دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی

تب‌های اولیه

24 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
دو قرص نان جو در روز، دستمزد کارگر هخامنشی

با سلام


متداول است که برای تبلیغ یا اثبات حقوق بشر در دوره هخامنشی به لوحه‌های گلی تخت‌جمشید استناد می‌شود که در آنها از دستمزد کارکنان تخت‌جمشید سخن رفته است.
در چنین سخنانی این نکته مهم نادیده گرفته می‌شود و یا پنهان می‌گردد که آن دستمزدها «چه» بوده و «چقدر» بوده است.

و یا آنکه میزان دستمزد صاحب‌منصبان و رده‌های بالا را به عموم کارکنان تعمیم می‌دهند.


برای اینکه تصور بهتری از وضعیت دستمزدها در عصر هخامنشی داشته باشیم (که شاید بهتر باشد بدان «جیره» بگوییم تا «دستمزد»)، نگاهی عمومی و کوتاه به چگونگی پرداخت‌ها می‌کنیم و از تحلیل آن صرفنظر می‌کنیم. چرا که اطلاعات موجود در لوحه‌ها آشکارتر از آن است که نیاز به تحلیل‌های پیچیده و شرح و تفسیر داشته باشند.


دستمزد اکثریت مردان: ۱۵ کیلو جو در ماه.
دستمزد اکثریت زنان: ۱۰ کیلو جو در ماه.
جیره زایمان زنان: ۱۰ کیلو جو برای فرزند پسر یا ۵ کیلو جو برای فرزند دختر (فقط یک بار).
حداقل دستمزد برای اشخاص بالغ: ۱۰ کیلو جو در ماه.
حداقل دستمزد برای اطفالی که به بیگاری گرفته می شدند: نیم کیلو جو در ماه.
پاداش ویژه شاهانه: نیم کیلو آرد جو یا نیم کیلو گردو در هر سه ماه، یا یک کیلو انجیر در ماه.
دستمزدهای غیر از جو اعم از گوشت و شراب: فقط برای حدود یک درصد افراد (شامل رؤسا، رده‌های بالا و صاحب‌منصبان حکومتی).
حداکثر دستمزد صاحب‌منصبان حکومتی: ۲۵۰۰ کیلو جو و ۲۷۰۰ لیتر شراب و ۶۰ رأس گوسفند در ماه.
اختلاف بین کمترین و بیشترین دستمزدها: ۱ به ۲۰٫۰۰۰ (یعنی بالاترین دستمزد صاحب‌منصبان برابر با دستمزد بیست هزار نفر از دریافت کنندگان حداقل دستمزد بوده است).



در همین زمینه پی‌یر بریان آورده است: اگر اسناد را بصورت عام تجزیه و تحلیل کنیم‌، به این نتیجه می‌رسیم که ۸۳ درصد مردان در ماه ۱۶٫۵ کیلوگرم و ۸۷ درصد زنان در ماه ۱۱ تا ۱۶٫۵ کیلوگرم جیره غلات داشته‌اند. هاید ماری مخ نیز نوشته است: با دستمزد یک کارگر مرد به زحمت می‌شد نیم کیلو نان در روز پخت.


بطور خلاصه، دستمزد متوسط کارگران در حکومت آرمانی هخامنشی عبارت بوده است از یک تا دو قرص نان جو در روز.


[INDENT]برای آگاهی بیشتر بنگرید به: بریان، پی‌یر، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ترجمه مهدی سمسار، جلد دوم، تهران، ۱۳۷۷، صفحه ۹۰۰ تا ۹۰۴؛ کخ، هاید ماری، از زبان داریوش، ترجمه پرویز رجبی، تهران، ۱۳۷۶، صفحه ۶۰ تا ۶۹٫
Hallock, R. T., The Evidence of the Persepolis Tablets, Cambridge, 1972.


رضا مرادی غیاث آبادی
[/INDENT]

برچسب: 

من نمیفهمم دلیل این همه حمله به به شاهان هخامنشی در این فروم چیه؟ چرا از میان این چند هزار سال پیشینه تمدن تنها به کوروش و داریوش گیر دادید و چرا به ساسانیان و اشکانیان وسامانیان و.....نه؟
اصلا این موصوع به فروم دینی چه مربوط؟:Gig:

سلام

با توجه به پیشینه جناب غیاث آبادی در تحریف متون که پیش از این در همین فروم نشان داده شد، بهتر بود به ایشان استناد نمی شد اما پاسخ شما

