برهان هستی شناسیک چیست؟دلیل ابطال؟؟
تبهای اولیه
با سلام به همه دوستان
برهان(هستی شناسیک) برایم تازگی دارد و اصلا نمیدانم چه میگوید نقضش را هم نمیدانم
آیا برهان علم الوجود در اسلام میگوید چون ما ایمان داریم خداوند وجود برتر است پس وجودی برتر از او وجود ندارد ؟
چرا که این دو متناقض هم خواهند بود
آیا این آموزه ی اسلامیست؟ چون ابتدا از زبان کشیشی بیان میشود؟؟؟
اگر لطفا این برهان را از زبان آمزه های اسلامی برایم شرح دهید چون گمان میکنم در گویش آن در این متن اشکالی وجود دارد
ممنون اجرکم عندالله
[QUOTE=ابوتراب;80152]با سلام به همه دوستان
برهان(هستی شناسیک) برایم تازگی دارد و اصلا نمیدانم چه میگوید نقضش را هم نمیدانم
آیا برهان علم الوجود در اسلام میگوید چون ما ایمان داریم خداوند وجود برتر است پس وجودی برتر از او وجود ندارد ؟
چرا که این دو متناقض هم خواهند بود
آیا این آموزه ی اسلامیست؟ چون ابتدا از زبان کشیشی بیان میشود؟؟؟
اگر لطفا این برهان را از زبان آمزه های اسلامی برایم شرح دهید چون گمان میکنم در گویش آن در این متن اشکالی وجود دارد
ممنون اجرکم عندالله[/QUOTE]
با سلام و تشکر:Gol:
برای اثبات وجود خدا تاکنون دلیلهای مختلفی از جانب فلاسفه ارائه شده که در ساخت آنها از منابع متفاوت شناخت استفاده گردیده است این دلیلها بر سه گونه اند:
1. دلیلهایی که ناظر به مشاهده آثار و آیات هستند, مانند دلیل نظم
2. دلیلهایی که مبتنی اند بر نیازمندی جهان, مانند برهان حدوث و برهان حرکت
3. دلیلهای فلسفی خالص که از مقدّمات عقلی محض نتیجه می شوند, مانند برهان امکان و برهان هستی شناسی.
گذشته از دو دسته یادشده باید دانست که دسته سوّم دلیلهای فلسفی خالص اند و از مقدّمات عقلی محض نتیجه می شوند. همچون برهان امکان و برهان صدّیقین (برهان هستی شناسی). این دسته از برهانها ویژگیهایی دارند:
نخست آن که نیازی به مقدّمات حسّی و تجربی ندارند,
دوّم آن که شبهاتی که درباره دیگر دلیلهای مطرح می شود, به اینها راه نمی یابد و دارای اعتبار منطقی بیش تری هستند.
سوّم آن که مقدّمات این برهانها در دیگراستدلالها نیز موردنیاز است.
در این جا باید اشاره کنیم: با وجود این که حکیمان دلیلهای گوناگونی را در زمینه اثبات وجود خداوند یادآور شده اند, آنچه که مهم تر و نیرومندتر است, فقط راه فلسفی است.
شهید مطهری می نویسد: (چقدر اشتباه است که می گویند راه مطالعه در خلقت ما را از پیمودن راههای دشوار و پرپیچ وخم فلسفه بی نیاز می کند.)1
گفتنی است: فقط با استدلال فلسفی است که می توان خالق را برای عالم اثبات کرد و علوم تجربی قادر به شناساندن این گونه مسائل فلسفی نیستند بعضی از دلیلها همچون برهان حرکت یا حدوث, با این که از یک سلسله مبانی فلسفی کمک گرفته اند, دلیل فلسفی محض نیستند و مقدّمات غیرفلسفی دارند, حال آن که می باید استدلالی برای اثبات صانع ارائه شود که محتاج به مقدّماتی حسّی و غیرفلسفی نداشته باشد ازاین روی, باید از برهانهایی صحبت شود که این کاستی را نداشته باشند و تنها به صورت عقلی و فلسفی بیان شوند. در تاریخ فلسفه اسلامی از میان دلیلهای فلسفی موجود می توان از برهان صدّیقین نام برد که به صورتهای مختلف بیان شده است و افراد زیادی برهانهایی را به این اسم یاد کرده اند و یکی از تقریرهای این برهان از آنِ صدرالمتألّهین است که به دنبال خواهدآمد. در تاریخ فلسفه غرب هم باید از برهان هستی شناسی آنسلم نام برد که در طول تاریخ فلسفه غرب تقریرهای گوناگونی از آن ارائه شده است.2
در این باره برهان هستی شناسی (برهان صدیقین) تایپیک های زیادی ایجاد شده می توانید رجوع نموده و مطالعه کنید:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=8733
http://www.askdin.com/showthread.php?t=4904
موفق باشید ...:Gol:
پاورقی___________________________________________
1. اصول فلسفه و روش رئالیسم, مرتضی مطهّری,ج5/7, انتشارات اسلامی, قم.
2. بنقل از حوزه نت، مقاله برهان هستی شناسی