جمع بندی عدم موفقیت در زندگی بخاطر چشم زخم

تب‌های اولیه

24 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عدم موفقیت در زندگی بخاطر چشم زخم

سلام
من وقتی مثلا از موفقیتم در کارم با کسی صحبت میکنم و ان شخص تعجب شدید میکند و امور مشابه ان احساس میکنم چشم خورده ام لطفا راهنمایی کنید و بگید در چه صورتی ادم چشم میخورد؟

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد نشاط

[=arial]سلام
بزرگوار امیدوارم مشکلتون حل بشه!
قبل از ورود به موضوع و مسئله شما:
سفارش ائمه اطهار علیهم السلام این است که تا کار خود را به اتمام نرسانده بهتر است فاش نکنید، در روایتی از امام صادق علیهم السلام بیان شده که می فرماید: «إِظْهَارُ الشَّیْ‏ءِ قَبْلَ أَنْ یُسْتَحْکَمَ مَفْسَدَهٌ لَهُ؛ آشکار کردن چیزى پیش از استوار شدن آن سبب تباهى آن مى‏گردد».[ بحارالانوار، ج ۸۸]
پس با این حساب سعی کنید تا برنامه تون را به طور کامل انجام نداده وعملی نکرده اید، آن تصمیم را فاش نکنید. البته قبل از شروع سعی کنید با مشاوره و دقت کامل تصمیم صحیح را اختیار کنید تا بعدا مشکلی ایجاد نشود. البته علت شکست شاید مسائل دیگری مثل بی برنامه گی، تنبلی و مسائل دیگر باشند و لازم است جزئیات برنامه خودتان را اعلام بکنید تا مشکل به طور دقیق و کامل پیگیری و بررسی شود.
منتها اینکه عدم موفقیت شما به خاطر چشم زخم است یا چیز دیگر، این مسئله را به همین راحت نمی توان ثابت کرد. البته تاثیر چشم زخم هم بی تاثیر نیست. قرآن در آیه 67 سوره یوسف به امکان و حقانیت چشم زخم اشاره می کند. در این آیه حضرت یعقوب (علیه السلام) به فرزندان خویش فرمان می دهد که هنگام ورود به مصر از یک دروازه شهر وارد آن نشوند و از آن جایی که فرزندان ده گانه ایشان افرادی زیبا و تنومند و جوان بودند از ایشان می خواهد برای در امان ماندن از چشم زخم مردم مصر از دروازه های متعدد وارد شوند تا به چشم نیایند. (المیزان ج11 ص218)
برای دفع آثار چشم زخم:
1. سعی کنید طوری برخورد نکنید که خیلی به چشم بیاید.
2. برنامه ها و کارهای خودتان را پیش دیگران فاش نکنید. (حتی بهتر است موفقیتها و جایگاه ویژه خودتان را پیش هر کسی بازگو نکنید)
3. ارتباط معنوی خودتان را با خدای متعال بیشتر کنید، چون خدای متعال بهترین حامی انسان است:
إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنوا ۗ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوّانٍ كَفورٍ( حج:38)
خداوند از کسانی که ایمان آورده‌اند دفاع می‌کند؛ خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسی را دوست ندارد!
4. سوره
[=arial]ناس، فلق، قدر، کافرون[=arial] و آیه وان یکاد .... را بیشتر بخوانید.
[=arial]وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿۵۱﴾ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ [=arial]﴿۵۲﴾ (سوره قلم)؛ و همانا نزدیک است کافران هنگامی که قرآن را می‌شنوند، با [نگاه‌ها و] چشم‌هایشان تو را به زمین بزنند و می‌گویند: او مجنون است؛ حال آن‌که قرآن [یا پیامبر]جز اندرزی برای جهانیان نیست.
ضمنا:
ساده ترین دستور برای رفع چشم زخم خواندن سوره ناس و فلق است. در روایات آمده است که پیغمبر(صلی الله علیه وآله) این سوره ها را برای امام حسن و امام حسین به عنوان تعویذ قرائت می کرد.
5. از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرموده است :اگر کسی از شما چیزی از برادرش او را متعجب ساخت سه بار بگویید:
[=arial]ماشاء الله لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.[=arial] در برخی روایات گفته می شود که تکبیر بگویید تا تأثیر چشم زخم از بین برود.

