با سلام خدمت دوستان اسک دینی و آرزوی سلامتی و موفقیت و تبریک میلاد با سعادت مولا علی علیه السلام:Gol:
بحمد الله در پی تلاش های زیادی که مدیر محترم سایت و سایر مدیران گرامی ، کارشناسان ، همکاران و کاربران محترم سایت انجام دادند فایل مصطلحات فقهی به زبان ساده آماده ارائه به شما بزرگواران شده است .
جا دارد در اینجا از تلاش های فوق العاده سرکار روشنای بزرگوار که در این جهت زحمات زیادی را متقبل شده اند تشکر ویژه ای کنیم و برای ایشان آرزوی توفیقات روزافزون نماییم .
فایل به صورت pdf میباشد که میتوانید آنرا از داخل فایل فشرده خارج نمایید.
سلام دوستان
عرض ادب و احترام
تشکر بسیار فروان دارم از استاد سجاد و همه عزیزان که برای تهیه این مجموعه زحمت کشدیدند واقعا خسته نباشید
با توجه به دسترسی که به گروه های اینترنتی داشتم این فایل را آماده ارسال کردم و به امید خدا فردا برای بیش از 4000 کاربر ارسال خواهم کرد امید که با استفاده و انتشار هر چه بیشتر این مجموعه زحمت عزیزان بیشتر به ثمر برسد
با تشکر
سلام دوستان عرض ادب و احترام تشکر بسیار فروان دارم از استاد سجاد و همه عزیزان که برای تهیه این مجموعه زحمت کشدیدند واقعا خسته نباشید با توجه به دسترسی که به گروه های اینترنتی داشتم این فایل را آماده ارسال کردم و به امید خدا فردا برای بیش از 4000 کاربر ارسال خواهم کرد امید که با استفاده و انتشار هر چه بیشتر این مجموعه زحمت عزیزان بیشتر به ثمر برسد با تشکر
با سلام خدمت همکار محترم جناب mahdi60 گرامی :Gol:
از طرف همه کسانی که برای این فایل زحمت کشیده اند از حضورتان تشکر می کنم امیدوارم خداوند این زحمت را به احسن وجه از شما قبول فرماید .
با سلام
من هم از اين تلاش و كار زيباي تان تشكر مي كنم بي شك با اين زبان مفاهيم فقهي ساده تر و در ذهن ماندگارتر خواهد بود.
براي همه دوستان آرزوي موفقيت دارم
به نام خدا
با سلام وادب و احترام
وخوش آمدگویی
1 مگابایت که حجمی نیست؟
با اینترنت معمولی هم میشه فایل را دانلود کرد
در عین حال برای راحتی کاربران من فایل مذکور را به سه قسمت تبدیل کردم طریقه استفاده:
برای دسترسی به فایل اصلی باید هر سه قسمت فشرده در یه پوشه (فلدر) باشن و بعد فایل اول رو از حالت فشرده خارج کنیم، یعنی بعد از کلیک راست روی فایل فشرده ی اول روی «...extract files» کلیک کنیم و بعد در منوی باز شده روی «ok» کلیک کنیم تا فایل مورد نظر در پوشه ی تعیین شده برای اون از حالت فشرده خارج بشه، یا برای دسترسی سریعتر روی گزینه ی پایین گزینه ی «...extract files» یعنی «extract here»کلیک کنیم تا بدون طی اون مراحل فایل مورد نظر در همون پوشه ی فایل های فشرده شده از حالت فشرده خارج بشه
[FONT="]قبل از تبيين اصطلاحات موجود در رساله ها نكته اي شايان ذكر است :
[FONT="]نبايد اين اختلاف تعابير را به معناي تشتت و تزلزل آراء دانست چرا كه علت تفاوت تعبيرها ، اختلاف ادله و فهم و استنباط فقيه از مفاد آنهاست،
[FONT="] مثلًا
[FONT="]در جايى كه دلالت ادلّه بر حكمِ مسأله، صريح و قطعى نيست، اما به نظر فقيه حكم آن روشن و دلالتِ دليل بر آن قوى است، تعبير به «اقوى» مىكند؛
[FONT="]و در جايى كه حكم مسأله واضح و روشن است، به گونهاى كه فقيه را متمايل به اظهار فتوا مىكند (هر چند كه دلالت دليل قوى نيست) در چنين مواردى تعبير به «بعيد نيست» يا تعبير به «ظاهراً چنين است» مىكند.
