جمع بندی حدیث مذمت علمای درباری
تبهای اولیه
حدیث مذمت علمای درباری
با سلام و احترام
صحت و درستی این حدیث و اعتبار منابعش رو میخواستم جویا بشم :
https://uupload.ir/files/r2al_screenshot_20201108-182434_gallery.jpg
من کاربر خیلی قدیمی اسک دینم کاربر سال ۱۳۹۰ دنیا و زندگی طور پیش رفت که بعد ۳- ۴ سال بازم به همین مکان امن پناه بیاریم برای رفع شبهات
ashr said in حدیث مذمت علمای درباری
با سلام و احترام صحت و درستی این حدیث و اعتبار منابعش رو میخواستم جویا بشم : https://uupload.ir/files/r2al_screenshot_20201108-182434_gallery.jpg من کاربر خیلی قدیمی اسک دینم کاربر سال ۱۳۹۰ دنیا و زندگی طور پیش رفت که بعد ۳- ۴ سال بازم به همین مکان امن پناه بیاریم برای رفع شبهاتسلام و عرض ادب از این که دوباره شما را در این سایت زیارت می کنیم خوشحالیم در پاسخ به این حدیث و روایت چند نکته عرض می کنم
- اصل روایت صحیح است و چنین روایتی از سخنان ارزشمند پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله) می باشد. و اصل روایت چنین است که پیامبر گرامی می فرماید:« عالمان دوستان خدایند مادام که: امر به معروف و نهى از منکر کنند و به دنیا دل نبندند و به دربار سلاطین آمد و شد نکنند. پس هرگاه آنان را دیدید به دنیا روى آورده اند و در دربار پادشاهانند دیگر از آنان دانش فرانگیرید و پشت سر آنان نماز نگزارید به عیادت آنان نروید و جنازه هاى آنان را تشییع نکنید. زیرا آنان آفت دین و مایه تباهى اسلامند. و چنانکه سرکه عسل را فاسد مى کند آنان دین خدا را تباه مى سازند. »(1)
- چنانکه از روایات بر می آید، اگر عالم دینی با فراموش کردن وظیفه به سمت امرا و سلاطین برود، عاقبت و قیامت سختی در انتظار اوست! منظور از امراء و سلاطین، طاغوتها و حاکمان ظالم است، نه حکومت اسلامی!
- ویژگی مهم این افراد، اهل دنیا بودن آنهاست! اهل دنیا نبودن، دل نبستن به ابزار و کالاهای دنیاست تا انسان دنیا را برای آخرت تحصیل کند که این نکته توصیه اهل بیت(علیهم السلام) نیز هست.
- روایات ذکر شده به صورت عام بیان شده و در چنین مواردی باید جمع همه روایات، از جمله مواردی که اهل بیت جهت مصالح مومنین، حتی اجازه حضور علما در دستگاه حکومت ظلم را داده اند را لحاظ کرد!
- در طول تاریخ هم عالمان طراز اولی مانند شیخ بهایی با حضور در دستگاه حاکمان، از انحراف آنها و انجام برخی امور مضر برای جامعه اسلامی جلوگیری کرده اند. بنا براین حضور در دستگاه حکومت ها همیشه بد و ناپسند نیست.
- گر در مجموعه حکومت اسلامی ممکن است منازعات و اختلافات سیاسی و باند بازی و گروه گرایی باشد که البته این امری ناپسند به شمار می رود، ولی حکومت اسلامی حکومت جور و طاغوت نیست و حاکمیت فقیه، شرعیت و دلایل فراوانی دارد؛ پس نمی توان اصل این روایات را در مورد حکومت اسلامی در نظر گرفت، حتی با وجود دنیا طلبی و سودجویی یک عده کم!ی از علما و روحانیون نمی توان این مساله را به تمام روحانیون و علما تعمیم داد.
البته تفاوت است بین رفتن ها
یک زمان عالمی برای اصلاح حاکمی میرود
و تذکر به او
زمانی هم می رود
برای توجیه رفتار و مشروعیت بخشی به او
جمع بندی
پرسش:
آیا روایاتی که که می گوید: هر گاه دیدید علما و روحانی ها به دنیا تمایل پیدا کردند و وارد بازیهای سیاسی و حزبی شدند دیگر به طرف آنها نروید و پشت سر آنها نماز نخوانید صحت دارد؟ لطفا توضیح دهید.
پاسخ:
در پاسخ به این حدیث و روایت چند نکته عرض می کنم
- اصل روایت صحیح است و چنین روایتی از سخنان ارزشمند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می باشد. و اصل روایت چنین است که پیامبر گرامی می فرماید:« عالمان دوستان خدایند مادام که: امر به معروف و نهى از منکر کنند و به دنیا دل نبندند و به دربار سلاطین آمد و شد نکنند. پس هرگاه آنان را دیدید به دنیا روى آورده اند و در دربار پادشاهانند دیگر از آنان دانش فرانگیرید و پشت سر آنان نماز نگزارید به عیادت آنان نروید و جنازه هاى آنان را تشییع نکنید. زیرا آنان آفت دین و مایه تباهى اسلامند. و چنانکه سرکه عسل را فاسد مى کند آنان دین خدا را تباه مى سازند. »(1)
- چنانکه از روایات بر می آید، اگر عالم دینی با فراموش کردن وظیفه به سمت امرا و سلاطین برود، عاقبت و قیامت سختی در انتظار اوست! منظور از امراء و سلاطین، طاغوتها و حاکمان ظالم است، نه حکومت اسلامی!
- ویژگی مهم این افراد، اهل دنیا بودن آنهاست! اهل دنیا نبودن، دل نبستن به ابزار و کالاهای دنیاست تا انسان دنیا را برای آخرت تحصیل کند که این نکته توصیه اهل بیت(علیهم السلام) نیز هست.
- روایات ذکر شده به صورت عام بیان شده و در چنین مواردی باید جمع همه روایات، از جمله مواردی که اهل بیت جهت مصالح مومنین، حتی اجازه حضور علما در دستگاه حکومت ظلم را داده اند را لحاظ کرد!
- در طول تاریخ هم عالمان طراز اولی مانند شیخ بهایی با حضور در دستگاه حاکمان، از انحراف آنها و انجام برخی امور مضر برای جامعه اسلامی جلوگیری کرده اند. بنا براین حضور در دستگاه حکومت ها همیشه بد و ناپسند نیست.
- اگرچه در مجموعه حکومت اسلامی ممکن است منازعات و اختلافات سیاسی و باند بازی و گروه گرایی باشد که البته این امری ناپسند به شمار می رود، ولی حکومت اسلامی حکومت جور و طاغوت نیست و حاکمیت فقیه، شرعیت و دلایل فراوانی دارد؛ پس نمی توان اصل این روایات را در مورد حکومت اسلامی در نظر گرفت، حتی با وجود دنیاطلبی و سودجویی یک عده کمی از علما و روحانیون نمی توان این مساله را به تمام روحانیون و علما تعمیم داد.