رقیه کیست؟
تبهای اولیه
سلام
اسم حضرت رقیه س خیلی شنیدیم، برای حاجتامون براش نذر کردیم، بر روضه اش گریه کردیم و ....
ولی یه سوال : چرا توی مقاتل (حداقل بعضیاشون) اسمی از ایشون نیست؟ چرا در بعضی مقالات می نویسن که امام حسین چنین دختری نداشته اند؟
میشه در مورد ایشان و اینکه آیا امام چنین دختری داشته و این چنین فوت کرده اند توضیح بدهید.
لطفا در صورت امکان کتاب های تاریخی و مقاتلی که از ایشان اسمی آورده اند را بفرمایید.
سلام دوست همیشگی
در مورد رقیه بنت ا لحسین(ع) به لحاظ اسناد تاریخی اختلاف نظر هایی
وجود دارد .
البته باید یاد آور شوم که در غالب موضوعات تاریخی که ساده ترین آنها زمان
فوت یا شهادت اشخاص و حتی امامان شیعه نیز می باشد اختلاف نظر
هایی وجود دارد که نباید آنها را شاهدی بر غیر معتبر بودن انها دانست.
متأسفانه برخی که چندان به منابع تاریخی و تاریخ نگاری آشنا نیستند با
ملاحظه این اختلاف نظر ها بلا فاصله نتیجه می گیرند که احتمالا اصل
موضوع مجعول و غیر معتبر است.
در مورد شخصیت حضرت رقیه به لحاظ اسناد تاریخی نهایتا دو اشکال قابل
طرح می باشد. اول اینکه در منابع قبل از قرن ششم و هفتم اسمی از
ایشان نیامده است و ثانیا اینکه مرقد ایشان در دمشق به احتمال مربوط به
رقیه بنت علی بن ابی طالب(ع) می باشد.
در مورد اشکال دوم گرچه شواهدی از جمله نزدیکی محل شهادت به مرقد
و .... دال بر انتساب این مرقد به رقیه بنت حسین بن علی(ع) می باشد اما
باز هم انتساب این مرقد یا مرقدی دیگر ضرری به اصل وجود این دردانه برای
امام حسین (ع) نخواهد زد.
در مورد یافت نشدن اسنادی پیش از قرن ششم مبنی بر وجود دختری به
نام رقیه برای امام حسین (ع) باز نمی توان آن را ایرادی کافی برای زیر سوال
بردن چنین شخصیتی دانست. چراکه به وجود علم ما به از بین رفتن بسیاری
از منابع تاریخی به خصوص منابع شیعی در مقاطع مختلف تاریخی نمی توان
متوقع بود که بتوان در هر موضوع تاریخی سلسله اسناد و مدارک تاریخی را
تا متن واقعه بازیابی نمود. از این رو می توان به منابع متأخر تری که قابل
اعتماد اند و ممکن است به منابعی دسترسی داشته اند که ما از انها
محروم هستیم ، اکتفا نمود.
کتاب ستاره درخشان شام و معالی السبطین ج2 ص173-170منبع
مناسبی برای شناسایی شخصیت اجتماعی و تاریخی رقیه بنت الحسین
(ع) می باشد.
البته همیشه و در طول مقاطع تاریخی هدف و انگیزه اصلی ما عرض ارادت و
مودت و عمل به دستور پیامبر(ص) و قرآن کریم نسبت به اهل بیت(ع) بوده و
هست. و در فرض عدم اثبات تاریخی یک چنین شخصیتی ، باز از احترام و
علاقه ما نسبت به این خاندان که لاله زاری از ذریه پیامبر(ص) می باشند
نخواهد کاست. چرکه کتابها و کاغذ ها همیشه عاجز از بیان حقیقت ها بوده
اند. و اهل بیت (ع)، امام حسین(ع) و حرکت نجات بخشش حقیقتی است
که خورشید تابان در کنار آن سوسو می زند:Mohabbat::Mohabbat::Mohabbat::Mohabbat::Mohabbat::Mohabbat:
منبع مهم و اولی درباره حضرت رقیه (س)و جریان شام و رحلت ایشان کتاب « کامل بهائی» از عماد الدین طبری شیعه در قرن هفتم هجری است ، که البته ایشان اشاره می کنند به منابعی که از آن استفاده کرده اند اما متاسفانه آن منبع مانند خیلی دیگر از منابع کهن از بین رفته و در دسترس نیست .
