حضرت امام(ره) چادر را حجاب کاملی میدانستند ولی پوششهای مشابه چادر ـ مانند مانتوی ساده، بلند و گشاد ـ که موجب مفسده نمیشود را نیز کافی میدانستند و قائل بودند که اگر قرار باشد پوشش بانوان همراه با مفسده و خلاف اخلاق باشد باید از آن در جامعه جلوگیری شود همانطور که در پاریس در پاسخ خبرنگاران و بانوان محجبهای که درباره میزان حجاب در ایران از ایشان سؤال کردند؛ فرمودند: «آرى در اسلام زن باید حجاب داشته باشد، ولى لازم نیست که چادر باشد. بلکه زن مىتواند هر لباسى را که حجابش را به وجود آورد اختیار کند. ما نمیتوانیم و اسلام نمیخواهد که زن به عنوان یک شىء و یک عروسک در دست ما باشد. اسلام میخواهد شخصیت زن را حفظ کند و از او انسانى جدى و کارآمد بسازد. ما هرگز اجازه نمیدهیم تا زنان فقط شیئى براى مردان و آلت هوسرانى باشند.» (صحیفه نور ج5- 294)
«حجاب ایران، حجاب اسلام، همین مقدارهاست. اسلام اینجا و آنجا ندارد. لکن یک جهات خارجى گاهى در کار هست. به طورى که یک مفسدهاى باشد، یک اختلاف اخلاقى بشود، یک- عرض مىکنم- چیزهایى باشد، البته آن وقت باید جلوگیرى بشود؛ اما اگر نباشد اینطور، و ساده باشد و مثل سایرین با سادگى باشد، نه بى چادر(بامانتو) مانع ندارد.» (صحیفه نور ج3- 499)
به نظر ما، بحث هایی که در باب «پوشش زن» می شود، بحث های خوبی است که انجام می گیرد، منتهی باید توجه کنید که هیچ بحثی در این زمینه های مربوط به «پوشش زن» از هجوم تبلیغاتی غرب متأثر نباشد، اگر متأثر آز آن شد، خراب خواهد شد.
[FONT=arial]مثلاً بياييم با خودمان فكر كنيم كه «حجاب» داشته باشيم،اما «چادر» نباشد اين فكر غلطي است نه اينكه من بخواهم بگويم: «چادر»، نوع منحصر است، نه، من مي گويم: «چادر» بهترين نوع «حجاب» است؛ يك نشانة ملي ماست. هيچ اشكالي هم ندارد،هيچ منافاتي با[FONT=arial]
هيچ نوع تحركي هم در زن ندارد.
[FONT=arial]اگر واقعاً بناي تحرك و كار اجتماعي و كار سياسي و كار فكري باشد، لباس رسمي زن مي تواند «چادر» باشد وهمان طور كه عرض كردم «چادر» بهترين نوع «حجاب» است. البته مي توان «محجّبه» بود و «چادر» هم نداشت؛ منتهی همينجا هم بايستي آن مرز را پيدا كرد. بعضي ها از «چادر» فرار مي كنند، به خاطر اين كه هجوم تبليغاتي غرب دامنگيرشان نشود؛ منتهی از «چادر» كه فرارمي كنند،به آن «حجاب واقعی» بدون چادر هم رونمي آورند؛چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار مي دهد! شما خيال كرده ايد؛ كه اگر ما «چادر» را كنار گذاشتيم،فرضاً آن «مقنعة» كذايي و آن لباس هاي« وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ» و همان هايي را كه در قرآن هست، درست كرديم،دست از سر ما بر مي دارند؟ نه،آنها به اين چيزها قانع نيستند؛ آنها مي خواهند؛همان فرهنگ منحوس خودشان عيناً اينجا عمل بشود؛مثل زمان شاه كه عمل مي شد.
