عدل الهی ؛ اصلی از اصول دین
تبهای اولیه
به نام حق
با سلام
در این تاپیک میخواستم راجع به عدل الهی صحبت کنم
من در حال مطالعه کردن کتاب عدل الهی شهید مطهری هستم
این تاپیک رو ایجاد کردم تا بنظر خودم گزیده های از این کتاب رو بنا به دید خودم بزارم تا شاید دوستان دیگه هم براشون جالب بیاد
اگه دوستان هم در کامل کردن این تاپیک شرکت کنن ازشون تشکر میکنم
و اینکه سوال یا پاسخی داشتن
سوالم راجع به عدل الهی هست
تا حالا سراغ مطالعه کردن راجع به عدل الهی پرداختین
چرا ما شیعیان عدل الهی رو جزء اصول دین میدونیم ولی اهل سنت نمیدونن تا حالا راجع به این فکر کردین
اگه نه بهتون پیشنهاد میکنم راجع به عدل الهی مطالعه کنین
متشکرم لبخند بر روی لبانتان
سوالم راجع به عدل الهی هست
تا حالا سراغ مطالعه کردن راجع به عدل الهی پرداختین
سلام وعر ادب
چون بحث روی محور کتاب باارزش عدل الهی شهید مطهری ویکی از شاهکارهای ایشان می باشد. ابتدا کلام ایشان در کتاب مذکور در باب سوال تاپیک را بیان می کنم.
همچنين شيعه به عدل نيز به عنوان يكي از اصول دين اعتقاد دارد. اما در اهل سنت، تنها معتزله به چنين اصلي اعتقاد دارند. و علت اين كه جزء اصول دين آمده به خاطر آن است كه از گذشته هاي دور و در گفت و گوي با دانشمندان مذاهب، علماي شيعه بر عدالت خداوند تأكيد داشتند به همين جهت از اصول مذهب شيعه شمرده شد. اما برخي از مذاهب اهل سنت مانند اشاعره به دليل اعتقاد به جبر، گفت و گو درباره عدالت خدا را سزاوار نمي دانند و معتقد بودند هر آنچه خداوند انجام مي دهد عدل است اگر چه به نظر ما ظلم باشد. اما شيعيان معتقد بودند خداوند جز عدل كاري انجام نمي دهد، لذا اگر ظلمي در جامعه ديده مي شود از كوتاهي مردم و ظلم حاكمان است.
بنابراین غیر از شیعه معتزله هم عدل را جزء اصول دین می داند. ومساله تنه منحصر به شیعه نمی باشد. لذا در کلام اسلامی شیعه ومعتزله را با عنوان عدلیه معرفی می کنند. که مساله عدل الهی طبق تبیینی که شیعه دارد. وبر اساس معنایی که شهید در کتاب عدل الهی از میان چهار معنی برگزیده اند. عبارت از وضع کل شئ في موضعه است. یعنی هرچیزی راسرجای خود قرار دادن.
اهمیت عدل الهی با اینکه جزء صفات الهی مانند سایر صفات می باشد. باعث شد که جزء اصول دین شیعه باشد. مساله ای که از همان صده های اول مورد نقاش وبحث بین فرق ومذاهب اسلامی بوده است.
همین قدر فکر می کنم، برای شروع بحث کافی می باشد. تااز نظرات دوستان هم استفاده کنیم.
سوالی که برای من پیش آمده و ذهن مرا مشغول کرده این است که مگر نه این است که منکر اصل دین کافر است؟ پس اگر کسی منکر عدل و یا امامت الهی بشود کافر محسوب می شود پس در اینصورت اهل سنت به خاطر انکار امامت الهی کافر محسوب می شوند .من برای این تناقض هیچ پاسخی نداشتم جز اینکه قبول کنم این دو مورد مخصوصا امامت الهی جز اصول دین نمی باشد اگر کسی جواب منطقی به این سوال بدهد خیلی ممنون می شوم.
سوالی که برای من پیش آمده و ذهن مرا مشغول کرده این است که مگر نه این است که منکر اصل دین کافر است؟ پس اگر کسی منکر عدل و یا امامت الهی بشود کافر محسوب می شود پس در اینصورت اهل سنت به خاطر انکار امامت الهی کافر محسوب می شوند .من برای این تناقض هیچ پاسخی نداشتم جز اینکه قبول کنم این دو مورد مخصوصا امامت الهی جز اصول دین نمی باشد اگر کسی جواب منطقی به این سوال بدهد خیلی ممنون می شوم.
اهل سنت به هیچ وجه منکر امامت وعدل الهی نیستند. بلکه آنها را جزء فروع دین می دانند. نه اصول دین.
اهل سنت به هیچ وجه منکر امامت وعدل الهی نیستند. بلکه آنها را جزء فروع دین می دانند. نه اصول دین.
اهل سنت عدل الهی را قبول دارند ولی امامت الهی را خیر .امامت از طرف خداوند را نه به عنوان اصول و نه به عنوان فروع قبول ندارند.
