جمع بندی تفسیر آیه ای از سوره فجر؛ احدی را مانند او عذاب نخواهم کرد

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تفسیر آیه ای از سوره فجر؛ احدی را مانند او عذاب نخواهم کرد

در سوره فجر امده که خداوند می فرماید احدی مانند اورا عذاب نخواهم کرد همچنین در سوره قلم هم اشاره ای به اون فرد میشه. اون کیه؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد هدی

ali 000;950249 نوشت:
در سوره فجر امده که خداوند می فرماید احدی مانند اورا عذاب نخواهم کرد همچنین در سوره قلم هم اشاره ای به اون فرد میشه. اون کیه؟

با سلام
در آیه 25 سوره مبارکه فجر آمده است :
فَيَوْمَئِذٍ لَا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ
پس در آن روز هيچ كس چون عذاب ‏كردن او عذاب نكند
لطفا به ترجمه ضمیر ها دقت کنید .ایه می فرماید هیچ کس ، مانند عذاب کردن او (یعنی مانند عذاب کردن خدا)، عذاب نکند ،نه اینکه خدا هیچی کسی را مانند او عذاب نکند . در واقع "أَحَدٌ" فاعل و مرفوع است نه مفعول و منصوب .یعنی هیچ کس،مانند عذاب کردن خداوند ، عذاب نکند.

مرحوم علامه نیز در المیزان ضمیر را در "عذابه" به خداوند متعال باز میگرداندو می فرماید:
" ضمير در (عذابه ) و در (وثاقه ) به خداى تعالى بر مى گردد، و معناى آيه اين است كه در امروز عذاب خدا آنچنان سخت است كه احدى از خلق كسى را آنطور عذاب نكرده، و در بند كردنش آنچنان سخت است كه احدى از خلق كسى را آنطور در بند نكرده، و اين تعبير كنايه است از شدت در تهديد."(1)

(1)- ترجمه المیزان ، ج 20، ص 477

ali 000;950249 نوشت:
همچنین در سوره قلم هم اشاره ای به اون فرد میشه. اون کیه؟

آنچه در سوره مبارکه قلم در آیات 10-16 آمده است در خصوص فرد دیگری است و ربطی به ایه 25 سوره مبارکه فجر ندارد.

ا

هدی;950690 نوشت:

آنچه در سوره مبارکه قلم در آیات 10-16 آمده است در خصوص فرد دیگری است و ربطی به ایه 25 سوره مبارکه فجر ندارد.

اها.دقیقا همون شخصی رو میگم که تو سوره قلم بهش اشاره شده.اون کیه؟

ali 000;950703 نوشت:
اها.دقیقا همون شخصی رو میگم که تو سوره قلم بهش اشاره شده.اون کیه؟

مفسران اشخاص مختلفی را ذیل آیات 10-16 عنوان کرده اند. البته لازم به ذکر است که برخی تفاسیر من جمله نمونه بیان کرده اند که "اين معنى مانع از عموميت مفهوم آيات و گستردگى و شمول تعبيرات آن نيست"(2)
اما آنچه در برخی تفاسیر بعنوان شان نزول این ایات در خصوص فردی خاص آمده به این قرار است :

"1 - از ديدگاه «مقاتل» منظور «وليدبن‏ مغيره» مى‏باشد كه با پيشنهاد ثروتى هنگفت به پيامبر، از آن حضرت مى‏خواست كه از دين خدا دست بردارد!
2 - اما به باور «عطاء» منظور «اخنس بن شريق» است كه پيشنهادى نظير «وليد» داشت!
3 - و از ديدگاه «مجاهد» منظور «اسودبن عبد[یغوث]» مى‏ باشد."(3)
همین افراد را مرحوم علامه در المیزان به نقل از تفسیر البرهان آورده اند. (4)

(2)- تفسیر نمونه،ج24،ص389
(3)- مجمع البیان ،ذیل آیات 10-16 سوره مبارکه قلم
(4)- ترجمه المیزان ،ج 19، ص 631

پرسش:
در سوره فجر خداوند می فرماید:احدی را مانند او عذاب نخواهم کرد؛ همچنین در سوره قلم هم اشاره ای به آن فرد می شود. او کیست؟
پاسخ:
در آیه 25 سوره مبارکه فجر آمده است :
«فَيَوْمَئِذٍ لَا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ»؛ پس در آن روز هيچ كس چون عذاب ‏كردن او عذاب نكند
آیه می فرماید هیچ کس، مانند عذاب کردن او (یعنی مانند عذاب کردن خدا)، عذاب نکند، نه اینکه خدا هیچی کسی را مانند او عذاب نکند. در واقع «أَحَدٌ» فاعل و مرفوع است، نه مفعول و منصوب. یعنی هیچ کس، مانند عذاب کردن خداوند، عذاب نکند.
مرحوم علامه نیز در المیزان ضمیر را در«عَذَابَهُ» به خداوند متعال باز میگرداندو می فرماید:
« ضمير در «عَذَابَهُ» و در «وَثَاقَهُ»
به خداى تعالى بر مى گردد، و معناى آيه اين است كه در امروز عذاب خدا آنچنان سخت است كه احدى از خلق، كسى را آنطور عذاب نكرده، و در بند كردنش آنچنان سخت است كه احدى از خلق، كسى را آنطور در بند نكرده، و اين تعبير كنايه است از شدت در تهديد.»(1)

اما آنچه در آیات 10-16 سوره قلم آمده است :
مفسران اشخاص مختلفی را ذیل این آیات عنوان کرده اند. البته لازم به ذکر است که برخی تفاسیر من جمله نمونه بیان کرده اند که «اين معنى مانع از عموميت مفهوم آيات و گستردگى و شمول تعبيرات آن نيست.»(2)
اما آنچه در برخی تفاسیر بعنوان شان نزول این آیات در خصوص فردی خاص آمده به این قرار است :

«1 - از ديدگاه «مقاتل» منظور «وليدبن‏ مغيره» مى‏ باشد كه با پيشنهاد ثروتى هنگفت به پيامبر، از آن حضرت مى‏خواست كه از دين خدا دست بردارد!
2 - اما به باور «عطاء» منظور «اخنس بن شريق» است كه پيشنهادى نظير «وليد» داشت!
3 - و از ديدگاه «مجاهد» منظور «اسودبن عبد[یغوث]» مى‏ باشد.»(3)
همین افراد را مرحوم علامه در المیزان به نقل از تفسیر البرهان آورده اند.(4)

پی نوشت ها:
1. طباطبایی، ترجمه المیزان، ترجمه موسوی، جامعه مدرسین- دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1374، چاپ 5

، ج 20، ص 477. 2. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371، چاپ دهم، ج24، ص389.
3. طبرسی، مجمع البیان، به تصحیح فضل الله یزدی طباطبایی و هاشم رسولی، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372، چاپ 3، ج10، ص501.
4. ترجمه المیزان، پیشین، ج 19، ص 631

کلید واژه ها: عذاب . سوره قلم و فجر ،ولید بن مغیره، اسود بن عبد یغوث، اخنس بن شریق

موضوع قفل شده است