علت بیمار شدن چیست؟
تبهای اولیه
سلام علیکم
در منابع مختلف آمده که علت بیماری میتوان به دلایل زیر باشد :
1- به یاد خدا افتادن
2- آزمایش خوبان
3- کیفر گناهان
4-...
آیا موارد ذکر شده بالا درست میباشد ؟ بیشتر راهنمایی بفرمایید
با سلام
خدای سبحان فرمود :
ما بطور حتم و بدون استثناء همگى شما را يا با خوف و يا گرسنگى و يا نقص اموال و جانها و ميوه ها مى آزمائيم ، و تو اى پيامبر صابران را بشارت ده (155) يعنى آنهائى را كه وقتى مصيبتى بايشان مى رسد ميگويند: (انا لله و انا اليه راجعون ) ما ملك خدائيم و بسوى او باز خواهيم گشت (156-بقره)
ودر اخبار هم آمده :
امالي الطوسي : عن جماعة , عن ابي المفضل , عن محمد بن علي بن معمر,عن ((1667)) حمدان بن المعافي , عن موسى بن سعدان , عن يونس بن يعقوب قال : سمعت ابا عبد اللّه جعفر بن محمد(ع ) يقول : ان ابي حدثني , عن آبائه , عن رسول اللّه (ص ) قال :حمى ليلة كفارة سنة .
2: الأمراض - الإمام الرضا (عليه السلام): المرض للمؤمن تطهير ورحمة، وللكافر تعذيب ولعنة، وإن المرض لا يزال بالمؤمن حتى لا يكون عليه ذنب (1). - رسول الله (صلى الله عليه وآله): السقم يمحو الذنوب (2). - الإمام علي (عليه السلام): إذا ابتلى الله عبدا أسقط عنه من الذنوب بقدر علته (3). - رسول الله (صلى الله عليه وآله): ساعات الوجع يذهبن ساعات الخطايا (4). - عنه (صلى الله عليه وآله): حمى ليلة كفارة سنة (5). - عنه (صلى الله عليه وآله): إن المرض ينقي الجسد من الذنوب كما يذهب الكير خبث الحديد (6). - كان - علي بن الحسين (عليهما السلام) - إذا رأى المريض قد برئ قال له: ليهنئك الطهر " أي من الذنوب " فاستأنف العمل (7). - الإمام علي (عليه السلام) - في المرض يصيب الصبي -: كفارة لوالديه (8). - رسول الله (صلى الله عليه وآله) - لما سأله رجل: ما الذي يمحو عني الخطايا ؟ -: الدموع والخضوع والأمراض (9). - قال الله سبحانه: أهل طاعتي في ضيافتي،
(10) أعلام الدين: 279. (11 - 12) الدعوات للراوندي: 120 / 288 و 120 / 285. (13) البحار: 68 / 146 / 94. (14) الدعوات للراوندي: 56 / 141. (15) تحف العقول: 38.
محمدي الريشهري ج 1
پيامبر خدا(ص) مي فرمايند:
انسان مومن، چون بيماري به وي برسد و خداوند او را عافيت دهد اين بيماري، کفاره گناهان گذشته او ومايه اندرز براي آينده اوست.
هیچ رنج و پیشامد و اندوه و حتی نگرانی خاطری به مومن نرسد جز اینكه خدواند بدان گناهانش را بزداید .
هیچ یك از شیعیان علی نیست كه روز مرتكب بدی یا گناهی شود مگر آن كه شب اندوه به او رسد كه آن بدی وگناه را فرو ریزد پس چگونه قلم برای نوشتن گناهان چنین كسی به كارافتد؟
هرگاه خداوند بنده ای را درد مند كند به اندازه ی بیماریش گناهانش را می زداید.
زن ومرد مومن پیوسته درجان ومال وفرزندشان گرفتار بلا می شوند تا آن كه بدون گناه خدا را دیدار كنند .
ورواه الصدوق في ( ثواب الأعمال ) عن أبيه ، عن أحمد بن إدريس ، عن محمد بن أحمد ، عن الهيثم بن أبي مسروق ، مثله
[2459] 9 ـ وعن محمد بن يحيى ، عن محمد بن الحسين ، عن الحكم بن مسكين ، عن محمد بن مروان ، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال : حمى ليلة كفارة لما قبلها ولما بعدها.
[2467] 17 ـ وعن محمد بن الحسن ، عن محمد بن يحيى ، عن محمد بن
[2469] 19 ـ وفي ( المجالس ) عن أبيه ، عن علي بن إبراهيم ، عن أبيه ،عن الحسن بن محبوب ، عن عبدالله ، ( عن محمد ) (1) بن سنان ، عن محمد بن المنكدر ، عن عون بن عبدالله بن مسعود ، عن أبيه ، عن رسول الله (صلى الله عليه وآله) ، أنه تبسم فقلت له : ما لك يا رسول الله تبسمت ؟ فقال : عجبت
[2473] 23 ـ وعن الوشاء ، عن عبدالله بن سنان ، عن أبي عبدالله (عليه السلام) ـ في حديث ـ قال : أيما رجل اشتكى فصبر واحتسب كتب الله له من الأجر أجر الف شهيد.
[2476] 2 ـ وعن أبيه ، عن سعد ، عن إبراهيم بن هاشم ، عن عمرو بن
[2479] 2 ـ وعن عدة من أصحابنا ، عن أحمد بن أبي عبدالله ، عن العرزمي ، عن أبيه ، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال : من اشتكى ليلة
ورواه الصدوق في ( ثواب الأعمال ) عن محمد بن الحسن ، عن
[2487] 10 ـ أحمد بن أبي عبدالله في ( المحاسن ) : عن محمد بن علي ، عن عبد الرحمن بن محمد الأسدي ، عن حريث الغزال ، عن صدقة القتات ، عن
أقول : وتقدم ما يدل على ذلك (1) ويأتي ما يدل عليه (2).