-----------

"هاید ماری کخ" در فصل سوّم از کتابِ «از زبان داریوش» بحثی جالب در خصوص وضعیتِ دستمزدها در عهدِ هخامنشی بر پایه الواح "تختِ جمشید" دارد:«مزدِ کارگران عمدتاً بصورت جنسی پرداخت میشد و پایه ی اصلی محاسبه ی آن "جو"، و حداقل مزد یک مرد، 30 دقه (لیتر) جو در ماه بود ـ ـ ـ ـ روزانه یک دقه.» ولی این، همه استنتاج ِ "کخ" نیست؛ و نیمه بیان کردن ِ سخن اش، مانندِ گفتن ِ "لا اله" است بدونِ ذکر ِ "الا الله".
"کخ" در ادامه پژوهش اش چنین می‌آوَرد: «به جز این 30 لیتر جو در ماه (که حقوق پایه ی حداقل بود)، همه کارگران به عناوین و مناسبت‌های گوناگون، "اضافه درآمد" داشتند ـ ـ ـ ـ به طور منظم، هر دو ماه یک‌بار، یک لیتر جو و نیم لیتر شراب یا آب جو برای هر نفر؛ و یک بز یا گوسفند برای هر 30 نفر در ماه داده میشد. به این مقدار، باید دستمزد ویژه ای را که دیوان اداری به نام "کمک شاهانه" (عبارت از یک لیتر آردِ جوی اعلا و یا یک لیتر جوانه ی خشکِ جو در هر سه ماه + شراب ترش) به کارگران می‌داد، افزود. در میان "کمک‌های شاهانه" گاهی به میوه هم برمی‌خوریم. برای نمونه شماری از کارگران، ماهانه یک لیتر انجیر و برخی یک-سوم لیتر گردو گرفته‌اند. علاوه بر این اضافه پرداخت های همیشگی، پرداختی وجود داشت که به آن "پیش کشی" می‌گفتند. مثلاً زائوها 5 ماهِ تمام حقوق ویژه‌ای می‌گرفتند ـ ـ ـ برای نوزاد پسر، ماهانه یک کوزه 10 لیتری شراب یا آب جو، 20 لیتر جو، گندم و گاه آرد؛ و برای نوزاد دختر، نصف این مقدار پرداخت می‌شد. کارگران همچنین برای انجام کارهای سخت، با احتسابِ ضریبِ سختیِ کار، اضافه دستمزد دریافت می‌کرده اند. این پرداخت‌ها و اضافه‌پرداخت‌های مربوطه، فقط شامل کارگران و خدمتکاران ساده ـ بدون مهارت ـ می‌شد و اگر کسی می‌توانست مهارت خود را در کار بالا برد، میزان حقوق بیشتری دریافت می‌کرد؛ مثلاً در یک لوحه، کارگری 40 لیتر جویِ ماهانه (به جای 30 لیترِ نُرم) دریافت کرده است.
اسناد، نشان می‌دهد که مرد و زن برای انجام کارهایِ واحد و یکسان، مزدی برابر می‌گرفته اند. از بالاترین حقوق‌ها را بانوان مدیر و سرپرست دریافت می‌کرده‌اند ـ ـ ـ 50 لیتر جو در ماه + 30 لیتر شراب + یک-سوّم یک بز یا گوسفند.
به این ترتیب، امکان طبقه-بندیِ حقوق، بسیار متنوع بود و مجموعاً میتوان چنین برداشت کرد که نظام دیوانی هخامنشی میکوشید تا هرکس به اندازه ی کاری که انجام میدهد، مزد بگیرد. حقوقهای سازمانی ِ بالاتر مشتمل بر ماهانه 60 لیتر جو و 30 لیتر شراب میشد. کارمندی که "پیشکار کشاورزی" نامیده شده، ماهانه 60 تا 80 لیتر جو + یک و نیم بز/گوسفند حقوق داشت و حقوق کارمندان سرپرست خزانه و کارمندان ناظر هر کدام ماهانه 90 لیتر جو + 60 لیتر شراب + سه رأس بز/گوسفند بود. در الواح، جایی هم به جیره ی ساتراپ (حاکم- استاندار) هندوستان اشاره شده ـ ـ ـ 2100 لیتر جویِ ماهانه + 900 لیتر شراب. همه ی جیره ی این دست بلندپایگان و نیز کارمندان رده بالا، مصرف شخصی آنها نبوده است و بخشی از آن ذخیره و انبار میشده و بخشی هم در بازار به فروش میرسیده است.
الواح "تخت جمشید" مربوط به زمان حکومت "خشیارشا" و حکومت "اردشیر اوّل"، اغلب از پرداخت نقره به کارگران (به جایِ پرداختِ حقوق بصورت جنسی) گواهی میدهد. پرداخت نقدی قطعاً مورد استقبال کارگران قرار گرفت، چون میتوانستند کالای مورد علاقه ی خود را خریداری نمایند. هر خانواده ای برای خود باغچه و زمینی داشته و محتمل است که بذر مورد نیاز برای کاشت را نیز از حکومت دریافت میکرده اند. برای نمونه، در یکی از لوح ها، قید شده که گروهی کارگر، 90 لیتر بذر جو گرفته اند. اشارات زیادی در دست است که کارگران، خود نیز صاحب احشام بوده اند. در صورت کافی نبودن مرتع برای تغذیه ی بز و گوسفند و ماکیان، از طرف دستگاه اداری به کارکنان جیره ی علوفه داده میشد. به این ترتیب، پرورش حیوانات در چارچوبی معین، بخشی از مخارج کارگران را تأمین میکرد.
همچنین در برخی نقاط، به کارگران ناهار میدادند. مثلاً در "خزانه"، آشپزهایِ زن برای نهار کارگران، غذایِ عمومی میپختند. بنابراین غذای ِ روزانه را هم باید به میزان حقوق افزود. پیوسته کوشش میشد تا به عناوین مختلف، دریافت-کنندگانِ حداقل دستمزد، با اضافه-پرداختهایی تأمین شوند و حداقل حقوق از آنچه در بین النهرین پیش از آن پرداخت می‌شد، بالاتر بود. در زمان داریوش، کمکهای پراکنده ی دولتی را نیز باید بر حقوق کارگران افزود. علاوه بر حق عیال و اولاد، زندگی این خانواده ها با کاشت و برداشت، پرورش ماکیان و درچارچوبی معین، با نگهداری بز و گوسفند تأمین میشد. هزینه ی لباس هم میتوانست بر عهده ی دربار باشد. به استناد اسناد، در کارگاه های شاهی ِ "خزانه"، به جز لباس های مجلل، لباسهای کاملاً معمولی نیز دوخته میشد که به احتمال زیاد مورد مصرف کارگران و کارکنان بود.
در کنار مردمی که در خدمت دولت بودند، بی شمار پیشه وران و بازرگانان آزاد و همچنین کشاورزان و مالکین بزرگ نیز قرار داشتند که به سهم خود از خدمتکاران خاص استفاده میکردند.»


منبع:
"از زبان داریوش"، نوشته ی "هاید ماری کخ"، ترجمه ی "پرویز رجبی"، نشر کارنگ، چاپ سیزدهم، آبان 1387، ص 60-70.

استاد دانشگاه تهران گفت: «بررسي نظام حسابرسي و پاداش در دوره هخامنشي نشان مي‌دهد كه جبران خدمات كارمندان و كاركنان عصر هخامنشي مبتني بر نظام مديريت عملكرد بوده است».
به گزارش شبكه خبر به نقل از آفتاب ، دكتر حميدرضا نمازي دبير همايش «اخلاق حرفه‌اي در تمدن ايران و اسلام» در سخناني به بررسي «عادلانه بودن دستمزد در دوران هخامنشيان» پرداخت.

اين محقق و مدرس فلسفه كه از سه منبع متفاوت شامل كتيبه‌هاي آن دوران، مفسران يوناني و رومي و گل‌نوشته‌هاي دوران هخامنشي براي شناخت تاريخي هخامنشي استفاده كرده در ابتداي سخنان خود گفت: «نتايجي كه از اين تحقيقات به دست آمده نشان مي‌دهد بيشتر اين گل‌نوشته‌ها مربوط به مزد كارگر، كارهاي اداري و به طور كلي اسناد اداري بوده است».

عضو هيأت علمي دانشگاه تهران افزود: «مسئله دستمزد در تمام تلقياتي كه از اخلاق حرفه‌اي مي‌شود اهميت بنيادي دارد؛ به تعبيري خواه مراد از اخلاق حرفه‌اي مفهوم فردگرايانه آن باشد يا سيستمي‌نگر و چه در رهيافت مديريت منابع انساني، چه در رهيافت مديريت راهبردي يكي از اساسي‌ترين حقوق كارگران و كارمندان، برخورداري از دستمزد عادلانه و بسنده است».

