**شخصیت طلحه وزبیر**
تبهای اولیه
لطفا در مورد شخصیت طلحه وزبیر توضیحاتی ارائه نمایید آیا هر دوی آنها در مقابل حضرت علی (ع) قرار گرفتند؟دلیل آن چه بود؟
شاخصترین عاملی که موجب میشود زندگی و شخصیت عایشه همسر پیامبر(ص) و طلحه و زبیر دو تن از اصحاب معروف آن حضرت زیر سوال برود و یک نوع نگرش بدبینانه نسبت به آنان درمیان گروههایی از مسلمانان پدید آید؛ شرکت گسترده این سه نفردر طراحی جنگ بر علیه امیرمومنان علی(ع) میباشد آنان با این حرکت خویش علاوه بر خروج بر علیه امام و خلیفه بر حق مسلمانان موجب ریختن خونهای بسیاری از مردم مسلمان گردیدند. در این جنگ تعداد کشته شدهگان از ده هزار تا بیست و پنج هزار نفر نقل شده است.{1} و در نتیجه عملکرد این سه نفر خسارتهای فراوانی بر پیکره جامعه اسلامی وارد آمد. در حالی که آنان میدانستند که پیامبر گرامی اسلام(ص) قبل از رحلت خویش بارها فرموده بود که: یا علی! جنگ با تو جنگ با من است و صلح و دوستی با تو صلح و دوستی با من است.{2} اما عایشه و طلحه و زبیر این سخن پیامبر(ص) و دهها توصیه شبیه آنرا نادیده گرفته و با وصی و خلیفه مسلمانان در افتادند. گذشته از این بنا به نقل حاکم نیشابوری در مستدرک صحیحین رسول گرامی اسلام در نوبتهای متعدد به همسر خویش، عایشه هشدار داده بود که مباد به پیکار بر علیه علی(ع) برخیزی و فرموده بود: یا حمیراء اَن لا تکونی اَنْتِ؛{3} ای عایشه!{4} مواظب باشد تو آن کس نباشی که بر علیه علی(ع) خروج میکند. حتی بنا به نوشته صحیح بخاری پیامبر اکرم(ص) گاهی به خانه عایشه اشاره کرده و آنجا را مرکز فتنه و توطئه معرفی میکرد.{5} بنا بر آنچه گفته شد عایشه خطای بزرگی را در تاریخ زندگیاش مرتکب شد و به همین خاطر هم بعد از واقعه جنگ جمل نادم و پشیمان بود، او پیوسته آیه (وَقَرَنَ فی بیُوتکُنَّ)، را میخواند و گریه میکرد عایشه آن قدر اشک میریخت که قطران آن پوشش بدنش را خیس میکرد و میگفت: ای کاش من از خاطرات مردم فراموش میشد و در واقعه جمل شرکت نمیکردم.{6} افزودن بر جنگ جمل خطاهای دیگری نیزدر تاریخ زندگی عایشه در کتابهای معتبر اهل سنت وجود دارد که نه تنها شیعیان بلکه هر خوانندهای را نسبت به شخصیت عایشه بدبین میسازد. فاش کردن اسرار خانوادگی و زناشویی پیامبر(ص) توسط عایشه و شرح آن برای سایر مردان{7}، دادن نسبتهای دروغ و ناروا به پیامبر(ص) که آن نسبتها به یک شخص عادی بعید مینماید کجا رسد به پیامبر(ص)، اما عایشه شرم آورترین نسبتها را به رسول گرامی اسلام نسبت داده است.{8} با این حال چگونه یک مسلمان آن حرکات را ببیند و به عایشه بدبین نباشد. به نظرمی رسد اگر شخص با انصاف و بدور از تعصب این وقایع و حوادث را در زندگی این سه نفر مطالعه و عمیقاً بررسی نماید بدون تردید در او بدبینی ایجاد خواهد شد. زبیر و طلحه نیز سرنوشتی شبیه عایشه دارند و ما فقط به نقل دو روایت از پیامبر(ص) در مورد زبیر عوام و به یک روایت هم در مورد طلحه و زبیر بسنده میکنیم. 