جمع بندی علت اینکه سبک زندگی جامعه به سمت سبک غرب رفته چیست؟

تب‌های اولیه

5 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
علت اینکه سبک زندگی جامعه به سمت سبک غرب رفته چیست؟
سلام خدمت شما بزرگواران از نظر شما دلیل اینکه الان سبک زندگی جامعه به سمت غرب رفته چیست ؟ یا چرا تقلید کور کورانه از مدهای غربی میشه ؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد مشکور
سلام خدمت شما بزرگواران از نظر شما دلیل اینکه الان سبک زندگی جامعه به سمت غرب رفته چیست ؟ یا چرا تقلید کور کورانه از مدهای غربی میشه ؟
 سلام و ادب اینکه چرا جامعه ما علیرغم اینکه اسلامی است در سبک زندگی متمایل به غرب شده و گرفتار تقلید کورکورانه از مدهای غربی است ریشه در علل و عواملی دارد که به مواردی اشاره می کنیم: یک. فقدان یک برنامه فکری و معرفتی دقیق و عمیق مبتنی بر فرهنگ و ارزشهای اسلامی و ایرانی در همه ساحت های زندگی و در سبک زندگی ایرانی اسلامی برای کانون های مختلف جامعه از خانواده و مدرسه گرفته تا ادارات و اصناف و دیگر محافل اجتماعی، که بصورت کاربردی تدوین و در دسترس و قابل فهم برای همگان باشد، این امر، موجب از هم گسیختگی فکری و فرهنگی جامعه و گرایش به دیگر فرهنگ ها گردیده است. بی شک، نقطه شروع پیشرفت جامعه، اینست که افراد و نهادهای مسئول جامعه خودشان را از لحاظ فکری و معرفتی و اخلاق و معنویت و رفتار و عملکرد قوی کنند بعبارتی، بتوانند یک مهندسی قوی هم در حوزه فکری و معرفتی، هم در حوزه عمل و رفتار و هم در سبک زندگی، مبتنی بر آرمانهای اسلامی در اندیشه خودشان طرح ریزی کنند، اگر افراد و آحاد و ارکان جامعه از لحاظ فکری و معرفتی دارای یک ساختار منظم و هدفمند بشوند در هر فضا و شرایطی که قرار بگیرند، دیگرانی که در شعاع ایشان قرار می گیرند نیز متأثر از ایشان می شوند. دو. در همان جهاتی هم که احیاناً برنامه فکری و معرفتی مبتنی بر ارزشهای الهی داریم، متأسفانه مراکز فرهنگی، دینی، تبلیغی و نیز نهادهای مسئول و رسانه های تصویری و نوشتاری در جهت تبیین و تبلیغ صحیح ارزشهای الهی و اسلامی و آداب و رسوم ملی و مذهبی، دغدغه مندانه وارد نمی شوند و تلاش موثری نمی کنند، به تبع آن خانواده و والدین که نهاد پایه تربیت هستند نیز کوتاهی های زیادی دارند، نظام اموزش و پرورش ما هم بیشتر اهتمامش را مصروف آموزش می کند و کمتر به مسائل پرورشی و تربیتی پرداخته می شود. به عبارتی کم کاری و عدم احساس مسئولیت در همه آحاد جامعه، از نیروهای انقلابی و دلسوز گرفته تا خانواده و مدرسه و مراکز و مسئولان فرهنگی و تبلیغی موج می زند. سه. وقتی کاری برای رشد فکری و معرفتی آحاد جامعه، تبیین دقیق و عمیق ارزشها، اصلاح رفتارها و سبک زندگی مردم، ارائه یک فرهنگ جامع و الگوهایی کاملا ایرانی اسلامی که مورد پسند و دلچسب مردم باشد صورت نگرفت، و مردم این خلاء را با همه وجود احساس کردند، صرفنظر از تلاش دشمنان و مخالفان فرهنگ اسلامی و دینی در جهت نفوذ و وارد کردن فرهنگ های غربی و وارداتی، که در قالب طرحهای تهاجم و شبیخون فرهنگی و جنگ نرم پیگیری می شود. اصلا خود مردم برای پر کردن این خلاء فکری، معرفتی، معنوی و سبک زندگی به فرهنگ های جایگزین غربی و شرقی اقبال نشان می دهند، در چنین شرایطی که انتخاب و تقلید از فرهنگها و الگوهای غربی با اقبال خود مردم صورت می گیرد کار مقابله و مبارزه با آن بسیار دشوارتر است. ادامه دارد ...