[FONT="] در جايى كه دلالت ادلّه بر حكم، بطورى ظهور دارد كه فقيه را در مرز فتوا قرار مىدهد (گرچه حتمى نيست) اما شبهه قوى بر وجوب يا حرمت وجود دارد، در اين موارد تعبير به «احتياط واجب ...» مىكند
[FONT="] و اگر شبهه قوت ندارد، تعبير به «احوط» يا «احتياط» (به نحو مطلق) مىكند
[FONT="]وقتي گفته مي شود عملي مجزي است ، يعني انجام دادن همان عمل كافي و بدون اشكال است ؟
[FONT="]انجام عمل در اين حد كافي است و تكليف را ساقط مي كند . [FONT="]
[FONT="]در مورد اصطلاح "مخير است " كه مكلف بين انجام چند عمل اختيار دارد مانند چه موردي ؟ [FONT="] [FONT="] [FONT="]
[FONT="]مكلف مي تواند بين اعمالي كه مجتهد او را مخير كرده است ، يكي را انتخاب نمايد[FONT="] . [FONT="]مثلا اگر مرجعي فتوا دهد كه نماز جمعه واجب تخييري است يعني مكلف مي تواند يكي از دو عمل خواندن نماز جمعه يا نماز ظهر را انجام دهد[FONT="] .[FONT="]
[FONT="]"اكتفا به رفع ضرورت كند " به چه معناست ؟[FONT="]
[FONT="]به اندازه ضرورت و نیاز بسنده كند و بيشتر از آن انجام ندهد .[FONT="]
[FONT="]در اصطلاح عمل به احتياط بيان ميشود مكلف تكليف خود را به گونه اي انجام دهد كه يقين پيدا كند تكليف شرعيش را انجام داده است
[FONT="]و طريقه احتياط در كتاب هاي فقهي مطرح شده است كه مجتهد با آن سر و كار دارد نه مكلف
[FONT="]بنابراين مكلف چگونه بايد يقين پيدا كند كه تكليفش را صحيح انجام داده ؟
[FONT="]پاسخ اين سوال بدين صورت است كه عمل به احتياط براي افرادي است كه نزديك به اجتهاد هستند و با موارد احتياط آشنايي كامل دارند و براي ما تقريبا ناممكن است[FONT="].
[FONT="]اگر عمل به احتياط براي كساني است كه به اجتهاد نزديك اند و نمي خواهند از رساله عمل كنند بنابراين آيا درست است كه اين اصطلاح نبايد در رساله وجود داشته باشد و براي مقلدين نيست ؟
[FONT="]عمل به احتياط به صورت كلي هم كار مقلد است و هم كار کسی که نزدیک به اجتهاد است . [FONT="]
[FONT="] اما عمل به احتياط به عنوان يك اصطلاح فقهي معمولا در مقابل اجتهاد و تقليد دسته بندي مي شود و دسته سومي را تشكيل مي دهد . [FONT="]
[FONT="]این دسته شامل کسانی است که به اجتهاد نزديك اند اما مجتهد نيستند [FONT="]،[FONT="] در اینجا عمل به احتياط در مقابل تقليد و اجتهاد است و بدين معناست كه چنین کسانی در تمام مسائل مورد ابتلاء ، به احتياط عمل مي كنند.
[FONT="]
[FONT="]اما در مورد مقلدين ، عمل به احتياط در چهارچوب تقليد قرار دارد و عمل يك مكلف و مقلد است ، كه با اصطلاحاتي مانند : يجب الاحتياط یعنی احتياط ، واجب است و ... مشخص مي شود .[FONT="]
[FONT="]در احتياط واجب اگر مكلف بخواهد از فتواي اعلم دوم تقليد نمايد و ايشان هم احتياط واجب داده و فتوا نداده باشند يا اغلم دوم احتياط مستحب داده باشد تكليف مكلف چيست ؟
[FONT="]در احتياط واجب اگر مكلف بخواهد از فتواي اعلم دوم تقليد نمايد و ايشان هم احتياط واجب داده و فتوا نداده باشند مكلف بايد از اعلم سوم كه فتوا داده است ، تقليد نمايد[FONT="].[FONT="] اما اگر مرجع دوم احتياط مستحب داده باشد ميتواند به آن احتياط عمل كند[FONT="] .
