جمع بندی بهترین روش حفظ کردن مطلب
تبهای اولیه
سلام علیکم بر همه دوستان اسک دینی .
یک سوال داشتم اگه کسانی در این زمینه مهارت و تجربه دارند اینجا ذکر کنند تا ما بهره ببریم سوال از این قرار است با چه روشی و چگونه مطالب رو حفظ کنیم(یا یاد بگیریم ) که در حافظه بلند مدت ما ذخیره شود و فراموش نشود و در مدت زمان کوتاهی حفظ کردن به طول بینجامد یعنی حفظ کردن اون مظلب زیاد طول نکشد .
[=arial black]سلام علیکم بر همه دوستان اسک دینی .
یک سوال داشتم اگه کسانی در این زمینه مهارت و تجربه دارند اینجا ذکر کنند تا ما بهره ببریم سوال از این قرار است با چه روشی و چگونه مطالب رو حفظ کنیم(یا یاد بگیریم ) که در حافظه بلند مدت ما ذخیره شود و فراموش نشود و در مدت زمان کوتاهی حفظ کردن به طول بینجامد یعنی حفظ کردن اون مظلب زیاد طول نکشد .
بسمهتعالي
با عرض سلام و تحيت محضر حضرتعالي
براي حفظ و يادگيري مطالب فنون و روشهاي مختلفي ارائه شده است كه به برخي از آنها اشاره ميشود:
1- كليت مباحث :در ابتدا لازم است، با مطالعه فهرست و همچنين عناوين فصول و مباحث مربوط به هريك از فصلها، دريابيم كه در هريك از فصلها چه اهدافي دنبال ميشود و به چه موضوعي پرداخته ميشود. به تعبيري با مطالعه فهرست و عناوين فصلها، نقشه راه براي ما مشخص ميشود. سپس هريك از فصلها، به صورت اجمالي مطالعه گردند و در مرحله بعد به صورت تفصيلي و كامل.
2- تداعي و استفاده از كليدواژه: براي يادگيري و حفظ آسانتر مطالب خوب است كه با در نظر گرفتن يك كليدواژه، مطالب به هم ارتباط داده شوند، به نحويكه با به ذهن آمدن يك مطلب مطالب ديگر نيز به ذهن تبادر(خطور) كنند.
3- تجسم و تصور كلمات: سعي شود در زماني كه مطالعه صورت ميگيرد، علاوه بر خواندن مطالب، كلمات را در ذهن خود تجسم كنيد.
4- با صداي بلند خواندن: با صداي بلند خواندن مطالب با عث ميشود كه براي يادگيري علاوه بر حس بينايي، از حس شنيداري خود نيز براي حفظ مطالب بهره بگيريد.
5- خرد كردن اطلاعات: همانگونه كه يك شماره تلفن را مثلا به سه بخش تقسيم ميكنيم بهتر است مطالب به صورت بخشي فرا گرفته شوند و در ادامه ميان آنها ارتباط برقرار شود.
6- خلاصه نويسي و نت برداري: نوشتن مطالب باعث، ماندگاري و تثبيت آنها در حافظه خواهد شد؛ "قيد العلم بالكتابه".
7- بکارگیری روش پس ختام؛ یعنی:
الف) پیش خوانی: مرور کلی مباحث
ب) سوال کردن
ج)خواندن
د)تفکر
ذ) از حفظ گفتن
ر)مرور
8-تنظيم شرايط محيطي و حذف محركهاي مزاحم: به اين منظور لازم است:
الف) در شرايط حواسپرتي مطالعه صورت نگيرد، بلكه لازم است مطالب همراه با تمركز مطالعه شوند.
ب) پرهيز از استرس، چراكه استرس مانع تمركز ميشود.
ج) توجه به دماي مناسب و پرهيز از سرما و گرماي شديد.
د) استراحت كافي در طول شبانه روز و در فواصل مطالعه.
برخي از امور نيز به صورت دراز مدت و در صورت مداومت سبب افزايش قدرت حافظه ميشوند مانند:
2- توجه به تغذيه مناسب. برخي خوراكيها سبب افزايش قدرت حافظه ميشوند. مثلا روزانه به صورت ناشتا 21 عدد مويز خوردن.
در پناه خداي متعال موفق باشيد.
سلام ...
منم چند تا راهکاری که خودم ازشون استفاده میکنم رو بگم :
1- اگر میخواهید چیزی رو هیچ وقت فراموشش نکنید باید اون چیز رو تدریس کنید ... حالا شده به یک دوست یا یه همکلاسی .