اینکه چرا جامعه ما علیرغم اینکه اسلامی است در سبک زندگی متمایل به غرب شده و گرفتار تقلید کورکورانه از مدهای غربی است ریشه در علل و عواملی دارد که به مواردی اشاره می کنیم:  
سلام مجدد ادامه مطلب چهار. متأسفانه عملکرد جمعی از مسئولین در برخی موارد و در بعضی مقاطع، دور از انتظار مردم با شعارها و آرمانهای اسلام و انقلاب اسلامی هیچ موافقت و مؤانستی نداشته و موجب شده اعتقاد مردم دچار تزلزل شود، گروهی تحت تاثیر همین مساله به فرهنگ های غربی و صد ارزشهای دینی روی آورده و گروهی نیز از باب لجاجت و دهن کجی تغییر ذائقه داده اند. پنج. عدم طراحی و تولید الگوهای مناسب و باکیفیت و با قیمت مناسب، که با معیارهای ملی و مذهبی کشور سازگار باشد، عدم حمایت جدی دولت از تولید کنندگان داخلی، بالا بودن ریسک پذیری کارهای تولیدی در داخل کشور، نیز باز بودن درهای واردات الگوهای غربی و شرقی، با کیفیت و قیمت مناسب تر از مسیرهای رسمی و یا غیر رسمی و قاچاق و عدم نظارت و برخورد جدی با عوامل قاچاق کالاهای لوکس و دیگر لوازم فرهنگ غربی نیز در دامنه دارتر شدن این فاجعه فرهنگی موثر بوده است. شش. ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر توسط نیروهای ارزشمدار و انقلابی جامعه و نیز بی توجهی غالب مسئولین به این فریضه، بستر ولنگاری و آزادی های نادرست و به تبع آن رواج فرهنگ غربی و مدگرایی را در قالب هنجارشکنی و ستیز با ارزشها فراهم نموده که معمولاً یا از نبود قوانین دقیق و حساب شده ناشی می شود و یا از ضعف اجرای قانون و عملکرد ضعیف نیروهای انتظامی و قضائی. هفت. روی آوردن مردم به ماهواره و رسانه‌های غربی و گسترده شدن سایه فضای مجازی در زندگی ها (تهاجم فرهنگی) نیز در تغییر ذائقه مردم در کنار بعضی خصائص رفتاری آحاد جامعه، از جمله چشم و هم چشمی، مصرف گرایی، اسراف، تجمل گرایی و ... نیز در بروز این.پدیده شوم بی تاثیر نبوده است. و بسیاری موارد دیگر ... دوستان هم می توانند در تکمیل بحث مشارکت کنند.
