ذوالقرنین و امام زمان

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
ذوالقرنین و امام زمان

شباهت حضرت صاحب الزمان به ذوالقرنين
ذوالقرنين پيغمبر نبود ولي مردم را به سوي خدا دعوت کرد و به تقوي و خداترسي مي خواند. قائم عليه السلام نيز پيغمبر نيست، زيرا که بعد از پيغمبر ما حضرت محمد مصطفي صلي الله عليه وآله ديگر پيغمبري نيست، ولي آن حضرت نيز به سوي خداي تعالي و تقوي و پرهيزکاري دعوت مي کند.
ذوالقرنين بر مردم حجّت بود. (1) قائم عليه السلام نيز بر همه اهل عالم حجّت است.
ذوالقرنين؛ خداوند او را به آسمان دنيا بالا برد و از زمين براي او پرده برداري شد، همه جاي زمين - از کوهساران و دشت ها و دره ها - و از مشرق تا مغرب همه را مشاهده کرد و خداوند به او از هر چيزي علمي عنايت فرمود که با آن، حقّ و باطل را بشناسد، و در دو شاخ او قطعه ابري قرار داد که در آن تاريکي ها و رعد و برق بود تا تأييد شود، سپس به زمين فرستاده شد و به او وحي شد که در دو ناحيه غرب و شرق زمين سير کن. اين را علامه مجلسي در مجلّد پنجم بحار (2) ضمن حديثي طولاني از اميرالمؤمنين عليه السلام آورده است. قائم عليه السلام نيز، خداوند تعالي او را به بالاتر از آسمان اوّل برد، سپس به زمين بازگردانده شد - چنان که گذشت -.
ذوالقرنين از قومش غيبتي طولاني داشت. قائم عليه السلام نيز غيبتش طولاني است، و در حديث احمد بن اسحاق از امام عسکري عليه السلام آمده که احمد گفت: چه سنّتي از خضر و ذوالقرنين در او جاري است؟ فرمود: طول غيبت اي احمد...! اين خبر به طور کامل در حرف «غ» در باب غيبت آن حضرت گذشت.
ذوالقرنين؛ بنابر آنچه در قرآن کريم آمده به خاور و باختر زمين رسيد. قائم عليه السلام نيز، همين طور خواهد بود. در کتاب کمال الدين به سند خود از جابر انصاري روايت کرده که گفت: شنيدم رسول خداصلي الله عليه وآله مي فرمود: ذوالقرنين بنده صالحي بود که خداوند او را بر بندگان حجّت قرار داده بود، پس قوم خود را به سوي خدا و تقوي فراخواند، آن ها بر او شاخ زدند که از نظرشان مدّتي غايب شد تا اين که درباره اش گفتند: هلاک شد يا در کدام بيابان رفت؟ سپس ظاهر شد و به سوي قومش بازگشت، ولي آن ها بر شاخ ديگرش زدند، و در ميان شما (=امّت مسلمان)نيز کسي هست که بر سنّت و روش او است، و به درستي که خداوند - عزّوجلّ - ذوالقرنين را در زمين مکنت داد و براي او از هر چيزي سببي عنايت فرمود تا به شرق و غرب زمين رسيد. خداوند - تبارک و تعالي - سنّت او را در قائم از فرزندانم نيز جاري خواهد ساخت، تا به شرق و غرب زمين دست يابد، تا جايي که هيچ آبگاه و جايگاهي از آن - هموار و ناهموار، کوه و دشت - باقي نماند مگر اين که زير پاهاي او قرار دهد، و خداوند - عزّوجلّ - گنجينه هاي زمين و معادن آن را برايش آشکار مي سازد، و او را به وسيله رعب ياري مي کند، و زمين را به او پر از عدل و قسط مي نمايد چنان که از ظلم و جور پر شده باشد. (3) .
ذوالقرنين؛ مابين مشرق و مغرب را گرفت و تصرف کرد. قائم عليه السلام نيز، مشرق و مغرب زمين را به تصرف درخواهد آورد.
ذوالقرنين پيغمبر نبود ولي به او وحي شد - چنان که در حديث آمده -. قائم عليه السلام همچنين پيغمبر نيست ولي - چنان که در حديثي نقل شده - به او وحي مي شود.
ذوالقرنين بر ابر سوار شد. قائم عليه السلام نيز، بر ابر مي نشيند. دليل بر آن روايتي است که مرحوم مجلسي در بحار از
بصائر و اختصاص نقل کرده که به سند خود از عبد الرحيم از حضرت ابوجعفر باقرعليه السلام آورده اند که فرمود: ذوالقرنين ميان دو ابر مخيّر شد، ولي او ابرِ رام را انتخاب کرد، و ابرِ سخت براي صاحب شما ذخيره گرديد. راوي گويد: عرض کردم: سخت کدام است؟ فرمود: هر آن ابري که در آن رعد و صاعقه و يا برق باشد، صاحب شما بر آن سوار مي شود، باري، او سوار ابر مي شود و به سبب ها مي رسد، سبب هاي آسمان هاي هفتگانه و زمين هاي هفتگانه، پنج معمور و دو بخش ويران. (4) .
و در بصائر الدرجات به سند خود از سوره از امام باقرعليه السلام مثل همين روايت را آورده است. (5) .
و به سند آن دو (بصائر و اختصاص) از حضرت ابوعبد اللَّه صادق عليه السلام روايت است که فرمود: خداوند به ذوالقرنين اختيار داد که از دو ابر رام و سخت يکي انتخاب کند، او رام را برگزيد، و آن ابري است که برق و رعدي در آن نيست، و اگر سخت را اختيار مي کرد، برايش ميسّر نمي شد، زيرا که خداوند آن را براي قائم عليه السلام ذخيره فرموده است. (6) .