2- استفاده از نتیجه فارغ از اثبات راه حل : خیلی از ماها داریم این کار رو انجام میدیم ... وقتی مطلبی رو میخونیم ... فقط نتایج رو مشخص میکنیم و اون ها رو به خاطر نگه میداریم و هیچ گاه راه حل رو حفظ نمیکنیم چون نیازی به اون نداریم .
3- ابزار سازی : یعنی اینکه همیشه ما ابزاری برای استفاده از آن اطلاعات مورد نظر درست کنیم ... فرض کنید شما فرمول ریاضی رو میخواهید حفظ کنید ... میتونین نرم افزاری بنویسید که تمام فرمول ها رو در خودش نگه داری کنه و شما با مراجعه به اون بتونین از اون اطلاعات استفاده کنید .
4- استفاده از الگوریتم هایی مانند G5 : این الگوریتم گویا توسط دانشمندی به اثبات رسیده ... که اگر شخصی بتواند 7 بار ... موضوعی رو در فواصل زمانی خاصی به یاد بیاورد ... هیچ گاه اون مطلب رو فراموش نمیکند ... از این رو برای حفظ کردن مطالب ... نرم افزار ها و ابزارهایی وجود دارد که هرجند وقت یک بار ... آن مساله و یا آن رخداد را در ذهن شما Refresh میکند و از شما میخواهد آن مطلب را به یاد بیاورید ... از این رو بانک اطلاعاتی ایجاد میشود و مطالب در آن طبفه بندی میشوند هر مطلب از این بانک در فواصل زمانی مشخصی از شما پرسش میشود ...اگر شما بتوانید 7 بار پشت سر هم آن مطلب را به یاد بیاورید ... آن موضوع از بانک خارج شده و هیچ گاه از شما پرسش نمیشود ... چون نرم افزار یا آن ابزار به این نتیجه رسیده است که آن موضوع در ذهن شما نقش بسته است ...
5- نشانه گذاری : مثلا وقتی سر کلاس هستید و دارین جزوه مینویسین ... جزوه خودتون رو چک نویس پاک نویس نکنید ... زیرا دست خط شما ... و فرم حرکت دست شما روی کاغذ ... اطلاعاتی رو به ذهن شما تداعی میکند که گویا مجددا کلاس برگزار شده است ... حتی شما میتونید هنگامی که استاد در حال تدریس هست ... اتفاق هایی رو گوشه جزوه تون بنویسید ... مثلا گنجشگ اومد کنار پنجره نشست ... استاد امروز بد اخلاق بود ... و ...
سلام ...
این موضوع برای منم اهمیت پیدا کرد... وسعی کردم تحقیقی در اینترنت در این مورد انجام بدم ... نتایجش رو اینجا هم گذاشتم تا پست کامل تر بشه :
1- ادعا میشود که وقتی میخواهید موضوعی را حفظ کنید ... به صورت فشرده و پشت سر هم آن چیز را یاد نگیرید ... مثلا 8 ساعت وقت نزارین تا مطلبی رو حفظ کنید ... روز اول یک ربع فقط فهرست رو بخونید ... روز دوم یک ربع روزنامه وار مطلب رو بخونین و ببینین مطالب در چه موضوعی هست ... روز سوم کمی مطلب را با دقت تر بخونین و ...
2- ادعا میشود مطلبی که قبل از خوابیدن شب هنگام در ذهن مرور شود بالاترین سطح دسترسی به حافظه و سیستم پردازشی انسان رو به همراه داره ... ادعا میشود مطلب تلقین شده ... یا تکرار شده ... تا صبح در موردش تفکر میشود ... و با گوشت و پوست انسان اجین میشود .
3- ادعا میشود وقتی میخواهید مطلبی را حفظ کنید ... موضوعات را به نحوی غیر منطقی کنید ... موضوع غیر منطقی شده بیشتر در ذهن باقی میماند ...
4- ادعا میشود وقتی میخواهید مطلبی را حفظ کنید ... قبل از آن سعی کنید احساس بخصوصی را تحریک کنید ... این روشی است که در تبلیغات کالا ها مورد استفاده قرار میگیرد ... همچنین مهم نیست چه حسی از شما تحریک میشود ... مثلا همه ما دیدیم ... که در تبلیغات تلویزیونی سامسونگ ... تخیل انسان تحریک میشود .... یا در جایی دیگر وجود یک آدم مسخره ... یا زیبایی و ...
