فایل مصطلحات فقهی به زبان ساده را از اینجا دانلود کنید
تبهای اولیه
با سلام خدمت دوستان اسک دینی و آرزوی سلامتی و موفقیت و تبریک میلاد با سعادت مولا علی علیه السلام:Gol: بحمد الله در پی تلاش های زیادی که مدیر محترم سایت و سایر مدیران گرامی ، کارشناسان ، همکاران و کاربران محترم سایت انجام دادند فایل مصطلحات فقهی به زبان ساده آماده ارائه به شما بزرگواران شده است .
![](http://askdin.com/sites/default/files/gallery/images//4435/8_12.jpg)
جا دارد در اینجا از تلاش های فوق العاده سرکار روشنای بزرگوار که در این جهت زحمات زیادی را متقبل شده اند تشکر ویژه ای کنیم و برای ایشان آرزوی توفیقات روزافزون نماییم .
فایل به صورت pdf میباشد که میتوانید آنرا از داخل فایل فشرده خارج نمایید.
التماس دعا :Gol:
پیروز و موفق باشید
( ولادت امام جواد عليه السلام و امام علي عليه السلام)
بسيار بسيار از اين كار بزرگ و بخصوص زيبا از مدير محترم انجمن احكام (جناب سجاد بزرگوار) و سركار روشناي بزرگوار متشكرم
جاي اين فايل بسيار خالي بود.
بنده تازه اين فايل رو دانلود كردم و فقط مطالب چند صفحه روديدم
(مطالب بسيار زياده! واقعاً خدا قوت!:Kaf:)
اما زيباسازي و روش آموزش اين فايل واقعاً قابل تحسينه و بيننده رو جذب مي كنه.
انشاءالله مزد زحماتي رو كه در سايت مي كشيد در دو دنيا به خير و عافيت بگيريد.
خداوند شما و ديگر مديران زحمت كش اسك دين رو و هر عزيزي كه در اين سايت براي خدمت به دين كار مي كنه حفظ كنه انشاءالله.
براي سلامتي شما (جناب سجاد بزرگوار و سركار روشناي بزرگوار) و خانواده ي محترمتون
و همه ي خدمت رسانان به دين
اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم مولانا صاحب الزمان
خدا خیرت بده.
انشاالله شاهد فعالیت بیشتر شما در زمینه های دینی باشیم.
واسه سلامتیتون 20 صلوات فرستادم.
[="Blue"]به نام خدا
با سلام وادب واحترام
وتبریک به مناسبت میلاد با سعادت مولی الموحدین اسدالله الغالب علی بن ابیطالب علیه السلام
از زحمات استاد سجاد عزیز و کارشناسان و همکاران انجمن احکام و این فایل ارزشمند تقدیر و تشکر می کنم
[="Purple"]مصطلحات را همچون یک کتاب ورق بزنید و بخوانید[/]
[="Red"]دانلود از پیوست:[/]
تصویری از مصطلحات:
[/]
سلام دوستان
عرض ادب و احترام
تشکر بسیار فروان دارم از استاد سجاد و همه عزیزان که برای تهیه این مجموعه زحمت کشدیدند واقعا خسته نباشید
با توجه به دسترسی که به گروه های اینترنتی داشتم این فایل را آماده ارسال کردم و به امید خدا فردا برای بیش از 4000 کاربر ارسال خواهم کرد امید که با استفاده و انتشار هر چه بیشتر این مجموعه زحمت عزیزان بیشتر به ثمر برسد
با تشکر
سلام دوستان عرض ادب و احترام تشکر بسیار فروان دارم از استاد سجاد و همه عزیزان که برای تهیه این مجموعه زحمت کشدیدند واقعا خسته نباشید با توجه به دسترسی که به گروه های اینترنتی داشتم این فایل را آماده ارسال کردم و به امید خدا فردا برای بیش از 4000 کاربر ارسال خواهم کرد امید که با استفاده و انتشار هر چه بیشتر این مجموعه زحمت عزیزان بیشتر به ثمر برسد با تشکر
با سلام خدمت همکار محترم جناب mahdi60 گرامی :Gol:
از طرف همه کسانی که برای این فایل زحمت کشیده اند از حضورتان تشکر می کنم امیدوارم خداوند این زحمت را به احسن وجه از شما قبول فرماید .