من سال گذشته یک پیشنهاد دادم به یکی از عزیزان:

وایسلی گوجا;911527 نوشت:
اگه میشه به من چشم زخم بزنید و ببینید بلایی سر من میاد یا خیر. اگه اتفاقی افتاد شما حلال هستید خیالتون راحت باشه.

هنوز من سر جایم باقی هستم و در این یک سال زندگیم خیلی هم خوب پیشرفت کرده. به شما هم همین پیشنهاد رو می کنم. به من چشم زخم بزنید اصلا همه چشم زخم های سایرین به سمت شما رو هم بفرستید برای من. خلاصه اینکه خرافات است. زندگیتون رو بکنید و تا وقتی خودتون به خودتون تلقین نکنید این چیزها فرقی در زندگی شما نخواهند داشت.

وایسلی گوجا;955786 نوشت:
اگه میشه به من چشم زخم بزنید

؟!؟!؟!؟!؟!؟!
مثل اینکه به کسی که رنگ چشمش آبی است بگوئیم لطفاً رنگ چشمت را به فرزندت منتقل کن!!


........ ویرایش: لطفا فقط پاسخگوی تاپیک باشید...

وایسلی گوجا;955786 نوشت:
خلاصه اینکه خرافات است.

[=arial]بزرگوار
[=arial]تاثیر چشم زخم هم بی تاثیر نیست. قرآن در آیه 67 سوره یوسف به امکان و حقانیت چشم زخم اشاره می کند. در این آیه حضرت یعقوب (علیه السلام) به فرزندان خویش فرمان می دهد که هنگام ورود به مصر از یک دروازه شهر وارد آن نشوند و از آن جایی که فرزندان ده گانه ایشان افرادی زیبا و تنومند و جوان بودند از ایشان می خواهد برای در امان ماندن از چشم زخم مردم مصر از دروازه های متعدد وارد شوند تا به چشم نیایند. (المیزان ج11 ص218)
پس با این حساب خرافات نیست!!!!
[=arial]اما همین طوری ما تمام اتفاقات و عدم موفقیت را به چشم زخم نسبت بدهیم، بله قبول می کنم منطق صحیحی نیست، شاید عوامل مختلف فردی و بیرونی در این شکست موثر باشند![=arial]

نشاط;955925 نوشت:
تاثیر چشم زخم هم بی تاثیر نیست. قرآن در آیه 67 سوره

سلام بر برادر عزیزمان!
ایشون آتئیستن و طبعا چون آیه درون دینی گفته! نمیپذیرن!
ببینین برادر این موارد رو ایراد میگیرن
افرادی مثل ریچارد داوکینز،کریستوفر هیچنز و... در جلسه های بزرگی حکم هایی مثل همین موارد چشم زخم،یا مباهله رو تمسخر میکنن
خب میگن ما میگیم که حق با ماست و شما هم که میگویید حق باشماست!شما که میگویید نفرین به حق میگیرد ما را نفرین کنید تا به درک واصل شویم و بر پیروانتان افزوده شود!(مباهله)
چرا به صورت علمی دین داران نمیان حرفشون رو ثابت کنن!مثلا بگن این فرد چشمش زخمه میزنه!ازینورم دوستان خداناباورمون میگن من حاضرم در معرض چشمش قرار بگیرم!
خب راحته که چیزی برای پوشیدن نباید بمونه خب
از طرف دیگه آزمایش های دوسوکور فرانسیس گالتون در این موارد،همچین چیرو نشون نمیدن
و همونطور که دوستمون گفتن
وایسلی گوجا;955786 نوشت:
تا وقتی خودتون به خودتون تلقین نکنید این چیزها فرقی در زندگی شما نخواهند داشت.

اثرش فقط در خودتلقینی منفی ...هستش

حسام 1999;955928 نوشت:
سلام بر برادر عزیزمان!
ایشون آتئیستن و طبعا چون آیه درون دینی گفته! نمیپذیرن!