5- اسم گذاشتن : فرض کنیم ... باید دکمه سمت چپ ریموت خونتون رو بزنین تا در باز بشه ... میتونین روش اسم بزارین ... بگین ریموت من چپوله و ...
[="Tahoma"]بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به دوستان عزیز
حفظ مطلب تا درصدی بستگی به نوع مطلب،میزان اون و وقت ما داره
دوستان عزیز راه حل های بسیار مفیدی گفتند،بنده هم چند راه می نویسم:
اول.خواندن:خواندن صحیح بسیار کارآمده،به این صورت که ابتدا مطلب را تفریحی بخوانیم،مانند یک کتاب عمومی)این بخش قابل استفاده برای همه مطالب با هر مضمون نیست(پس از خواندن تفریحی،دفعه بعد به خواندن دقیق می پردازیم.این مطالعه حداقل نیاز به دوبار تکرار داره،یعنی دوبار مطالعه دقیق حداقل پیشنهاد منه.
در زمینه ادامه روش فوق،فقط برای مطالب "پرسش و پاسخ"کاربرد داره:
پس از اجرای مطالب بالا،در دفعه سوم مطالعه سوالات را مطالعه میکنیم،سپس پاسخ سوال را بصورت ذهنی می دهیم و با پرسش قطعی سوال مقایسه می کنیم.
نکته:مرحله بالا را دوبار انجام دهید،یعنی از سوال اول تا آخر،و دفعه دوم بازهم از سوال اول تا آخر.
نکته:در صورتی که در مرحله بالا بیش از یک سوم سوالات را مشکل داشتید بهتر است هر کدام از مراحل را از ابتدا تا انتها دوباره اجرا کنید،با این تفاوت که فقط یک بار تکرار کنید.
در پایان بهتر است هر هفته مطلب دوباره مروری سطحی شود و هر چهار هفته یک بار مراحل فوق اجرا شود.
نکات مهم:
بهترین زمان مطالعه وقتی است که ذهن انسان سبک باشد.برای نمونه صبح از ساعت شش تا هشت.
در زمانی که خسته هستید یا استرس زیادی دارید،مطالعه کمترین ظرفیت خود را داراست.
مطالعه پیوسته بهتر است ابتدا بصورت دو ساعته باشد و رفته رفته افزایش یابد.
توضیح:مطالعه پیوسته یعنی چهل و پنج دقیقه مطالعه دقیق بعلاوه یک ربع استراحت.
برای کنکوری های عزیز،چهار ساعت پیوسته پیشنهاد می کنم.
مطالعات غیر پیوسته محدودیتی ندارند.فقط گفته شد:زمان مطالعه باید تنها به مطلب توجه کنید،همچنین زمانه که استرس،خستگی،سردرد،چرت و. . . دارید مطالعه نتیجه ای ندارد.
برای حفظ بلند مدت چند نکته کار آمد است:
اول.تکرار مطالعه:بصورتی که حداقل هر دو هفته یکبار مرور داشته باشید و هر چهار هفته مطالعه دقیق.
دوم.نوشتن:نوشتن با توجه،یعنی فرد مطلب را تکرار کند،خوب است بدانید مغز انسان چند بخش حفظ اطلاعات دارد،حفظ اطلاعات شنودی،دیداری،نوشتاری. از نظر سریع یاد گرفتن دیداری و شنیداری برتر هستند اما برای حفظ عالی،باید از هرسه بخش استفاده کرد.
سیستم حافظه بلند مدت براساس استفاده از اطلاعات هست،یعنی شما هرچه مطلب مورد نظر را بیشتر مرور کنید،بخوانید و بنویسید،عمر مطلب در ذهن شما بیشتر می شود.
تغذیه صحیح هم بسیار مهمه،سعی کنید موقع مطالعه شکم پر نباشید،گرسنه نباشید،فکرتان آزاد باشد.
بهتر است نیم ساعت قبل از مطالعه مواد غذایی گلوکز دار استفاده کنید.
در زمان استراحت از چای استفاده کنید به همراه خرما
در زمینه حفظ مطالب درسی،دروس حفظی از آخر کتاب خوانده شود،مثلا زیست شناسی. همچنین دروسی که ارتباط فصل های آن باهم کم است،مانند بعضی کتب فیزیک.
در زمینه حفظ شعر قافیه ها نقش خوبی دارند.
در زمینه حفظ متن،عنوان،موضوع،بخش های مهم و همچنین هدف متن نقش موثری داره.
در زمینه یادگیری کلمات زبان های خارجی،بهتر است شی مورد نظر حس شود،یا حداقل تصویری برای آن در نظر گرفته شود.