پایدار و موفق باشید
تشکر می کنم از استاد عالیقدر استاد سجاد بزرگوار به خاطر رونمایی فایل مصطلحات و همه زحمات فراوان و اقداماتی که در اتمام این فایل کشیدند . برای ایشان و خانواده محترمشان آرزوی برترین های الهی و طول عمر با عزت و بهره مندی از عنایات خاص الهی در دنیا وآخرت دارم .
و با سپاس از زحمات اساتید بزرگوار و گرامی در انجمن احکام و همه کسانی که در این فایل زحمت کشیدند .برای همه این بزرگواران آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت در سایه الطاف الهی دارم .
همچنین تشکر می کنم از لطف مدیر محترم سایت به این مجموعه . و آرزوی موفقیت های عالیه برای ایشان در همه عرصه های زندگی دارم .
و با سپاس از اقدام زیبای جناب مدیر فرهنگی محترم و لطفی که جناب mahdi60 بزرگوار در انتشار این فایل داشتند .امیدوارم خداوند ثواب این کار رو برای شما بزرگواران مضاعف گرداند .
امیدوارم همه این بزرگواران همواره در پرتو عنایات خاص امام زمان (عج ) باشند .
بابت تاخیرم عذر خواهی می کنم . این روزها به نت دسترسی ندارم . اگر خدا توفیقی داد در اولین فرصت این فایل رو به صورت پستهایی در این تاپیک قرار میدم که از طریق موتورهای جستجو هم برای سایرین قابل دسترس باشه .
با آرزوی روزهای خوب و خوش برای همه اسک دینی های گرامی
التماس دعا
با سلام
من هم از اين تلاش و كار زيباي تان تشكر مي كنم بي شك با اين زبان مفاهيم فقهي ساده تر و در ذهن ماندگارتر خواهد بود.
براي همه دوستان آرزوي موفقيت دارم
سلام و سپاس.
بسيار خوبه اين دانلود ها اما براي آنان كه هنوز اينترنت پر سرعت ندارند خير.
اي كاش حجم دانلودها را كم ميكرديد.
[="SlateGray"]به نام خدا
با سلام وادب و احترام
وخوش آمدگویی
1 مگابایت که حجمی نیست؟
با اینترنت معمولی هم میشه فایل را دانلود کرد
در عین حال برای راحتی کاربران من فایل مذکور را به سه قسمت تبدیل کردم
[="Red"]طریقه استفاده:[/]
برای دسترسی به فایل اصلی باید هر سه قسمت فشرده در یه پوشه (فلدر) باشن و بعد فایل اول رو از حالت فشرده خارج کنیم، یعنی بعد از کلیک راست روی فایل فشرده ی اول روی «...extract files» کلیک کنیم و بعد در منوی باز شده روی «ok» کلیک کنیم تا فایل مورد نظر در پوشه ی تعیین شده برای اون از حالت فشرده خارج بشه، یا برای دسترسی سریعتر روی گزینه ی پایین گزینه ی «...extract files» یعنی «extract here»کلیک کنیم تا بدون طی اون مراحل فایل مورد نظر در همون پوشه ی فایل های فشرده شده از حالت فشرده خارج بشه[/]
![](http://s18.rimg.info/f3d1b287c28ff92a60b32fea566edba5.gif)
![](http://s18.rimg.info/f3d1b287c28ff92a60b32fea566edba5.gif)
![](http://shiaupload.ir/images/mdepmrowtoyyqf9ce0.gif)
![](http://shiaupload.ir/images/mdepmrowtoyyqf9ce0.gif)
![](http://shiaupload.ir/images/mdepmrowtoyyqf9ce0.gif)
[="]با فضل و عنايت خداوند متعال کار مجموعه اصطلاحات فقهي رساله ها برای عموم به زبان ساده انجام و به اتمام رسيد . که در ادامه به صورت پست هایی در این تاپیک قرار میدم .