[=arial]بزرگوار
اینکه ایشان آتئیستن هستند، از کجا معلوم؟!
ثانیا: فردی اگر مبنا را از ریشه قبول نکنن، خوب این یک چیز دیگر و بحث فایده ندارد.
ثالثا: علم انسان به اندازه ای نرسیده که همه چیز را کشف کند و دلیل و قاعده اتفاقات را توجیه کند! بسیاری از امور معنوی که خواص مادی را ندارند خارج از تجربه حسی بشر بوده و بشر به همین راحتی نمی تواند ورود کرده و آنها را با مسائل علمی توجیه کرده و قاعده مند بکند.

نشاط;955930 نوشت:
بزرگوار
اینکه ایشان آتئیستن هستند، از کجا معلوم؟!

با درود دیگه خدمت برادر عزیزمون
تو علاقشون نوشتن.
نشاط;955930 نوشت:
ثانیا: فردی اگر مبنا را از ریشه قبول نکنن، خوب این یک چیز دیگر و بحث فایده ندارد.

نشاط;955930 نوشت:
بسیاری از امور معنوی که خواص مادی را ندارند خارج از تجربه حسی بشر بوده

خب این موضوع فرق داره چون قابل آزمایشه!مثلا فردی میگه من اثر سم رو قبول ندارم!و بهش بی اعتفادم!میشه بهش نشون داد
بله در این موارد ایرادی نیست،ولی این مثالها چشم زخم مباهله و.. در زمینه اثر و تاثر بر ماده است
تشکر از شما برادر ارجمند

سلام
منم تا وقتی تو مدرسه می گفتم مثلا من امروز هیچی نخوندم هیچی اصلا تک میشم و اینا همش بیست میشدم
اما از وقتی میام میگم مثلا من سه بار برای امتحان خوندم همش یکی دوتا سوال و غلط مینویسم

این گمون کنم یک علتی داره که مربوط به قوانین روزمرگی ما نیست و یه چیز ناپیدایی دیگه علتش هست

گمون کنم تا وقتی مردم احساس کنن هیچی نیستی در امانی اما همینکه میفهمن تفاوت داری آصیب می خوری!

نشاط;955925 نوشت:
[=arial]بزرگوار
[=arial]تاثیر چشم زخم هم بی تاثیر نیست. قرآن در آیه 67 سوره یوسف به امکان و حقانیت چشم زخم اشاره می کند. در این آیه حضرت یعقوب (علیه السلام) به فرزندان خویش فرمان می دهد که هنگام ورود به مصر از یک دروازه شهر وارد آن نشوند و از آن جایی که فرزندان ده گانه ایشان افرادی زیبا و تنومند و جوان بودند از ایشان می خواهد برای در امان ماندن از چشم زخم مردم مصر از دروازه های متعدد وارد شوند تا به چشم نیایند. (المیزان ج11 ص218)
پس با این حساب خرافات نیست!!!!
[=arial]اما همین طوری ما تمام اتفاقات و عدم موفقیت را به چشم زخم نسبت بدهیم، بله قبول می کنم منطق صحیحی نیست، شاید عوامل مختلف فردی و بیرونی در این شکست موثر باشند![=arial]

اگه اون کتاب رو بپذیریم. که من نمی پذیرم.

نشاط;955930 نوشت:

[=arial]بزرگوار
اینکه ایشان آتئیستن هستند، از کجا معلوم؟!
ثانیا: فردی اگر مبنا را از ریشه قبول نکنن، خوب این یک چیز دیگر و بحث فایده ندارد.
ثالثا: علم انسان به اندازه ای نرسیده که همه چیز را کشف کند و دلیل و قاعده اتفاقات را توجیه کند! بسیاری از امور معنوی که خواص مادی را ندارند خارج از تجربه حسی بشر بوده و بشر به همین راحتی نمی تواند ورود کرده و آنها را با مسائل علمی توجیه کرده و قاعده مند بکند.

