بني اسرائيل در مصر وارث چه چيزي شدند‌؟

تب‌های اولیه

6 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
بني اسرائيل در مصر وارث چه چيزي شدند‌؟

آيه 59 شعرا مي گويد بني اسرائيل را وارث كاخ و باغ هاي فرعونيان كرديم. در حاليكه آنان پس از عبور از رود نيل از مصر كوچ كردند و رفتند و نماندند كه وارث آن شوند . پس منظور اين آيه چيست ؟

همچنان منتظر جوابم :Gig:

کارشناسان عزیز چرا جواب نمی دهند ؟:Gig:

جناب مدیر سایت این چه وضعیه ؟ کارشناس ندارید؟

با سلام:Gol:
در آیه 59 سوره شعرا و آیات پیش از آن به ذكر نتيجه كار فرعونيان مى‏پردازد، و به طور اجمال زوال حكومت آنها و زمامدارى بنى اسرائيل را بيان مى‏كند، مى‏گويد:" ما آنها را از باغهاى سرسبز و چشمه‏هاى پر آب بيرون رانديم" (فَأَخْرَجْناهُمْ مِنْ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ). " و از گنجها و قصرهاى زيبا و مساكن مرفه خارج ساختيم" (وَ كُنُوزٍ وَ مَقامٍ كَرِيمٍ). آرى" اين چنين كرديم و آنها را بدون زحمت به بنى اسرائيل داديم و آنها را وارث فرعونيان ساختيم" (كَذلِكَ وَ أَوْرَثْناها بَنِي إِسْرائِيلَ).
در تفسير" مَقامٍ كَرِيمٍ" در ميان مفسران گفتگو است، بعضى آن را به معنى قصرهاى مجلل و مساكن پر ارزش دانسته‏اند، و بعضى مجالس پر سرور و نشاطانگيز و بعضى مجالس حكمرانان و زمامداران كه اطرافشان را ماموران سر بر فرمان گرفته بودند، و بعضى نيز آن را به معنى منبرهايى كه خطيبان بر آن سخنرانى مى‏كردند تفسير نموده‏اند (منابرى كه در آن به نفع فرعون و حكومت و دستگاه او تبليغات و سخنرانى مى‏شد). البته معنى اول از همه مناسبتر به نظر مى‏رسد، هر چند اين معانى با هم تضادى ندارند، و ممكن است همه در مفهوم آيه جمع باشند، هم قصرهايشان از آنها گرفته شد و هم موقعيت حكومت و قدرتشان، و هم جلسات جشن و سرورشان.*
:Sham:بعضی مفسران می گویند: ثروت‏ها، كاخ‏ها و باغ‏هاى فرعونيان، به بنى اسرائيل رسيد. (با توجه به عبارت «أَوْرَثْناها»)**

* تفسیر نمونه، ج15، ص238.
** [FONT=&quot][FONT=&quot]
تفسیر نور، ج8، ص319.

در پاسخ به سؤال آيا بنى اسرائيل در مصر باقی ماندند و حكومت كردند؟ باید گفت:
بر اساس تعبيرى كه در آيات ذکر شده سوره شعراء گذشت كه خداوند مى‏فرمايد:" ما بنى- اسرائيل را وارث فرعونيان ساختيم" جمعى از مفسران بر اين عقيده‏اند كه آنها به مصر بازگشتند و زمام حكومت را در دست گرفتند، و مدتى بر آن سرزمين حكمرانى كردند.*
البته ظاهر آيات فوق با اين تفسير مناسب است.
در حالى كه بعضى ديگر معتقدند كه آنها بعد از هلاك فرعونيان راهى سرزمينهاى مقدس شدند، ولى بعد از مدتى به مصر بازگشتند و حكومتى در آنجا تشكيل دادند.*
فصول تورات كنونى كه مربوط به اين قسمت است با اين تفسير مطابقت دارد.
بعضى ديگر احتمال داده‏اند كه بنى اسرائيل دو گروه شدند، گروهى از آنان در مصر باقى ماندند و حكومت كردند، و گروهى همراه موسى ع به سوى سرزمينهاى مقدس روانه شدند.
اين احتمال نيز داده شده كه منظور از وارث شدن بنى اسرائيل اين است كه آنها بعد از موسى ع و در زمان سليمان بر سرزمين پهناور مصر حكمرانى كردند.
ولى با توجه به اينكه موسى ع يك پيامبر انقلابى بزرگ بود، بسيار بعيد به نظر مى‏رسد كه چنين سرزمينى را كه اركان حكومتش فرو ريخته و در بست‏.
در اختيار او قرار داشت به كلى رها سازد، و بى آنكه تصميمى براى آنجا بگيرد روانه به سوى بيابانها شود، بخصوص اينكه ساليان دراز صدها هزار نفر از بنى- اسرائيل در آنجا ساكن بودند و با مسائل آن محيط آشنايى داشتند.
بنا بر اين از دو حال خارج نيست يا بنى اسرائيل همگى به مصر بازگشتند و حكومتى را تشكيل دادند، و يا جمعى از آنها به فرمان موسى ع در آنجا ماندند و اين برنامه را اجرا كردند، در غير اين صورت بيرون راندن فرعونيان و وارث ساختن بنى اسرائيل كه در آيات آمده مفهوم روشنى نخواهد داشت.**

*روح المعانى ذيل آيات مورد بحث.
** تفسير نمونه، ج‏15، ص240.

موضوع قفل شده است