جمع بندی قم اولین شهر گرفتار ویروس کرونا یا محل پناه شیعیان؟
تبهای اولیه
قم اولین شهر گرفتار ویروس کرونا یا محل پناه شیعیان؟
سلام
قم اولین شهر گرفتار ویروس کرونا است
«اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْمراضُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها.».
«هنگامی که بیماری ها همه ی شهرها را فرا بگیرد، به *قم* و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است.».
حدیث بالا در بیش از پنج منبع مادر معتبر فقهی شیعه از امام جعفر جعفر صادق(ع) نقل شده است.
و حتی سالیان سال موجب گرانی مسکن و خرید ملک توسط متشرعین در قم هم بود!
اکنون قم اولین شهر گرفتار ویروس کرونا است، و مردم دارند از قم فرار می کنند و به شهرهای دیگر می روند.
و اکنون خوب می توان سنجید که این گونه روایت ها تا چه اندازه درست است.
برچسب:
سلام و عرض ادب
در پاسخ به چند نکته توجه فرمایید:
1. شبههافکنی نسبت به تشیع و اماکن مقدسه مذهبی سابقه بسیار طولانی دارد و کسانی که هرگز نتوانستهاند، این مذهب را باور نمایند با هر بهانه به تشویش اذهان عمومی پرداختهاند تا بتوانند علاوه بر رنج و غمی که مردم به آن گرفتار شدهاند، روحیه دینی جامعه را با تلقینات و وسوسههای خناسانه مضطرب کنند و بدون تردید جامعه مومنین متوجه این دسیسه شیطانی هستند و هوشیارتر از همیشه به خداوند متعال توکل کردهاند و این روزهای سخت را پشت سر خواهند گذاشت.
2. میزان ارزش هر شهر و مکانی به ارزش و منزلت افرادی است که در آن شهر ساکن هستند و به هر اندازه که مردمان یک سرزمین از درجات ایمان و دیانت بالاتری برخوردار باشند، ارزش و اعتبار بیشتری به آن شهر میدهند. شهر مقدس قم از اولین شهرهای ایران بوده که اسلام را با آغوش باز پذیرفت و از همان قرن اول تاکنون پایگاه شیعه در جهان اسلام مطرح بود و انقلاب اسلامی از این قم شروع شد و این شهر خاستگاه شخصیت های دینی و انقلابی و سیاسی بوده و پایگاه معنوی و دینی جمهوری اسلای به شمار می رود و اندیشمندان از سراسر عالم به قم عزیمت داشتندبنا براین اگر مورد کینه جویی و انتقام دشمنان اسلام و انقلاب قرار بگیرد جای تعجب ندارد.
3. جهان هستی بر پایه حکمت آفریده شده و خداوند حکیم است. ابتلائات و مصیبتها هم براساس حکمت الهی است و جهان بدون سختیها، مشکلات و امتحانها مکانی مناسب برای تکامل برآمده از اختیار و اراده نیست. بدون تردید جوهر کمال انسان در مسیر بلاها و سختیها شکوفا میشود. مصائب و سختیها لازمه نظام احسن است، چنانکه نعمت، نقمت، عطا و سلب نعمت نیز مقدمه رشد و تکامل انسانی است. بنابراین نزول بلایا همیشه نشانه انتقام و عذاب الهی نیست بلکه گاهی نزول بلایا باعث بیداری و هدایت و رستگاری انسان ها می شود؛ همان گونه که خداوند متعال می فرماید:«
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛(1) قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوهها، آزمایش میکنیم؛ و بشارت ده به استقامتکنندگان!»
سلامتی، بیماری، فقر و رفاه یکی از ابتلائات است که برای همه انسانها پیش میآید؛ چنانکه درآیات متعدد بیان شده است. حتی انبیاء، امامان و اولیای الهی از قاعده و سنت الهی مستثنی نیستند. فقر و بیماری حضرت ایوب، غم حضرت یعقوب در فراق حضرت یوسف، ابتلائات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درطول ۲۳ سال، رنج فراوانی که امیر مومنان علی (علیه السلام) درطول ۲۵ سال از رحلت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) متحمل شد و مصیبت جانکاه حماسه کربلا که برسیدالشهداء (علیه السلام) و اهلبیت و یاران او وارد شد همه امتحانان و آزمایشات الهی بود که بر بندگان صالحش نازل گردید.