بله من آتئیست هستم و این رو هیچ وقت در انجمن مخفی نکردم و در علاقمندی ها هم نوشتم که در پست بیت کنار هر پستم ذکر بشه تا دوستان ببینند موضع من از کجا میاد.
ثانیا هم حرفتون مثل اینه که بگیم هر کس با من موافق نیست پس دیگر بحث کردن فایده ندارد! نمیدونم اگر قرار بود فقط با افراد هم عقیده بحث کنیم اصلا فایده بحث کردن چیست. بنا به پارامترهای شما بحث کردن مترادف انجام عمل بیهوده است.
و ثالثا اینکه علم روابط بین مشاهدات رو کشف می کنه. چیزی که ادعا بر ماده است (چشم زخم قراره در دنیای مادی چیزی رو تغییر بده) اگر مشاهده نشه دیگه رد شده است. چشم زخم مشاهده نمیشه. یعنی مسئله منتفی است. من اگه بگم با خواندن یک طلسم خورشید منفجر میشود و وقتی منفجر نشد نمیتوانم بگویم طلسم من امر معنوی است و علم به اندازه ای نرسیده که آن را کشف کند! خورشید منفجر نشد پس طلسم من باطل است حالا هر امر معنوی هم که میخواهد در کار باشد، باشد.

واقعا چشم زحم علمی رد شده یا نه...من خودم به شخصه، شواهد و قرائنی دارم که می تونم این فرضیه رو بدم که چشم زخم درسته...من یک زنی تو فامیل ما هست...این اصلا به چشم شور بودن معروفه و چندین باز شده که اومده خونه ی ما و چشم زده و یک اتفاقی افتاده...مثلا همین چند وقت پیش اومد گفته عجب تلفنی خریدید...(تلفنمون به خصوص سخن گو بودhappy و این خانوم ابتدا صدای تلفن رو شنید و الی آخر) آقا این خانوم که رفت و نیم ساعت بعدش من اومدم تلفن رو جابه جا کنم برای کاری..اومدم سه شاخه ی تلفن زدم به دو شاخه ی برق!!!!هیچی اون تلفن سوخت...شاید بگید آخه برادر، تلفن که سه شاخه است چطور تو دو شاخه ی برق رفته...بله عجیبه...والا من به قدری فشار دادم سه شاخه رو و این ور و اون ورش کردم و زور دادم که یک لحظه اتصال برقرار شد و تلفن در همون یک لحظه سوخت...من اصلا خودم الان که فکرشو می کنم، تعجب می کنم اونموقع حواسم کجا بود و چطور من اون سه شاخه رو اونطوری فشار دادم و باهاش بازی کردم که رفت تو دو شاخه...خوب این یک مشاهده و ما اهل فامیل مشاهداتی دیگر از این قبلی داشته ایم تا جایی که این خانوم کلا در اهل فامیل به یک کسی معروف شده که چشمش شوره، یعنی اصلا رسمه که این خانوم اومد خونه کسی حتی تعریفی هم نکرد، اهل فامیل اسپند دود می کنن...خوب حالا آیا حق می دید به که من در حد فرضیه ی علمی که بر اساس یک سری مشاهده ی محدود پی ریزی شده مطرحش کنم که این خانوم چشمش شوره و چشم زخم وجود داره و بعضی از تعریف و تمجید هاش می تونه منجر به حوادق ناگوار بشه؟؟خوب علم هم کارش رو از یگ جایی از فرضیه آغاز می کنه دیگه...حالا تا زمانی که من این فرضیه رو ردش نکردم نمی تونم بگم چشم زخمه اوهام و اباطیله..حالا من که شخصا این فرضیه رو نه رد کردم و نه اثبات...آیا کسی ردش کرده؟؟چطوری به ما بگه؟؟؟این فرضیه مطرح هست که کسانی هستند با می تونن چشم زخم بزنن و بعضی مواقع چشم بزنن...مثلا از شما تعریفی کنن و اتفاق بدی بیافته براتون...آیا این فرضیه باطله؟؟آیا آزمایش شده؟؟کسی آزمایشش کرده؟؟؟؟
پس اینه که به نظر چشم زخم برای من در حد یک فرضیه ی علمی مطرحه...

پارسا مهر;955985 نوشت:
واقعا چشم زحم علمی رد شده یا نه...

