تکلیف من چیست؟ (نفقه دوران عقد)

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تکلیف من چیست؟ (نفقه دوران عقد)

با سلام خدمت کارشناسان بزرگوار و کاربران محترم
یکی از دوستان سوالی داشتن که بنده مطرح میکنم
ایشون یک سالی میشه که عقد کردن و الان بنا به دلایلی از جمله اینکه آقا داماد دختر دیگه ای رو صیغه کردن در شرف طلاق هستن
در طی مراحل دادگاه قاضی حکم به پرداخت نفقه از طرف داماد میدن و از خانم میپرسن
آقا داماد در طی زمان قبل از شکایت نفقه ای بهتون پرداخت کردن یا نه؟
که خانم میگه اون موقع به دلیل عصبانیت گفتم نه چیزی ندادن
در حالیکه داماد حدود یک میلیون و سیصد هزار تومن برای ایشون طلا خریده بوده
حالا سوال خانم اینه که :
آیا اون طلاها هدیه بوده یا شرعا حکم نفقه رو داره؟
ثانیا اگه حکم نفقه رو داره اگر بنده آخرین قسط نفقه رو که حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومن میشه
نگیرم میشه به پای اون طلاها گذاشت یا من همچنان مدیونم و باید در دادگاه اعلام کنم و طلاهارو برگردونم؟

ضمنا ایشون الان در مراحل آخر طلاق هستن
و مرجعشون هم آیت الله بهجت هستن.

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد نور

رهگذر آسمان;775641 نوشت:
با سلام خدمت کارشناسان بزرگوار و کاربران محترم
یکی از دوستان سوالی داشتن که بنده مطرح میکنم
ایشون یک سالی میشه که عقد کردن و الان بنا به دلایلی از جمله اینکه آقا داماد دختر دیگه ای رو صیغه کردن در شرف طلاق هستن
در طی مراحل دادگاه قاضی حکم به پرداخت نفقه از طرف داماد میدن و از خانم میپرسن
آقا داماد در طی زمان قبل از شکایت نفقه ای بهتون پرداخت کردن یا نه؟
که خانم میگه اون موقع به دلیل عصبانیت گفتم نه چیزی ندادن
در حالیکه داماد حدود یک میلیون و سیصد هزار تومن برای ایشون طلا خریده بوده
حالا سوال خانم اینه که :
آیا اون طلاها هدیه بوده یا شرعا حکم نفقه رو داره؟
ثانیا اگه حکم نفقه رو داره اگر بنده آخرین قسط نفقه رو که حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومن میشه
نگیرم میشه به پای اون طلاها گذاشت یا من همچنان مدیونم و باید در دادگاه اعلام کنم و طلاهارو برگردونم؟

ضمنا ایشون الان در مراحل آخر طلاق هستن
و مرجعشون هم آیت الله بهجت هستن.

با سلام و احترام

در این مورد باید به دادگاه مربوطه ای که حکم کردند مراجعه نمایند و مساله را بیان کنند،درصورتی که طبق نظر دادگاه عمل نمایند مدیون نمی شوند.