[FONT="]آيا در احتياط واجب شخص بايد نظر يكي از دو مرجعي كه اختيار دارد را انتخاب كند و تا هميشه طبق نظر ايشان عمل كند يا اينكه مي تواند در مورد همان مسئله ،يك بار از نظر مرجعش و بار ديگر از نظر اعلم بعد از او تقليد كند ؟و همچنين در احتياط واجب مي توان به مرجع ميت مراجعه كرد ؟
[FONT="]در احتياط واجب مقلد ميتواند يك مسئله را يك بار از مرجع تقليد خودش و همان مسئله را بار ديگر از اعلم بعد از وي تقليد نمايد . [FONT="]و نيز طبق نظر همه مراجع (مگر مراجعي كه در مسئله تقلید ابتدایی از ميت و ... نظرات خاصي دارند) در احتياط واجب نمی توان به مرجع مرده مراجعه کرد و فقط می توان به مرجع زنده رجوع کرد.
[FONT="]فتوا به احتياط به چه معناست ؟
[FONT="]آيا اين اصطلاح هم رديف احتياط هاي واجب است ؟
[FONT="]گاهي كه مجتهد فتوا به احتياط مي دهد به منزله فتواست يعني به آن بايد عمل شود و براي مكلف معادل اصطلاح " واجب است" مي باشد و معادل "احتياط واجب" نيست .
[FONT="]مثلا مي خواهيم آب بخوريم و دو ليوان آب هم داريم كه يقين داريم يكي از آن آب ها متنجس شده است در اينجا فقيه فتوا به احتياط مي دهد يعني از هر دو ليوان بايد اجتناب كنيم . در اين مواقع از اصطلاح يجب الاحتياط یعنی احتياط ، واجب است و ... استفاده مي شود
[FONT="]احتياط مستحب و احتياط واجب كه در مسئله هاي رساله وجود دارد به چه معناست ؟ مكلف بايد چگونه به آن مسئله عمل نمايد ؟
[FONT="]احتیاط مستحب احتیاطی است که بعد يا قبل از فتوای فقیه در یک مسئله بیان می شود که مکلف واجب نیست به آن احتیاط عمل کند بلکه اگر فقط به فتوا هم عمل کند ، کافی است . [FONT="]در واقع در احتياط مستحب مكلف مي تواند هم به فتوا و هم به احتياط عمل كند (مسلما عمل به احتياط از نظر فقيه بهتر است) [FONT="]در احتياط واجب مكلف در انتخاب رأي مرجع تقليد خودش يا اعلم بعد از او اختيار دارد.
[FONT="]پرسش : [FONT="]پيش از بيرون آمدن روح و سرد شدن بدن حيوان ، مكروه است بلكه خلاف احتياط است پوست حيوان را بكنند و يا اين كه اعضاي بدنش را قطع كنند . [FONT="]مسئله 2079 توضيح المسائل آيت الله بهجت
[FONT="]آيا مسئله فوق به اين معني است كه پيش از بيرون آمدن روح و سرد شدن بدن حيوان بنا بر احتياط مستحب نبايد پوست حيوان را بكنند و يا اين كه اعضاي بدنش را قطع كنند ؟
[FONT="]پاسخ : [FONT="]پيش از بيرون آمدن روح و سرد شدن بدن حيوان ، مكروه است بلكه خلاف احتياط است پوست حيوان را بكنند و يا اين كه اعضاي بدنش را قطع كنند[FONT="] . [FONT="]منظور احتیاط مستحب نیست بلکه مکروه است ودر ادامه بالاتر از مکروه وبر خلاف احتیاط،آن را شمرده اند.بله در عمل ،کسی که مرتکب این عمل شود،حرامی انجام نداده ولی در صورت ترک ، ثواب می برد[FONT="] .