[FONT=arial]«بیانات مقام معظم رهبري در ديدار با اعضاي شوراي فرهنگي،اجتماعي زنان؛جمعي از زنان پزشك متخصص و مسئولان اولين كنگره حجاب اسلامي به مناسبت ميلاد حضرت فاطمة (س) ۰۴/۱۰/۱۳۷۰»
حجاب براى زن، به معناى ذلت نیست؛ بلکه به معناى عصمت و حفظ زن است و نه فقط عصمت و حفظ زن، بلکه عصمت و حفاظت زن و مرد هر دوست. حجاب به معناى چادر نیست؛ اما چادر در نزد ما ایرانىها که زنهاى ما از قدیم داشتند، بهترین نوع حجاب است؛ بدون چادر هم حجاب ممکن است. حجاب به معناى پوشیدن سالم [است]؛ نه پوشیدنى که از نپوشیدن بدتر است. به تعبیرروایات، پوشیده عریان که در عین پوشیدگى، مثل انسان برهنه و عریان است. آن پوشیدن، به درد نمىخورد؛ حجاب نیست؛ پوشیدن سالم که سر و مو و گردن و بدن و تمام سر تا پاى بدن زن را پوشانده باشد؛ البته صورت و دو دست را بسیارى فقها مستثنا مىدانند؛ البته در مواردى که صورت بدون آرایش و ساده باشد؛ این هم معناى حجاب.
البته زنهاى ایرانى، روش چادر را پیدا کردهاند که بسیار هم روش خوبى است و هم زیباست و منافى با زیبایى زن نیست و هم حجاب حافظ کامل است. به هر حال، حجاب را چه به شکل ایرانى، چه به شکل عربى، چه به شکل کشورهاى دیگر که در هر یک از کشورهاى اسلامى زنها یک جور حجاب خود را حفظ مىکنند، هر جورى که حجاب حفظ بشود، این نظر اسلام، تأمین شده است، این، یکى از پیشگیرىهاى اسلام است.
اسلام در باب حجاب، پوشش را معین نکرده است؛ مقصود را معین کرده است. مقصود این است که دیدار زن و مرد و ملاقات طبیعى آنها، به صورت روزمره، تبدیل به یک عامل تحریک نشود و این، هدف اسلام است.
در کشورهاى اسلامى، خانمهایى هستند که مقیدند حجاب شرعى را که آیات قرآن به آن ناطق است، رعایت کنند؛ ولى شما ببینید همه آنها یک نوع رعایت مىکنند؛ متدینها و مقیدهایشان را مىگویم؟ در کشورهاى شمال آفریقا حجابى دارند که شما اصلاً با آن آشنا نیستید؛ در کشورهاى شرقى، یعنى هند و پاکستان، حجابى دارند که باز هم شما با آن آشنا نیستید. اینها هم ناشى از همان شرایط فرهنگى و اجتماعى است
اهمیت عفاف و حجاب به مثابه ارزش و شان حقیقی زن می باشد . رهبر معظم انقلاب در اهمیت عفاف چنین می فرمایند : هر حرکتی که برای دفاع از زنان انجام می گیرد ، باید رکن اصلی آن رعایت عفاف زن باشد . نباید بگذارند عفت زن که مهمترین عنصر برای شخصیت است مورد بی اعتنایی قرار بگیرد . حجاب ، مقدمه ی حفظ عفاف می باشد
باید توجه کنید که بحث ما در زمینه پوشش زن، متاثر از هجوم تبلیغاتی غربی نباشد ، زیرا اگر بحث ها متاثر از تبلیغات غربی شد خراب می شود . مثلا اگر ما فکر کنیم حالا که همه می گویند حجاب داشته باشید اگر چادر نباشد اشکالی ندارد این فکر غلط است. البته من نمی گویم که حجاب در چادر منحصر است ، بلکه می گویم چادر ، هم بهترین نوع حجاب و هم نشانه ی ملی ما است و هیچ منافاتی هم با تحرک زن ندارد اگر واقعا کار اجتماعی و سیاسی و فکری به معنای تحرک باشد. لباس رسمی زن می تواند چادر باشد که بهترین نوع حجاب است،البته می توان محجبه بود و چادر هم نداشت منتها همین جا باید مرز آنرا تعیین کرد.بعضی ها به خاطر اینکه هجوم تبلیغاتی غرب دامن آنها را نگیرد از چادر فرار می کنند و به حجاب واقعی بدون چادر هم رو نمی آورند ، چون آنها را هم غرب مورد هجوم قرار می دهد. تصور نکنید اگر ما فرضا چادر را کنار گذاشتیم آنها دست از سر ما بر می دارند ! خیر، آنها به این چیز ها قانع نیستند ، بلکه می خواهند در اینجا فرهنگ منحوس خودشان را مثل زمان شاه که زن اصلا حجاب نداشت ،پیاده کنند.۱
غربی ها با چه چیز زن مسلمان بیشتر دشمنند؟با حجاب او، آنها با حجاب دشمنند. با این چادر شما، با حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمنند2.