1. قیس بن ابی حازم نقل میکند در صحنه جنگ جمل علی(ع) به زبیر گفت: به یاد میآوری روزی را که من و تو در سقیفه قومی از انصار بودیم و پیامبر(ص) خطاب به تو فرمودای زبیر! آیا علی را دوست داری؟ و تو گفتی: چرا دوست نداشته باشم! و پیامبر فرمود: بدان و آگاه باش که تو روزی برای پیکار با او خروج خواهی کرد و تو آن روز ستمکار میباشی.{9} 2. عقاب بن ثعلبه روایت میکند که ابوایوب انصاری در دوران خلافت عمر خطاب به من گفت: رسول اکرم(ص) به علی بن ابیطالب(ع) دستور داد که پس از رحلتش با ناکثان (طلحه و زبیر) و با قاسطان (معاویه و لشگریانش) و با مارقان (خوار نبرد کند.{10} بنابراین اگر طیفی از مسلمانان به این سه نفر بدبین باشد بر اساس سخنان پیامبر اکرم(ص) و با توجه به عملکرد آنان بعد از رحلت آن حضرت میباشد. [1].تاریخ طبری، ج 3، ص 543، الجمل ص 223. [2].مسند احمد، ج 2، ص 442؛ سنن ابن ماجه، ج 1 ص 52؛ سنن الترمذی، ج 5، ص 656؛ المستدرک الصحیحین، ج 3، ص 149؛ تاریخ بغداد، ج 7، ص 137؛ مناقب ابن المغازلی، ص 64، اُسد الغابه، ص11؛ مجمع الزوائد ج 9، ص 169. [3].مستدرک الصحیحین، محمد حاکم نیشابوری، ج 3، ص 119؛ کنز العمال، ج 6 ص 86 و همان ص 83؛ تاریخ طبری، ج 3، ص 485؛ المستدرک، ج 3، ص 120؛ مسند احمد بن حنبل، ج 6، ص 97؛ الاصابه، ج 8، القسم 1، ص 111؛ مجمع الزوائد، ج 7، ص 234؛ همان، ج 8، ص 289، الاستیعاب، ج 2، ص 745؛ الامامة و السیاسة، ص 55؛ نورالابصار شبلنجی، ص 81. گفتنی است عبارت این منابع گاهی نهی پیامبر(ص) از عایشه را مختلف نقل کردهاند عبارت متن فوق با مستدرک الصحیحین مطابق است. [4].رسول گرامی(ص) گاهی عایشه را با لقب حمیراء خطاب میکرد. [5].صحیح بخاری، کتاب فرض الخمس، باب ما جاء فی بیوت ازواج النبی(ص)؛ مسند احمد بن حنبل، ج 2 ص 23. [6].طبقات ابن سعد، ج 8، ص 81؛ تاریخ بغداد، ج 9، ص 185؛ تاریخ طبری، ج 3، ص 548؛ الدرالمنثور در ذیل آیه (وقرن فی بیوتکن) در سوره احزاب مجمع الزوائد هیثمی، ج 9، ص 112؛ فتح الباری، عسقلانی، ج 16، ص 165؛ مستدرک الصحیحین، حاکم نیشابوری، ج 3، ص 119. متن حدیث در تاریخ بغدادی ج 9، ص 185 چنین است: عن هشام بن عروة عن ابیه قال: ما ذکرت عائشة مسیرها فی وقعه الجمل قط الابکت حتب تبل خمارها و تقول: یا لیتنی کنت نسیا منسیا. قال الخطیب قال سفیان النسی المنسی الحیضة الملقاة. [7].صحیح ابن ماجه، کتاب طهارة، باب وجوب الغسل. [8].مسند امام احمد حنبل، ج 6، ص 27. [9].مستدرک الصحیحین، ج 3، ص 366؛ اُسد الغابه، ابن اثیر، ج 2، ص 199؛ الاصابه، ابن حجر، ج 3، ص 6؛ تهذیب التهذیب، ج 6، ص 325؛ کنز العمال، ج 6، ص 82؛ همان ص 85؛ الامامة و السیاسة، ابن قتیبه ص 63 داستان اهل جمل. [10].مستدرک حاکم، ج 3، ص 139؛ تاریخ بغداد، ج 8، ص 340.