بسم الله الرحمن الرحیم از فضل ابن شاذان در اثبات امامت علی علیه السلام پرسیدند.گفت دلیل ما کتاب خدا ،سنت رسول و اجماع مسلمانان است : کتاب خدا ؛ اطیعوا الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم؛نساء59 دراین آیه مارا به اطاعت خود و رسول (ص) و اولی الامر کرده ،باید اولی الامر راشناخت. اولی الامر :1-امیران و سرداران . 2-عالمان و دانشمندان مسلمانند. 3-حکام وبزرگان مردم در امر به معروف ونهی از منکرند. 4-علی (ع)و یازده امام پس از اوست. به گروه نخست گفتیم :آیا علی (ع)از سردارن لشکر پیامبر (ص)نبود ؟گفتند ایشان هماره در شمار بزرگان سپاه پیامبر (ص)بود . به گروه دوم گفتیم :آیا علی (ع)از از عالمان و دانشمندان نبود ؟گفتند: آری بوده است. به گروه سوم گفتیم: آیا علی(ع)از بزرگان امر به معروف ونهی از منکر نبود ؟گفتند آری بوده است پس به قول هریک از این گروه ها علی (ع)مصداق اتم و اکمل این آیه است. اما سنت پیامبر(ص):واگذاری قضاوت وتولیت و سرپرستی اموال به علی (ع)در یمن.ر.ک.محب الدین طبری،ابو جعفر احمد ،الریاض النضره،ج3،ص144. انتخاب علی(ع)در فرستادن آیات برائت به سوی مشرکین و قرائت آن . جانشین قرار دادن علی (ع)در مدینه در غزوه تبوک. اساسا فردی غیر علی (ع)را پیامبر (ص)برای جانشینی انتخاب نفرمود. اجماع: اجماع به چند وجه محقق است: اجماع مسلمین بر امامت علی (ع) بر قرار است ولی در زمان آن اختلاف است. اجماع بر صلاحیت علی (ع) و اختلاف بر غیر علی (ع) اجماع امت بر اینکه پس از پیامر (ٌص) ،علی (ع) عادل بوده وبر ولایت سزاوار.لکن اختلاف در عصمت اوست .عده ای او را معصوم دانستند و عده ای دیگر فقط گفتند عادل و پرهیزکار بوده.بر خلاف ابوبکر که اجماع امت بر عدم عصمت او و اختلاف در عدالت او؛عده ای گفتند عادل بوده و جمعی گفتند عادل نبوده زیرا چیزی را که حق او نبوده غصب کرده است. پس کسی که در عدالتش اجماع و اختلاف در عصمتش است اولی و احق به امامت است بر کسی که اجماع بر نفی عصمت و اختلاف در عدالت او نمودند. در نتیجه از هر جهت اما مت علی علیه السلام محقق و امامت غیر او مشکوک است برگرفته از مناظره 31 ،کتاب مناظره با دانشمندان از آیة الله سید علی علم الهدی.
بسم الله الرحمن الرحیم از فضل ابن شاذان در اثبات امامت علی علیه السلام پرسیدند.گفت دلیل ما کتاب خدا ،سنت رسول و اجماع مسلمانان است : کتاب خدا ؛ اطیعوا الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم؛نساء59 دراین آیه مارا به اطاعت خود و رسول (ص) و اولی الامر کرده ،باید اولی الامر راشناخت. اولی الامر :1-امیران و سرداران . 2-عالمان و دانشمندان مسلمانند. 3-حکام وبزرگان مردم در امر به معروف ونهی از منکرند. 4-علی (ع)و یازده امام پس از اوست. به گروه نخست گفتیم :آیا علی (ع)از سردارن لشکر پیامبر (ص)نبود ؟گفتند ایشان هماره در شمار بزرگان سپاه پیامبر (ص)بود . به گروه دوم گفتیم :آیا علی (ع)از از عالمان و دانشمندان نبود ؟گفتند: آری بوده است. به گروه سوم گفتیم: آیا علی(ع)از بزرگان امر به معروف ونهی از منکر نبود ؟گفتند آری بوده است پس به قول هریک از این گروه ها علی (ع)مصداق اتم و اکمل این آیه است. اما سنت پیامبر(ص):واگذاری قضاوت وتولیت و سرپرستی اموال به علی (ع)در یمن.ر.ک.محب الدین طبری،ابو جعفر احمد ،الریاض النضره،ج3،ص144. انتخاب علی(ع)در فرستادن آیات برائت به سوی مشرکین و قرائت آن . جانشین قرار دادن علی (ع)در مدینه در غزوه تبوک. اساسا فردی غیر علی (ع)را پیامبر (ص)برای جانشینی انتخاب نفرمود. اجماع: اجماع به چند وجه محقق است: اجماع مسلمین بر امامت علی (ع) بر قرار است ولی در زمان آن اختلاف است. اجماع بر صلاحیت علی (ع) و اختلاف بر غیر علی (ع) اجماع امت بر اینکه پس از پیامر (ٌص) ،علی (ع) عادل بوده وبر ولایت سزاوار.لکن اختلاف در عصمت اوست .عده ای او را معصوم دانستند و عده ای دیگر فقط گفتند عادل و پرهیزکار بوده.بر خلاف ابوبکر که اجماع امت بر عدم عصمت او و اختلاف در عدالت او؛عده ای گفتند عادل بوده و جمعی گفتند عادل نبوده زیرا چیزی را که حق او نبوده غصب کرده است. پس کسی که در عدالتش اجماع و اختلاف در عصمتش است اولی و احق به امامت است بر کسی که اجماع بر نفی عصمت و اختلاف در عدالت او نمودند. در نتیجه از هر جهت اما مت علی علیه السلام محقق و امامت غیر او مشکوک است
برگرفته از مناظره 31 ،کتاب مناظره با دانشمندان از آیة الله سید علی علم الهدی.