تسبیحات اربعه
تبهای اولیه
با سلام
می خواستم بدونم گفتن تسبیحات اربعه در نماز ایا میگوی یک یا سه بار بگوییم اشکالی ندارد یعنی دو بارهم میشود گفت چون من چند وقت پیش در یکی از نماز هام شک کردم که 2 یار گفتم یا 3 بار ممنون میشم کمک کنید
[="Tahoma"][="Black"]با سلام
می خواستم بدونم گفتن تسبیحات اربعه در نماز ایا میگوی یک یا سه بار بگوییم اشکالی ندارد یعنی دو بارهم میشود گفت چون من چند وقت پیش در یکی از نماز هام شک کردم که 2 یار گفتم یا 3 بار ممنون میشم کمک کنید
با عرض سلام و احترام
لطفا نام مرجع تقلیدتان را بفرمایید تا پاسخ دقیق تری تقدیم شود .
همیشه سلامت و موفق باشید[/]
[="Tahoma"][="Black"]با سلام
می خواستم بدونم گفتن تسبیحات اربعه در نماز ایا میگوی یک یا سه بار بگوییم اشکالی ندارد یعنی دو بارهم میشود گفت چون من چند وقت پیش در یکی از نماز هام شک کردم که 2 یار گفتم یا 3 بار ممنون میشم کمک کنید
با تشکر از پاسخ شما
گفتن یک یا سه بار تسبیحات اربعه مانعی ندارد اما دو بار جایز نیست اگر منظور شما این است که بعد از نماز شک کردید که تسبیحات را دو بار یا سه بار گفتید نماز صحیح است .
همیشه سلامت و موفق باشید[/]
نه همون موقع تو نماز شک کردم یعنی تسبیحات اربعه رو که گفتم نفهمیدم 2 بار بوده یا سه بار به خاطر همین چون نفهمیدم باید چه کار کنم اهمیت ندادم ولی به هر حال اگر قرار باشد قضاش رو هم بخونم چون اون موقع جایی رفته بودم که باید نمازم رو شکسته میخوندم و شکسته هم خوندم نماز مغرب رو میگم ولی قبل از اینکه نمازم قضا بشه به خونه برگشتم حالا بخام قضاش رو بخونم باید همون شکسته باشه یا کاملش رو بخونم
نه همون موقع تو نماز شک کردم یعنی تسبیحات اربعه رو که گفتم نفهمیدم 2 بار بوده یا سه بار به خاطر همین چون نفهمیدم باید چه کار کنم اهمیت ندادم ولی به هر حال اگر قرار باشد قضاش رو هم بخونم چون اون موقع جایی رفته بودم که باید نمازم رو شکسته میخوندم و شکسته هم خوندم نماز مغرب رو میگم ولی قبل از اینکه نمازم قضا بشه به خونه برگشتم حالا بخام قضاش رو بخونم باید همون شکسته باشه یا کاملش رو بخونم
نماز مغربتون رو چطوری شکسته خوانديد؟
نماز مغربتون رو چطوری شکسته خوانديد؟
نه منظورم اینه که تسبیحات اربعه نماز مغرب چون اون موقع تو شهر خودمون نبودم تسبیحات اربعه نماز مغرب رو میگم نماز عشا رو هم که شکسته بود
حالا سوالم اینجاست اگه قبل از اینکه نماز قضا بشه به شهر خودم برگردم حالا مثلا امروز که بخوام قضای اون نماز رو بخونم باید قضاش رو شکسته بخونم یا کامل منظورم نماز عشا است که باید بعد از نماز مغرب خونده بشه چون اگه قرار باشهنماز مغربم باطل باشه پس باید نماز عشا هم دوباره بخونم حالا قضای نماز عشا میشه شکسته یا کامل
[="Tahoma"][="Black"]نه همون موقع تو نماز شک کردم یعنی تسبیحات اربعه رو که گفتم نفهمیدم 2 بار بوده یا سه بار به خاطر همین چون نفهمیدم باید چه کار کنم اهمیت ندادم ولی به هر حال اگر قرار باشد قضاش رو هم بخونم چون اون موقع جایی رفته بودم که باید نمازم رو شکسته میخوندم و شکسته هم خوندم نماز مغرب رو میگم ولی قبل از اینکه نمازم قضا بشه به خونه برگشتم حالا بخام قضاش رو بخونم باید همون شکسته باشه یا کاملش رو بخونم
با تشکر از سؤال شما
در چنین شک هایی اگر کثیر الشک نباشید باید بنا را بر کمتر بگذارید و یک بار دیگر تسبیحات را بگویید .
البته نماز مغرب شکسته نمی شود اما در فرض سؤال چون در زمان قضا شدن در محلی بودید که نماز کامل بود ، نماز را باید به صورت کامل قضا کنید .
همیشه سلامت و موفق باشید[/]
[="Navy"]گفتن یک یا سه بار تسبیحات اربعه مانعی ندارد اما دو بار جایز نیست
ببخشید استاد عزیز،
با توجّه به اینکه جمهور فقها فرمودهاند که ذکر تسبیحات اربعه یک مرتبهاش هم کافی است آیا نمیشه، به قصد قربت، دو بار گفته بشه؟[/]
[="Tahoma"][="Black"]ببخشید استاد عزیز،
با توجّه به اینکه جمهور فقها فرمودهاند که ذکر تسبیحات اربعه یک مرتبهاش هم کافی است آیا نمیشه، به قصد قربت، دو بار گفته بشه؟
با تشکر از سؤال شما
خیر بخاطر اینکه دلیلی برای دو بار گفتن تسبیحات اربعه در نماز نداریم ، دو بار گفتن جایز نیست.
همیشه سلامت و موفق باشید[/]
[="Navy"] با تشکر از سؤال شما خیر بخاطر اینکه دلیلی برای دو بار گفتن تسبیحات اربعه در نماز نداریم ، دو بار گفتن جایز نیست. همیشه سلامت و موفق باشید
با تشکّر از زحمتهایتان، درسته دلیلی بر دو بار گفتن نیست ولی بار دوّمش را به قصد ورود نمیگه که، به قصد قربت مطلقه و ذکر مطلق میگوید،
در عروة الوثقی آمده است که: لا بأس بزيادة التسبيحات على الثلاث إذا لم يكن بقصد الورود، بل كان بقصد الذكر المطلق.
بنابراین اگر به قصد قربت مطلقه و ذکر مطلق بیش از یک بار(دو بار) یا بیش از سه بار گفته بشه نباید اشکالی داشته باشه.
اگر من اشتباه میکنم بفرمایید.[/]
[="Tahoma"][="Black"] در عروة الوثقی آمده است که: لا بأس بزيادة التسبيحات على الثلاث إذا لم يكن بقصد الورود، بل كان بقصد الذكر المطلق. بنابراین اگر به قصد قربت مطلقه و ذکر مطلق بیش از یک بار(دو بار) یا بیش از سه بار گفته بشه نباید اشکالی داشته باشه. اگر من اشتباه میکنم بفرمایید.با تشکّر از زحمتهایتان، درسته دلیلی بر دو بار گفتن نیست ولی بار دوّمش را به قصد ورود نمیگه که، به قصد قربت مطلقه و ذکر مطلق میگوید،
با تشکر از اظهار نظرتان
بله درست است اما شما در پست قبلی فرموده بودید به قصد قربت و قصد قربت قسیم قصد ورود نیست و با قصد ورود قابل جمع است از این رو جایز نیست اما اگر به قصد مطلق ذکر بیان شود مانعی ظاهرا نداشته باشد .
همیشه سلامت و موفق باشید[/]