در زمینه قواعد زبان های خارجه،بهترین راه اعمال آن در مکالمه فرضی است.
محیط مطالعه باید ساکت،بدون جلب توجه و راحت باشد،بهترین جا ابتدا اتاق خود فرد،سپس کتابخانه می باشد.پارک ها از نظر بنده مناسب نیستند.
موفق باشید.
والسلام
_____________________________________________
http://www.askdin.com/showthread.php?t=28470
تقرب الهی_-_-_دوستی با خدا_-_-_راه های جلب محبت خداوند طبق احادیث
http://www.askdin.com/showthread.php?t=28476
خواص سوره های قرآن
دانستنی های قرآنی
[=microsoft sans serif]سلام
یه نکته هم بنده به نکات دوستان اضافه کنم و اون اینکه قبل از شروع مطالعه و خواندن و حفظ کردن مطالب حتما دعای مطالعه را بخوانید:
[=microsoft sans serif]اَللّهُمَّ اَخْرُجْنی مِنَ الظَّلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَکْرِمْنی بِنُورِ الْفَهْمِ الَّلهُمَّ افْتَحْ عَلَینا اَبْوابَ رَحْمَتِکَ وَ انْشُرْ عَلَیْنا خَزائِنَ عُلُومِکَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ.
[=microsoft sans serif]
و از آقا امام زمان (عج) بخواهید که به ذهنتون برکت بده .[=microsoft sans serif]
یا علی ! اگر خواستی آنچه را می شنوی بتوانی حفظ کنی بعد از هر نماز این دعا را بخوان :
سُبحانَ مَن لا یَعتَدی علی اَهلِ مَملکتِه.
سُبحان من لا یأخُذُ اَهلَ الارضِ بِاَلوانِ العَذاب.سُبحانَ الرَّئوفِ الرَّحیم.
الهمَّ اِجعَل لِی فِی قلبِی نوراً و بصراً و فهماً و علماً و سلامةً و طاعةً و عبادةً و ایماناً و سروراً و خلوصاً.
انَّک َعلی کل شیءٍ قَدیر...
سلام
یک مطلب مهم هم توجه و عمل به منحنی یادآوری است. یعنی:
بعد از خواندن یک مطلب در زمانهای زیر آن را مرور کنید: قبل از 12 ساعت، یک روز، قبل از یک هفته، و قبل از یک ماه آنرا مرور کنید تا
در حافظه ی بلند مدت شما قرار گیرد
مطالعه و تکرار ( http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=38842 )
چرا باید مطالبی را که میخوانیم مرور کنیم؟
زیرا بدون مرور نمی توان انتظار داشت که در جلسه امتحان مطالب خوانده شده را به یاد آورد.
کجا بایستی عمل مرور را انجام داد؟
در اتاقی ساکت که در آن میز و یک ساعت وجود داشته باشد و از گرما و نور مناسب برخوردار باشد.چراغ مطالعه را نیز توصیه میکنیم زیرا باعث میشود تا بتوانیم روی موضوعی مورد نظر تمرکز کنیم.
چگونه باید مرور کرد؟
اگر بدون در نظر گرفتن زمان به مطالعه بپردازیم توانائی های یادگیریمان به تدریج کم و کمتر میشود. در ابتدا زمان مطالعه را تعیین کنید. مثلاً در ابتدای مطالعه با خود بگوئید بعد از دو ساعت آن را متوقف خواهم کرد میبینیم که توانائی های یادگیری در ابتدا کاهش یافته و در پایان مدت، قدری افزایش خواهد یافت.
می توانیم با تقسیم جلسه دو ساعته، به چهار جلسه کوتاه تر(هر جلسه 25 دقیقه با استراحتی کوتاه در فواصل آنها) بازده یادگیری را افزایش دهیم. نمودار آبی بازده یادگیری را در یک جلسه مطالعه بدون استراحت نشان میدهد و نمودار قرمز بیانگر بازده یادگیری، در چهار جلسه کوتاه تر است.همان طور که میبینید مساحت زیر نمودار در نمودار قرمز بیشتر است لذا میزان یادگیری(L) بیشتر میباشد.
پس از چه مدت زمانی باید عمل مرور را تکرار کرد؟
نمودار زیر مقدار اطلاعاتی را که میتوانید به یاد آورید بر حسب زمانی که از لحظهی مطالعه گذشته است، نشان میدهد. با تعجب مشاهده میگردد در ابتدا نمودار حالت صعودی دارد و این به خاطر آن است که مغز در حال مرتب کردن اطلاعات فراگرفته شده است و پس از مدتی به شدت شروع به افت میکند به طوری که پس از یک روز فراگیر تنها قادر است 25% مطالبی را که یاد گرفته است، به یاد آورد.