از امام جعفر صادق علیه السلام منقول است که روزی حضرت رسول اکرم (ص)سر به
جانب اسمان کردند, تبسم فرمودند, صحابه از سبب ان سوال کردند, حضرت فرمود:"تعجب کردم از دو ملک
که به زمین فرود امدند, بنده ی مومن صالحی را در جای نمازش نیافتند به اسمان رفتند و گفتند: پروردگارا
فلان بنده ی تورا در جای نمازش طلب کردیم و نیافتیم او را, و او در بند بیماری است. حق تعالی
فرمود :بنویسید برای بنده ی من مثل ان چه در حال صحت از افعال خیردر شب و روز می کرده است مادام
که در بند من است."
از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که بیداری یک شب از سر
بیماری و درد , بهتر است از عبادت یک ساله.
و در حدیث دیگر منقول است که حق تعالی ملک دست چپ را
امر می فرماید که در ایام بیماری از گناه بر مومن ننویسد.
در حدیث معتبر از امام محمد باقر علیه السلام نقل است که: بدنی که بیماری نکشد طغیان به هم می
رساند , خیری نیست در چنین بدنی.
در حدیث دیگر فرمود که :یک شب تب برابراست با عبادت یک ساله و دو شب تب برابر است با عبادت دو
ساله و سه شب تب برابر است با عبادت هفتاد ساله.
از حضرت صادق علیه السلام منقول است که یک شب تب ,کفاره گناهان گذشته واینده است.
در حدیث معتبر از حضرت رسول (ص)نقل است که حق تعالی می فرماید:هرکه سه شب بیماری بکشد ,
به احدی از عیادت کنندگانش شکایت نکند, بدل می کنم از برای او گوشتی بهتر از گوشت او و خونی بهتر از
خون او ,پس اگر او را عافیت دهم از گناهان پاک می کنم او را و اگر بمیرانم به سوی رحمت خود می برم
او را.
در روایت دیگر وارد شده است که مومن چون تب می کند گناهان از او می ریزد مانند برگ از درخت و اگر بر
رختخواب بیفتد ناله اش ثواب سبحان الله دارد ,فریادش ثواب لا اله الا الله دارد , از پهلو به پهلو که می گردد
مانند کسی است که در راه خدا شمشیر می زند.
از حضرت امام رضا علیه السلام نقل است که بیماری برای مومن پاک کننده است او را از گناهان و رحمت
الهی است نسبت به او , از برای کافران عذاب و لعنت است , فرمود که :یک شب درد سر هر گناهی را بر
طرف می کند مگر گناهان کبیره.
از حضرت صادق علیه السلام منقول است که چون حق تعالی بنده را دوست دارد , یکی از سه تحفه از
برای او فرستد:یا تب یا درد چشم و یا درد سر.
علت بیماری کودکان و خردسالان هم همینه ؟
با سلام
محمد بن علي بن الحسين في ( ثواب الأعمال ) عن أبيه ، عن أحمد بن إدريس ومحمد بن يحيى ،عن محمد بن أحمد ، عن محمد بن حسان ، عن الحسين بن محمد النوفلي ، عن جعفر بن محمد ، عن محمد بن علي ، عن عيسى بن عبدالله ، عن أبيه ، عن جده ، عن علي (عليه السلام) ، في المرض يصيب الصبي ؟ قال : كفارة لوالديه.
از امیر مؤمنان علیه السلام نقل کرده است که آن حضرت در مورد بیمارى کودک فرمود: بیمارى او (کودک) کفاره گناهان پدر و مادرش مى باشد.
علامه مجلسی در مراتش گفته :
أقول: هذا لا ينافي العوض الذي قال به المتكلمون للطفل فإن المقصود الأصلي كونه كفارة لهما، و العوض تابع لذلك.
واز عامه :
عن الربيع بن عميلة قال : كنا مع عمار بن ياسر ، وعنده أعرابي ، فذكروا المرض ، فقال الاعرابي : ما مرضت قط ، فقال عمار لست منا ، ان المسلم يبتلى بالبلاء ، فيكون كفارة خطاياه ، ففتحات
(حم خ عن أبي موسى).
(د عن عامر الرام).
(حم وهناد حب حل ك ق عن أبي هريرة).
همواره بلاء به زن ومرد مومن در جسم ومال وفرزندانش میرسد تا کفاره گناهانش روز ملاقات خداوند باشد .
از حضرت صادق علیه السلام منقول است که چون حق تعالی بنده را دوست دارد , یکی از سه تحفه از
برای او فرستد:یا تب یا درد چشم و یا درد سر.
سلام این درست هست؟
من یادمه در یک جمعی که چندان مذهبی نبودن یک مطلبی رو بیان کردم که نباید گفته میشد و یعنی تقیه نکرده بودم!
همون شبش که خوابیدم دیدم یه مار سیاهی اومد توی اتاقم پشتم و سریع نیش زد! (من دراز کشیده بودم توی خواب)
من دردم اومد و سریع بیدار شدم و متوجه شدم همون نقطه قولنج بدی کرده... همون شبم دردش شروع شد و من تب کردم و دو روزم زیر لحاف بودم و نمی تونستم بیرون بیام!
حالا می خواستم بدونم این مار سیاه از جنیانی بود که در اون جمع هم بود و حرف منو شنیده!!! (هنوز برام سوال هست)
ممنون