بیش فعالی در کودکان
تبهای اولیه
مطب شلوغ است. تمام صندلیها پر از بیمار است اما آنچه جلب توجه میکند کودکی است که دورتا دور صندلیها میچرخد، پای مریضها را لگد میکند، به بعضیها مشت میزند وبه پدرش هم بد و بیراه میگوید که چرا او را اینجا آورده و به پارک نبرده است.
زمانی که پزشک وارد مطب میشود در یک نگاه وضعیت را میسنجد به کودک اشاره میکند و به منشیاش میگوید : اول این مریض را میبینم و بعد به اتاقش میرود.گویی او به تجربه میداند که اگر این کودک چند دقیقه دیگر با اعصاب دیگران بازی کند، نظم مطب را به هم میریزد و...
بيش فعالي اختلالي است كه در آن كودك داراي علايمي همچون پرتحركي، پرفعاليتي، انجام حركات و عملكرد ناگهاني، كمبود توجه و يا تمركز است .
كودك بيش فعال عصبانیتهای زیاد و یا بیمورد دارد، دچار عدم تمرکز است و پرش افکار دارد و دچار افت تحصیلی میشود، فرد اختلالات رفتاری دارد و ممکن است رفتارهای پرخاشگرانهای در رابطه با بقیه کودکان و یا معلمین و خانواده از خود نشان بدهد.
ادامه دارد
مرز تشخیص این کودکان با بچههای بازیگوش اين است كه در کودکان سالم و بازیگوش، فعالیت زیاد باعث کاهش بازده کودک نمیشود به عبارت دیگر کودک در کنار فعالیت زیاد
جسمی، در تحصیل و روابط اجتماعی خود، فرد موفقی است، اما در کودکان مبتلا به adhdدر کنار فعالیت زیاد، اختلالات رفتاری واختلال تحصیلی دیده میشود. بنابراین در واقع
مرز تشخیص برای این کودکان ایجاداختلال در عملکردهاست نه میزان فعالیت آنها.
معمولا علايم اين اختلال بعد از2سالگي آغاز و معمولا تا قبل از 7 سالگي تشخيص داده ميشود اختلال بيشفعالي از 12 سالگي به بعد تا 20 سالگي رو به بهبود ميرود و درصد كمي از علايم اختلال در بعضي از اين كودكان و نوجوانان تا بزرگسالي ادامه پيدا ميكند.
بيشفعالي در پسران شايعتر از دختران است ، اين اختلال در پسران 3 تا 5 برابر شايعتر از دختران است.
ادامه دارد
اختلال بيشفعالي با سه نوع مختلف در كودكان بروز ميكند :
در نخستين نوع از اين اختلال، علاوه بر بيشفعالي، عملكرد تكاني (انجام كارهاي ناگهاني) در كودك ديده ميشود.
در نوع سوم اختلال بيشفعالي، كودك هم داراي علايم بيشفعالي، عملكردهاي ناگهاني و هم كمبود توجه و تمركز است.
در خصوص علايم باليني اختلال بيشفعالي نوع سوم بايد خاطرنشان كرد :
اين كودكان به طور مرتب در حال جنب و جوش هستند و معمولا آرام و قرار ندارند ، حتي اگر براي تماشاي تلويزيون نشستهاند مرتبا با دستهاي خود بازي ميكنند. اين كودكان در مدرسه به دليل اين كه مرتب در حال حركت هستند غالبا نظم كلاس را بر هم ميريزند.
انجام اعمال خطرناك هم عبرت نميگيرند و مرتبا همان اعمال خطرناك را تكرار ميكنند.
اين كودكان به دليل علايم كم توجهي، وسايل مهد كودك و يا مدرسه خود را مرتب گم ميكنند و در خانه جاي وسايل شخصي خود را فراموش ميكنند و در مدرسه به دليل
مشكل توجه و تمركز بيشترين مسئله را در دروس «ديكته» و «رياضي» دارند.
اشتباهات و غلط هاي اين كودكان در دروس رياضي و ديكته كاملا ناشي از بيدقتي آنهاست،غلط هاي املايي شايع در اين كودكان شامل نگذاشتن نقطه، تشديد و دندانه و سركش است و يا يك كلمه را در يك قسمت ديكته درست مينويسند و همان كلمه را ممكن است در جاي ديگر اشتباه بنويسند.
غلط هاي رياضي اين كودكان هم ناشي از بيتوجهي است، اين كودكان علايم رياضي مانند جمع و تفريق را با هم اشتباه ميكنند و يا ممكن است راه حلي را درست بنويسند
ولي در زمان نوشتن اشتباه منتقل كنند؛ در هر حال اين كودكان از نظر معلمان، بي انضباط و مداخله گر در صحبتهاي آنان هستند؛ حتي ممكن است اين كودكان در طي ساعت مدرسه چندين بار محل كلاس را ترك كنند.
ادامه
كودك يا نوجوان بيشفعال و آموزشهاي رفتاري به والدين از جمله روشهاي درماني اين اختلال است. درمان دارويي در كنترل علايم اين اختلال بسيار مؤثرست،اين داروها هم
علايم پرتحركي و هم علايم مربوط به بيدقتي و كم تمركزي را كنترل ميكند.
معمولا كودكان دو نوبت در روز بايد از اين داروها استفاده كنند؛ يك نوبت براي حضور در مدرسه و يك نوبت بعدازظهر در منزل براي كنترل رفتارهاي مربوط به پرتحركي و نيز براي
افزايش تمركز و انجام تكليف درسي به كودك داده ميشود.
تشخيص و درمان به موقع از بسياري عواقب احتمالي اختلال بيش فعالي در آينده جلوگيري ميكند.
از اختلالات همراه با بيشفعالي ميتوان به اضطراب، افسردگي و كاهش اعتماد به نفس در اين كودكان و نيز اختلالات يادگيري در ديكتهنويسي، روخواني و رياضي اشاره كرد.اين كودكان موجب آزار دوستان خود ميشوند اين كودكان بدون هيچ فكر قبلي، دست والدين را در خيابان رها كرده و وسط خيابان ميپرند بدون آنكه عواقب عملشان را فكر كرده باشند و يا مرتبا موجب آزار دوستان و زدن آنها ، به صورت يكي از نمادهاي پرخاشگري ميشوند.
اين كودكان هميشه قادر به پيگيري دستورات نيستند كارهاي خود را نيمه كاره رها ميكنند و به دليل مشكل تمركز، فراموش كار هستند و از انجام اعمالي مانند تكليف درسي كه نياز به تمركز دارد پرهيز و اجتناب ميكنند.
هشدار :
اگراين بيماري به موقع درمان نشود در بزرگسالي مي تواند مشكلات متعددي را ایجادکند .یکی از این مشکلات میتواند وابستگی به مواد مخدر دربزرگسالی باشد اما در
صورت تشخیص و درمان به موقع کودکان بیش فعال در بزرگسالی زندگی نرمال و طبیعی خواهند داشت
به پايان آمد اين دفتر حكايت همچنان باقيست