پاورقي
(1) در حديث است که نامش عياش و در حديث ديگر است که نامش عياشا بوده، و مجلسي رحمه الله گفته: از اخبار برمي آيد که اين غير از اسکندر است و او در زمان ابراهيم و اولين پادشاهان بعد از نوح بوده است. (مؤلف).
(2) بحار الانوار: 198:12.
(3) کمال الدين: 394:2.
(4) بحار الانوار: 182:12؛ الاختصاص: 194.
(5) بصائر الدرجات: 308.
(6) بحار الانوار: 183:12.

[="Microsoft Sans Serif"][="Green"]سلام

آیا احتمال دارد حضرت سلیمان یا داوود ذوالقرنین باشند؟:Gol:[/]

به نام خدا

اگر ذوالقرنین تا زمان حاضر بوده باشد بایستی سدی روی زمین باشد که یاجوج و ماجوج را پشت خود نگه دارد که چنین سدی موجود نیست. ذوالقرنین می تواند مربوط به زمان حاضر یا آینده باشد. حضرت علی هم فرموده اند: "مثل ذوالقرنین در میان شماست" (و منظور از این مثل هم با این آیه بیان می شود: "نحن قدرنا بینکم الموت و ما نحن بمسبوقین علی ان نبدل امثالکم").

[="darkgreen"]وَیسْأَلُونَكَ عَنْ ذِی الْقَرْنَینِ قُلْ سَأَتْلُو عَلَیكُمْ مِنْهُ ذِكْرًا«الکهف-83»
و از تو در باره ذوالقرنین می‏پرسند بگو به زودی چیزی از او برای شما خواهم خواند
[/]

[="blue"]در این ایه اشاره ای است به اینکه افرادی در باره ذوالقرنین سئوالاتی میکنند که ظاهراً افرادی از قوم یهود بوده اند اما بنده هرچه در تورات گشتم نامی از ذوالقرنین ندیدم ایا ممکن است کسی کمک کند که این نام از کجا امده و چرا در اسناد یهود وجود ندارد ؟[/]

دوستان توجه کنند این مطلبی که بنده گذاشتم ، به نقل از کتاب مکیال المکارم هست...
یعنی دقیقا کپیش کردم...
کتاب کمی نیست...به دستور امام زمان نوشته شده
اسنادش هم در زیرش موجود هست...