سلام برادر جان ممنونم از نظر خوبتون
ی مسئله ای در تحقیقات وجود داره!که عقاید ما پیش از آزمایش بر نتیجه گیری ما از آزمایش نباید تاثیر بذاره!
میخوام اینو بگم چون شما این خانومو با این ویژگی میشناسید ناخودآگاهتون مستعد برای ارتباط بین موضوعات هستش(شبکه مشبکی مغز)
حالا شما گفتین به عنوان فرضیه نمیشه پذیرفت،من میگم چرا اتفاقا بپذیرین و سعی کنید براش شواهد جور کنید
بالاخره تحقیقات از جایی شروع میشه
مثلا این خانوم میاد تو خونه کسی یا جایی میره از چیزی یا افرادی تعریف میکنه!شما ببین چند درصد اون چیزا خاکستر و خراب میشه!
ببین مواردی وجود داره که تعریف کرده و هیچیشون نشده!
اگه مثلا ایشون در چند آزمایش از 10 مورد حرف بزنن و بلایی بر سر 7،8 مورد بیاد نتیجه میشه که وجود داره ولی اگه نه هر وقت یکی دومورد که به گمون من عادیه!

وایسلی گوجا;955968 نوشت:
و ثالثا اینکه علم روابط بین مشاهدات رو کشف می کنه. چیزی که ادعا بر ماده است (چشم زخم قراره در دنیای مادی چیزی رو تغییر بده) اگر مشاهده نشه دیگه رد شده است. چشم زخم مشاهده نمیشه. یعنی مسئله منتفی است. من اگه بگم با خواندن یک طلسم خورشید منفجر میشود و وقتی منفجر نشد نمیتوانم بگویم طلسم من امر معنوی است و علم به اندازه ای نرسیده که آن را کشف کند! خورشید منفجر نشد پس طلسم من باطل است حالا هر امر معنوی هم که میخواهد در کار باشد، باشد.

[=arial][=arial]سلام
بزرگوار
در مسائل مشاوره هدف این است که کمک کنیم مشکل فرد حل شود، بر فرض شما حتی آثار چشم زخم را قبول ندارین! تلاش ما این است که شما را راهنمایی کنیم، حال دل دادید که هیچ و الا کاری از دست ما بر نمی آید!

اگر فردی دچار چنین مشکلی( چشم زخم) شد؛ ( هر چند قبول ندارد)
از دو حال خارج نیست؛
1. یا دنبال درمان است که باید از کسی که او را درمانگر می داند بپرسد و درمان شود.( رجوع جاهل به عالم معقول بوده و پذیرفتن حرف آنها منطقی است و عقل موئد آن ست)
2. دنبال چیستی و نقد آن است و چنین مسئله ای را قبول ندارد، پس نیازی به مشاور ندارد باید دنبال فیلسوف و فردی را که قبول دارد باشد.
[=arial][=arial]

حسام 1999;955934 نوشت:
بله در این موارد ایرادی نیست،ولی این مثالها چشم زخم مباهله و.. در زمینه اثر و تاثر بر ماده است

[=arial]با سلام و احترام
بزرگوار معمولا افرادی که با رویکرد مادی به عالم نگاه می کنند، سعی می کنند آنچیزی که قابل رویئت و بر اساس حواس پنجگانه قابل توجیه و درک باشند، اتفاقات عالم را ارزیابی کنند، همه چیز را نمی توان آزمایشگاهی کرد! در این مورد هم چه بسا توجیه کنند که شاید دلیل دیگری بر رفتار فرد اثر گذاشته و چشم زخم نیست، ثانیا شاید بتوانیم تاثیرات مادی آن را در یک فرد مشاهده کنیم، ولی فردی که نگاهش انکار است، باز توجیه دیگری را اختراع خواهد کرد! و این موضوع را رد خواهد کرد.
بهترین راه این است که او را آزاد و مخیر بگذاریم و بگویئم تشخیص ما این است، و روش درمان ما همین!
اگر قبول نمی کنین به فردی که برای شما مطلوب بوده و به درد شما می خورد مراجعه کنید.

ببخشید که من بدون. مقدمه وارد بحث شما عزیزان

می شوم .اول اینکه برادر واسیلی اییست است یعنی چه.

و اینکه می گویند مرا چشم بزنید یعنی چه.

مگر می ش.د کسی را ندیده و از راه دور چشم زد.

ایا وقتی چیزی در نزد کسی جلوه ای ندارد و یا انرا

ندیده است.می توان چشم زد. البته من زیاد به

چشم زخم و این جور مسائل اعتقادی ندارم .