درسایه این مصیبتها، گوهر صبر و شکیبایی انسان به کمال میرسد و انسان را به مقام صابران میرساند تا بتواند به پاداش عظیم که از حسابگری انسان فراتر است، نائل شود چنانکه که پروردگار میفرماید:
« إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ ؛(3) هماناصابران اجر و پاداش خود را بیحساب دریافت میدارند!»
بنابراین، برفرض که این روایت از امام صادق (ع) نقل شده باشد و نیز روایات دیگر به این مضمون هرگز بدین معنا نیست که مردم قم مصون از هر بلا و گرفتاری و رنج و بیماریاند، زیرا مومنان الهی همواره با بلایای الهی آزمایش می شوند و مراحل رشد و کمال را طی می کنند.
4. افزون بر این آنچه از احادیث که در مدح و عظمت قم بیان شده است بر فرض صحت سند که در جای خود باید بحث شود، ناظر به بُعد معنوی این شهر است نه جنبه مادی آن؛ لذا قم نیز مانند سایر بلاد در معرض بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفان است و از این رو سفارش معصومین (علیه السلام) به توجه و یا سکونت در شهر قم و اطراف آن برای محفوظ ماندن از فتنههایی است که به ایمان انسان آسیب میزند.همان گونه که مکان های مقدسی مانند مسجدالحرام که به عنوان خانه امن الهی در قرآن معرفی شده است، بارها دچار ابتلائات شدید مثل سیل و ویرانی و آتش سوزی و ... گردیده است.
️بنابراین؛ مقصود از امن بودن مسجد الحرام و حرم اهلبیت عبارت از امنیت معنوی است نه امنیت مادی و جسمی.
پی نوشت ها:
1. بقره/155.
2. ر.ک: برگزیده تفسیر نمونه، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج1، ص139 .
3.زمر/10.
در حديثي به نقل از امام صادق آمده است: «هنگام فتنه ها به قم پناه ببريد كه بلا از قم دفع شده است»؛ با شيوع كرونا شبهه انداختن كه با اين روايت چه كنيم؟
پاسخ اجمالی:
اینگونه روایات درباره قم و دیگر شهرها با صرف نظر از ضعف سندی که دارند، بیشتر بدان معناست که شهر قم پناهگاه شیعیان جهان است و در گرفتاریها، انحرافات و فتنهها این علمای شهر است که جامعه را هدایت میکنند و از فتنهها نجات میدهند و با شیوع بیماریها و دیگر بلایا که تقدیر الهی و یبا براثر بیاحتیاطی باشد، تعارضی ندارند.
پاسخ تفصیلی:
مقدمه
به یقین شهر قم با برخورداری از امتیازات معنوی برای ساکنین و مجاورین حرم ملکوتی حضرت فاطمه معصومه ـ سلام الله علیها ـ دارای فضایل بی شمار است فضایل علمی و معنوی و وجود صدها کتابخانه و مدارس دینی و مرکزیت علمی علوم اسلامی فضیلت بزرگی است که ساکنین از آثار پر برکت آن محروم نیستند، دروس علمی که در حوزه ی علمیه قم برقرار است در هیچ نقطه از این کره خاکی وجود ندارد و این فضیلت معنوی و فرهنگی کمی نیست از نظر قرآن علم، خصوصاً علم الهی که از چشمة اهل بیت در حال جوشان است، حیات انسان می باشد در این صورت حیات معقول بر محور شهر مقدس قم است و هر کس طالب و خواستار این حیات ابدی است در شهر قم ساکن می شود.
قم پناهگاه شیعیان
در روایاتی آمده است که قم پناهگاه امنی است برای پناه گیری؛ چنانچه از امام صادق سلام الله علیه نقل شده است که فرمود:
«إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا»[1] ؛ «چون فتنه و بلا همه شهرها را گرفت، بر شما باد بقم و اطرافش كه بلا از آنها بدور است».
در روایت دیگری از امام رضا سلام الله علیه نقل شده است که فرمود:
«إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَرْفُوعٌ عَنْهَا»[2] ؛ «چون فتنه و بلا همه شهرها را گرفت، بر شما باد بقم و اطرافش كه بلا از آنها بدور است».