دكتر نمازي گفت: «با بررسي‌هاي به عمل آمده مشخص شده كه حدود 200 لوح مربوط به جيره سختي كار بوده است؛ بر اين اساس مادران تا 5 ماه بعد از زايمان، زنان باردار و كارگران كارهاي سنگين، از جيره سختي كار بهره‌مند مي‌شدند».

وي افزود: «ويژگي‌هاي نظام دستمزد آن زمان شامل برابري مزد كارگر خدمتكار و آزاد، برابري دستمزد زن و مرد، كارآموزي براي كودكان به همراه والدين، پرداخت جنسي حقوق و حسابرسي مكرر در پرداخت حقوق است و يكي از ويژگي‌هاي اين دوران مربوط به دستمزد حيوانات است».

دكتر نمازي تصريح كرد: «اين نوع نگاه به دستمزد در دوران هخامنشي نگرشي نوين در اين زمينه محسوب مي‌شود».

اين محقق و مدرس فلسفه افزود: «بررسي نظام حسابرسي و پاداش نيز نشان مي‌دهد كه جبران خدمات كارمندان و كاركنان عصر هخامنشي مبتني بر نظام مديريت عملكرد بوده است».

از ديگر ويژگيهاي نظام دستمزد آن دوران كه در اين سخنراني به آن اشاره شد نظام جبران خدمت به جاي دستمزد بود كه بر اساس آن دستمزد بيشتر به صورت غير نقدي و جنسي بوده است.

دكتر نمازي در بخش پاياني سخنان خود خود تصريح كرد: «توازن ميان جبران خدمات ثابت و متغير، نظير جبران دستمزد كارگران ساده، پاداش و كمكهاي شاهانه، استفاده از پرداخت هاي غيرنقدي، در مقايسه با پرداخت مبتني بر مزد و تركيب مناسب جبران خدمات مادي و غيرمادي همچون مهدكودك و پرستار براي نوزاد مادر شاغل، اهميت دادن به نمادهاي منزلت و مقام همچون مادر و پيشكسوتان و امكان استفاده از موقعيت كاري نيمه‌وقت، نشان از دستمزد عادلانه و منصفانه كارمندان و كارگزاران تخت‌جمشيد دارد».

http://vazeh.com/n-1011926.html

ترجمه یکی از الواح


الواح A


(PF1-57)






شخص



شماره لوح



سال



کالا



مکان



شغل


1


مکوش


PF 1


17


غله (جو)


انشان


دریافت کننده


2


اومنَّ


PF1


PF54


17


17


غله (جو)


آرد


انشان


هتومسن؟


مقسم


مقسم


3


زیمکَّ


PF2


17


جو




4


اشتبشدَ


PF2


17


جو


تخت جمشید


تحویل دهنده


5


سونکنَ


PF6


22


غله (جو)


انبارداری؟


تهیه کننده و فرستنده


6


موشکَ


PF4


PF47


24



غله (جو..)


شراب



تهیه کننده


تهیه کننده


7


منودَ


PF5



غله (جو)


تخت جمشید


دریافت کننده


8


بکبدَ


PF3


PF30


PF53


24


21


21


نان جو ؟


آرد


انجیر



تخت جمشید


تخت جمشید


(انبارهای شاهی)


تهیه کننده


دریافت کننده


دریافت کننده


9


منمکَّ


PF6


PF54


PF54


22


20


17


غله (جو)


غله (جو)


آرد


تخت جمشید (انبار کالا)


تخت جمشید


تخت جمشید


دریافت کننده


دریافت کننده


دریافت کننده


10


رئوززَّ


PF7


23


غله (جو)



تهیه کننده


11


هدَّ


PF7


23


غله (جو)



تحویل دهنده


12


منیَ بدوش


PF8


25


غله (جو)



تهیه کننده


13


بکَ دوشدَ


PF8


PF12


PF13


PF55


25


23


27


23


غله (جو)


غله (جو)


غله (جو)


غله (جو)




لیدومَ


لیدومَ


دریافت کننده


تهیه کننده


دریافت کننده


دریافت کننده


14


پرّو


PF9



غله (جو)؟


شورکوتور


تهیه کننده



15


هتورکَ


PF9


PF34



23


غله (جو)؟


آرد


بسیتمَ


بسیتمَ


دریافت کننده


دریافت کننده


16


بکومردَ


PF10



غله (جو)؟



تهیه کننده


17


کرکیش


PF10


PF13


PF22


PF23



27


22


23


غله (جو)؟


غله (جو)


غله (جو)


غله (جو)


هونر


لیدومَ


زیلَ- اومپن


زیلَ- اومپن


تحویل دهنده


دریافت کننده


دریافت کننده


دریافت کننده


18


بروشی یتیش


PF11


28


غله (جو)


پرمدن


تهیه کننده


19


اَزکرَ


PF11


28


غله (جو)


هونر


دریافت کننده


20


ایردَبدَ


PF12


23


غله (جو)


هوتپیری


دریافت کننده


21


نپّوپو


PF14


PF56


25


22


غله (جو)


کنجد



اوپیر


تهیه کننده


دریافت کننده


22


منکَ


PF14


25


غله (جو)


لیدومَ


دریافت کننده


23


کرمَ


PF15


21


غله (جو)



تهیه کننده


24


کدوکّو


PF15


21


غله (جو)



دریافت کننده


25


نپزیلَّ


PF16


23


غله (جو)



تهیه کننده


26


منیکَّ


PF16


23


غله (جو)


پومو


دریافت کننده


27


ایبّه کمَ


PF17


22


غله (جو)



تهیه کننده


28


زبّرَ


PF17


22


غله (جو)



دریافت کننده


29


پرمکَ


PF20


PF21



غله (جو)


غله (جو)



تهیه کننده


تهیه کننده


30


هری مونَ


PF 20


PF21



غله (جو)


غله (جو)


زپّی


زپّی


دریافت کننده


دریافت کننده


31


اوتیرَ


PF22


PF23


22


23


غله (جو)


غله (جو)



تهیه کننده


تهیه کننده


32


بکوبشَ


PF24



غله (جو)



تهیه کننده


33


تیریَ


PF24



غله (جو)


زیلَ – اومپن


دریافت کننده


34


میکرشبَ


PF25


25


غله (جو)



تهیه کننده


35


امرّنَ


PF25


25


غله (جو)



دریافت کننده


36


بسکَّ


PF26


28


غله (جو)



تهیه کننده


37


بدومکَّ


PF26


28


غله (جو)



دریافت کننده


38


منزَّ


PF26


28


غله (جو)



دریافت کننده


39


منتوکَّ


PF26


28


غله (جو)



دریافت کننده


40


پرّوش


PF27


23


غله (جو)


