بني اسرائيل در مصر وارث چه چيزي شدند؟
تبهای اولیه
آيه 59 شعرا مي گويد بني اسرائيل را وارث كاخ و باغ هاي فرعونيان كرديم. در حاليكه آنان پس از عبور از رود نيل از مصر كوچ كردند و رفتند و نماندند كه وارث آن شوند . پس منظور اين آيه چيست ؟
با سلام:Gol:
در آیه 59 سوره شعرا و آیات پیش از آن به ذكر نتيجه كار فرعونيان مىپردازد، و به طور اجمال زوال حكومت آنها و زمامدارى بنى اسرائيل را بيان مىكند، مىگويد:" ما آنها را از باغهاى سرسبز و چشمههاى پر آب بيرون رانديم" (فَأَخْرَجْناهُمْ مِنْ جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ). " و از گنجها و قصرهاى زيبا و مساكن مرفه خارج ساختيم" (وَ كُنُوزٍ وَ مَقامٍ كَرِيمٍ). آرى" اين چنين كرديم و آنها را بدون زحمت به بنى اسرائيل داديم و آنها را وارث فرعونيان ساختيم" (كَذلِكَ وَ أَوْرَثْناها بَنِي إِسْرائِيلَ).
در تفسير" مَقامٍ كَرِيمٍ" در ميان مفسران گفتگو است، بعضى آن را به معنى قصرهاى مجلل و مساكن پر ارزش دانستهاند، و بعضى مجالس پر سرور و نشاطانگيز و بعضى مجالس حكمرانان و زمامداران كه اطرافشان را ماموران سر بر فرمان گرفته بودند، و بعضى نيز آن را به معنى منبرهايى كه خطيبان بر آن سخنرانى مىكردند تفسير نمودهاند (منابرى كه در آن به نفع فرعون و حكومت و دستگاه او تبليغات و سخنرانى مىشد). البته معنى اول از همه مناسبتر به نظر مىرسد، هر چند اين معانى با هم تضادى ندارند، و ممكن است همه در مفهوم آيه جمع باشند، هم قصرهايشان از آنها گرفته شد و هم موقعيت حكومت و قدرتشان، و هم جلسات جشن و سرورشان.*
:Sham:بعضی مفسران می گویند: ثروتها، كاخها و باغهاى فرعونيان، به بنى اسرائيل رسيد. (با توجه به عبارت «أَوْرَثْناها»)**
* تفسیر نمونه، ج15، ص238.
** [FONT="][FONT="]تفسیر نور، ج8، ص319.
در پاسخ به سؤال آيا بنى اسرائيل در مصر باقی ماندند و حكومت كردند؟ باید گفت:
بر اساس تعبيرى كه در آيات ذکر شده سوره شعراء گذشت كه خداوند مىفرمايد:" ما بنى- اسرائيل را وارث فرعونيان ساختيم" جمعى از مفسران بر اين عقيدهاند كه آنها به مصر بازگشتند و زمام حكومت را در دست گرفتند، و مدتى بر آن سرزمين حكمرانى كردند.*
البته ظاهر آيات فوق با اين تفسير مناسب است.
در حالى كه بعضى ديگر معتقدند كه آنها بعد از هلاك فرعونيان راهى سرزمينهاى مقدس شدند، ولى بعد از مدتى به مصر بازگشتند و حكومتى در آنجا تشكيل دادند.*
فصول تورات كنونى كه مربوط به اين قسمت است با اين تفسير مطابقت دارد.
بعضى ديگر احتمال دادهاند كه بنى اسرائيل دو گروه شدند، گروهى از آنان در مصر باقى ماندند و حكومت كردند، و گروهى همراه موسى ع به سوى سرزمينهاى مقدس روانه شدند.
اين احتمال نيز داده شده كه منظور از وارث شدن بنى اسرائيل اين است كه آنها بعد از موسى ع و در زمان سليمان بر سرزمين پهناور مصر حكمرانى كردند.
ولى با توجه به اينكه موسى ع يك پيامبر انقلابى بزرگ بود، بسيار بعيد به نظر مىرسد كه چنين سرزمينى را كه اركان حكومتش فرو ريخته و در بست.
در اختيار او قرار داشت به كلى رها سازد، و بى آنكه تصميمى براى آنجا بگيرد روانه به سوى بيابانها شود، بخصوص اينكه ساليان دراز صدها هزار نفر از بنى- اسرائيل در آنجا ساكن بودند و با مسائل آن محيط آشنايى داشتند.
بنا بر اين از دو حال خارج نيست يا بنى اسرائيل همگى به مصر بازگشتند و حكومتى را تشكيل دادند، و يا جمعى از آنها به فرمان موسى ع در آنجا ماندند و اين برنامه را اجرا كردند، در غير اين صورت بيرون راندن فرعونيان و وارث ساختن بنى اسرائيل كه در آيات آمده مفهوم روشنى نخواهد داشت.**
*روح المعانى ذيل آيات مورد بحث.
** تفسير نمونه، ج15، ص240.