[RIGHT]
[="]فایل اصطلاحات فقهی رساله ها در سه بخش تنظیم گردیده است :
[="]بخش اول : شامل اصطلاحاتی است که این اصطلاحات بیان کننده فعل مکلف و چگونه عمل کردن به مسئله ها در یک دسته بندی در قالب های کلی واجب ، حرام ، مستحب ، مکروه ، مباح و احتیاط ها بیان شده اند
[="]بخش دوم : شامل اصطلاحاتی هستند که بیان کننده فعل مکلف نیستند بلکه اصطلاحاتی هستند که در متن مسئله ها بیان شده اند که در این فایل بررسی شده است
[="]بخش سوم : مجموعه ای از مثال هایی از رساله است که اصطلاحات بخش اول در آن توضیح داده شده اند
![](http://shiaupload.ir/images/mdepmrowtoyyqf9ce0.gif)
![](http://shiaupload.ir/images/mdepmrowtoyyqf9ce0.gif)
![](http://shiaupload.ir/images/mdepmrowtoyyqf9ce0.gif)
[/RIGHT]
![](http://s18.rimg.info/f3d1b287c28ff92a60b32fea566edba5.gif)
![](http://s18.rimg.info/f3d1b287c28ff92a60b32fea566edba5.gif)
[="]قبل از تبيين اصطلاحات موجود در رساله ها نكته اي شايان ذكر است :
[="]نبايد اين اختلاف تعابير را به معناي تشتت و تزلزل آراء دانست چرا كه علت تفاوت تعبيرها ، اختلاف ادله و فهم و استنباط فقيه از مفاد آنهاست،
[="] مثلًا
[="]در جايى كه دلالت ادلّه بر حكمِ مسأله، صريح و قطعى نيست، اما به نظر فقيه حكم آن روشن و دلالتِ دليل بر آن قوى است، تعبير به «اقوى» مىكند؛
[="]و در جايى كه حكم مسأله واضح و روشن است، به گونهاى كه فقيه را متمايل به اظهار فتوا مىكند (هر چند كه دلالت دليل قوى نيست) در چنين مواردى تعبير به «بعيد نيست» يا تعبير به «ظاهراً چنين است» مىكند.
[="] در جايى كه دلالت ادلّه بر حكم، بطورى ظهور دارد كه فقيه را در مرز فتوا قرار مىدهد (گرچه حتمى نيست) اما شبهه قوى بر وجوب يا حرمت وجود دارد، در اين موارد تعبير به «احتياط واجب ...» مىكند
[="] و اگر شبهه قوت ندارد، تعبير به «احوط» يا «احتياط» (به نحو مطلق) مىكند
[="] و هكذا.
![](http://s18.rimg.info/f3d1b287c28ff92a60b32fea566edba5.gif)
![](http://s18.rimg.info/f3d1b287c28ff92a60b32fea566edba5.gif)
[="]توضيحاتي كه بيان مي شود معناي معمول اين اصطلاحات است چون برخی از اصطلاحات با کمی تفاوت معنا در رساله های مختف بكار برده شده است .
[="]
[="]از اين رو اگر كسي در معناي حكمي شك كرد ، لازم است از دفتر مرجع خود يا
[="]كارشناسان ديگري كه مورد اعتماد باشند ، پرسش نمايد .
![](http://pics2.persiangig.ir/w1xqvp.gif)
[="]چه اصطلحاتي در رساله ها به معناي انجام دادن و لزوم عمل به فتواست ؟
[="]پاسخ :
اصطلاحات قيد شده معمولا به اين معنا هستند[="] .
![](http://pics2.persiangig.ir/2qkqqs5.gif)
[="] ظاهر اين است
[="]لازم الوفاء
[="]لازم
[="]علي الاظهر
[="]علي الاقوي
[="]خالي از قوت نيست
[="] خالي از وجه نيست
[="]اظهر اين است
[="] اقرب اين است
[="]بنا بر اظهر
[="] بنا بر اقوي
[="]اقوي اين است
[="]بعيد نيست
[="]بنا بر اقوي و احوط
[="] بنا بر اظهر و احوط
[="]يجب الاحتياط
[="]احتياط ،واجب است
[="]بايد
[="]واجب
![](http://pics2.persiangig.ir/2qkqqs5.gif)
[="]باید به فتوا [="]عمل شود
:Hedye::Hedye::Hedye::Hedye:
:Kaf::Kaf::Kaf:
:tashvigh!::tashvigh!::tashvigh!:
![](http://pics2.persiangig.ir/w1xqvp.gif)
[="]
![](http://zibasazweb.persiangig.com/weblog/ax/14.gif)
[="]آيا علاوه بر اصطلاح "حرام است " اصطلاح ديگري هم وجود دارد كه به معناي وجوب پرهيز از آن عمل باشد
[="]پاسخ :
[="]اصطلحات زير معمولا پدين معني هستند كه آن عمل نبايد انجام شود .
