حد و حدود تقلید
تبهای اولیه
با سلام
سوال من و بهتره بگم بحث من این است مگر ابتدای رساله ننوشته
تقلید در فروع دین باید انجام شود
اصلا اصل تقلید رجوع ب متخصص است
که این قاعده از قواعد عقلی است
خوب چرا در عمل چیز دیگری میبینیم
چرا مراجع عظام تقلید طوری استفتا و فتوا میدهند
که دست و پای ما بسته میشود
یک وقت هست مراجع توصیه دارند ان به کنار
و قصد من اصلا و ابدا زیر سوال بردن شان مرجعیت نیست
چرا که خود امام زمان فرمود به راویان حدیث ما مراجعه کنید
مگر در موارد اقتصاد تاریخ سیاست روانشناسی.....
مثل بقیه شاخه ها نباید به متخصص مراجعه کرد
پس چرا مراجع در این زمینه ها نظر میدهند
البته قبول دارم که بعضی مسائل فقهی از جنبه های دیگه هم هست
مثلا بانکداری که هم مربوط فقه است هم اقتصاد
این هم به کنار
گاهی هم مراجع در زمینه های دیگه هم متخصصن اون هم به کنار
مثل ایت الله جوادی املی که در تفسیر قران هم متخصصن
ولی در کل مراجع در زمینه های گوناگونی
که حتی ممکن است ربطی به فقه نداشته باشد
و در ان زمینه متخصص نیستن نظر و استفتا میدن
برای چه
و اصلا در این موارد ایا باید نظر مرجع را ملاک بدانیم یا نه
برای مثال چند وقت پیش در سایت ایت الله مکارم استفتایی دیدم
شخصی فرموده بود من در انتخابات به ان فردی که تحقیق کردم و میخواهم رای بدهم
دیدم نمیتونه رای بیاره چیکار کنم برم سراغ نفرات دیگه یا ...
اخه چرا تو هر زمینه ای باید مراجع تقلید.................
کارشناس بحث:نور
با سلام سوال من و بهتره بگم بحث من این است مگر ابتدای رساله ننوشته تقلید در فروع دین باید انجام شود اصلا اصل تقلید رجوع ب متخصص است که این قاعده از قواعد عقلی است خوب چرا در عمل چیز دیگری میبینیم چرا مراجع عظام تقلید طوری استفتا و فتوا میدهند که دست و پای ما بسته میشود یک وقت هست مراجع توصیه دارند ان به کنار و قصد من اصلا و ابدا زیر سوال بردن شان مرجعیت نیست چرا که خود امام زمان فرمود به راویان حدیث ما مراجعه کنید مگر در موارد اقتصاد تاریخ سیاست روانشناسی..... مثل بقیه شاخه ها نباید به متخصص مراجعه کرد پس چرا مراجع در این زمینه ها نظر میدهند البته قبول دارم که بعضی مسائل فقهی از جنبه های دیگه هم هست مثلا بانکداری که هم مربوط فقه است هم اقتصاد این هم به کنار گاهی هم مراجع در زمینه های دیگه هم متخصصن اون هم به کنار مثل ایت الله جوادی املی که در تفسیر قران هم متخصصن ولی در کل مراجع در زمینه های گوناگونی که حتی ممکن است ربطی به فقه نداشته باشد و در ان زمینه متخصص نیستن نظر و استفتا میدن برای چه و اصلا در این موارد ایا باید نظر مرجع را ملاک بدانیم یا نه برای مثال چند وقت پیش در سایت ایت الله مکارم استفتایی دیدم شخصی فرموده بود من در انتخابات به ان فردی که تحقیق کردم و میخواهم رای بدهم دیدم نمیتونه رای بیاره چیکار کنم برم سراغ نفرات دیگه یا ... اخه چرا تو هر زمینه ای باید مراجع تقلید.................
با سلام و عرض ادب و تشکر از سوال شما
همانطور که اشاره فرمودید یکی از فلسفه های تقلید رجوع به متخصص مسائل دینی است چنان که در علوم دیگر نیز به متخصص رجوع می شود.دربسیاری از موارد مراجع بزرگوار تقلید فقط احکام شرعی را بیان می کنند و درحیطه موضوعات و امور تخصصی دیگر وارد نمی شوند مثل اینکه حکم شرعی به نظر مراجع این است که ربا حرام است حالا در موارد مختلف معاملات،بانک ها(سود بانکی،سپرده،وام،اوراق مشارکت و...)باید مکلف از بانک که به عنوان عوامل اقتصادی می باشند تحقیق نماید که آیا مطابق با عقود شرعی است یا خیر؟یعنی این نوع فعالیت اقتصادی با ملاکات شرعی مطابق دارد یا خیر؟
بنابراین نظر مراجع در بسیاری موارد ورود در حیطه غیرشرعی ندارد و منافاتی با مراجعه به متخصصین هر فن هم ندارد.
موفق و موید باشید.
سلام جناب " نور "
ببخشید می خواستم بدونم اگر من در بعضی فتواها و نظر های مراجع واقعا و با تحقیق به این نتیجه رسیدم که اشتباه می کنند و مسیرشون غلط هست , تکلیفم چیست ؟
می تونم تو اون زمینه تقلید نکنم ؟
حالا اگر واقعا همه ی مراجع همین عقیده رو داشتند چی میشه ؟
تقلید و پیروی از علما تا چه زمانی است ؟ ( حتی اگر مثلا مخالف عقل و قران باشه )
هم در مسائل اعتقادی بفرمایید و هم احکام و فقه.
ممنون
سلام جناب " نور " ببخشید می خواستم بدونم اگر من در بعضی فتواها و نظر های مراجع واقعا و با تحقیق به این نتیجه رسیدم که اشتباه می کنند و مسیرشون غلط هست , تکلیفم چیست ؟ می تونم تو اون زمینه تقلید نکنم ؟ حالا اگر واقعا همه ی مراجع همین عقیده رو داشتند چی میشه ؟ تقلید و پیروی از علما تا چه زمانی است ؟ ( حتی اگر مثلا مخالف عقل و قران باشه ) هم در مسائل اعتقادی بفرمایید و هم احکام و فقه. ممنون
با سلام و احترام خدمت شما کاربر بزرگوار
خواهش میکنم
مسائل اعتقادی که تقلیدی نیست در احکام هم تازمانی که به درجه اجتهاد نرسیده باشیم و قادر بر احتیاط هم نباشیم تقلید کردن واجب است و نمی توانیم به رای و نظر خود عمل نماییم و حتما توجه دارید که تقلید باید از مرجع اعلم باشد و اگر روشن شود که مجتهدی فتاوای مخالف باادله دارد مسلما صلاحیت مرجعیت ندارد چه رسد به اعلمیت!
همواره به سلامت باشید.
با سلام -
ببخشید یه سوال داشتم - حدود تقلید شامل چه مسائلی میشود؟ ایا مسائلی مانند شرکت در انتخابات در صورت دادن فتوا بر مقلد واجب میشود یا خیر ؟ و در صورت عدم اطاعت کار حرام انجام شده ؟
ببخشید یه سوال داشتم - حدود تقلید شامل چه مسائلی میشود؟ ایا مسائلی مانند شرکت در انتخابات در صورت دادن فتوا بر مقلد واجب میشود یا خیر ؟ و در صورت عدم اطاعت کار حرام انجام شده ؟
با سلام و عرض ادب
اگر درمورد سوال،مرجعی حکم به وجوب شرکت در انتخبات دهد واجب است عمل کرده و خلاف آن جایز نیست.
موفق و موید باشید
اگر روشن شود که مجتهدی فتاوای مخالف باادله دارد مسلما صلاحیت مرجعیت ندارد چه رسد به اعلمیت!
ببخشید منظور از ادله کدام است ؟
اگر من توانایی این را داشته باشم که حکم های مرجعی را خلاف ادله بدانم که اعلم تر محسوب میشوم ؟
:Mohabbat:
با سلام -ببخشید یه سوال داشتم - حدود تقلید شامل چه مسائلی میشود؟ ایا مسائلی مانند شرکت در انتخابات در صورت دادن فتوا بر مقلد واجب میشود یا خیر ؟ و در صورت عدم اطاعت کار حرام انجام شده ؟
یاد یکی از روایات مشهور ابوهریره افتادم که جالب اینجاس هنوز هم بعد 1400 سال قبرش مورد احترام و زیارتگاهه، حتما این روایت رو شنیدید که در سریال امام علی (ع) نیز بهش اشاره شد:
هرکس یک بوته پیاز عکه شیخ شرجی را بخرد ، یک وجب از خاک بهشت را خریده است ؛ هر کس دو بوته پیاز عکه شیخ شرجی را بخرد ، دو وجب از خاک بهشت را خریده است و ....
از این استفاده های ابزاری از دین و سادگی مردم به منظور منفعت بردن شخص یا اشخاصی خاص در تاریخ زیاد دیدیم، به اشکال و طرق گوناگون
ببخشید منظور از ادله کدام است ؟
اگر من توانایی این را داشته باشم که حکم های مرجعی را خلاف ادله بدانم که اعلم تر محسوب میشوم ؟
با سلام و عرض ادب
درصورتی که کسی توانایی استنباط از ادله را داشته باشد یعنی به درجه اجتهاد رسیده باشد همان برایش حجت است که البته به این مرحله رسیدن براحتی نیست و نیاز به تخصص درعلوم مختلف را دارد
موفق و موید باشید