انزار


دریافت کننده


41


پیرینَ


PF30


21


آرد



تهیه کننده


42


اَپیشنَ


PF31


22


آرد


انبارهای شاهی تخت جمشید


دریافت کننده


43


بکِزَّ


PF32


24


آرد



تهیه کننده


44


منّوندَ


PF33



آرد


تخت جمشید


دریافت کننده


45


پرزیزی


PF34


23


آرد



تحویل دهنده


46


هشینَ


PF35


23


ترمو گندم


هیدالی


تهیه کننده


47


بَبِنَ


PF35


PF38


23


27


ترمو گندم


ترمو گندم


کَسِت


دریافت کننده


48


اومیش دومَ


PF36


PF37


20


21 ؟


ترمو گندم


ترمو گندم



تهیه کننده


49


اومّنونو


PF36


PF38


20


27


ترمو گندم


ترمو گندم



تحویل دهنده


50


ایشَّنتَ


PF37


21 ؟


ترمو گندم



تحویل دهنده


51


هوپَنّنَ


PF37


21 ؟


ترمو گندم


کوردوشوم


دریافت کننده


52


پیرّی یَشبَ


PF39


PF40


19


22



ترمو گندم


ترمو گندم


شورسونکیری


شورسونکیری


دریافت کننده



53


اَپّومنیَ


PF40


22


ترمو گندم


زَکزَکو


تهیه کننده


54


زیشوکَ


PF41


23


شراب


مَتوربَن


تحویل دهنده


55


اپّیرمَرشَ


PF42



شراب


رشینوزَّ


تهیه کننده


56


اَپزیزی


PF43



شراب



تهیه کننده


57


مَنیزََّ


PF43



شراب



دریافت کننده


58


میترنکَ


PF43



شراب



منقسم


59


مرّی یدَ


PF44


19


شراب



تهیه کننده


60


زیرَزَبََّ


PF44


19


شراب



تحویل دهنده


61


نَپرپ


PF45



مرییم شراب



تهیه کننده


62


بَکیش


PF45



مرییم شراب


ایرتوپیَ


دریافت کننده


63


اوکبَکورنَ


PF46



شراب



دریافت کننده


64


Da’uka


PF47



شراب



دریافت کننده


65


اوشیَ


PF48


PF49


PF50



شراب


شراب


شراب



تهیه کننده


66


تیشَّن تمََّ


PF48



شراب



دریافت کننده


67


بتّی کماشَ


PF49



شراب



دریافت کننده


68


ایریش شورََّ؟


PF49



شراب



دریافت کننده


69


ایرداشَ


PF49



شراب



دریافت کننده


70


بروکَّ


PF50



شراب



تحویل دهنده


71


میشّه بدَّ


PF51


22


شراب


اوزی کورَّش


دریافت کننده


72


میش پَنَ


PF51


22


شراب


انبارهای شاهی


تحویل دهنده


73


شوتِنَ


PF53


21


انجیر



تهیه کننده


74


نَبّبَ


PF53


21


انجیر


انبارهای شاهی تخت جمشید


دریافت کننده


75


مَنکِش ؟


PF54


20


غله (جو)


مَتزیکَش (=متزّیش؟)


تهیه کننده


76


کوریزَّ


PF54


20


غله (جو)


مَتزیکَش


دریافت کننده


77


اوپیرَّدََّ


PF54


17


آرد


تخت جمشید


دریافت کننده


78


ایرشنَ


PF54


20


غله (جو)



مقسم


79


منوش


PF54


20


غله (جو)


تخت جمشید


نگاهدارنده


80


سک تیتی


PF56


22


کنجد


اولّی پیتینَ


تهیه کننده


81


کینی مور


PF55


23


غله (جو)


لیدومَ


تحویل گیرنده


82


اَپّی شوکَ


PF58


22


گوسفند ؟


شوش



دریافت کننده


سلام

برای نوزاد پسر، ماهانه یک کوزه 10 لیتری شراب یا آب جو، 20 لیتر جو، گندم و گاه آرد؛ و برای نوزاد دختر، نصف این مقدار پرداخت می‌شد.

سلام دوستان
میخواستم بپرسم چرا برای دختر نصف میدادن ؟

با سلام

سلام

با توجه به پیشینه جناب غیاث آبادی در تحریف متون که پیش از این در همین فروم نشان داده شد، بهتر بود به ایشان استناد نمی شد اما پاسخ شما

-----------



با سلام
جناب انوشیروان نا عادل!!
منبع را برای شما گذشته ایم !جناب
غیاث آبادی فقط ذکر کرده اند !!گویا شما فراموش میکنید !!