ذوالقرنين‏ بنده‏اى بود كه خدا را دوست داشت و خداوند [نيز] او را دوست داشت، همه اسباب را در اختيار وى نهاد و او را بر همه جهان حاكم كرد. ذوالقرنين‏ حق مى‏گفت وبه حق عمل مى‏كرد و ما احدى را نيافتيم كه اين كار را بر او عيب بداند.

منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، ج‏22، ص: 225



monjigraphic;240779 نوشت:
دوستان توجه کنند این مطلبی که بنده گذاشتم ، به نقل از کتاب مکیال المکارم هست...
یعنی دقیقا کپیش کردم...
کتاب کمی نیست...به دستور امام زمان نوشته شده
اسنادش هم در زیرش موجود هست...

برادر عزیزم چرا به سئوال توجه نمیکنی بنده عرضم اینست که چرا در اسناد یهود نیست یعنی انان سئوالی را مطرح نموده اند که اسناد انرا مخفی کرده اند !

[="Microsoft Sans Serif"][="Green"]

monjigraphic;240779 نوشت:

دوستان توجه کنند این مطلبی که بنده گذاشتم ، به نقل از کتاب مکیال المکارم هست...
یعنی دقیقا کپیش کردم...
کتاب کمی نیست...به دستور امام زمان نوشته شده
اسنادش هم در زیرش موجود هست...

سلام

در مبحث تاریخ و لقب شناسی امکان حضور دو فرد با دو لقب و خصوصیت مشابه بعید نیست

که این امر از نظر عقلی نیز درسته

مثل مثال حضرت محمد(ص) و تشبیه حضرت علی(ع) به هارون(ع)

یا حضرت عیسی (ع) به حضرت ادم(ع)
و...

اما اینکه من می گویم که ممکن است اسماعیل یا داوود (ع) ذوالقرنین باشند دلایلی دارم که در پست بعد ی گویم:Gol:[/]

[="Microsoft Sans Serif"][="Green"]

monjigraphic;240779 نوشت:

دوستان توجه کنند این مطلبی که بنده گذاشتم ، به نقل از کتاب مکیال المکارم هست...
یعنی دقیقا کپیش کردم...
کتاب کمی نیست...به دستور امام زمان نوشته شده
اسنادش هم در زیرش موجود هست...

سلام

در مبحث تاریخ و لقب شناسی فکر نکنم امکان حضور دو فرد با دو لقب و خصوصیت مشابه بعید باشد

که این امر از نظر عقلی نیز درسته(حد اقل عقل حقیر)

مثل مثال حضرت محمد(ص) و تشبیه حضرت علی(ع) به هارون(ع)

یا حضرت عیسی (ع) به حضرت ادم(ع)
و...

اما اینکه من می گویم که ممکن است اسماعیل یا داوود (ع) ذوالقرنین باشند دلایلی دارم که در پست بعد ی گویم:Gol:[/]

متاسفانه همه تاپیک های مربو ط به ذولقرنین بسته شده و پاسخ دادن به آن ممکن نیست،من دیشب یک موضوع ایجاد کردم ولی نمیدونم تایید شد یا نه.
پژوهشگر پرنیان حامد در کتاب تازه اش با ارائه صدها سند باستانی از جمله سنگ نبشته های بابلی ثابت کردند که شخصیت اسکندر مقدونی واقعت ندارد وتنها یک افسانه است که یک تاریخ نگار نادان به نام آریانوس آن را ساخته .ایشان به تفصیل در باره ذولقرنین هم مطابلی نوشته که تقریبا جای هیچ شکی نمیگذارد که ذولقرنین اسکند اشکانی بنیان گذار سلسله پارتها بوده.برای برسی بیشتر به کتاب ایشان بنام
اسکندر تاریخ ایران اسکندر مقدونی نیست مراجعه کنید

موضوع قفل شده است