![](http://shiaupload.ir/images/096lwon7617fn8l72j8x.gif)
![](http://shiaupload.ir/images/096lwon7617fn8l72j8x.gif)
![](http://shiaupload.ir/images/096lwon7617fn8l72j8x.gif)
حرام است
جایز نیست
بعید است
[="]
آن عمل نباید انجام شود
![](http://zibasazweb.persiangig.com/weblog/ax/14.gif)
[="]مستحب و مكروه به بيان ساده چگونه تعريف ميشوند ؟
![](http://i6.glitter-graphics.org/pub/645/645906hmoluktu9a.gif)
[="]مستحب
[="](انجام دادنش بهتر است )
![](http://pichak.net/blogcod/zibasazi/05/image/www.pichak.net-172.gif)
:ok::ok::ok:
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-42.gif)
[="]مكروه
:khoshgel::loool:
![](http://zibasazweb.persiangig.com/weblog/ax/7.gif)
[="]
![](http://zibasazweb.persiangig.com/weblog/ax/7.gif)
[="]جايز است
[="]
![](http://pichak.net/blogcod/zibasazi/05/image/www.pichak.net-343.gif)
![](http://www.shiaupload.ir/images/32611156571834202578.gif)
[="]آيا اصطلاح " اشكال ندارد " از لحاظ عمل مكلف معادل همان اصطلاح " مباح است " مي باشد ؟
![](http://www.shiaupload.ir/images/32611156571834202578.gif)
![](http://www.shiaupload.ir/images/32611156571834202578.gif)
[="]و گاهي به معناي مباح است .
![](http://www.shiaupload.ir/images/32611156571834202578.gif)
[="]
:khoshgel::loool:
![](http://pics2.persiangig.ir/2hwk6j7.gif)
[="]وقتي گفته مي شود عملي مجزي است ، يعني انجام دادن همان عمل كافي و بدون اشكال است ؟
[="]انجام عمل در اين حد كافي است و تكليف را ساقط مي كند . [="]
![](http://pics2.persiangig.ir/2hwk6j7.gif)
[="]در مورد اصطلاح "مخير است " كه مكلف بين انجام چند عمل اختيار دارد مانند چه موردي ؟
[="]
[="]
[="]
[="]مكلف مي تواند بين اعمالي كه مجتهد او را مخير كرده است ، يكي را انتخاب نمايد[="] . [="]مثلا اگر مرجعي فتوا دهد كه نماز جمعه واجب تخييري است يعني مكلف مي تواند يكي از دو عمل خواندن نماز جمعه يا نماز ظهر را انجام دهد[="] .[="]
[="]به اندازه ضرورت و نیاز بسنده كند و بيشتر از آن انجام ندهد .[="]
[="]در اصطلاح عمل به احتياط بيان ميشود مكلف تكليف خود را به گونه اي انجام دهد كه يقين پيدا كند تكليف شرعيش را انجام داده است
![](http://niniweblog.com/images/smilies/cut/cut%20%2899%29.gif)
![](http://s20.rimg.info/a2be0bca5df62533975baf2f39267037.gif)
[="]اگر عمل به احتياط براي كساني است كه به اجتهاد نزديك اند و نمي خواهند از رساله عمل كنند بنابراين آيا درست است كه اين اصطلاح نبايد در رساله وجود داشته باشد و براي مقلدين نيست ؟
![](http://niniweblog.com/images/smilies/cut/cut%20%2899%29.gif)
[="]عمل به احتياط به صورت كلي هم كار مقلد است و هم كار کسی که نزدیک به اجتهاد است .