برای مثال دوست عزیزی که دوشاخه تلفن را میزند به

پیریز برق خب این سهل انگاری از خودشان است و

مربوط به ان زن فامیل نمی شود. ما که نمی توانیم

همه سهل انگاریهای خود را به پای چشم زخم بزنیم.

با عرض پوزش از شما دوستان.

یا حق.

[="Arial"]

فریده بنده خدا;956220 نوشت:
ببخشید که من بدون. مقدمه وارد بحث شما عزیزان

می شوم .اول اینکه برادر واسیلی اییست است یعنی چه.

.

یعنی بی خدایی ..یعنی هیچ خدایی نداره..

اما به نظر من اینکه کسی ادعا کنه من بی خدا هستم .

اشتباه است چون تمام موجودات عالم هر کدام به نحوی

مشغول پرستش خداوند هستند. و هیچ انسانی وجود ندارد

که در قلب خود خداوند را نپرستد و جایی برای ان

خالق یگانه نداشته باشد .هر چه هست خدا است و عشقی که در قلب ما جای دارد.

یا حق.

نشاط;956212 نوشت:
ثانیا شاید بتوانیم تاثیرات مادی آن را در یک فرد مشاهده کنیم، ولی فردی که نگاهش انکار است، باز توجیه دیگری را اختراع خواهد کرد! و این موضوع را رد خواهد کرد.

سلام برادر بزرگوار نشاط،
ممنونم
والا من از دل کسیخبر ندارم اونی که کافر هست حتما انکار میکنه یا اونی که مومنه حتما با ادله کارشو پیش میبره!
من از نظر علمی گفتم چنین چیزی اگه قابل آزمایش باشه میشه ،ثبتش کرد و رفرنسش کرد چون تا حالا کسی انجام نداده
بازم ممنونم از نظرتون

نشاط;956212 نوشت:
اگر قبول نمی کنین به فردی که برای شما مطلوب بوده و به درد شما می خورد مراجعه کنید.

در مورد این جملتون،
ایشون خواستن نظرشونو مبتنی بر فلسفه خودشون بگن،که چشم زخم وجود نداره و خود تلقینی منفی باعث بدتر شدن میشه
اما اگه نظر مخالف عقیده کارشناسان عزیزی چون شما دادن ممنوعه؛که بحث دیگس!

فریده بنده خدا;956220 نوشت:
ببخشید که من بدون. مقدمه وارد بحث شما عزیزان

می شوم .اول اینکه برادر واسیلی اییست است یعنی چه.


خواهش میکنم بزرگوارید
سلام
آتئیست،همون کافر هستش کسی که خدا رو قبول نداره
تئیست کسی که خدا و دین روقبول داره
دئیست کسی که خدا رو قبول داره ولی دین رو نه
آگنوستیک کسیه که نمیدونه خدا هست یا نه،ندانم گرا

فریده بنده خدا;956220 نوشت:
و اینکه می گویند مرا چشم بزنید یعنی چه.

مگر می ش.د کسی را ندیده و از راه دور چشم زد.


صرفا جنبه اینو داره که این مسائل وجود نداره!یعنی قابل آزمایش نیست ،شما یک فرد رو حضوری پیش یک چشم زن ببیرید اون فرد آزمایشگر چیزیشون نمیشه،به احتمال زیاد منظورشون این بود اگه نبود که تصحیح میکنن

فریده بنده خدا;956220 نوشت:
با عرض پوزش از شما دوستان.

بزرگوارید موفق باشین

[=arial]

حسام 1999;956232 نوشت:
ایشون خواستن نظرشونو مبتنی بر فلسفه خودشون بگن،که چشم زخم وجود نداره و خود تلقینی منفی باعث بدتر شدن میشه
اما اگه نظر مخالف عقیده کارشناسان عزیزی چون شما دادن ممنوعه؛که بحث دیگس!