پناهگاه معنوی و بلاهای اعتقادی
اینگونه روایات با صرف نظر از ضعف سندی که دارند، بیانگر این واقعیت هستند که شهر قم و حوالی آن مرکز نشر باورهای ناب شیعه است و اگر روزی مردم در باورهای خود دچار شبهه، تزلزل، فتنه جویی و انحراف شدند باید به این شهر که مرکز علمی و دینی شیعیان است پناه ببرند و صد البته پناه بردن فقط به این نیست که همه به این شهر کوچ کنند و بلکه باورهای خود را از مراجع تقلید بگیرند که ساکن شهر قم هستند؛ چنانچه شیخ صدوق در حدیث معراج نقل میکند که شیطان قصد دارد شیعیان قم را از مسیر ولایت امیرمومنان منحرف ساخته و به فسق و فجور دعوت کند.[3]
در روایت دیگر آمده است که امام صادق سلام الله علیه فرمود: مادامی که اهل قم به همدیگر خیانت نکنند، ستمگران بر آن چیره نمیشوند اما اگر خیانت کنند ستمگران بر آنها مسلط میشوند و اهل قم یاری کنندگان قائم ما هستند.[4]
یا از امام صادق سلام الله علیه نقل شده است که فرمود: روزی علم از کوفه رخت بربسته و در قم ظاهر میشود و معدن علم و فضل میشود و این دنیا را نجات میدهد.[5]
این روایات هم میرساند که در امان بودن قم، بیشتر امان معنوی است؛ البته در امان بودن اقتصادی، اجتماعی و جسمی نیز بدان معنا نیست که هیچ وقت این شهر هیچ آسیبی نخواهد دید و بلکه ممکن است در اثر مراعات نشدن برخی کارها، این شهر نیز دچار آسیب گردد.
پاورقی ها
[1] . مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، بيروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق، ، ج57، ص214، باب 36، حدیث 26.
[2] . همان، ص217، حدیث44.
[3] . ابن بابويه، محمد، علل الشرائع، قم، کتابفروشی داوری، چاپ اول، 1385ش، ج2، ص572.
[4] . بحرانى اصفهانى، عبد الله، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد)، قم، موسسه الامام المهدی، چاپ اول، 1413 ق، ج21، ص343، باب 5 باب مدينة حرم فاطمة عليها السّلام قم المقدسة و فضائلها، حدیث15.
[5] . همان، حدیث16.
جمع بندی
پرسش:
قم اولین شهر گرفتار ویروس کرونا است ولی در برخی روایات اسلامی آمده که«اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْمراضُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها.».«هنگامی که بیماری ها همه ی شهرها را فرا بگیرد، به *قم* و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است.».
اکنون قم اولین شهر گرفتار ویروس کرونا است، و مردم دارند از قم فرار می کنند و به شهرهای دیگر می روند. این ماجراها چگونه با روایات یاد شده سازگار است؟
پاسخ:
در پاسخ به چند نکته توجه فرمایید:
1. شبههافکنی نسبت به تشیع و اماکن مقدسه مذهبی سابقه بسیار طولانی دارد و کسانی که هرگز نتوانستهاند، این مذهب را باور نمایند با هر بهانه به تشویش اذهان عمومی پرداختهاند تا بتوانند علاوه بر رنج و غمی که مردم به آن گرفتار شدهاند، روحیه دینی جامعه را با تلقینات و وسوسههای خناسانه مضطرب کنند و بدون تردید جامعه مومنین متوجه این دسیسه شیطانی هستند و هوشیارتر از همیشه به خداوند متعال توکل کردهاند و این روزهای سخت را پشت سر خواهند گذاشت.
2. میزان ارزش هر شهر و مکانی به ارزش و منزلت افرادی است که در آن شهر ساکن هستند و به هر اندازه که مردمان یک سرزمین از درجات ایمان و دیانت بالاتری برخوردار باشند، ارزش و اعتبار بیشتری به آن شهر میدهند. شهر مقدس قم از اولین شهرهای ایران بوده که اسلام را با آغوش باز پذیرفت و از همان قرن اول تاکنون پایگاه شیعه در جهان اسلام مطرح بود و انقلاب اسلامی از این قم شروع شد و این شهر خاستگاه شخصیت های دینی و انقلابی و سیاسی بوده و پایگاه معنوی و دینی جمهوری اسلای به شمار می رود و اندیشمندان از سراسر عالم به قم عزیمت داشتندبنا براین اگر مورد کینه جویی و انتقام دشمنان اسلام و انقلاب قرار بگیرد جای تعجب ندارد.