اگر پس از ده دقیقه آنچه را که فرا گرفته اید به طور خلاصه برای خود یاد آوری کنید؛ نمودار با شیب ملایم تری افت خواهد کرد. این مطلب با ده دقیقه استراحتی که به خود میدهیم مطابقت دارد. به محض اینکه پس از استراحت برای مطالعه بر میگردیم باید به مرور مطالب جلسه قبل بپردازیم.
اگر مرور اجمالی مطالعه را یک روز بعد و مجدداً یک هفتهی بعد تکرار نمائیم، نمودار حالت صعودی پیدا میکند. واضح است که با انجام این عمل مطالب فراگرفته شده در حافظهی بلند مدت قرار خواهد گرفت. مسلما فهمیدن مطلب به یادسپاری آن کمک میکند و این در حالی است که حفظ کردن طوطی وار باعث پائین رفتن نمودار میشود.
باید توجه داشت رعایت فواصل مناسب زمانی برای مرور مطالب میزان یادگیری را افزایش میدهد. منحنی های فراموشی نشان میدهند که مطالعهی درس هر روز مدرسه در همان روز به مراتب بهتر از آن است که درس هر روز را قبل از کلاس بعدی بخوانید.
متن ترجمه بخشی از کتاب O-Level Physics میباشد.
من اگر بخواهم مبحث به مبحث درس ها را بخوانم وقت کم می آورم چکار کنم؟
سلام
مشاور مدرسه ی ما در مورد می گفت :
80% مطالب رو با یادگیری 100
من اگر بخواهم مبحث به مبحث درس ها را بخوانم وقت کم می آورم چکار کنم؟
اگه امتحانتون از نوع ترمی و کلاسیه و وقتتون هم کمه، بهترین راه مرور نمونه سوالات سال های قبل و کمک گرفتن از دوستان سال های بالاتره. علت هم اینه که معمولا یک بخش های خاصی مدنظر طراح سواله و لازم نیست تمام مطالب با جزییاتش مطالعه بشه. البته این روش بچه های شب امتحانیه و فقط برای پاس کردن امتحان :Nishkhand:
واسه مطالعه داشتن برنامه ای منطقی و ترکیبی از تمام واحد های درسی و بر حسب بازه های زمانی مناسب خودتون خیلی می تونه کمک می کنه.
سعی کنید مطالعه رو با تمرکز و سرعت بالا شروع کنید تا سریعا ذهنتون اماده فراگیری بشه. از دست دادن زمان مایه ی بی میلی در گام بعدیه مطالعه میشه.
یه کار جالبی که واسه خودم خیلی جواب داده اینه که یه کاغذ رو جلوی میزم می چسبونم و تعداد ساعت های مطالعم در هر بازه ی زمانی رو در اون می نویسم. با این کار در اخر روز میدونم چقدر از وقتم رو استفاده کردم بهلاوه با گذشت زمان می تونم برایند کارم رو در روزهای مختلف با هم مقایسه کنم و بفهمم چه روزایی و به چه دلیلی کم کاری کردم. مهمتر از همه اینکه با هر بار دیدن عملکرد مناسب قبلیم انگیزم واسه مطالعه بیشتر میشه و تصمیم می گیرم تا تلاش خودمو حتما به نتیجه برسونم.
التماس دعا از تمام محصلین عزیز
1- اگر میخواین چیزی رو فراموش نکنین با چشماتون ازش عکس بگیرین ...
2- اگر میخواین چیزی از یادتون نره ... باید در زمانیکه دارین به اون چیز دقت میکنین یکی از احساساتتون تحریک بشه ... حالا هر حسی ... معمولا در درون تبلیغات تلویزیونی از این مساله خیلی استفاده میننن .
3-
من اگر بخواهم مبحث به مبحث درس ها را بخوانم وقت کم می آورم چکار کنم؟
بسمه تعالی
با سلام و تحیت
بهتر است برای کم نیاوردن وقت، مدیریت وقت داشته باشید؛ به این منظور بهترین ساعات و لحظات مانند صبح را به مطالعه اختصاص دهید و از انبار شدن مباحث جلوگیری کنید یعنی همه مطالب را به شب امتحان موکول نکنید و هر مبحثی را در زمان مربوط به خود مرور کنید