[=arial][=arial]با سلام و احترام
بزرگوار بحث در این جا این نیست که کسی جرات مخالفت با اعتقادات ما نداره و باید حذف کرد و یا جور دیگر...
در این فضا همه دوستان مخیرند با حفظ آداب و رعایت ادب مشکلات خودشان را مطرح کنند، تا ما هم بتونیم تا حد توان دست عزیزان را بگیریم!
در این قسمت انجمن بحث ما مشاوره ای است!!
بحث در اینجا اینه که وقتی کسی علت مشکل را چیز دیگری می داند و دوست دارد با ادبیات دیگری که موافق طبع و فکر او باشد مطرح شود، مسلما کار پیش نمیره و در حقیقت اینجا باید دنبال درمانگری باشد که موافق فکر او باشد تا برای حل مشکلش کمک بگیرد.
و نکته ما این است ما دوست داریم کمک کنیم این بزرگوار مشکلش حل شود، منتها مشاور ملزم نیست که درمان را طبق اعتقاد فرد مقابل تجویز کند، بلکه باید طبق واقعیت و آنچه عامل بوده باید تجویز شود.[=arial]

ممنون که پاسخ دادید البته من اون کلمه عدم موفقیت رو نگفته بودم مث این اینکه متاسفانه عنوان تاپیک رو ویرایش کردید

ممنون که پاسخ دادید البته من اون کلمه عدم موفقیت رو نگفته بودم مث این اینکه متاسفانه عنوان تاپیک رو ویرایش کردید

[=namnak]سلام

در قرآن اشاره مستقیمی به چشم زخم وجود ندارد اما برخی آیات از جمله آیه و ان یکاد را برخی مفسران به این قضیه مربوط می‌دانند و برخی دیگر نیز آن را به چشم زخم کاملاً بی‌ارتباط می‌دانند. اما در احادیث این موضوع به

صراحت بیان شده است از جمله حدیث مشهوری از پیامبر اسلام می‌گوید: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می‌دهد.»(بحارالانوار، ج 63، ص 26)

با این وجود برخی اعتقادات در این مورد از نظر اسلام در زمره خرافات قرار دارد از جمله ارتباط داشتن این نیروی مخرب با حسادت در هیچ کجا مورد اشاره قرار نگرفته و نیز راه مقابله با آن تنها دعا کردن دانسته شده است (یاد

خداوند، گفتن «تبارک اللّه احسن الخالقین»، «امنتُ باللّه و صلی اللّه علی محمد و آله» قرائت سوره «ناس» و «فلق» و «آیةالکرسی» در ورقه‌ای و به همراه داشتن آن، سه مرتبه ذکر «ماشااللّه لاحول ولا قوة الا باللّه العلی

العظیم») و بنابراین سایر اعمالی که برای این منظور انجام می‌شود (مثل شکستن تخم مرغ یا زدن به تخته) از نظر اسلام خرافی است.

همچنین اعتقاد به چشم زخم همواره بر آن است که تنها برخی افراد استثنایی (مثلاً در هر شهر یکی دو نفر) دارای چنین خاصیتی هستند و می‌توانند دیگران را چشم بزنند، اما گسترش چنین اعتقادی به تمام افراد، زمینه ی

بدبینی شهروندان به یکدیگر را فراهم می‌کند.

سوال:

من وقتی از موفقیت در کارم با کسی صحبت میکنم و آن شخص تعجب شدید می کند، احساس می کنم چشم خورده ام و به نوعی کارها و برنامه هایم با شکست مواجه می شود، لطفا راهنمایی کنید و بگوئید در چه صورتی آدم چشم می خورد؟