[FONT="]گفته ميشه اگر فتوا در كنار الفاظي مثل احتياط قرار بگيرد به معناي احتياط مستحب است .در مسئله قبل مسئله 2079 از توضيح المسائل آيت الله بهجت ، فتوا و پس از آن احتياط آمده چرا به معني احتياط مستحب نيست ؟
[FONT="]پاسخ : [FONT="]هر احتیاطی که همراه آن فتوا باشد نمی تواند به معنای احتیاط مستحب باشد . [FONT="]زیرا در برخی موارد عمل احتیاطی به صورت ترقي از حکم قبل با حروف اضرابي مانند بل و بلكه آورده می شود و در واقع حكم جديدي است كه با حكم قبلي ارتباطي ندارد ،از اين رو چنین احتیاطی به معناي احتياط واجب خواهد بود . [FONT="]مثلا: [FONT="].... هم چنين احوط، بلكه اقوى، ترك آن [FONT="][[FONT="]به جماعت خواندن نماز] است در نافله منذوره. (جامع المسائل آیت الله بهجت ره ج 1 ص 542) [FONT="]در مسئله قبل ابتدا احتیاط داده شده سپس حکم با [FONT="]"[FONT="]بلکه[FONT="]"[FONT="] ترقی کرده و به فتوا تبدیل شده است
[FONT="]در اینگونه موارد که معمولا احتیاط به معنای لغوی آن استفاده می شود یعنی فقیه برای اینکه برساند دارد در فتوا دادن احتیاط می کند از اینگونه عبارات استفاده می کند و ارتباطی با عمل مکلف ندارد.
[FONT="]البته ممکن است نتیجه این احتیاط به صورت احتیاط اصطلاحی یعنی احتیاط واجب یا مستحب خود را در عبارت نشان دهد و در اینجاست که با عمل مکلف ارتباط پیدا می کند بنابر این ترقی حکم به معنای احتیاط مجتهد در فتوا دادن است البته کشف این موارد کار ساده ای نیست چون معمولا احتیاط در رساله ها به معنای اصطلاحی آن است و اگر موردی هم محل تردید بود خود فقیه یا نزدیکان علمی او می توانند به یقین اظهار نظری بکنند نه افراد دیگر
[FONT="]فقيه در مقام اظهار نظر پيرامون مسائل به يكي از چهار صورت نظر خود را بيان مي كند؛
[FONT="]1-[FONT="] يا فتوا مي دهد كه دو صورت دارد؛
[FONT="]الف: به صورت قطعي:
[FONT="]در مواردي كه فقيه پس از بررسي ادله به نتيجه قطعي مي رسد و هيچ گونه خدشه و مناقشه اي ندارد و به صورت فتواي قطعي نظر خود را بيان مي كند :مثل ؛
[FONT="]يجب ، لا يجب ، یحرم ، یجوز ، لا یجوز ، يستحب ، لا يستحب ، باطل ، صحیح ، الافضل ، الاکمل ، یکره ، مکروه ، صیغه مضارع یا ماضی دال بر امر ، مثل یغتسل ، توضا ...
[FONT="]ب: به صورت ترجيحي:
[FONT="]و اين در مواردي است كه فقيه پس از بررسي ادله، مناقشه و خدشه اي داشته ، ولي يك طرف را ترجيح مي دهد كه به صورت فتواي ترجيحي بيان مي كند مثلا : [FONT="]الاقوي ، الاظهر ، الظاهر ، لا یبعد ، بعید ، الاقرب ، قریب ، لا يخلو من وجه ٍ(خالي از وجه نيست ) ، لا يخلو عن قوةٍ (خالي از قوت نيست) ، ینبغی ، یجب علی اشکالٍ ، یجب علی تأمل ، الاحوط ، الاقوی و ...
[FONT="]2-[FONT="] يا فتوا نمي دهد و اين هم دو صورت دارد:
[FONT="]الف) احتياط واجب :
[FONT="]در مواردي كه فقيه پس از بررسي به نتيجه قطعي نرسيده فتواي ترجيحي هم نداشته باشد و اجازه مخالفت هم نمي دهد در اينجا به صورت احتياط واجب مسئله را بيان مي كند. [FONT="]الاحوط ، يجب علي الاحوط، الاحوط الاقوی ، فيه اشكال ، فیه تأمل ، محل اشکال ، محل تأمل ، مشکل ، علی اشکال ، لایخلو من اشکالٍ ، لا یخلو من تأمل ، المشهور ،قیل و...
[FONT="]ب) احتياط مستحب :
[FONT="]در مواردي كه فقيه ، فتواي قطعي و يا ترجيحي ندارد و اجازه مخالفت مي دهد در اينجا به صورت احتياط مستحب بيان مي كند. [FONT="]الاولي ، الاحوط الاولي ، الاحوط استحباباً ، یجوز علی اشکال ، یجوز علی تأمل ، يحتمل و...
