خمس مهمتر است یا زکات؟
تبهای اولیه
سلام
امشب با شبهه ای روبرو شدم که نتوانستم پاسخی به ان بدهم؛
"کسی از من پرسید چرا در تمام زیارتنامه ها پرداخت زکات از ویژگی های مهم امام است و به آن اشاره می شود اما دادن خمس اشاره نشده؟
و چرا در قرآن تنها یک آیه برای خمس داریم در حالیکه آیات زیادی به پرداخت زکات اشاره کرده حال آنکه منبری های ما به پراخت خمس بیشتر از زکات اشاره می کنند؛ آیا منفعت شخصی دارند؟"
لطفا کارشناس محترم و دوستان عزیز سریعتر جواب مرابدهید تا بتوانم این فرد را قانع کنم.
امشب با شبهه ای روبرو شدم که نتوانستم پاسخی به ان بدهم؛
"کسی از من پرسید چرا در تمام زیارتنامه ها پرداخت زکات از ویژگی های مهم امام است و به آن اشاره می شود اما دادن خمس اشاره نشده؟
و چرا در قرآن تنها یک آیه برای خمس داریم در حالیکه آیات زیادی به پرداخت زکات اشاره کرده حال آنکه منبری های ما به پراخت خمس بیشتر از زکات اشاره می کنند؛ آیا منفعت شخصی دارند؟"
لطفا کارشناس محترم و دوستان عزیز سریعتر جواب مرابدهید تا بتوانم این فرد را قانع کنم.
با سلام و عرض ادب
باتشکر از شما،فکر نمیکنم بتوانم فرد مورد نظر را قانع کنم لطفا بیشتر توضیح دهید و بفرمایید آیا امام خمس نمی دهد؟
سلام
امشب با شبهه ای روبرو شدم که نتوانستم پاسخی به ان بدهم؛
"کسی از من پرسید چرا در تمام زیارتنامه ها پرداخت زکات از ویژگی های مهم امام است و به آن اشاره می شود اما دادن خمس اشاره نشده؟
و چرا در قرآن تنها یک آیه برای خمس داریم در حالیکه آیات زیادی به پرداخت زکات اشاره کرده حال آنکه منبری های ما به پراخت خمس بیشتر از زکات اشاره می کنند؛ آیا منفعت شخصی دارند؟"
لطفا کارشناس محترم و دوستان عزیز سریعتر جواب مرابدهید تا بتوانم این فرد را قانع کنم.
سلام برشما
منظور از زکاتی که در قرآن آمده همان زکات مصطلح نیست که به 9 چیز تعلق میگیرد.
منظور از زکات در قرآن همه ی حقوق واجب و مستحب است.
سلام برشمامنظور از زکاتی که در قرآن آمده همان زکات مصطلح نیست که به 9 چیز تعلق میگیرد.
منظور از زکات در قرآن همه ی حقوق واجب و مستحب است.
بسمه تعالی سلام علیکم با وجود حدود سی آیه مکی و مدنی(که حتی یک اشاره و یا نقلی نداریم که بر 9 چیز باشد) و همچنین حدود 100 روایت از پیامبر و امامان (سلام الله علیهم) چگونه میتوان پذیرفت که زکات فقط منحصر در نه چیز است (بر حسب روایتی از پیامبرکه ایشان غیر آن نه چیز را معاف کرده اند که البته باید راویان آن هم مورد بررسی قرارگیرد)و در بقیه آن نه چیز مستحب است؟ با وجود آنکه بعضی از فقهای بزرگ و قدیمی شیعه چون شیخ صدوق در فقیه شیخ مفید در مقنعه وبرخی دیگر زکات تجارت را واجب دانسته اند و ابو علی(پسر شیخ طوسی که پس از رحلت شیخ مرجع شیعیان بود) زکات را در هر چه پیمانه می شود واجب دانسته و شیخ کلینی شیخ طوسی و سید مرتضی علم الهدی از یونس بن عبد الرحمان هم این رای را روایت کرده اند و فقهایی دیگر مانند شهیداول- صاحب وسیله و سرایر هم این مطلب را قبول دارند(رساله نوین آیت الله العظمی صادقی تهرانی) و در معاصرین هم مرحوم علامه جعفری تحقیقی در این باره انجام داده اند و نظر این آقایان را صحیح میدانند و همچنین آیت الله العظمی میر سید علی بهبهانی هم تصدیق فرمودند(تفسیر نهج البلاغه ج 20 ص 102 علامه جعفری) و طبق آنچه کارشناس محترم این سایت جناب شفا در بخش فقه و احکام شرعی (خمس و زکات) نوشته اند که