خیلی از خانم ها متدین و مسلمان اند و به انقلاب عقیده دارند ، ولی مسئله ی حجاب برای آنها روشن نیست. حرفی ندارند حجاب را رعایت می کنند ، اما واقعا حجاب در ذهن آنها سئوال و مسئله است، باید به اینها پاسخ داده شود. ما ابهامی نداریم ، برای ما و برای خیلی های دیگر قضیه روشن است.ولی خوب باید این واضح و پیرامون آن روشنگری شود؛برای همه روشن شود و این کاری است لازم، این هم کاری فرهنگی است که بنده زیاد روی آن اصرار داشته و دارم.۳
[FONT=arial] [FONT=arial]این زندگی دنیا چیزی جز سرگرمی و بازی نیست؛ و زندگی واقعی سرای آخرت است، اگر میدانستند!
[FONT=arial] [FONT=arial]2) سوره مبارکه الشورى آيه 23 [FONT=arial] [FONT=arial]ذٰلِكَ الَّذي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذينَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ ۗ قُل لا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّةَ فِي القُربىٰ ۗ وَمَن يَقتَرِف حَسَنَةً نَزِد لَهُ فيها حُسنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفورٌ شَكورٌ ﴿۲۳﴾[FONT=arial] [FONT=arial] این همان چیزی است که خداوند بندگانش را که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادهاند به آن نوید میدهد! بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمیکنم جز دوستداشتن نزدیکانم [= اهل بیتم]؛ و هر کس کار نیکی انجام دهد، بر نیکیاش میافزاییم؛ چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است.
سخنرانی مقام معظم رهبری درباره نحوه برخورد با شخص بدحجاب
بعضی از اینها خانم هایی بودند که در عرف معمولی می گویند خانم های بدحجاب حالا باید چکار کنیم؟ اشکش هم داره درمیاد. ردش کنیم؟
نه! دل متعلق به اینجاست. جان دلباخته این آرمان هاست. حالا یک نقصی دارد حالا نقص او ظاهر است نقص من در باطن است.
گفتا شیخا! من آنچنان که گفتی هستم اما آیا تو چنان که می نمایی هستی؟
البته نهی از منکر هم انسان می کنه اما با زبان خوش نه با زبان نفرت.
[b]content[/b]
خوب اگر اینطوره که نقص او مثل نقص باطنی منه پس قضیه حق الناسی حجاب چی میشه ؟ مگه حجاب فقط یک نقص شخصیه؟! آیا گناه کسی که حق الناس رو رعایت نمی کنه با گناه کسی که حق خودش رو رعایت نمی کنه برابره؟! ممنون میشم برام مطلب رو روشن کنید
خوب اگر اینطوره که نقص او مثل نقص باطنی منه پس قضیه حق الناسی حجاب چی میشه ؟ مگه حجاب فقط یک نقص شخصیه؟! آیا گناه کسی که حق الناس رو رعایت نمی کنه با گناه کسی که حق خودش رو رعایت نمی کنه برابره؟! ممنون میشم برام مطلب رو روشن کنید
در خصوص سوال مطرح شده در این پست چند تاپیک در انجمن بود :
[FONT=arial][FONT=arial]حضور خانمها در همه مراحل انقلاب ، حضوری زنده ونیرومند وقوی بوده وتوانستند بارها ی سنگین را تحمل کنند ومصیبتهای بزرگ را از سر بگذرانند . در طول تاریخ اسلام ،
مانند زهای ما نادر وکمیاب بوده است .یقینا اگر پشتیبانی وحمایت با نوان کشورمان نمی بود در دوران جنگ وپیش از آن در همه مراحل انقلاب این پیروزیها بدست نمی آمد
[FONT=arial][FONT=arial]زنان کشور ما در طول مدت انقلاب ،پشتوانه ی حرکت مردها بودند .اگر احساسات وایمان قوی زنها نبود ،شاید بسیاری از مردها ی ما این قدرت را پیدا نمی کردند
که در میدانهای سخت مبارزات گوناگون ،حضور داشته باشند امروز هم همان مسئولیت بر دوش خانم هاست