[="]
[="] اما عمل به احتياط به عنوان يك اصطلاح فقهي معمولا در مقابل اجتهاد و تقليد دسته بندي مي شود و دسته سومي را تشكيل مي دهد .
[="]
[="]این دسته شامل کسانی است که به اجتهاد نزديك اند اما مجتهد نيستند [="]،[="] در اینجا عمل به احتياط در مقابل تقليد و اجتهاد است و بدين معناست كه چنین کسانی در تمام مسائل مورد ابتلاء ، به احتياط عمل مي كنند.
[="]
[="]اما در مورد مقلدين ، عمل به احتياط در چهارچوب تقليد قرار دارد و عمل يك مكلف و مقلد است ، كه با اصطلاحاتي مانند : يجب الاحتياط یعنی احتياط ، واجب است و ... مشخص مي شود .[="]
[="][="]
[="][="]
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
این اصطلاحات اگر با فتوا (قبل يا بعد آن) بیایند به معناي احتياط مستحب
[=Calibri] (قبل يا بعد آن) بيايند به معناي احتياط واجب هستند.
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-48.gif)
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-48.gif)
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
[="]و نيز طبق نظر همه مراجع (مگر مراجعي كه در مسئله تقلید ابتدایی از ميت و ... نظرات خاصي دارند) در احتياط واجب نمی توان به مرجع مرده مراجعه کرد و فقط می توان به مرجع زنده رجوع کرد.
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
[="]آيا اين اصطلاح هم رديف احتياط هاي واجب است ؟
[="]گاهي كه مجتهد فتوا به احتياط مي دهد به منزله فتواست يعني به آن بايد عمل شود و براي مكلف معادل اصطلاح " واجب است" مي باشد و معادل "احتياط واجب" نيست .
[="]مثلا مي خواهيم آب بخوريم و دو ليوان آب هم داريم كه يقين داريم يكي از آن آب ها متنجس شده است در اينجا فقيه فتوا به احتياط مي دهد يعني از هر دو ليوان بايد اجتناب كنيم . در اين مواقع از اصطلاح يجب الاحتياط یعنی احتياط ، واجب است و ... استفاده مي شود
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
[="]در واقع در احتياط مستحب مكلف مي تواند هم به فتوا و هم به احتياط عمل كند (مسلما عمل به احتياط از نظر فقيه بهتر است)
[="]در احتياط واجب مكلف در انتخاب رأي مرجع تقليد خودش يا اعلم بعد از او اختيار دارد.
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
[="]پيش از بيرون آمدن روح و سرد شدن بدن حيوان ، مكروه است بلكه خلاف احتياط است پوست حيوان را بكنند و يا اين كه اعضاي بدنش را قطع كنند .
[="]مسئله 2079 توضيح المسائل آيت الله بهجت
[="]پيش از بيرون آمدن روح و سرد شدن بدن حيوان ، مكروه است بلكه خلاف احتياط است پوست حيوان را بكنند و يا اين كه اعضاي بدنش را قطع كنند[="] .
[="]منظور احتیاط مستحب نیست بلکه مکروه است ودر ادامه بالاتر از مکروه وبر خلاف احتیاط،آن را شمرده اند.بله در عمل ،کسی که مرتکب این عمل شود،حرامی انجام نداده ولی در صورت ترک ، ثواب می برد[="] .
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
[="]هر احتیاطی که همراه آن فتوا باشد نمی تواند به معنای احتیاط مستحب باشد .
[="]زیرا در برخی موارد عمل احتیاطی به صورت ترقي از حکم قبل با حروف اضرابي مانند بل و بلكه آورده می شود و در واقع حكم جديدي است كه با حكم قبلي ارتباطي ندارد ،از اين رو چنین احتیاطی به معناي احتياط واجب خواهد بود .