سوالی که برای من پیش آمده و ذهن مرا مشغول کرده این است که مگر نه این است که منکر اصل دین کافر است؟ پس اگر کسی منکر عدل و یا امامت الهی بشود کافر محسوب می شود پس در اینصورت اهل سنت به خاطر انکار امامت الهی کافر محسوب می شوند .من برای این تناقض هیچ پاسخی نداشتم جز اینکه قبول کنم این دو مورد مخصوصا امامت الهی جز اصول دین نمی باشد اگر کسی جواب منطقی به این سوال بدهد خیلی ممنون می شوم.
سلام بزرگوار
من کتاب عدل الهی شهید مطهری رو کاملا مطالعه کردم
و این کتاب بحث های خیلی خوبی در کنار عدل الهی و مرتبط با عدل کردن
و اما راجع به کافر بودن
اول بس ما معنی کفر و کافر رو بگیم بعد در ثانی این حرف شما رو باید مستند بحث کنیم که فلان شخص یا فلان کتاب الهی چگونه گفتن
بعدش اگه اونطوری باشه که گفته شده هست کسی که اصل دین رو قبول نداشته باشه کافر میشه مثل اینکه تو این دنیا به این بزرگی حالا بحث غیر مسلمونشو نمیکنم
جمعیت مسلموناش فقط عده قلیلی که شیعه اصیل هستن مسملون محسوب میشن و و و
اگه میخواین از سردرگمی در بیان و واقعن جواب منطقی دریافت کنین
من شما رو ارجاع میدم به این کتاب و قسمیتو ازتون درخواستم میکنم که لطفا مطالعه داشته باشین تا یک جواب منطقی و قشنگ دریافت کنین که معقول واقع بشه براتون
البته قبلش پیشنهاد میدم کل کتاب رو مطالعه داشته باشین
ولی درباره همین قسمت که فرمودین
شما میتونین بخش نهم کتاب از صفحه 243 تا به اخر رو که میشه 318 مطالعه کنین کامل مطالعه کنین خیلی گسترده تر از این حرفتون جواب دادن این بزرگوار
البته من این کتابی که میگم کتاب الکترونیکی و پی دی اف هست که اگه بخواین میتونم در اختیار قرار بدم و همچنین یه سرچ ساده بزنین این کتاب در سایت های مختلفی گذاشته شده
ان شاء الله که عاقبت و عافیت بخیر باشید
ممنون
و اما بعد
راجع به اینکه چرا شیعیان عدل الهی رو جز اصول دین حساب کردن میخوام یخورده برداشتی که از کتاب داشتم بگم
و البته از دوستان میخوام همراهی داشته باشن
خب عدل یه موضوعی هست که بحث راجع بهش زیاد میشه
اگه بحث راجع به عدل در بین مسلمین نشه که جای سوال داره
چون خدا در قرآن راجع به این موضوع صحبت فرمودند
شما یه سرچ در قرآن داشته باشین راجع به کلمه قسط در میابید که خدا راجع به عدالت صحبت کرده
پس بین بندگانش از همون ابتدا اسلام راجع به عدل الهی صحبت به میان میرفته
تا اینکه خب سر اینکه عدل الهی هست یا نیست و سر اثبات و اعتقاد به این که هست یا نه
تبدیم شدیم
به
اشاعر
معتزله
و گروهی هم که شیعه اهل بیت
که به متن کتاب اشاره میکنم راجع به این موضوع
و بقولی خوبی ما شیعیان این بود که با امام در ارتباط بودیم و برای حل این مسئله عدل مشکلی نداشتیم که
به به کتاب مراجعه میکنم
که در این کتاب به خوبی و بدون مشکل این مسئله عدل الهی رو حل میکنه
پس به خاطر اینکه عدل الهی در بین مسلمین زیر سوال رفت در نحوه اثبات کردنش
و هر گروهی به نحوی میخواستن عقیده خودشونو اثبات کنن و یه نقصی تو کارشون بود یه ایراد و مشکل داشتن که نمیتونستن حلش کنن و بنحوه ی بزور قبولش میکردن
و شیعیان بعلت اینکه در مکتب خوبی بودن و مسائلشون رو از سرچمشه مورد رفع رجوع و حل مسئله می کردنند خدا رو شکر
اصلا در این مورد عدل الهی مشکلی مثل اون دو گروه معتزله و اشاعره ایرادی در کارشون نبود و نیست خدا رو شکر
به همین خاطر یکی از اصول شیعیان شد عدل الهی
اگه دوستان نظر دارن بفرمایین
ممنون
اهل سنت عدل الهی را قبول دارند ولی امامت الهی را خیر .امامت از طرف خداوند را نه به عنوان اصول و نه به عنوان فروع قبول ندارند.
