جمع بندی صحیح ترین مطلب درباره چشم زخم چیست؟
تبهای اولیه
صحیح ترین مطلب درباره چشم زخم چیست؟
با سلام وخسته نباشد .
با توجه به اینکه در فضازی مجازی مطالب ضد ونقیض بسیاری درباره چشم زخم و حدیث پیامبر (ص)و امام صادق علیه السلام است
صحیح ترین مطلب در این باره چیست و چشم زخم در چه محدوده ای میتواند کارگر باشد؟؟
باتشکر
با سلام و درود
نمی دانم منظورتان از مطالب ضد و نقیض چیست، برخی روایات در این زمینه اشاره می شود، اگر مطلب دیگری مد نظرتان بود بفرمایید زیرا در این روایات، ضد و نقیض ندیدم.
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) إِنَّ الْعَيْنَ لَتُدْخِلُ الرَّجُلَ الْقَبْرَ وَ تُدْخِلُ الْجَمَلَ الْقِدْر»
چشم زخم، حق است؛ مرد را وارد قبر می کند و شتر را وارد دیگ.(جامع الأخبار(للشعيري)، ص 157)
«رُوِيَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ الْعَيْنُ حَقٌ وَ لَيْسَ تَأْمَنُهَا مِنْكَ عَلَى نَفْسِكَ وَ لَا مِنْكَ عَلَى غَيْرِك»
از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که می فرمایند: چشم زخم، حق است؛ ایمن نیستی از چشم خودت بر خودت، و نه از خودت بر دیگری.(مكارم الأخلاق، ص 386)
«عَنِ النَّبیِّ (صلی الله علیه و آله) الْعَيْنُ حَقٌّ تَسْتَنْزِلُ الْحَالِقَ»
چشم زخم، حق است؛ قله کوه را می کند.(شریف الرضی، المجازات النبوية، ص 334؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج60، ص 6)
نکته: کندن قله ها کنایه است از قدرت تأثیرگذاری چشم زخم، یعنی می تواند چیزهای مرتفع و دست نیافتنی را به زمین بکشد و چیزهای ثابت و مستحکم را از بین ببرد.
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: لَوْ نُبِشَ لَكُمْ عَنِ الْقُبُورِ لَرَأَيْتُمْ أَنَّ أَكْثَرَ مَوْتَاكُمْ بِالْعَيْنِ لِأَنَّ الْعَيْنَ حَق»
اگر قبرها باز شود خواهید دید که بیشتر مرده ها به خاطر چشم زخم است؛ زیرا چشم زخم، حق است.(طب الأئمة عليهم السلام، ص 121؛ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج 92، ص 127، ح 7)
نکته:
این روایات می توانند از نظر سندی دارای خدشه باشند ولی اصل چشم زخم و حقیقت داشتن آن و نیز این که دارای آثار و آسیب هایی است، پذیرفته شده است.
جمع بندی
پرسش:
در فضازی مجازی مطالب ضد و نقیض بسیاری در باره چشم زخم و حدیث پیامبر (صلی الله علیه و آله) و امام صادق (علیه السلام) است. صحیح ترین مطلب در این باره چیست و چشم زخم در چه محدوده ای می تواند مؤثر باشد؟
پاسخ:
مشخص نکرده اید منظورتان از مطالب ضد و نقیض چیست، زیرا در این روایات، ضد و نقیض ندیدم. به روایات ذیل توجه فرمایید تا موضوع روشن شود.
«قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) إِنَّ الْعَيْنَ لَتُدْخِلُ الرَّجُلَ الْقَبْرَ وَ تُدْخِلُ الْجَمَلَ الْقِدْر»؛ چشم زخم، حق است؛ مرد را وارد قبر می کند و شتر را وارد دیگ.(1)
«رُوِيَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ الْعَيْنُ حَقٌ وَ لَيْسَ تَأْمَنُهَا مِنْكَ عَلَى نَفْسِكَ وَ لَا مِنْكَ عَلَى غَيْرِك»؛ از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که می فرمایند: چشم زخم، حق است؛ ایمن نیستی از چشم خودت بر خودت، و نه از خودت بر دیگری.(2)
«عَنِ النَّبیِّ (صلی الله علیه و آله) الْعَيْنُ حَقٌّ تَسْتَنْزِلُ الْحَالِقَ»؛ چشم زخم، حق است؛ قله کوه را می کند.(3)
نکته: کندن قله ها کنایه است از قدرت تأثیرگذاری چشم زخم، یعنی می تواند چیزهای مرتفع و دست نیافتنی را به زمین بکشد و چیزهای ثابت و مستحکم را از بین ببرد.
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ: لَوْ نُبِشَ لَكُمْ عَنِ الْقُبُورِ لَرَأَيْتُمْ أَنَّ أَكْثَرَ مَوْتَاكُمْ بِالْعَيْنِ لِأَنَّ الْعَيْنَ حَق»؛ اگر قبرها باز شود خواهید دید که بیشتر مرده ها به خاطر چشم زخم است؛ زیرا چشم زخم، حق است.(4)
نکته:
این روایات می توانند از نظر سندی دارای خدشه باشند ولی اصل چشم زخم و حقیقت داشتن آن و نیز این که دارای آثار و آسیب هایی است، پذیرفته شده است.
پی نوشت ها:
1. شعيري، جامع الأخبار، ناشر: مطبعة حيدرية ـ نجف، بى تا، چاپ اول، ص 157.
2. طبرسى، حسن بن فضل، مكارم الأخلاق، ناشر: الشريف الرضي ـ قم، 1370 ه.ش، چاپ چهارم، ص 386.
3. شريف الرضي، محمد بن حسين، المجازات النبوية، محقق/مصحح: هوشمند، ناشر: دار الحديث ـ قم، 1422ق/1380ش، چاپ اول، ص 334؛ مجلسی، بحار الأنوار، ناشر: دار إحياء التراث العربي ـ بيروت، 1403 ق، چاپ دوم، ج60، ص 6.
4. ابنا بسطام، طبّ الأئمة (عليهم السلام)، محقق/مصحح: خرسان، محمد مهدى، ناشر: دار الشريف الرضي ـ قم، 1411ق، چاپ دوم، ص 121؛ بحار الأنوار، پیشین، ج 92، ص 127، ح 7.