[="]مثلا:
[="].... هم چنين احوط، بلكه اقوى، ترك آن [="][[="]به جماعت خواندن نماز] است در نافله منذوره. (جامع المسائل آیت الله بهجت ره ج 1 ص 542)
[="]در مسئله قبل ابتدا احتیاط داده شده سپس حکم با [="]"[="]بلکه[="]"[="] ترقی کرده و به فتوا تبدیل شده است
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
[="]البته ممکن است نتیجه این احتیاط به صورت احتیاط اصطلاحی یعنی احتیاط واجب یا مستحب خود را در عبارت نشان دهد و در اینجاست که با عمل مکلف ارتباط پیدا می کند بنابر این ترقی حکم به معنای احتیاط مجتهد در فتوا دادن است البته کشف این موارد کار ساده ای نیست چون معمولا احتیاط در رساله ها به معنای اصطلاحی آن است و اگر موردی هم محل تردید بود خود فقیه یا نزدیکان علمی او می توانند به یقین اظهار نظری بکنند نه افراد دیگر
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
[="]1-[="] يا فتوا مي دهد كه دو صورت دارد؛
[="]الاقوي ، الاظهر ، الظاهر ، لا یبعد ، بعید ، الاقرب ، قریب ، لا يخلو من وجه ٍ(خالي از وجه نيست ) ، لا يخلو عن قوةٍ (خالي از قوت نيست) ، ینبغی ، یجب علی اشکالٍ ، یجب علی تأمل ، الاحوط ، الاقوی و ...
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
[="]تفاوت احتياط هاي مختلفي كه در مسائل بيان مي شود چگونه است ؟
![](http://www.pichak.net/blogcod/zibasazi/06/image/pichak.net-38.gif)
![](http://www.askquran.ir/gallery/images/25519/1_1zgxffb.gif)
[="]فتوا چیست ؟
[="]برخي فتوا را اينگونه تعريف كرده اند:
[="]حكم كلى الهى است كه به نظر فقيه از ادله معتبر استنباط شده باشد
[="](مجله فقه اهل بيت عليهم السلام ش 55 ص 200)
[="]و در برخي از منابع هم اينگونه تعريف شده است:
[="]ِاخبار از حكم كلّى الهى در موضوعات كلّى به استناد ادلّۀ مقررَّه در فقه
[="] (كتاب، سنّت، اجماع و دليل عقل) اعمّ از آنكه به صورت خبر القا شود يا به صورت امر.
[="](خلخالي ، حاكميت در اسلام يا ولايت فقيه ص 339
![](http://www.shiaupload.ir/images/20919584507237873662.gif)
[="]منظور از مسائل مستحدثه چيست ؟
[="]مسائل مستحدثه مسائل نوظهوری هستند که فقها کمتر به آن پرداخته اند و یا اصلا در مورد این فروعات حکمی نداده اند
![](http://www.askquran.ir/gallery/images/25519/1_1zgxffb.gif)
![](http://www.askquran.ir/gallery/images/25519/1_1zgxffb.gif)
![](http://www.askquran.ir/gallery/images/25519/1_1zgxffb.gif)
![](http://www.askquran.ir/gallery/images/25519/1_1zgxffb.gif)
[=Arial Narrow]
[=Arial Narrow]
[=Arial Narrow]
[=Arial Narrow]
[=Arial Narrow]
[=Arial Narrow]
[=Arial Narrow]
[=Arial Narrow]
![](http://www.askquran.ir/gallery/images/25519/1_1zgxffb.gif)
![](http://www.askquran.ir/gallery/images/25519/1_1zgxffb.gif)
[=Arial Narrow]لفظ ظاهرا و مطلقا در مسئله ها به چه معناست و ما باید در این موارد چگونه عمل کنیم ؟
[=Arial Narrow]
![](http://www.askquran.ir/gallery/images/25519/1_1zgxffb.gif)
![](http://www.askquran.ir/gallery/images/25519/1_1zgxffb.gif)
![](http://www.askquran.ir/gallery/images/25519/1_1zgxffb.gif)
![](http://www.askquran.ir/gallery/images/25519/1_1zgxffb.gif)
[="]شأن در اصطلاح فقهي هم به صورت كلي به همان معناي لغوي است اما در هر بابي از فقه متناسب با مبحثي كه در آن مطرح مي شود ، قسم خاصي از كار يا حالت مد نظر است به عنوان مثال :
[="]امام جماعت نبايد كاري خلاف شأن خود انجام دهد .