"هاید ماری کخ" در فصل سوّم از کتابِ «از زبان داریوش» بحثی جالب در خصوص وضعیتِ دستمزدها در عهدِ هخامنشی بر پایه الواح "تختِ جمشید" دارد:«مزدِ کارگران عمدتاً بصورت جنسی پرداخت میشد و پایه ی اصلی محاسبه ی آن "جو"، و حداقل مزد یک مرد، 30 دقه (لیتر) جو در ماه بود ـ ـ ـ ـ روزانه یک دقه.» ولی این، همه استنتاج ِ "کخ" نیست؛ و نیمه بیان کردن ِ سخن اش، مانندِ گفتن ِ "لا اله" است بدونِ ذکر ِ "الا الله".
"کخ" در ادامه پژوهش اش چنین می‌آوَرد: «به جز این 30 لیتر جو در ماه (که حقوق پایه ی حداقل بود)، همه کارگران به عناوین و مناسبت‌های گوناگون، "اضافه درآمد" داشتند ـ ـ ـ ـ به طور منظم، هر دو ماه یک‌بار، یک لیتر جو و نیم لیتر شراب یا آب جو برای هر نفر؛ و یک بز یا گوسفند برای هر 30 نفر در ماه داده میشد. به این مقدار، باید دستمزد ویژه ای را که دیوان اداری به نام "کمک شاهانه" (عبارت از یک لیتر آردِ جوی اعلا و یا یک لیتر جوانه ی خشکِ جو در هر سه ماه + شراب ترش) به کارگران می‌داد، افزود. در میان "کمک‌های شاهانه" گاهی به میوه هم برمی‌خوریم. برای نمونه شماری از کارگران، ماهانه یک لیتر انجیر و برخی یک-سوم لیتر گردو گرفته‌اند. علاوه بر این اضافه پرداخت های همیشگی، پرداختی وجود داشت که به آن "پیش کشی" می‌گفتند. مثلاً زائوها 5 ماهِ تمام حقوق ویژه‌ای می‌گرفتند ـ ـ ـ برای نوزاد پسر، ماهانه یک کوزه 10 لیتری شراب یا آب جو، 20 لیتر جو، گندم و گاه آرد؛ و برای نوزاد دختر، نصف این مقدار پرداخت می‌شد. کارگران همچنین برای انجام کارهای سخت، با احتسابِ ضریبِ سختیِ کار، اضافه دستمزد دریافت می‌کرده اند. این پرداخت‌ها و اضافه‌پرداخت‌های مربوطه، فقط شامل کارگران و خدمتکاران ساده ـ بدون مهارت ـ می‌شد و اگر کسی می‌توانست مهارت خود را در کار بالا برد، میزان حقوق بیشتری دریافت می‌کرد؛ مثلاً در یک لوحه، کارگری 40 لیتر جویِ ماهانه (به جای 30 لیترِ نُرم) دریافت کرده است.
اسناد، نشان می‌دهد که مرد و زن برای انجام کارهایِ واحد و یکسان، مزدی برابر می‌گرفته اند. از بالاترین حقوق‌ها را بانوان مدیر و سرپرست دریافت می‌کرده‌اند ـ ـ ـ 50 لیتر جو در ماه + 30 لیتر شراب + یک-سوّم یک بز یا گوسفند.
به این ترتیب، امکان طبقه-بندیِ حقوق، بسیار متنوع بود و مجموعاً میتوان چنین برداشت کرد که نظام دیوانی هخامنشی میکوشید تا هرکس به اندازه ی کاری که انجام میدهد، مزد بگیرد. حقوقهای سازمانی ِ بالاتر مشتمل بر ماهانه 60 لیتر جو و 30 لیتر شراب میشد. کارمندی که "پیشکار کشاورزی" نامیده شده، ماهانه 60 تا 80 لیتر جو + یک و نیم بز/گوسفند حقوق داشت و حقوق کارمندان سرپرست خزانه و کارمندان ناظر هر کدام ماهانه 90 لیتر جو + 60 لیتر شراب + سه رأس بز/گوسفند بود. در الواح، جایی هم به جیره ی ساتراپ (حاکم- استاندار) هندوستان اشاره شده ـ ـ ـ 2100 لیتر جویِ ماهانه + 900 لیتر شراب. همه ی جیره ی این دست بلندپایگان و نیز کارمندان رده بالا، مصرف شخصی آنها نبوده است و بخشی از آن ذخیره و انبار میشده و بخشی هم در بازار به فروش میرسیده است.
الواح "تخت جمشید" مربوط به زمان حکومت "خشیارشا" و حکومت "اردشیر اوّل"، اغلب از پرداخت نقره به کارگران (به جایِ پرداختِ حقوق بصورت جنسی) گواهی میدهد. پرداخت نقدی قطعاً مورد استقبال کارگران قرار گرفت، چون میتوانستند کالای مورد علاقه ی خود را خریداری نمایند. هر خانواده ای برای خود باغچه و زمینی داشته و محتمل است که بذر مورد نیاز برای کاشت را نیز از حکومت دریافت میکرده اند. برای نمونه، در یکی از لوح ها، قید شده که گروهی کارگر، 90 لیتر بذر جو گرفته اند. اشارات زیادی در دست است که کارگران، خود نیز صاحب احشام بوده اند. در صورت کافی نبودن مرتع برای تغذیه ی بز و گوسفند و ماکیان، از طرف دستگاه اداری به کارکنان جیره ی علوفه داده میشد. به این ترتیب، پرورش حیوانات در چارچوبی معین، بخشی از مخارج کارگران را تأمین میکرد.
همچنین در برخی نقاط، به کارگران ناهار میدادند. مثلاً در "خزانه"، آشپزهایِ زن برای نهار کارگران، غذایِ عمومی میپختند. بنابراین غذای ِ روزانه را هم باید به میزان حقوق افزود. پیوسته کوشش میشد تا به عناوین مختلف، دریافت-کنندگانِ حداقل دستمزد، با اضافه-پرداختهایی تأمین شوند و حداقل حقوق از آنچه در بین النهرین پیش از آن پرداخت می‌شد، بالاتر بود. در زمان داریوش، کمکهای پراکنده ی دولتی را نیز باید بر حقوق کارگران افزود. علاوه بر حق عیال و اولاد، زندگی این خانواده ها با کاشت و برداشت، پرورش ماکیان و درچارچوبی معین، با نگهداری بز و گوسفند تأمین میشد. هزینه ی لباس هم میتوانست بر عهده ی دربار باشد. به استناد اسناد، در کارگاه های شاهی ِ "خزانه"، به جز لباس های مجلل، لباسهای کاملاً معمولی نیز دوخته میشد که به احتمال زیاد مورد مصرف کارگران و کارکنان بود.
در کنار مردمی که در خدمت دولت بودند، بی شمار پیشه وران و بازرگانان آزاد و همچنین کشاورزان و مالکین بزرگ نیز قرار داشتند که به سهم خود از خدمتکاران خاص استفاده میکردند.»


منبع:
"از زبان داریوش"، نوشته ی "هاید ماری کخ"، ترجمه ی "پرویز رجبی"، نشر کارنگ، چاپ سیزدهم، آبان 1387، ص 60-70.

عجب !!عجب !!!!خود کرده را تدبیر نیست !!
و اما منبع شما و کتابی که آورده اید!!بسیار جالب است که جنایات را در همین کتابی که ذکر کرده اید و حتی خطی از ان کتاب را نخوانده اید
میتوان به راحتی پیدا کرد !!
:Cheshmak:
و منافاتی با گفته های ذکر شده پست اول ندارد !
دوستان گرامی میتوانند از صفحه ۲۴ این کتاب را تا صفحه 47 بخوانند تا متوجه شوند که چه ظلمی بر مردم میرفته !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟:Narahat az:

اینم خود کتاب که حرفی نباشد !!:Khandidan!:


کتاب ... از زبان داریوش ! ...



IMAGE(http://www.irpdf.com/modules/Books/images/Language.gif) زبان: فارسی

IMAGE(http://www.irpdf.com/modules/Books/images/FileType.gif) نوع فایل: PDF IMAGE(http://www.irpdf.com/modules/Books/images/Pages.gif) تعداد صفحات: 249

IMAGE(http://www.irpdf.com/modules/Books/images/FileSize.gif) حجم کتاب: 7.22 مگابایت
IMAGE(http://www.irpdf.com/modules/Books/images/download.gif)

.

سلام دوستان
میخواستم بپرسم چرا برای دختر نصف میدادن ؟


با سلام
چون شاهان هخامنشی سرشار از انصاف و عدالت و ...و.... بوده اند !!
البته از دید کوروش پرستان!!
این بهترین عدالت است !ما هم سعی بر این داریم که این عدالتها را به آنهایی که پادشاهان ظالم را میپرستند نشان دهیم
در آینده در مورد این عدالتها بیشتر سخن میگویم
یا علی ع

با سلام

با سلام
جناب انوشیروان نا عادل!!
منبع را برای شما گذشته ایم !جناب
غیاث آبادی فقط ذکر کرده اند !!گویا شما فراموش میکنید !!

.

دوست گرانپایه!

جناب غیاث آبادی معمولا منابعی را ذکر می فرمایند ولی با تحریف سخن نویسنده اصلی!

اما اصل سخن من این بود


این پرداخت‌ها و اضافه‌پرداخت‌های مربوطه، فقط شامل کارگران و خدمتکاران ساده ـ بدون مهارت ـ می‌شد و اگر کسی می‌توانست مهارت خود را در کار بالا برد، میزان حقوق بیشتری دریافت می‌کرد؛

اما


دوستان گرامی میتوانند از صفحه ۲۴ این کتاب را تا صفحه 47 بخوانند تا متوجه شوند که چه ظلمی بر مردم میرفته !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟IMAGE(http://www.askdin.com/images/smilies/Type/Narahat%20az.gif)

.

بخش هایی از همان کتاب که اشاره کردید

IMAGE(http://tiv.ntr5.com/img/36adbc35e69b.png)
IMAGE(http://www.askdin.com/<a href=http://uplod.ir/693ygylo7iez/Untitled.png.htm target=_blank>Untitled.png - 56.4 Kb</a>)IMAGE(http://uploadkon.ir/?file=Untitled_132.png)

من که برداشت ظلم از این نوشتار نمی کنم!عملا او حقوق کارگرانش را هم می گرفت. پس دلیل زیاد بودن مقدار دریافتی اش این بوده!

IMAGE(http://www.askdin.com/<a href=http://uplod.ir/uyu1iptxk1lz/Untitled1.png.htm target=_blank>Untitled1.png - 83.3 Kb</a>)IMAGE(http://tiv.ntr5.com/img/d36c07721a0a.png)

جالب است حداقل 2500 سال پیش مسئولان حکومتی فکر چندماه آینده بودند و مثل بعضی ممالک نیست که مسئولان یک دفعه ببینند برای مصرف مردم مرغ ندارند. مدتی بعد پودر لباسشویی پیدا نشود. مدتی بعد فلان ماده نایاب شود!

دوست گرانپایه!

جناب غیاث آبادی معمولا منابعی را ذکر می فرمایند ولی با تحریف سخن نویسنده اصلی!

اما اصل سخن من این بود


این پرداخت‌ها و اضافه‌پرداخت‌های مربوطه، فقط شامل کارگران و خدمتکاران ساده ـ بدون مهارت ـ می‌شد و اگر کسی می‌توانست مهارت خود را در کار بالا برد، میزان حقوق بیشتری دریافت می‌کرد؛

اما

بخش هایی از همان کتاب که اشاره کردید

IMAGE(http://tiv.ntr5.com/img/36adbc35e69b.png)
IMAGE(http://www.askdin.com/<a href=http://uplod.ir/693ygylo7iez/Untitled.png.htm target=_blank>Untitled.png - 56.4 Kb</a>)IMAGE(http://uploadkon.ir/?file=Untitled_132.png)

من که برداشت ظلم از این نوشتار نمی کنم!عملا او حقوق کارگرانش را هم می گرفت. پس دلیل زیاد بودن مقدار دریافتی اش این بوده!

IMAGE(http://www.askdin.com/<a href=http://uplod.ir/uyu1iptxk1lz/Untitled1.png.htm target=_blank>Untitled1.png - 83.3 Kb</a>)IMAGE(http://tiv.ntr5.com/img/d36c07721a0a.png)

جالب است حداقل 2500 سال پیش مسئولان حکومتی فکر چندماه آینده بودند و مثل بعضی ممالک نیست که مسئولان یک دفعه ببینند برای مصرف مردم مرغ ندارند. مدتی بعد پودر لباسشویی پیدا نشود. مدتی بعد فلان ماده نایاب شود!


با سلام
بابا کتاب را گذاشتم که دوستان بخوانند !باز رفتی بدون خواندن کپی کردی !!ما مانده ایم با امثال شما چکار کنیم !!:Nishkhand:
اینکه شما برداشت ظلم نمیکنی مربوط به تخیلاتی است که حاصل پرستش هخامنشیان و شاهان ظالم است
درست مثل کسی که چشمان چپ داشت و میگفت ماه ۲ تا است و نمیخواست قبول کند که عیب از چشمان اوست
!
الان هم لطف کرده و از شاخه به شاخه پریدن و انحراف تاپیک و حاشیه پردازی و ووو..............ووو.......برای کم رنگ کردن و فرار از ظلم شاهان هخامنشی بپرهیزید

0


متداول است که برای تبلیغ یا اثبات حقوق بشر در دوره هخامنشی به لوحه‌های گلی تخت‌جمشید استناد می‌شود که در آنها از دستمزد کارکنان تخت‌جمشید سخن رفته است.
در چنین سخنانی این نکته مهم نادیده گرفته می‌شود و یا پنهان می‌گردد که آن دستمزدها «چه» بوده و «چقدر» بوده است.

بطور خلاصه، دستمزد متوسط کارگران در حکومت آرمانی هخامنشی عبارت بوده است از یک تا دو قرص نان جو در روز.
رضا مرادی غیاث آبادی

درود و سلام
بطور خلاصه آقای غياث آبادی در زمينهء اين الواح كاملا ناآگاه است و بدون تحريف كاری از پيش نمی‌برد. در اينجا او معتقد است كه كارگران يك يا دو قرص نان جو در روز می‌گرفته‌اند. بنده می‌افزايم كه اگر چنين بوده و اگر مثلا يك هفته اين حقوق پرداخت نمی‌شده، لابد همهء كارگران فوت می‌كرده‌اند. پس چگونه است كه در لوح شمارهء 1960 كارگران حقوق دو ماه عقب افتادهء خويش را مطالبه می‌كنند؟! از قبرستان؟؟

مرادی غياث آبادی از اين همه تحريف شرم هم نمی‌كند!

درود و سلام
بطور خلاصه آقای غياث آبادی در زمينهء اين الواح كاملا ناآگاه است و بدون تحريف كاری از پيش نمی‌برد. در اينجا او معتقد است كه كارگران يك يا دو قرص نان جو در روز می‌گرفته‌اند. بنده می‌افزايم كه اگر چنين بوده و اگر مثلا يك هفته اين حقوق پرداخت نمی‌شده، لابد همهء كارگران فوت می‌كرده‌اند. پس چگونه است كه در لوح شمارهء 1960 كارگران حقوق دو ماه عقب افتادهء خويش را مطالبه می‌كنند؟! از قبرستان؟؟

مرادی غياث آبادی از اين همه تحريف شرم هم نمی‌كند!