[FONT="]سوال :[FONT="]فرق بین حکم به استحباب و حکم به احتیاط استحبابی چیست؟
[FONT="]جواب :[FONT="]این دو از نظر عملی با هم فرقی ندارند زیرا در هر دو مکلف می تواند عمل به آن را ترک نماید ولی در اولی فقیه به نتیجه قطعی رسیده و فتوا به مستحب بودن عمل داده اما در دومی فقیه به نظر قطعی و یا ترجیحی نرسیده و مورد به گونه ای است که فقیه می تواند اجازه مخالفت بدهد در اینجا حکم به احتیاط مستحب می دهد.
[FONT="]تفاوت احتياط هاي مختلفي كه در مسائل بيان مي شود چگونه است ؟
[FONT="]پاسخ :
[FONT="]احتياط يا از طرف مكلف صورت مي گيرد و يا از طرف مجتهد
[FONT="]احتياطي كه مجتهد در مقام اجتهاد انجام مي دهد[FONT="] ، احتياطي است كه در مقام فتوا دادن به خرج مي دهد که دو صورت دارد: يا فتوا به احتياط مي دهد يا در دادن فتوا ، احتياط مي كند.
[FONT="]اولي يعني فتوا مي دهد كه مكلف در عمل احتياط كند (معمولا اصطلاحاتي مانند يجب الاحتياط [FONT="]،[FONT="] واجب است احتياط شود و ...) و دومي يعني اصلا فتوا نمي دهد و در فتوا دادن احتياط مي كند. ( مانند احتياط واجب و احتياط مستحب )
[FONT="]و احتياطي كه مكلف در مقام عمل انجام مي دهد[FONT="] ، يا احتياطي است كه در مقام تقليد از مجتهد خاصي انجام مي دهد مثلا مجتهد ، فتوا به احتياط در مسئله اي داده و او هم در عمل احتياط مي كند و يا اينكه مکلف خود نزديك به اجتهاد است و مي خواهد بدون تقليد به احتياط عمل كند .
[FONT="]البته مطلب بالا فقط توضيحي است براي روشن تر شدن تقسيم بندي ها و تمام انواع احتياط را بيان نكرده است .
[FONT="]فتوا چیست ؟
[INDENT][FONT="]برخي فتوا را اينگونه تعريف كرده اند: [FONT="]حكم كلى الهى است كه به نظر فقيه از ادله معتبر استنباط شده باشد [FONT="](مجله فقه اهل بيت عليهم السلام ش 55 ص 200) [FONT="]و در برخي از منابع هم اينگونه تعريف شده است: [FONT="]ِاخبار از حكم كلّى الهى در موضوعات كلّى به استناد ادلّۀ مقررَّه در فقه [FONT="] (كتاب، سنّت، اجماع و دليل عقل) اعمّ از آنكه به صورت خبر القا شود يا به صورت امر.
[FONT="](خلخالي ، حاكميت در اسلام يا ولايت فقيه ص 339
[/INDENT]
[FONT="]منظور از مسائل مستحدثه چيست ؟ [FONT="]مسائل مستحدثه مسائل نوظهوری هستند که فقها کمتر به آن پرداخته اند و یا اصلا در مورد این فروعات حکمی نداده اند
[FONT="]هنگامى كه مجتهد براى يافتن حكم كلّى الهى در يك مسئله به منابع دينى مراجعه مى كند و با بهره گيرى از شيوه هاى مخصوصى كه براى استنباط وجود دارد، حكم مزبور را به دست مى آورد و در اختيار مقلّدان خود قرار مى دهد، از آن به «فتوا» ياد مى كنند. بنابراين، «فتوا» استنباط حكم جهان شمول دين در يك زمينه با مراجعه به منابع دينى و بهره گيرى از شيوه هاى شناخته شده استنباط مى باشد.
[FONT="]وقتى مجتهد يا رهبر با توجه به احكام كلّى الهى و نظام هاى اسلامى و با التفات و دقّت در شرايط موجود، وظيفه اى را نسبت به مسئله اى خاصّ براى همگان يا گروهى از افراد يا فرد خاصّى مشخّص مى كند، اين عمل را «حكم» مى نامند. پس «حكم» در عين نظر به احكام كلّى الهى و ارزش ها و آرمان هاى ماندنى و جهان شمول اسلام، به موقعيت و شرايط خاصّ نيز توجّه دارد و مادامى كه آن وضعيت تغيير نكرده، از سوى رهبر يا جانشينان او اعتبار مى گردد.