3. جهان هستی بر پایه حکمت آفریده شده و خداوند حکیم است. ابتلائات و مصیبتها هم براساس حکمت الهی است و جهان بدون سختیها، مشکلات و امتحانها مکانی مناسب برای تکامل برآمده از اختیار و اراده نیست. بدون تردید جوهر کمال انسان در مسیر بلاها و سختیها شکوفا میشود. مصائب و سختیها لازمه نظام احسن است، چنانکه نعمت، نقمت، عطا و سلب نعمت نیز مقدمه رشد و تکامل انسانی است. بنابراین نزول بلایا همیشه نشانه انتقام و عذاب الهی نیست بلکه گاهی نزول بلایا باعث بیداری و هدایت و رستگاری انسان ها می شود؛ همان گونه که خداوند متعال می فرماید:«وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ؛(1) قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوهها، آزمایش میکنیم؛ و بشارت ده به استقامتکنندگان!»
سلامتی، بیماری، فقر و رفاه یکی از ابتلائات است که برای همه انسانها پیش میآید؛ چنانکه درآیات متعدد بیان شده است. حتی انبیاء، امامان و اولیای الهی از قاعده و سنت الهی مستثنی نیستند. فقر و بیماری حضرت ایوب، غم حضرت یعقوب در فراق حضرت یوسف، ابتلائات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) درطول ۲۳ سال، رنج فراوانی که امیر مومنان علی (علیه السلام) درطول ۲۵ سال از رحلت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) متحمل شد و مصیبت جانکاه حماسه کربلا که برسیدالشهداء (علیه السلام) و اهلبیت و یاران او وارد شد همه امتحانان و آزمایشات الهی بود که بر بندگان صالحش نازل گردید.
درسایه این مصیبتها، گوهر صبر و شکیبایی انسان به کمال میرسد و انسان را به مقام صابران میرساند تا بتواند به پاداش عظیم که از حسابگری انسان فراتر است، نائل شود چنانکه که پروردگار میفرماید:« إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ ؛(3) هماناصابران اجر و پاداش خود را بیحساب دریافت میدارند!»
بنابراین، برفرض که این روایت از امام صادق (ع) نقل شده باشد و نیز روایات دیگر به این مضمون هرگز بدین معنا نیست که مردم قم مصون از هر بلا و گرفتاری و رنج و بیماریاند، زیرا مومنان الهی همواره با بلایای الهی آزمایش می شوند و مراحل رشد و کمال را طی می کنند.
4. آن چه در روایت مورد اشاره پرسشگر این است که:«اذا عَمَّتِ الْبُلْدانَ الْفِتَنُ فَعَلَیکمْ بِقُمْ وَحَوالیها وَنَواحیها فَانَّ الْبَلاءَ مَدْفُوعٌ عَنْها؛ هنگامی که فتنه ها همه شهرها را فرا بگیرد به قم و اطراف آن پناه ببرید که بلا از قم دفع شده است.»(4) بنا بر این کلمه امراض اساس در روایت نیامده است.
افزون بر این آنچه از احادیث که در مدح و عظمت قم بیان شده است بر فرض صحت سند که در جای خود باید بحث شود، ناظر به بُعد معنوی این شهر است نه جنبه مادی آن؛ لذا قم نیز مانند سایر بلاد در معرض بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و طوفان است و از این رو سفارش معصومین (علیه السلام) به توجه و یا سکونت در شهر قم و اطراف آن برای محفوظ ماندن از فتنههایی است که به ایمان انسان آسیب میزند.همان گونه که مکان های مقدسی مانند مسجدالحرام که به عنوان خانه امن الهی در قرآن معرفی شده است، بارها دچار ابتلائات شدید مثل سیل و ویرانی و آتش سوزی و ... گردیده است.
️بنابراین؛ مقصود از امن بودن مسجد الحرام و حرم اهلبیت عبارت از امنیت معنوی است نه امنیت مادی و جسمی.
پی نوشت ها:
1. بقره/155.
2. ر.ک: برگزیده تفسیر نمونه، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج1، ص139 .
3.زمر/10.
4. بحارالانوار،علامه مجلسی،تهران، انتشارات اسلامیه، ج 60،ص 212، ح20.