لطف کنید و معادله اقتصاد بی روح حل نکنید اگر قرار باشد کسی که یک هفته درامدی نداشته باشد بمیرد پس بفرمایید اینهمه گدا و دزد که در سرار دنیا بدون هیچ درامدی زندگی میکنند و حتی فرزندان خود را بزرگ میکنند چگونه زنده اند .

لطف کنید و معادله اقتصاد بی روح حل نکنید اگر قرار باشد کسی که یک هفته درامدی نداشته باشد بمیرد پس بفرمایید اینهمه گدا و دزد که در سرار دنیا بدون هیچ درامدی زندگی میکنند و حتی فرزندان خود را بزرگ میکنند چگونه زنده اند .

اگر اين فرضيهء بدون مدرك شما را بپذيريم پس بايد به روان كورش بزرگ و هخامنشيان درود فراوان فرستاد كه توانسته بودند 2500 سال پيش در آن بربريت جهانی چنان ساختار انسانی و والايی را پي‌بريزند كه به گدايان و دزدان آموزش هنرهای شگرف و ظريف سنگتراشی و ساخت تزئينات طلايی و دوختن پارچه‌ها و پرده‌های سلطنتی و پروش دام و توليد انبوه كشاورزی و... را در ايران بدهد و از آن به اصطلاح گدايان و دزدان انگل اجتماع، استادكاران ماهر بپرورانند! كاری كه امروزيان با اين همه فناوری و حقوق بشر و نحله‌های فكری و ادعای جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی همه‌جانبه در جهان، هنوز راه به جايی نبرد‌ه‌اند و هرروز شاهد بدتر شدن و گسترش دزدی و گدايی و ظرفيت زندانها هستيم!

لابد معادلهء اقتصاد بی‌روح همان ارتقاء و آدم كردن انگلها است!

درود و سلام
بطور خلاصه آقای غياث آبادی در زمينهء اين الواح كاملا ناآگاه است و بدون تحريف كاری از پيش نمی‌برد. در اينجا او معتقد است كه كارگران يك يا دو قرص نان جو در روز می‌گرفته‌اند. بنده می‌افزايم كه اگر چنين بوده و اگر مثلا يك هفته اين حقوق پرداخت نمی‌شده، لابد همهء كارگران فوت می‌كرده‌اند. پس چگونه است كه در لوح شمارهء 1960 كارگران حقوق دو ماه عقب افتادهء خويش را مطالبه می‌كنند؟! از قبرستان؟؟

مرادی غياث آبادی از اين همه تحريف شرم هم نمی‌كند!


با سلام
خوب شما که استادی چرا در این زمینه کار نمیکنی!!؟:Kaf:
آدرس وبلاگهای و اطلاعات شما را که بارها داده ام !
جالبه که از هر طرف که میخواهید این ظلمها را م
اس مالی کنید دم خروس نمایان است !
الان هم هرچند بارها متذکر شدیم لطفا با سند سخن بگوید و از مطالب حاشیه ای و شخصی بپرهیزید

اگر اين فرضيهء بدون مدرك شما را بپذيريم پس بايد به روان كورش بزرگ و هخامنشيان درود فراوان فرستاد كه توانسته بودند 2500 سال پيش در آن بربريت جهانی چنان ساختار انسانی و والايی را پي‌بريزند !

با سلام
ببخشید از کدام ساختار انسانی سخن میگوید !!
از سوزاندن مردم با قیر داغ و یا از حرمسراها !!و یا از بیکاری کشیدن و یا از نابودی شهرها و قومها!!
جالبه که این همه سند در این سایت از همانهایی که شما قسمتیی از سخنان آنها را به خورد نسل جوان دادید گذشته ایم باز مدعی میشوید!!!

.

اگر اين فرضيهء بدون مدرك شما را بپذيريم پس بايد به روان كورش بزرگ و هخامنشيان درود فراوان فرستاد كه توانسته بودند 2500 سال پيش در آن بربريت جهانی چنان ساختار انسانی و والايی را پي‌بريزند كه به گدايان و دزدان آموزش هنرهای شگرف و ظريف سنگتراشی و ساخت تزئينات طلايی و دوختن پارچه‌ها و پرده‌های سلطنتی و پروش دام و توليد انبوه كشاورزی و... را در ايران بدهد و از آن به اصطلاح گدايان و دزدان انگل اجتماع، استادكاران ماهر بپرورانند! كاری كه امروزيان با اين همه فناوری و حقوق بشر و نحله‌های فكری و ادعای جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی همه‌جانبه در جهان، هنوز راه به جايی نبرد‌ه‌اند و هرروز شاهد بدتر شدن و گسترش دزدی و گدايی و ظرفيت زندانها هستيم!

لابد معادلهء اقتصاد بی‌روح همان ارتقاء و آدم كردن انگلها است!

این فرصیه نیست عین واقعیت است نمونه اش هم در همه جا از هند و پاکستان گرفته تا امریکا بسیار است فرمودید اگر دستمزد یکنفر دو قرص نان جو باشد و دوهفته مزد نگیرد خواهد مرد عرض کردم خیر این معادله شما روی کاغذ است و در عمل چنین چیزی نیست این که اینهمه حاشیه روی نمیخواهد .

خواهشا سعی نکنید با تیره نشان دادن تاریخ کهن ایران زمین و با این سیاه نمایی ها عظمت و بزرگی کوروش کبیر و سلسله هخامنشیان رو زیر سوال ببرید چیزی که بر همه روشنفکران و واقع بین های تاریخ واضح و روشن هستش اینه که اعراب لعنتی به ایران حمله کردند و فرهنگ غلطشون رو به زور به مردم ما تحمیل کردند حالا میخواهید باور بکنید و میخواهید باور نکنید

خواهشا سعی نکنید با تیره نشان دادن تاریخ کهن ایران زمین و با این سیاه نمایی ها عظمت و بزرگی کوروش کبیر و سلسله هخامنشیان رو زیر سوال ببرید چیزی که بر همه روشنفکران و واقع بین های تاریخ واضح و روشن هستش اینه که اعراب لعنتی به ایران حمله کردند و فرهنگ غلطشون رو به زور به مردم ما تحمیل کردند حالا میخواهید باور بکنید و میخواهید باور نکنید

به نام خدا.