سلام
البته موضوع بحث ما عدل الهی است. نه امامت. اما برای اینکه مساله بی جواب نمانده باشد. اگر به کتاب شرح مقاصد ویا شرح مواقف از کتب معتبر کلامی اهل سنت رجوع کنید. بابی دارند. در مورد امامت ومساله را شرح داده اند. واینطور نیست که قبول نداشته باشند. بله به شکلی که ما قبول داریم. ی ائمه ای که ما قبول داریم. آنها به این شکل قبول ندارند. ولی اصل وجود امام وپیشوا را منکر نیستند.
سلام بزرگوار
من کتاب عدل الهی شهید مطهری رو کاملا مطالعه کردم
و این کتاب بحث های خیلی خوبی در کنار عدل الهی و مرتبط با عدل کردن
و اما راجع به کافر بودن
اول بس ما معنی کفر و کافر رو بگیم بعد در ثانی این حرف شما رو باید مستند بحث کنیم که فلان شخص یا فلان کتاب الهی چگونه گفتن
بعدش اگه اونطوری باشه که گفته شده هست کسی که اصل دین رو قبول نداشته باشه کافر میشه مثل اینکه تو این دنیا به این بزرگی حالا بحث غیر مسلمونشو نمیکنم
جمعیت مسلموناش فقط عده قلیلی که شیعه اصیل هستن مسملون محسوب میشن و و و
اگه میخواین از سردرگمی در بیان و واقعن جواب منطقی دریافت کنین
من شما رو ارجاع میدم به این کتاب و قسمیتو ازتون درخواستم میکنم که لطفا مطالعه داشته باشین تا یک جواب منطقی و قشنگ دریافت کنین که معقول واقع بشه براتون
البته قبلش پیشنهاد میدم کل کتاب رو مطالعه داشته باشین
ولی درباره همین قسمت که فرمودین
شما میتونین بخش نهم کتاب از صفحه 243 تا به اخر رو که میشه 318 مطالعه کنین کامل مطالعه کنین خیلی گسترده تر از این حرفتون جواب دادن این بزرگوار
البته من این کتابی که میگم کتاب الکترونیکی و پی دی اف هست که اگه بخواین میتونم در اختیار قرار بدم و همچنین یه سرچ ساده بزنین این کتاب در سایت های مختلفی گذاشته شده
ان شاء الله که عاقبت و عافیت بخیر باشید
ممنون
با تشکر از راهنمایی شما .در مورد عدل الهی مشکلی ندارم بیشتر سوالاتم در مورد امامت الهی است.
سلام
البته موضوع بحث ما عدل الهی است. نه امامت. اما برای اینکه مساله بی جواب نمانده باشد. اگر به کتاب شرح مقاصد ویا شرح مواقف از کتب معتبر کلامی اهل سنت رجوع کنید. بابی دارند. در مورد امامت ومساله را شرح داده اند. واینطور نیست که قبول نداشته باشند. بله به شکلی که ما قبول داریم. ی ائمه ای که ما قبول داریم. آنها به این شکل قبول ندارند. ولی اصل وجود امام وپیشوا را منکر نیستند.
با سلام آن امامتی که اهل سنت قبول دارند با امامت شیعه تفاوت دارد و قابل مقایسه نیست. آنها امام را از طرف خداوند نمی دانند و امامت جز اصول و فروع دین نیست. سوال من این است که اگر ما امامت حضرت علی(ع) و یازده امام دیگر را ازطرف خداوند و جز اصول دین بنامیم قطعا منکرش همانند منکر نبوت کافر است و چون اهل سنت منکر امامت الهی حضرت علی هستند کافر می شوند.اگر تاپیکی وجود دارد لطفا راهنمایی کنید تا بحث به آنجا منتقل شود.
ا سلام آن امامتی که اهل سنت قبول دارند با امامت شیعه تفاوت دارد و قابل مقایسه نیست. آنها امام را از طرف خداوند نمی دانند و امامت جز اصول و فروع دین نیست. سوال من این است که اگر ما امامت حضرت علی(ع) و یازده امام دیگر را ازطرف خداوند و جز اصول دین بنامیم قطعا منکرش همانند منکر نبوت کافر است و چون اهل سنت منکر امامت الهی حضرت علی هستند کافر می شوند.اگر تاپیکی وجود دارد لطفا راهنمایی کنید تا بحث به آنجا منتقل شود.
سلام وعرض ادب
البته تاپیک سراغ ندارم. ولی ما حدیث داریم از نبی مکرم اسلام (ص) که هر کس شهادت به وحدانیت خداوند ونبوت نبی مکرم دهد مسلمان است. ونکته دیگر اینکه بحث کفر وایمان ا زجهت آثار عملی آن مثل نجاست وغیره، یک بحث فقهی است. تمام مراجع هم اهل سنت را مسلمان وپاک می دانند. مگر گروههایی مثل مجسمه وناصبی ها.
البته ما آنها را ممن می دانیم. بلکه فقط قائل به مسلمان بودن آنها هستیم. وبه سبب همین عدم اعتقاد به امامت قائل به ایمان آنها نیستیم.