درخواست حضرت ابراهیم ع برای دیدن زنده شدن مردگان برای چه بود؟

تب‌های اولیه

1 پست / 0 جدید
درخواست حضرت ابراهیم ع برای دیدن زنده شدن مردگان برای چه بود؟

بسم الله الرحمن الرحیم

آنچه اشاره به آن در اينجا لازم است اين است كه آيه (وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى‏ : و به خاطر بياور هنگامى را كه ابراهيم گفت:" خدايا! به من نشان بده چگونه مردگان را زنده مى‏كنى؟) به روشنى اين حقيقت را مى‏فهماند كه ابراهيم علیه السلام تقاضاى مشاهده حسى صحنه رستاخيز را كرده بود تا مايه آرامش قلب او گردد، بديهى است ذكر يك مثال و تشبيه نه صحنه‏اى را مجسم مى‏سازد و نه مايه آرامش خاطر است، در حقيقت ابراهيم از طريق عقل و منطق به رستاخيز ايمان داشت ولى مى‏خواست از طريق احساس و شهود نيز آن را دريابد.

از جمله" أَرِنِي كَيْفَ ..." (به من نشان ده چگونه ...) به خوبى استفاده مى‏شود كه او مى‏خواست با رؤيت و شهود، ايمان خود را قوى‏تر كند آن هم در باره چگونگى رستاخيز نه در باره اصل آن و لذا در آيات گذشته خوانديم كه او با صراحت به نمرود گفت: پروردگار من كسى است كه زنده مى‏كند و مى‏ميراند.
به همين دليل در ادامه اين سخن، هنگامى كه خداوند فرمود: آيا ايمان نياورده‏اى؟" (قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ)
او در جواب عرض كرد:"آرى ايمان آوردم ولى مى‏خواهم قلبم آرامش يابد"قالَ بَلى‏ وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي
گويى خدامى‏خواست اين تقاضاى ابراهيم در نظر مردم به عنوان تزلزل ايمان محسوب نشود، لذا از او سؤال شد مگر ايمان نياورده‏اى؟ تا او در اين زمينه توضيح دهد و سوء تفاهمى براى كسى به وجود نيايد.
ضمنا از اين جمله استفاده مى‏شود كه استدلال و برهان علمى و منطقى ممكن است يقين بياورد، اما آرامش خاطر نياورد، زيرا استدلال عقل انسان را راضى مى‏كند، و چه بسا در اعماق دل و عواطف او نفوذ نكند (درست مثل اينكه استدلال به انسان مى‏گويد: كارى از مرده ساخته نيست ولى با اين حال بعضى از افراد. از مرده مى‏ترسند مخصوصا هنگام شب و تنهايى نمى‏توانند در كنار مرده بمانند، زيرا استدلال فوق در اعماق وجودشان نفوذ نكرده اما كسانى كه دائما با مردگان سر و كار دارند و به غسل و كفن و دفن مشغول‏اند هرگز چنين ترسى را ندارند).
به هر حال آنچه عقل و دل را سيراب مى‏كند، شهود عينى است، و اين موضوع مهمى است كه در جاى خود بايد شرح بيشترى پيرامون آن داده شود! تعبير به اطمينان و آرامش نشان مى‏دهد كه افكار انسانى قبل از وصول به مرحله شهود دائما در حركت و جولان و فراز و نشيب است، اما به مرحله شهود كه رسيد آرام مى‏گيرد و تثبيت مى‏شود.


برگرفته از تفسیر نمونه ج2،ص304.



سوره بقره آیه260