جمع بندی پرسش: دلیل اینکه الان سبک زندگی جامعه ایرانی به سمت غرب رفته چیست؟ چرا تقلید کورکورانه از مدهای غربی رواج پیدا کرده است؟ پاسخ: اینکه چرا جامعه اسلامی ما متأسفانه از بسیاری جهات، متمایل به سبک زندگی غربی شده و مردم گرفتار تقلید کورکورانه از مدهای غربی شده اند ریشه در علل و عواملی دارد که به مواردی اشاره می کنیم: یک. فقدان یک برنامه فکری و معرفتی دقیق و عمیق مبتنی بر فرهنگ و ارزشهای اسلامی و ایرانی در همه ساحت های زندگی و در سبک زندگی ایرانی اسلامی برای کانون های مختلف جامعه از خانواده و مدرسه گرفته تا ادارات و اصناف و دیگر محافل اجتماعی، که بصورت کاربردی تدوین و در دسترس و قابل فهم برای همگان باشد، این امر، موجب از هم گسیختگی فکری و فرهنگی جامعه و گرایش به دیگر فرهنگ ها گردیده است. دو. در همان جهاتی هم که احیاناً برنامه فکری و معرفتی مبتنی بر ارزشهای الهی داریم، متأسفانه مراکز فرهنگی، دینی، تبلیغی و نیز نهادهای مسئول و رسانه های تصویری و نوشتاری در جهت تبیین و تبلیغ صحیح ارزشهای الهی و اسلامی و آداب و رسوم ملی و مذهبی، دغدغه مندانه وارد نمی شوند و تلاش موثری نمی کنند، به تبع آن خانواده و والدین که نهاد پایه تربیت هستند و نظام آموزش و پرورش کمتر به مسائل پرورشی و تربیتی اهمیت می دهند به عبارتی کم کاری و عدم احساس مسئولیت در همه آحاد جامعه، موج می زند. سه. وقتی کاری برای رشد فکری و معرفتی آحاد جامعه، تبیین دقیق و عمیق ارزشها، اصلاح رفتارها و سبک زندگی مردم، ارائه یک فرهنگ جامع و الگوهایی کاملا ایرانی اسلامی که مورد پسند و دلچسب مردم باشد صورت نگرفت، و خلأ فرهنگی محسوس بود، صرفنظر از تلاش دشمنان و مخالفان فرهنگ اسلامی و دینی در جهت نفوذ و وارد کردن فرهنگ های غربی و وارداتی، اصلا خود مردم برای پر کردن خلاءهای موجود به فرهنگ های جایگزین غربی و شرقی اقبال نشان می دهند، وقتی خود مردم به فرهنگ غربی اقبال کنند کار مقابله و مبارزه با آن بسیار دشوارتر است. چهار. متأسفانه عملکرد جمعی از مسئولین در برخی موارد و در بعضی مقاطع، نیز دور از انتظار مردم با شعارها و آرمانهای اسلام و انقلاب اسلامی هیچ موافقتی نداشته و موجب تزلزل در اعتقاد ایشان شده، گروهی تحت تاثیر همین مسأله به فرهنگ های غربی روی آورده و گروهی نیز به وادی لجبازی کشیده شده اند. پنج. عدم طراحی و تولید الگوهای مناسب و باکیفیت و با قیمت مناسب، که با معیارهای ملی و مذهبی کشور سازگار باشد، عدم حمایت جدی دولت از تولید کنندگان داخلی، بالا بودن ریسک پذیری کارهای تولیدی در داخل کشور، نیز باز بودن درهای واردات الگوهای غربی و شرقی، با کیفیت و قیمت مناسب تر از مسیرهای رسمی، غیر رسمی و قاچاق و عدم نظارت و برخورد جدی با عوامل قاچاق کالاهای لوکس و دیگر لوازم فرهنگ غربی نیز در دامنه دارتر شدن این فاجعه فرهنگی موثر بوده است. شش. ترک فریضه امر به معروف و نهی از منکر توسط نیروهای ارزشمدار و انقلابی جامعه و نیز بی توجهی غالب مسئولین به این فریضه، نیز مزید بر علت شده است که معمولاً این پدیده، از نبود قوانین دقیق و حساب شده، ضعف اجرای قانون و عملکرد ضعیف نیروهای انتظامی و قضائی و عدم مطالبه گری مردمی ناشی می شود. هفت. روی آوردن مردم به ماهواره و رسانه‌های غربی و گسترده شدن سایه فضای مجازی در زندگی ها (تهاجم فرهنگی) نیز در تغییر ذائقه مردم در کنار بعضی خصائص رفتاری آحاد جامعه، از جمله چشم و هم چشمی، مصرف گرایی، اسراف، تجمل گرایی و ... نیز در بروز این پدیده شوم بی تاثیر نبوده است.
موضوع قفل شده است