه بدون قبول قرارداد از برنامه استفاده کرد) خب مثلا در اینجا تکلیف چیست؟ راستش حقیر فکر می کنم در رساله های ما این گونه مسائل چند پهلو نوشته می شوند.

سلام

بله این چند پهلو بودن ادم را کلافه می کند

مرجعم رهبر

با سلام
لطفا به این تاپیک ها سری بزنید اگر سوالی باقی ماند در خدمتتان خواهیم بود .در ضمن سوال هایی که در باره علت احکام است در انجمن کلام مطرح نمایید .
http://www.askdin.com/showthread.php?t=3875
http://www.askdin.com/showthread.php?t=6670

عترت;119624 نوشت:
با سلام
لطفا به این تاپیک ها سری بزنید اگر سوالی باقی ماند در خدمتتان خواهیم بود .در ضمن سوال هایی که در باره علت احکام است در انجمن کلام مطرح نمایید .

[="DarkGreen"]سلام

حکم را می دانم

اکثرل می گند قانون

خوب می خواهم بدانم الان قانون را قبول کرده اند؟

وقتی چیزی خلاف شرع باشد چرا باید عمل بشود؟

(اگر قانونی خلاف شرع بود):Gol:[/]

mkk1369;121820 نوشت:
سلام

حکم را می دانم

اکثرل می گند قانون

خوب می خواهم بدانم الان قانون را قبول کرده اند؟

وقتی چیزی خلاف شرع باشد چرا باید عمل بشود؟

(اگر قانونی خلاف شرع بود)

شما گفتید مرجعتون رهبره.
رهبری هم اجازه دادند.
در واقع اگر کشوری قرارداد نبندد در دنیای نرم افزار می شود استفاده کرد.
در واقع آنها هم می توانند محصولات ایرانی را کپی برداری غیر مجاز بکنند. ولی از آنجایی که ما چیزی تولید نمی کنیم و فقط مصرف می کنیم ما ضرر نمی کنیم آنها ضرر می کنند.
در واقع ایکی از دلایلی که ما قرارداد با آنها نبستیم چون آیت الله خامنه ای اجازه ندادند و گفتند فعلا به صلاح کشور نیست.
در ضمن اموال کافران حربی بر مسلمانان حلال است و نظر شخصی ام این است که حکم را فقها از وقایعی که در دوران پیامبر اتفاق افتاده برداشت کرده اند. در واقع آمریکا و اسراپیل را می شود گفت که کافر حربی هستند ولی بقیه کشورها نمی دانم

ولی یک توصیه که سعی کنید کم کم به نرم افزارهای رایگان کوچ کنید و عادت کنید، آمدیم و یک وقت ایران قرارداد بست اونوقت می خوای چکار کنی با فتوشاپ 999 دلاری؟
زیتون اومدی یه حرفی زدی ها!!!
اونموقع هم ایرانی ها از همون کرک شده استفاده می کنند. وقتی نرم افزارهایی که تولید داخل است و حرام بودن استفاده بدون خرید قطعی است میرن کرک میکنند و راحت در اینترنت پخش می کنند و یه آب هم روش نوش جان می فرمایند. می خوای به خارجی ها رحم کنند؟

سلام
گاهی سریال یا فیلم هایی در ماهواره های خارجی پخش می شود و دوبله و سانسور شده توسط شرکت های ایران با ارجینال ایران در پکیج پخش می شود. حالا اگر ما این فیلم ها را ارجینال از شرکت های ایران نخریم و کپی رایت شده ی اونو بخریم. آیا حق استفاده از دوبله یا سانسور شده فیلم نداریم؟

لطفاً منو روشن کنید.

nejatam;195619 نوشت:
گاهی سریال یا فیلم هایی در ماهواره های خارجی پخش می شود و دوبله و سانسور شده توسط شرکت های ایران با ارجینال ایران در پکیج پخش می شود. حالا اگر ما این فیلم ها را ارجینال از شرکت های ایران نخریم و کپی رایت شده ی اونو بخریم. آیا حق استفاده از دوبله یا سانسور شده فیلم نداریم؟

با سلام و احترام

احتیاط اين است که در نسخه‏ بردارى و تکثير این فیلم ها اگر در داخل توليد شده است، حقوق صاحبانشان از طريق کسب اجازه از آنان رعايت شود و در مورد خارج کشور، تابع قرارداد است.

آیه الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،1343

موضوع قفل شده است