[FONT="]از نگاه شارع اطاعت از احكام كلّى الهى و فتواى فقيه جامع شرايط، مانند پيروى از احكام رهبر و ولىّ امر، لازم و مشروع است. با اين تفاوت كه فتواى فقيه براى خود او و مقلّدانش لازم الّاتباع مى باشد، در حالى كه همگان بايد از «حكم» مجتهد جامع الشرایط اطاعت كنند. حكمِ مرحوم ميرزاي شيرازي در مورد توتون و تنباكو و حكم قتل سلمان رشدي از طرف امام راحل دو مثال از حكم هستند .
[FONT="]و مسئله : نظر شرعي مجتهد است كه اين نظر شرعي اش ممكن است به صورت حكم يا فتوي باشد
[FONT=Arial Narrow]واژه " قرينه" در اصطلاحات پايان رساله به چه معناست ؟
[FONT=Arial Narrow]به صورت كلي ، قرينه مي تواند حتي معناي الفاظنشان دهنده فتوا به انجام يا ترك عمل را هم تغيير دهد مثلا اگر لفظ فلان عمل جايز نيست به همراه اگر چه احوط جواز آن است بيايد . ديگر جايز نيست فتوا نخواهد بود و تبديل به احتياط مستحب مي شود .
[FONT=Arial Narrow]مثلا اين مسئله از جامع المسائل آيت الله بهجت ره ج 1 ص 64:
[FONT=Arial Narrow]با عرق جنب از حرام نماز جايز نيست و احوط اجتناب است از آن گر چه طهارت آن نيز خالي از قوت نيست.
[FONT=Arial Narrow](اين عبارت يعني نماز خواندن در لباس مرطوب با عرق جنب از حرام جايز نيست و نيز عرق جنب از حرام پاك است اما بنا بر احتياط مستحب بهتر است از آن اجتناب شود)
[FONT=Comic Sans MS] [FONT=Arial Narrow]لفظ ظاهرا و مطلقا در مسئله ها به چه معناست و ما باید در این موارد چگونه عمل کنیم ؟
[FONT=Arial Narrow]ظاهرا
[FONT=Arial Narrow]لفظ " ظاهرا " در راي فقيه از لحاظ تكليف مكلف تفاوتي ايجاد نمي كند و تنها نشانگر نوع و كيفيت استنباط مجتهد است . مثلا تكليف مكلف در "ظاهرا اشكال ندارد" همانند تكليف مكلف در همان "اشكال ندارد" مي باشد .
[FONT=Arial Narrow]مطلقا
[FONT=Arial Narrow]و نيز لفظ "مطلقا" در رأي فقيه ماهيت اصطلاح را تغيير نمي دهد . به عنوان مثال "مطلقا اشكال دارد" در احتياط واجب بودن مسئله تغييري ايجاد نمي كند .
[FONT="]منظور از بچه ممیز که گاه در بعضی از احکام به آن اشاره می شود بچه ای است که به سن تکلیف نرسیده ولی خوب و بد را تشخیص می دهد واگر از خوب بودن یا بد بودن چیزی از وی سوال شود میتواند درست جواب دهد و فرق بین بد و خوب را می داند که البته این ممکن است در افراد مختلف فرق کند
[FONT="]چه بسا پسر 14 ساله ای در محیطی زندگی کند و هنوز ممیز نباشد ولی فردی در محیطی دیگر با داشتن 9 سال ممیز باشد پس ممیز بودن به سن ارتباط ندارد بلکه به تشخیص بچه مرتبط است که چقدر خوب و بد را درک می کند .
[FONT="]البته سن تمییز در موارد مختلف ، متفاوت است.
[FONT="]مثلا در نجاست وپاكي با مساله حجاب زن براي فرد مميز فرق دارد در مساله پوشش بچه مميز (بچه ای که خوب و بد را مي فهمد) را در رساله تعبير كرده به حدي رسيده كه مورد نظر شهواني است كه با مميز در پاكي و نجاست (كه سن كمتري است ) فرق دارد . (147و 2435 از رساله مراجع )
[FONT="]در احكام شرعي گاها به اصطلاح شانيت برخورد می کنیم . شأن هر کسی به چه چیزی است ؟ در مقایسه با چه کسانی و چه چیزهایی شأنيت مشخص میشود ؟
[FONT="]شأن در لغت به [FONT="]معناي كار ، حال و حالت است (1) يعني وقتي مي گوييم شأن ما يعني كاري كه داريم انجامش مي دهيم و حالتي كه در آن بسر مي بريم . [FONT="]شأن در اصطلاح فقهي هم به صورت كلي به همان معناي لغوي است اما در هر بابي از فقه متناسب با مبحثي كه در آن مطرح مي شود ، قسم خاصي از كار يا حالت مد نظر است به عنوان مثال :
[FONT="]1- گاهي شأن مالي و مادي مد نظر است مثل بحث خمس ، نفقه و ...
