راه های انگیزه بخشی برای توبه و بازگشت
تبهای اولیه
سیّدی ، لو علمت الارض بذنوبی لساخت بی ، أو الجبال لهدّتنی ، أو السماوات لاختطفتنی ، أو البحار لأغرقتنی .
2 - شخص گنه کار می بایست باور داشته باشد که علاوه بر مجازات اخروی ، مکافات دنیوی نیز در انتظار اوست و چه عوارض بدی و چه بی توفیقی هایی که بر اثر گناه گریبانگیر گنه کاران نمی شود :
خدای متعال در این باره می فرماید :
وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ .( شوری30)
اگر شما را مصيبتى رسد، به خاطر كارهايى است كه كردهايد. و خدا بسيارى از گناهان را عفو مىكند.
امام صادق سلام الله علیه در تفسیر آیه شریفه بالا به نقل از امیرمؤمنان علی سلام الله علیه فرمودند :
« لیس من التواء عرق ، و لا نکبة حجر ، و لا عثرة قدم و لا خدش عود الا بذنب » .
کافی جلد 2 صفحه 445
هیچ رگی نمی زند و هیچ سنگی به پای کسی آسیب نمی رساند و هیچ پایی نمی لغزد و هیچ چوبی به دستی خراش نمی اندازد ، مگر به علت گناه .
و یا روایتی دیگر از امام صادق سلام الله علیه که فرمودند :
« اما انه لیس من عرق یضرب و لا نکبة و لاصداع و لامرض الا بذنب و ذلک قول الله تعالی عزوجل فی کتابه : « وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ » ، و ما یعفو الله اکثر مما یؤاخذ به » .
کافی جلد 2 صفحه 269
هیچ رگی نمی زند و هیچ بدبختی رو نمی آورد و هیچ سر درد و مرضی ایجاد نمی شود مگر به علت گناه ؛ و چنین است سخن خدای عزّ و جلّ در کتاب خود : هر مصیبتی که به شما می رسد به علتّ آن چیزی است که دستهای شکا کسب کرده اند ؛ در حالیکه خدا خیلی از آن گناهان را بخشیده است .
بعد امام فرمودند :
گناهانی را که خدا از آنها در می گذرد ، بیشتر از گناهانی است که خداوند به علت آنها انسان را عذتب می کند .
« انّ الرّجل یذنب الذنب فیحرم صلاة اللیل و انّ العمل السیئ اسرع فی صاحبه من السّکین فی اللحم » .
کافی جلد 2 صفحه 272
تحقیقاَ فردی که گناه می کند ، پس ، از اقامه نماز شب محروم می گردد ، و همانا که سرعت اثر بد در انجام دهنده آن ، از تأثیر چاقو در گوشت بیشتر است .
و من الله التوفیق