عدول به مجتهد دیگر >>>فقهی

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
عدول به مجتهد دیگر >>>فقهی

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام

بعضی از مراجع میفرمایند عدول به مساوی جایز است.
بعضی دیگر میفرمایند "اگر به حکم عمل نکرده اید" در یک موضوع مشخص مثل نماز یا...
میتوان عدول کرد(گویا نظر آیت الله مکارم این است)

در مورد قِسم دوم،اگر به حکمی که عمل کردنی است(مثل روزه یا خمس یا...) که
مشخص است.اما در مورد موارد ترک کردنی چطور؟
برای مثال مرجع تقلیدی میگوید "فلان کار حرام است"،و شما در رساله میخوانید و
عمل "نمیکنید".اما میبینید مرجع مساوی ایشان،آن عمل را جایز دانسته اند.
در این صورت طبق فتوای این بزرگواران(مثل آیت الله مکارم) حکم عدول چیست؟
با تشکر

نمونه استفتا از آیت الله مکارم:
اگر فردی بخواهد مرجع تقلید خود را تغییر دهد احکام و شرایط مربوط به آن چیست؟
یا اینکه بخواهد در مسئله خاصی از فرد دیگری تقلید کند؟ تغییر مرجع تقلید در مسائلی که به فتوای او عمل کرده جایز نیست مگر این که ثابت شود مرجع جدید اعلم از مرجع فعلی اوست اما می تواند در مسائلی که هنوز به فتوای مرجع تقلیدش عمل نکرده از مرجع دیگری که همردیف اوست تقلید کند.

کارشناس بحث : پارسا

رضاهو;259263 نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام

بعضی از مراجع میفرمایند عدول به مساوی جایز است.
بعضی دیگر میفرمایند "اگر به حکم عمل نکرده اید" در یک موضوع مشخص مثل نماز یا...
میتوان عدول کرد(گویا نظر آیت الله مکارم این است)

در مورد قِسم دوم،اگر به حکمی که عمل کردنی است(مثل روزه یا خمس یا...) که
مشخص است.اما در مورد موارد ترک کردنی چطور؟
برای مثال مرجع تقلیدی میگوید "فلان کار حرام است"،و شما در رساله میخوانید و
عمل "نمیکنید".اما میبینید مرجع مساوی ایشان،آن عمل را جایز دانسته اند.
در این صورت طبق فتوای این بزرگواران(مثل آیت الله مکارم) حکم عدول چیست؟
با تشکر

نمونه استفتا از آیت الله مکارم:
اگر فردی بخواهد مرجع تقلید خود را تغییر دهد احکام و شرایط مربوط به آن چیست؟
یا اینکه بخواهد در مسئله خاصی از فرد دیگری تقلید کند؟

تغییر مرجع تقلید در مسائلی که به فتوای او عمل کرده جایز نیست مگر این که ثابت شود مرجع جدید اعلم از مرجع فعلی اوست اما می تواند در مسائلی که هنوز به فتوای مرجع تقلیدش عمل نکرده از مرجع دیگری که همردیف اوست تقلید کند.

به نام خدا و سلام بر شما بزرگوار
از تاخیر پیش آمده در پاسخ عذرخواهی می کنم.
نمی دانم چطور از پاسخ به این موضوع غافل شده بودم که با یادآوری دوستان متوجه شدم.

بله، نظر آیت الله مکارم دقیقا همین هست که شما فرمودید. (1)

اما ظاهرا منظور از عمل کردن یا عمل نکردن، در مسائل ایجابی هست نه سلبی. یعنی مقلّد در مساله ای که مرجع تقلیدش فرموده است: مستحب یا واجب است، از او تقلید کرده باشد و آن عمل را با توجه به نظر آن مرجع انجام داده باشد.

اما در مسائل سلبی ظاهرا اینطور نیست. چون صرف انجام ندادن یک کار بدون توجه به نظر مرجع تقلید، به معنای تقلید در آن مساله از او نیست.

فرض بفرمایید مرجع تقلیدی نظرش در مورد فروش اعضاء بدن به طور مطلق عدم جواز باشد، ولی مرجع تقلید دیگری در صورت عدم ضرر و خطر، جایز بداند.

در این فرض مثال، کسی که مقلد مرجع اول است و تاکنون به این مساله عمل نکرده است، ظاهرا می تواند به نظر مرجع دیگری که اهداء عضو را جایز می داند عمل کند. (البته در صورتی که مرجع تقلیدش عدول به مساوی را در مسائل عمل نکرده جایز می داند.)

توجه شما را به استفتاء دیگری از آیت الله مکارم نیز جلب می کنم: (2)

- سوال: مقلدین در چه مسائلی به فتوای مرجع میت باقی بمانند؟

- پاسخ: مسائلی را که در زمان حیات آن مرجع عمل کرده اند باید باقی بمانند و در بقیه مسائل به فتوای ما عمل کنند. پس در مسائلی که اولین بار است مورد ابتلاء آنها قرار می گیرد مثل اینکه اولین بار است به حج یا عمره می رود به فتوای ما عمل کنند.

همانطور که می بینید ایشان عمل کردن به مساله ای را در زمان ابتلاء به آن مساله می دانند نه مطلق عمل نکردن. (حتی اگر مورد ابتلاء نبوده باشد.)

لذا در فرض سوال کسی که هنوز مستطیع حج نشده است و نیاز به مسائل آن نداشته، در واقع به مسائل حج عمل نکرده است و می تواند در آن مسائل (در صورت جواز عدول به مرجع مساوی) از مرجع دیگری تقلید کند.

==========

مطالبی که عرض کردم بر اساس قواعد فقهی بیان شد. اما برای یقین بیشتر، سوال شما را از دفتر ایشات استفتاء کردم و به محض دریافت پاسخ در این موضوع درج خواهم کرد.

------------------------------------------------------------
1- http://makarem.ir/websites/farsi/estefta/index.php?it=59
2- http://makarem.ir/websites/farsi/estefta/index.php?it=58

با سلام

پارسا;267243 نوشت:
اما در مسائل سلبی ظاهرا اینطور نیست. چون صرف انجام ندادن یک کار بدون توجه به نظر مرجع تقلید، به معنای تقلید در آن مساله از او نیست.

اگر یک کار را با توجه به نظر مرجع تقلید(برای عمل به فتوای او) انجام نداده باشم(گفته اند حرام است) حالا می توانم به مرجع مساوی که این کار را جایز می داند عدول کنم.
مرجع تقلید: آیت الله مکارم،(از طریق ارسال سوال به دفترشان جوابی نگرفتم)

mohsenkw;289140 نوشت:
اگر یک کار را با توجه به نظر مرجع تقلید(برای عمل به فتوای او) انجام نداده باشم(گفته اند حرام است) حالا می توانم به مرجع مساوی که این کار را جایز می داند عدول کنم. مرجع تقلید: آیت الله مکارم،(از طریق ارسال سوال به دفترشان جوابی نگرفتم)

با سلام و عرض ادب

برای دریافت پاسخ دقیق تر بهتر است مصداق مساله روشن گردد.

موفق باشید.

نور;289461 نوشت:
با سلام و عرض ادب

برای دریافت پاسخ دقیق تر بهتر است مصداق مساله روشن گردد.

موفق باشید.


ممنون از پاسختان
مسئله در مورد قانون کپی رایت برای محصولات خارجی است که نظر آیت الله مکارم رعایت کپی رایت است(استفاده بدون کسب اجازه از تولید کننده حرام است و من بدون کسب اجازه استفاده نمی کردم) و نظر آیت الله خامنه ای تابع قرارداد بودن آن(و من می خواهم به این نظر عدول کنم).

جواب استفتایی را که فرستاده بودم(الآن جواب گرفتم) اینجا کپی پیست می کنم(با این حساب جواب پست قبلیم هم منفی است؟:Ghamgin:)
:: با اهداء سلام و تحيت؛

پاسخ :
خیر در فرض سوال نمیتوانید به دیگری عدول کنید .

141_20_08_91

همیشه موفق باشید

دفتر آيت الله العظمی مکارم شيرازی: / بخش استفتائات

بسم الله الرحمن الرحيم
با سلام
در بخش استفتاات سایت اینگونه آمده است:حکم عدول از مساوی به مساوی چیست؟
در مسائلی که عمل کرده اید نمی توانید به دیگری عدول کنید.
آیا منظور از عمل کردن در بالا مسائل سلبی را هم شامل می شود؟ توضیح آنکه فرض بفرمایید نظرشما در مورد فروش اعضاء بدن به طور مطلق عدم جواز باشد، ولی مرجع تقلید دیگری(که مساوی است) در صورت عدم ضرر و خطر، جایز بداند، اگر قبلا به خاطر حرام بودن این کار آن را انجام نداده باشم آیا حالا می توانم به مرجع دیگر رجوع کنم؟

[="Tahoma"][="Black"]

mohsenkw;289480 نوشت:
با سلام در بخش استفتاات سایت اینگونه آمده است:حکم عدول از مساوی به مساوی چیست؟ در مسائلی که عمل کرده اید نمی توانید به دیگری عدول کنید. آیا منظور از عمل کردن در بالا مسائل سلبی را هم شامل می شود؟ توضیح آنکه فرض بفرمایید نظرشما در مورد فروش اعضاء بدن به طور مطلق عدم جواز باشد، ولی مرجع تقلید دیگری(که مساوی است) در صورت عدم ضرر و خطر، جایز بداند، اگر قبلا به خاطر حرام بودن این کار آن را انجام نداده باشم آیا حالا می توانم به مرجع دیگر رجوع کنم؟

با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سئوال شما

در فرض سئوال عدم انجام فعلی به استناد حکم شرعی مرجع ، عمل به فتوای مرجع محسوب می شود یعنی چه در موارد ایجابی و چه در موارد سلبی اگر انجام کار با استناد به فتوا صورت بگیرد ، حکم عمل کردن به مسئله را دارد. (1)

همیشه موفق و پیروز باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم[/]

موضوع قفل شده است