[="]كار خلاف شأن يعني كاري كه عرف منطقه اي آن كار را از جمله افعال پستي مي شمارد كه نبايد مانند او و هم صنفانش آنرا انجام دهند[="].
[="]1. [="]خليل بن احمد ، كتاب العين ماده ش.أ.ن
[="]و راغب اصفهاني ، مفردات الفاظ القرآن ماده ش.أ.ن
[="]2. [="]آيت الله فاضل لنكراني ، جامع المسائل ج 2 س 50
![](http://www.askquran.ir/gallery/images/25519/1_1zgxffb.gif)
سلام روشنای عزیز :Gol:
فایل مصطلحات بسیار زیبا و قابل استفاده بود خیلی زحمت کشیدید واقعا از شما تشکر می کنم از اول تا آخرش رو خوندم خیلی چیزا تو این فایل یاد گرفتم .
به نظر من هر کی بخواد درست حکم مرجعش رو بفهمه و به دینش درست عمل بکنه حتما باید این فایل رو با دقت یاد بگیره .
خیلی خیلی ممنون :Mohabbat:
من باز هم از انجمن احکام تشکر می کنم :Gol:
واقعا بعضی اوقات فهمیدن رساله ها کار مشکلیه با کمک این اصطلاحاتی که یاد گرفتم فهمیدن رساله ها واقعا آسون تر میشه
خیلی ممنون از زحمتی که کشیدید :Kaf:
و
اگر سوالی
راجع به خود اصطلاحات فایل
یا
اصطلاحاتی از رساله که احیانا بررسی نشده اند
وجود داره توی تاپیک زیر مطرح بشه برای تکمیل شدن هر چه بهتر
از اول تا آخرش رو خوندم
باز هم درود فراوان بر سامیه عزیز :Kaf:
و
به نظر من هر کی بخواد درست حکم مرجعش رو بفهمه و به دینش درست عمل بکنه
تشکر از برداشت و درک شما
من هم سپاسگزارم از خداوند متعال و زحمات استاد سجاد و دیگر اساتید محترم انجمن احکام :Gol::Gol::Gol:
برای همگان آرزوی توفیقات روز افزون دارم
سلام به همه ی دوستان اسک دینی؛
خیلی خوب بود:Kaf::Kaf::Kaf::Kaf:
متشکرم
یا علی مدد:Gol:
*التماس دعا*:Gol:
با سلام و احترام به دوستان
و خسته نباشید به تمام عزیزان در انجمن احکام
خود حقیر کمتر راغب به مطالب احکام هستم ولی این پی دی ام خوب و عالیه
دست همگی درد نکنه..
با سلام و تبريك اعياد گذشته و پيش رو( ولادت امام جواد عليه السلام و امام علي عليه السلام)بسيار بسيار از اين كار بزرگ و بخصوص زيبا از مدير محترم انجمن احكام (جناب سجاد بزرگوار) و سركار روشناي بزرگوار متشكرمجاي اين فايل بسيار خالي بود.بنده تازه اين فايل رو دانلود كردم و فقط مطالب چند صفحه روديدم
(مطالب بسيار زياده! واقعاً خدا قوت!:Kaf:)اما زيباسازي و روش آموزش اين فايل واقعاً قابل تحسينه و بيننده رو جذب مي كنه.انشاءالله مزد زحماتي رو كه در سايت مي كشيد در دو دنيا به خير و عافيت بگيريد.خداوند شما و ديگر مديران زحمت كش اسك دين رو و هر عزيزي كه در اين سايت براي خدمت به دين كار مي كنه حفظ كنه انشاءالله.براي سلامتي شما (جناب سجاد بزرگوار و سركار روشناي بزرگوار) و خانواده ي محترمتونو همه ي خدمت رسانان به ديناللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم مولانا صاحب الزمان
منم با این دوستمون موافقم و به نوبه خودم به همه ی زحمت کشان خسته نبلشید میگم و ازتون تشکر میکنم....:Mohabbat::Mohabbat::Hedye::Hedye::Mohabbat::Mohabbat:
موفق و سلامت باشید، زیر سایه حق:Mohabbat: