شيعه! كاري كن كه امامت به تو افتخار كند!
تبهای اولیه
شروع خوبی بود اما سوال اساسی در این زمینه این است:
دستور عملی برای انجام وظیفه چیست؟:Gig:
عرفان دوست گرانقدر
پاسخ شما در همان پست در نقل قولي كه از استاد شهيد مطهري كردم ، موجود است انجام عملي مطالبات ائمه اطهار عليهم السلام از شيعيان خود ....
از نكته نظرات شما استفاده مي كنم
موفق باشيد:Labkhand:
منظور توضیح بدهید و ریزش کنید تا تکلیف روشن گردد و فلوچارتی تحویل ما بدید که برنامه مشخص باشد:Mohabbat:
پایه ی اصلی
پیامبر عزیز ما در حدیث معروف و متواتری که توسط شیعه و سنی نقل شده فرموده اند: إنّي بعثت لأتمم مکارم الأخلاق ؛ من مبعوث شدم تا نیکی های اخلاق را کامل و تمام کنم.
پس حداقل یکی علت های بعثت پیامبر گرامی اسلام به کمال رساندن اخلاق است.
و از طرفی امام صادق علیه السلام فرموده اند: طوری رفتار کنید که اگر ما از خوش اخلاق ترین اهل محله زندگی شما پرسیدیم،شما را به آن عنوان معرفی کنند. این یکی از کار هائیست که امام را شاد میکند.
پایه ی اصلی
پیامبر عزیز ما در حدیث معروف و متواتری که توسط شیعه و سنی نقل شده فرموده اند: إنّي بعثت لأتمم مکارم الأخلاق ؛ من مبعوث شدم تا نیکی های اخلاق را کامل و تمام کنم.
پس حداقل یکی علت های بعثت پیامبر گرامی اسلام به کمال رساندن اخلاق است.
و از طرفی امام صادق علیه السلام فرموده اند: طوری رفتار کنید که اگر ما از خوش اخلاق ترین اهل محله زندگی شما پرسیدیم،شما را به آن عنوان معرفی کنند. این یکی از کار هائیست که امام را شاد میکند.
حقير در اواخر مطلب ، حديثي از امالي صدوق عرض كردم ( كُونُوا لَنَا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا عَلَيْنَا شَيْنا ) كه روايت بسيار معروفي در اين باب هست در ابتدا ببينيم معناي آن چيست يعني چه كه مايه زينت ما باشيد؟
1- اين معنا را ادامه همان روايت توضيح مي دهد كه زينت بودن براي ما يعني قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ كُفُّوهَا عَنِ الْفُضُولِ وَ قَبِيحِ الْقَوْل - با مردم خوب سخن بگوييد ، زبان خود را حفظ كنيد از زياده گويي و بدگويي بپرهيزيد -
2- در منابع ديگر توضيحات بيشتري مي بينيم مانند: حَبِّبُونَا إِلَى النَّاسِ وَ لَا تُبَغِّضُونَا إِلَيْهِمْ فَجُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ شَر - ما ( ائمه عليهم السلام) را محبوب و عزيز مردم كنيد و مردم را با ما دشمن نسازيد و هر محبت و خير و خوبي را بسوي ما جلب كنيد و هر بدي و زشتي را از ما دور كنيد [دور نشان دهيد] [مستطرفات السرائر ص 650]
و نيز مانند : كُونُوا مِثْلَ أَصْحَابِ عَلِيٍّ ع فِي النَّاسِ إِنْ كَانَ الرَّجُلُ مِنْهُمْ لِيَكُونَ فِي الْقَبِيلَةِ فَيَكُونُ إِمَامَهُمْ وَ مُؤَذِّنَهُمْ وَ صَاحِبَ أَمَانَاتِهِمْ وَ وَدَائِعِهِم - مانند اصحاب امير المؤمنين عليه السلام باشيد اگر در هر قبيله و گروهي ، يكي از شما شيعيان باشد بايد امام و مؤذن و امانت نگهدار ديگران گردد [مشكاة الانوار في غرر الاخبار ص 67]
3 - توضيح علامه مجلسي درباره روايت مذكور : أي كونوا من أهل الورع و التقوى و العمل الصالح - يعني از گروه تقوا پيشه گان و از انجام دهندگان اعمال نيك باشيد [بحار الانوار ج 65 ص 152]
همانطور كه ملاحظه مي كنيد عمده مطالب حول همان مكارم اخلاق است كه فرموديد پس مايه افتخار امام خود بودن يعني متخلق به اخلاق او بودن و از دستورات او تبعيت نمودن يعني شيعه بايد امام نما باشد نه خود نما ، بايد آنگونه باشد كه از رفتار و گفتار او نه تنها ايمان كسي متزلزل نشود (وَ لا تَتَّخِذُوا أَيْمانَكُمْ دَخَلاً بَيْنَكُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِها - نحل 94) بلكه موجب معرفي نيكوي شيعه و ازدياد شيعه گري گردد
شيعه در گفتار شمشير علي است
شيعه در آئينه تصوير علي است
[غلامرضا سازگار]
در همين مبحث ، رواياتي كه وظايف شيعه را بيان مي كند مي تواند مددكار بحث باشد كه موجب اطاله مي گردد به اميد موفقيت شما و ديگر دوستان