حکم یادگیری علوم خفیه
تبهای اولیه
با سلام و عرض ادب .
بعضی از احادیث به ما میگن یادگیری جادو حرام است ولی در خود قرآن آمده است که دو فرشته ی هاروت و ماروت به مردم سحر و جادو می آموختند ، بعد از تحقیقی که در این باره کردم متوجه شدم که یک مورد یادگیری جادو اشکال ندارد و آن هم برای ابطال جادوهای افراد شرور است !
میخواستم بدونم اگر سعی کنیم علوم خفیه ای مانند چشم سوم و طی الارض رو یاد بگیریم در حالی که نیت نداشته باشیم شر درست کنیم ( گره بزنیم ) و این کار برای حفاظت از خودمان و کسب علم و باطل کردن جادوی دشمنانمان باشد ، آیا حرام است ؟
یعنی سوال بنده این است که اولا آیا یادگیری علومی که به ما در فعال کردن چشم سوم کمک میکنند جادو محسوب میشود؟ یا مثلا طی الارض و اینها ؟
اگر جادو محسوب میشوند اگر به نیت ایجاد شر نباشد آیا یادگیری آنها حرام است ؟
علاوه بر این ، پس وسیله ی دفاع ما در برابر ساحران شرور چیست ؟
با سلام و عرض ادب .
بعضی از احادیث به ما میگن یادگیری جادو حرام است ولی در خود قرآن آمده است که دو فرشته ی هاروت و ماروت به مردم سحر و جادو می آموختند ، بعد از تحقیقی که در این باره کردم متوجه شدم که یک مورد یادگیری جادو اشکال ندارد و آن هم برای ابطال جادوهای افراد شرور است ! میخواستم بدونم اگر سعی کنیم علوم خفیه ای مانند چشم سوم و طی الارض رو یاد بگیریم در حالی که نیت نداشته باشیم شر درست کنیم ( گره بزنیم ) و این کار برای حفاظت از خودمان و کسب علم و باطل کردن جادوی دشمنانمان باشد ، آیا حرام است ؟ یعنی سوال بنده این است که اولا آیا یادگیری علومی که به ما در فعال کردن چشم سوم کمک میکنند جادو محسوب میشود؟ یا مثلا طی الارض و اینها ؟اگر جادو محسوب میشوند اگر به نیت ایجاد شر نباشد آیا یادگیری آنها حرام است ؟
علاوه بر این ، پس وسیله ی دفاع ما در برابر ساحران شرور چیست ؟
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
1-آنچه از اين علوم در حال حاضر نزد مردم است، غالباً تا اين حد که موجب يقين و اطمينان به کشف امور غيبى و خبردادن از آنها شوند، قابل اعتماد نيستند، ولى آموختن علومى مانند جفر و رمل بهطور صحيح اشکال ندارد به شرطى که مفسدهاى بر آنها مترتّب نشود.
2-علم سحر و يادگرفتن آن حرام است مگر آنکه به منظور غرض عقلايى و مشروع باشد.
پی نوشت:
اجوبة الاستفتائات، سوال 1232 و 1234
سلام...ما فرض کنیم بتونیم یاد بگیریم ایا امکان دارد کسی از ما بدزد و از ان سوء استفاده کند؟
سلام علیکم
اگر یادگیریتان آنکه به منظور غرض عقلايى و مشروع باشد، اشکالی ندارد و صرف این احتمال موجب حرمت یاد گیری آن نمی شود.