همواره موفق و موید باشید

با سلام

تصور غالب مردم بر آن است که به زنی نفقه داده می شود و خانمی مستحق نفقه است که پس از ازدواج به خانه شوهر رفته باشد و مشغول زندگی با وی باشد. در صورتی که واقعیت جز این است. این تصور مصداقش فقط زمانی است که زوجه پس از وقوع عقد به خانه زوج رفته و مشغول زندگی شده باشد که در این صورت اگر زندگی را رها کند و ناشزه شود مستحق نفقه نخواهد بود، ولی اگر زوجه قبل از رفتن به خانه شوهر تقاضای نفقه کند با وجود شرایطی وی مستحق نفقه خواهد بود. نفقه زن به صراحت ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی که بیان می دارد: همین که نکاح به طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود. پرداخت نفقه پس از زوجیت و در واقع همان اجرای صیغه عقد برقرار می شود. به عبارتی دیگر امکان دارد یک زن یک عمر در خانه پدرش باشد و به خانه شوهر نرفته باشد و اصلا تمکین نکرده باشد لکن مستحق نفقه باشد و هر ماه نفقه خود را از زوج بگیرد.
به عبارت واضح تر اگر زوجه پس از وقوع عقد تمکین خود را مشروط به اخذ تمام مهریه کند، در این صورت تا زمانی که تمام مهریه به او پرداخت نشده باشد مستحق نفقه هم هست. البته این حق که به آن در اصطلاح حقوقدانان حق حبس گفته می شود مشروط به چند امر است: مهریه زوجه حال باشد. یعنی مهریه که در زمان عقد تعیین و ذکر می شود بنابر پرداخت نقد و عندالمطالبه باشد. ولی اگر مهریه حال نباشد و اقساطی باشد و یا آنکه علاوه بر کلمه عندالمطالبه قید عندالاستطاعه هم گنجانده شود در این صورت دیگر حال نیست و در این صورت زوجه نمی تواند از حق حبس خود استفاده کند. زوجه حاضر به تمکین باشد لکن آن را مشروط به اخذ تمام مهریه کند. ولی اگر زوجه بگوید حاضر به تمکین نیستم هر چند تمام مهریه را نقدا بدهد در این صورت هم مستحق نفقه نیست. زوجه قبل از استفاده از حق حبس به اختیار خود تمکین نکرده باشد، پس اگر زوجه ولو یک بار با میل و اختیار خود حاضر به تمکین خاص و عمل زناشویی با زوج شود و از باکره بودن خارج شود در این صورت هم حق حبس برای وی محفوظ نخواهد بود. نتیجه بحث آنکه پس امکان دارد زوجه چند سال هم طول بکشد، باز مستحق نفقه یومیه خود باشد. این امر بدیهی و نیاز به استدلال ندارد لکن از باب توضیح واضحات به چند ماده قانونی و فتاوی فقهای عظام اشاره می شود. ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی می گوید: «زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.» مستنبط از ماده مذکور آن است که زوجه هم می تواند نفقه خود را مطالبه کند و هم تمکین نکند مگر پس از دریافت مهریه. ماده ۱۰۸۶ می گوید: «اگر زن قبل از اخذ مهریه با اختیار خود به ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد قیام نمود دیگر نمی تواند از حکم ماده قبل استفاده کند، معذلک حقی که برای مطالبه دارد ساقط نخواهد شد.» که این ماده هم ناظر بر آن است که زوجه قبل از استفاده از حق حبس تمکین نموده باشد و این تمکین هم بالاختیار باشد. ولی اگر عمل زناشویی به میل و اختیار نباشد مثلا در حالت نوم زوجه باشد و یا آنکه با الاکراه والاجبار باشد در این صورت حق حبس زوجه ساقط نمی شود. موید این برداشت صراحت فتوای آیت الله سیستانی در منهاج الصالحین جلد ۳ ص ۹۶ مسئله ۳۰۷ است. حضرت امام خمینی هم در این مورد می فرماید: «اگر بعد از عقد تمکین نکرده، می تواند تا گرفتن مهر خود تمکین نکند و در این صورت استحقاق نفقه دارد.» نقل از کتاب مجموعه نظریات مشورتی فقهی در امور حقوقی ۳ ص ۹۶ با توجه به دلایل مذکور این مطلب ثابت می شود که زوجه در بعضی صور ولو آنکه در خانه پدرش باشد و نسبت به زوج تمکین نکرده باشد باز هم مستحق نفقه است.

محمدرضا محمدی*رئیس شعبه ششم دادگاه

رهگذر آسمان;775641 نوشت:
آیا اون طلاها هدیه بوده یا شرعا حکم نفقه رو داره؟

با سلام خدمت شما
اگر در همان زمان به نیت هدیه داده باشند که هدیه محسوب میشود و اگر به نیت نفقه داده باشند نفقه محسوب میشود. این مسئله بین خودشان است و حقیقت را خود زن و شوهر بهتر میدانند اما گاهاً عصبی میشوند و برای تخریب یکدیگر دروغهایی میگویند که خود را مدیون میکنند و در آن دنیا باید پاسخگو باشند
موفق باشید

موضوع قفل شده است