شما که دروغ و نادرست نمیگی ( چون بر همه روشن و واضحه که همینجوره که شما میگی و میخوایم باور بکنیم یا نکنیم ) چیزی که برای من عجیبه اینه که چرا هیچ فرهنگی رو نگه نداشتند جز این یکی رو. مثلا چرا فرهنگ مغول ها رو نگه نداشتند؟

با تشکر ، ستایشگر :Gol:

این فرصیه نیست عین واقعیت است نمونه اش هم در همه جا از هند و پاکستان گرفته تا امریکا بسیار است

بهلول جان پس آفرين به آرمان و توانمندی هخامنشيان كه به آسانی از چنين انسانهای انگلی، صنعتگران ماهر و راضی به حقوق دو قرص نان می‌ساختند! كاری كه امروزه با اين همه امكانات نمی‌توان انجام داد.

مفاد ترجمه لوحه شماره (یک)
«‌‌برد کاما به شاکا خزانه‌دار اطلاع می‌دهد باید مبلغ سه کارشا و دو شکل[بر وزن ججل] و نیم نقره به یک نفر درودگرمصری موسوم به هرد کاما، سرکار صد نفر کارگر که یکی از کارکنان روزمزد پارسه [تخت جمشید] بوده و ضامنش و هوکا است پرداخته شود. این پرداخت، به صورت نقدی نیست بلکه گوسفند و شراب داده می‌شود. بدین قرار که یک گوسفند برابر سه شکل نقره و یک کوزه شراب برابر یک شکل نقره منظور می‌گردد. مبلغ فوق شامل دستمزد خدمت است که در طول مدت ماه‌های هشتم تا دوازدهم سال سی و دوم [پادشاهی داریوش] انجام گرفته است. دستمزد این مردمصری در هر ماه معادل شش شکل و نیم نقره می‌باشد کاتب این لوح هیپیروکا بود که از مردوکا رسید گرفته است. [گویا مقصود از کلمه رسید در این مورد بمعنی دستور باشد]

«کارشا» و «شکل» چیست؟
در میان آثار عهد هخامنشی که در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود، سنگ وزنه‌ایست که در خاک برداری یکی از اتاق‌های بخش خزانه‌ی تخت جمشید در جنوب شرقی صفه تخت جمشید، در سال 1316 بدست آمده است. وزنه‌ی مزبور از سنگ تیره سبز و محکم، به شکل جالب و زیبایی تراشیده و صیقل شده است و روی آن، به سه زبان معمول کتیبه‌های هخامنشی، یعنی فارسی باستان و ایلامی و بابلی و با خط میخی نوشته شده و ترجمه متن فارسی قدیم آن بشرح زیراست. «‌120 کارشا
من (هستم) داریوش شاه بزرگ شاه شاهان شاه کشورها شاه این سرزمین فرزند ویشتاسب هخامنشی»
وزنه‌ی مزبور که وزن آن، یکصد و بیست کارشا قید گردید، به مقایس امروز 9 کیلو و 950 گرم یعنی 50 گرم کمتر از ده کیلوگرم است و بدین قرار یک کارشا نزدیک به 83 گرم [91666000/82] یا قریب 18 مثقال می‌شود.
هر کارشا مشتمل بر ده شکل بوده است و چون مزد استاد درودگر مصری در مدت یک ماه شش شکل و نیم نقره منظور شده، با توجه به این که هر شکل یک دهم کارشا یعنی 3/8 گرم است. دستمزد یک ماهه این استاد، قریب 54 گرم نقره یا کمی بیش از یازده مثقال و نیم نقره می‌شود.

IMAGE(http://upload.tehran98.com/images/lmutu0vyaq7ict9lw5xs.png)

IMAGE(http://upload.tehran98.com/images/ursbuviet0gab529zotk.png)

IMAGE(http://upload.tehran98.com/images/iqgd4jco0sh79uqg2.png)

IMAGE(http://upload.tehran98.com/images/pwlczj0b0cinscdex0tw.png)

بهلول جان پس آفرين به آرمان و توانمندی هخامنشيان كه به آسانی از چنين انسانهای انگلی، صنعتگران ماهر و راضی به حقوق دو قرص نان می‌ساختند! كاری كه امروزه با اين همه امكانات نمی‌توان انجام داد.

چرا مطلب را میپیچانی نمیخواهی قبول کنی خوب نکن ، بنده کی گفتم ایرانیان زمان هخامنشیان انگل بودند عرض بنده اینست که این معادله غلط است و انسان حیوان نیست که آنرا داخل قفس کنی و چیزی ندهی تا بخورد بعد از مدتی بمیرد انسانها فکور و آزادند و به هر وسیله ممکن در بد ترین شرایط به زندگی خود ادامه میدهند منتهی اینگونه زندگی از شرافت انسانی بدور است که البته در ان زمان با توجه به اختلاف طبقاتی شدیدی که وجود داشته همینطور هم بوده است ، ایا در اینکه در ان زمان اختلاف طبقاتی شدیدی بوده شک دارید .

جناب بهلول،
بنده نگفتم كه شما ايرانيان زمان هخامنشی را انگل می‌دانيد. شما آن كسانی را كه حقوقشان -به زعم ناقص گوينده- دو قرص نان بوده، دزد و گدا معرفی كردید منهم گفتم اگر چنين بوده است، پس آفرين به سختار پادشاهی هخامنشی كه دزدان و گدايان را كه انگل اجتماع هستند بكار می‌كشند تاجائيكه به حقوقشان راضيند و ديگر دزدی و گدايی هم نمی‌كنند! چيزی كه دانش بشری امروز نتوانسته چنين ساختاری را پياده كند.

جناب بهلول،
بنده نگفتم كه شما ايرانيان زمان هخامنشی را انگل می‌دانيد. شما آن كسانی را كه حقوقشان -به زعم ناقص گوينده- دو قرص نان بوده، دزد و گدا معرفی كردید منهم گفتم اگر چنين بوده است، پس آفرين به سختار پادشاهی هخامنشی كه دزدان و گدايان را كه انگل اجتماع هستند بكار می‌كشند تاجائيكه به حقوقشان راضيند و ديگر دزدی و گدايی هم نمی‌كنند! چيزی كه دانش بشری امروز نتوانسته چنين ساختاری را پياده كند.

لطف کنید و معادله اقتصاد بی روح حل نکنید اگر قرار باشد کسی که یک هفته درامدی نداشته باشد بمیرد پس بفرمایید اینهمه گدا و دزد که در سراسر دنیا بدون هیچ درامدی زندگی میکنند و حتی فرزندان خود را بزرگ میکنند چگونه زنده اند .

این عین مطلب بنده است بفرمایید کجای ان گفته ام که ایرانیان دزد و گدا بوده اند بنده عرض کردم در سراسر دنیا !

موضوع قفل شده است