پاسخ:
شما قبل از اینکه کارتان را تمام نکرده و هنوز به جایی نرسانده اید لزومی ندارد که در پیش دیگران آن را فاش کنید! در روایتی از امام صادق علیهم السلام بیان شده که می فرماید: «إِظْهَارُ الشَّیْ‏ءِ قَبْلَ أَنْ یُسْتَحْکَمَ مَفْسَدَهٌ لَهُ؛ آشکار کردن چیزى پیش از استوار شدن آن سبب تباهى آن می گردد».[1]
پس با این حساب سعی کنید تا برنامه تون را به طور کامل انجام نداده وعملی نکرده اید، آن تصمیم را فاش نکنید. البته قبل از شروع سعی کنید با مشاوره و دقت کامل تصمیم صحیح را اختیار کنید تا بعدا مشکلی ایجاد نشود. به نظر می رسد؛ علت شکست شاید مسائل دیگری مثل بی برنامه گی، تنبلی و مسائل دیگر باشند و لازم است جزئیات برنامه خودتان را با یک مشاور در میان بگذارید تا مشکل به طور دقیق و کامل پیگیری و بررسی شود.
منتها اینکه عدم موفقیت شما به خاطر چشم زخم است یا چیز دیگر، این مسئله را به همین راحتی نمی توان ثابت کرد. هر چند تاثیر چشم زخم را منکر نیستیم؛ به جهت اینکه از نگاه علم تایید شده که انسان دارای نیروی شگفتی است و با این نیرو در این عالم می تواند آثار مثبت و منفی را بگذارد، چشم زخم هم از لحاظ ماهیتی و تاثیر گذاری وجود داشته و شکی در این نیرو نیست. حتی حقیقت این موضوع در کلام پروردگار متعال هم به چشم می خورد؛ در سوره مبارکه قلم، خداوند متعال مي فرمايد: « وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ »[2]
علامه طباطبایی نیز در تفسیر شریف المیزان فی تقسیر القرآن در شرح این بخش از آیه می‌فرمایند: كـلمـه (زلق ) بـه مـعـنـاى زلل و لغـزش اسـت ، و (ازلاق ) بـه (مـعـنـاى ازلال ، یعنى صرع است ، و كنایه است از كـشـتـن و هـلاك كـردن. و مـعناى آیه این است كه : محققا آنها كه كافر شدند وقتى قرآن را شنیدند نزدیك بود با چشم‌هاى خود تو را به زمین بیندازند، یعنى با چشم‌زخم خود تو را بكشند. و مـراد از ایـن (ازلاق بـه ابصار) - به طورى كه همه مفسرین گفته‌اند - چشم زدن اسـت ، كـه خود نوعى از تاثیرات نفسانى است و دلیلى عقلى بر نفى آن نداریم ، بلكه حـوادثـى دیـده‌ شده كه با چشم زدن منطبق هست، و روایاتى هم بر طبق آن وارد شده ، و با این حال علت ندارد كه ما آن را انكار نموده بگوییم یك عقیده خرافى است.
بنابراین این مسئله صحت دارد منتها به قول شهید مطهری؛ اینکه همه مردم، چشمشان شور است ـ ‌قطعاً نیست» و باید نگاه افراط گونه ای به این مسئله نداشته باشیم.
و اما اینکه انسان چگونه چشم می خورد، خیلی واضح نیست، منتها از آثار شکست و عدم موفقیتها می توان تا حدودی به چشم زخم نسبت داد، ولی چه بسا دلایل دیگری هم در شکست برنامه های شما غیر از این مسئله دخیل باشد، در هر صورت به خدای متعال پناه ببرید و پیوسته روی برنامه و اهداف خودتان پای بند و محکم باشید و از خود ضعف و سستی نشان ندهید. در عین حال می توانید از این راهکارها هم برای دفع آثار چشم زخم استفاده کنید:
1. برنامه ها و کارهای خودتان را پیش دیگران فاش نکنید.
2. ارتباط معنوی خودتان را با خدای متعال بیشتر کنید، چون خدای متعال بهترین حامی انسان است؛« إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنوا ۗ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوّانٍ كَفور؛ خداوند از کسانی که ایمان آورده‌اند دفاع می‌کند؛ خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسی را دوست ندارد!»[3]
3. قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم‏خوردن موثر می باشد.
4. نوشتن سوره‏هاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آية‏الكرسى» در ورقه‏اى و به همراه داشتن آن در دفع چشم زخم موثر است.
5. قرائت سه مرتبه ذكر «ماشاءاللّه‏ لاحول ولا قوة الا باللّه‏ العلى العظيم» به هنگام ترس از چشم خوردن يا چشم زدن توصیه شده است.
6. حرز امام جواد علیه السلام و يا انگشتر حاوى حرز( امام جواد علیه السلام) بنا به آنچه در روايت آن آمده است به جهت حفظ از بلاها و بدی‏ها و هر چه كه انسان از آن می ‏ترسد مفيد است.
در پایان توصیه می شود به نگاه و نظر دیگران خیلی حساسیت نشان ندهید، تا می توانید با کمک خدا و اراده قوی و حساب شده به انجام کارها و فعالیت خودتان بپردازید تا با یاری خدا موفقیتها بدست بیاورید.


[1]. بحارالانوار، ج ۸۸
[2]. قلم:51
[3].حج:38

موضوع قفل شده است