ممکن از حیث منابع تاریخی اثبات مطلبی دشوار یا ناممکن باشد، اما این دلیل بر انکار امری که ریشه در اعتقادات مذهبی مردم دارد و بر آن شواهد و قرائن متعدد وجود دارد نمی شود.
یا خانم حضرت رقیه سلام الله علیها
آیا با این دلیل دیگر سوالی برای خردمندان باقی می ماند؟
این قصیده از سیف بن عمیره نخعی کوفی از اصحاب امام جعفر صادق علیه السلام و امام موسی کاظم علیه السلام است و کهن ترین منابع است و از آنجا که این قصیده زیر نظر این بزرگوران سروده شده دیگر شکی در رابطه با حضرت رقیه نمی ماند:
...
ولام کلثوم یجد جدید ها لثم عقیب دموعها لم یکرر
لم انسها و سکینه و رقیه یبکینه بتحسر و تزفر
منبع دائره المعارف تشیع: ج8 ص 313 -314
سیاوش شما نوشتید در این قصیده نگفته که حضرت رقیه سلام الله علیها طفل کوچکی بوده
مگر این می شود دلیل که چون اشاره به سن و سال حضرت رقیه سلام الله علیها نکرده پس بگوییم این همان حضرت رقیه سلام الله علیها معروف نیست؟!!
خب اگر این طور است پس بفرمائید در تمامی اشعار هم حتما شاعر بگوید سن شخصیت های اشعارش چند ساله هستند!!!
بر اساس اجماع مورخین، زینب، ام کلثوم و رقیه خواهران امام(ع) با او در سفر کربلا همراه بوده اند. در مقابل به جز کتاب کامل بهایی که بدون سند مشخص، پس از 600 سال به داستان خردسال متوفی در شام پرداخته و البته نام او را نیز ذکر نکرده است، هیچ دلیل و مستند دیگری نداریم. با فرض پذیرش گزارشهای بدون سند، چرا باید تمام ادله ی منطبق بر اینکه «رقیه» خواهر امام(ع) می تواند بود را رها کنیم و متشبث به تأویلی شویم که بدون هیچ مستندی صرفاً در ذهن داریم. اصلاً نام رقیه را از کجا آورده ایم تا بر ابیات منتسب به سیف تطبیق دهیم؟ عبدالرقیه، فراموش نکنید که «رقیه بنت الحسین(ع)» برای شما که عبدالرقیه هستید مشهور است، اما برای اسناد و مدارک معتبر کاملاً غریبه می نماید. حال که اسناد قوی به نفع رقیه بنت علی(ع) است، اگر نویسنده یا شاعری می خوهد بر معنای فاقد سند مورد نظر شما اشاره کند، موظف است با توجه به سبک بودن کفه ی ترازوی اسناد، به تصریح و با ارائه ی شاهدی که راه را بر سایر تعبیرها -نظیر آنچه بنده با توجه به اسناد قوی موجود فرض نموده ام- ببندد. در بستری که با توجه به زمینه ی موضوع و اسناد مرتبط، احتمال می رود از کلام برداشتی متفاوت با آنچه مورد نظر است شود، بر عهده ی نویسنده است که با اختیار واژه های مناسب، از ایهام و ابهام بپرهیزد تا دچار مغالطاتی نظیر equivocation یا vague words نشود. اینجاست که می رسیم به عرض پیشین، درباب فقدان مطلبی دالّ بر تطبیق رقیه ی شعر منتسب به سیف با خردسال موردنظر شما در مفهوم شعر، که متاسفانه در برداشت آن دچار اشکال شده اید.
در اینجا هم ایرادی بر گوینده ی اشعار نیست، بلکه خدشه بر مستند استدلال کننده وارد است که با استشهاد به بیانی مبهم و دارای ایهام، به استدلال پرداخته است.