[FONT="]به عنوان نمونه در مبحث خمس اگر فقيهي بگويد:
[FONT="]لوازم زندگي شما بايد در شأن شما باشد و اگر فراتر از آن باشد بايد خمس مقدار زايد بر شأن پرداخت شود[FONT="] .در اينجا شأن به معناي موقعيت و نياز است كه در جوامع مختلف ، معاني متفاوتي دارد و معيار تشخيص آن هم عرف است يعني اين لوازم زندگي كه شما داريد آيا از نظر عرف منطقه شما براي شخصي در موقعيت و نياز شما ، داشتنش بي مورد و اسراف است؟ اگر بي مورد و اسراف باشد در شأن شما نيست وگر نه در شأن شما خواهد بود.(2)
[FONT="]2. گاهي شأن غير مادي مد نظر است مثل اينكه برخي از فقها در باب عدالت امام جماعت مي گويند : [FONT="]امام جماعت نبايد كاري خلاف شأن خود انجام دهد . [FONT="]كار خلاف شأن يعني كاري كه عرف منطقه اي آن كار را از جمله افعال پستي مي شمارد كه نبايد مانند او و هم صنفانش آنرا انجام دهند[FONT="].
[FONT="]پي نوشت[FONT="]: [FONT="]1. [FONT="]خليل بن احمد ، كتاب العين ماده ش.أ.ن [FONT="]و راغب اصفهاني ، مفردات الفاظ القرآن ماده ش.أ.ن [FONT="]2. [FONT="]آيت الله فاضل لنكراني ، جامع المسائل ج 2 س 50
سلام روشنای عزیز :Gol: فایل مصطلحات بسیار زیبا و قابل استفاده بود خیلی زحمت کشیدید واقعا از شما تشکر می کنم از اول تا آخرش رو خوندم خیلی چیزا تو این فایل یاد گرفتم . به نظر من هر کی بخواد درست حکم مرجعش رو بفهمه و به دینش درست عمل بکنه حتما باید این فایل رو با دقت یاد بگیره . خیلی خیلی ممنون :Mohabbat:
من باز هم از انجمن احکام تشکر می کنم :Gol: واقعا بعضی اوقات فهمیدن رساله ها کار مشکلیه با کمک این اصطلاحاتی که یاد گرفتم فهمیدن رساله ها واقعا آسون تر میشه
با سلام و احترام به دوستان
و خسته نباشید به تمام عزیزان در انجمن احکام
خود حقیر کمتر راغب به مطالب احکام هستم ولی این پی دی ام خوب و عالیه
دست همگی درد نکنه..
( ولادت امام جواد عليه السلام و امام علي عليه السلام)
بسيار بسيار از اين كار بزرگ و بخصوص زيبا از مدير محترم انجمن احكام (جناب سجاد بزرگوار) و سركار روشناي بزرگوار متشكرم
جاي اين فايل بسيار خالي بود.
بنده تازه اين فايل رو دانلود كردم و فقط مطالب چند صفحه روديدم (مطالب بسيار زياده! واقعاً خدا قوت!:Kaf:)
اما زيباسازي و روش آموزش اين فايل واقعاً قابل تحسينه و بيننده رو جذب مي كنه.
انشاءالله مزد زحماتي رو كه در سايت مي كشيد در دو دنيا به خير و عافيت بگيريد.
خداوند شما و ديگر مديران زحمت كش اسك دين رو و هر عزيزي كه در اين سايت براي خدمت به دين كار مي كنه حفظ كنه انشاءالله.
براي سلامتي شما (جناب سجاد بزرگوار و سركار روشناي بزرگوار)و خانواده ي محترمتون
و همه ي خدمت رسانان به دين
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم مولانا صاحب الزمان
عااااااااااااااااااااالی بود.......... منم با این دوستمون موافقم و به نوبه خودم به همه ی زحمت کشان خسته نبلشید میگم و ازتون تشکر میکنم....:Mohabbat::Mohabbat::Hedye::Hedye::Mohabbat::Mohabbat: موفق و سلامت باشید، زیر سایه حق:Mohabbat: