حرمت مکالمه تصویری
تبهای اولیه
سوالی داشتم در ارتباط با یکی از امکانات اپراتور گوشی همراه که مکالمه تصویری می باشد.
- چند سال پیش یکی از اپراتورهای تلفن همراه با معرفی و عرضه نسل جدید ارتباط موبایلی ، مکالمات تصویری را امکانپذیر ساخت. منتهی با توجه به خطر افتادن منافع افرادی خاص ، سریعا فتاوای مختلف از مراجع استفتا شده و حکم به حرمت مکالمه تصویری دادند.
- آیا مکالمه تصویری از طریق امکانات اپراتور سیم کارت کلا حرام است یا حرمتش مشروط به شرایطی است؟
- با توجه به امکان مکالمه تصویری از طریق بستر اینترنت ، شرایط حرمت به چه صورت است؟
استفاده از امکانات اپراتور و اینترنت مانند تیغ دو دم است بسته به نوع استفاده شخص می تواند مضر یا مفید باشد.
حکم به حرمت مکالمه تصویری و اینترنت به مانند حکم به حرمت استفاده از چاقو می باشد.
- آیا در شان مراجع بود وارد بازی های سیاسی-اقتصادی بین شرکت ها شوند و چنین احکامی را صادر کنند؟
ممنون از پاسخگویی
سوالی داشتم در ارتباط با یکی از امکانات اپراتور گوشی همراه که مکالمه تصویری می باشد.- چند سال پیش یکی از اپراتورهای تلفن همراه با معرفی و عرضه نسل جدید ارتباط موبایلی ، مکالمات تصویری را امکانپذیر ساخت. منتهی با توجه به خطر افتادن منافع افرادی خاص ، سریعا فتاوای مختلف از مراجع استفتا شده و حکم به حرمت مکالمه تصویری دادند.
- آیا مکالمه تصویری از طریق امکانات اپراتور سیم کارت کلا حرام است یا حرمتش مشروط به شرایطی است؟
- با توجه به امکان مکالمه تصویری از طریق بستر اینترنت ، شرایط حرمت به چه صورت است؟
استفاده از امکانات اپراتور و اینترنت مانند تیغ دو دم است بسته به نوع استفاده شخص می تواند مضر یا مفید باشد.
حکم به حرمت مکالمه تصویری و اینترنت به مانند حکم به حرمت استفاده از چاقو می باشد.- آیا در شان مراجع بود وارد بازی های سیاسی-اقتصادی بین شرکت ها شوند و چنین احکامی را صادر کنند؟
ممنون از پاسخگویی
سلام علیکم
- استفاده از چنین امکاناتی با وجود مفسده حرام است واگر مفسده نداشته باشد،اشکالی ندارد.
- در هر زمانی که می دانیم استفاده کردن از این امکانات برای جامعه اسلامی مفسده دارد، استفاده از آن حرام می باشد.
- مراجع تقلیدی که در بعضی مسائل که مربوط به دین مردم می شوند، وظیفه حفظ و صیانت از دین مردم را دارند، و اظهار نظر ایشان با اشراف کامل به مسائل روز (اقتصادی - سیاسی- فرهنگی - اجتماعی و.....) جامعه می باشد.