جمع بندی كتاب «الصلاه بحی علی خیر العمل»
تبهای اولیه
كتاب «الصلاه بحی علی خیر العمل»
سلام علیکم
دنبال کتاب الصلاه بحی علی خیر العمل. نوشته علوی هستم.
جایگاه نویسنده ان چقدر است؟ محتوای کتاب چیست؟
خیلی ممنون میشم کمک کنید.
با سلام و عرض ادب
یکی از اختلافات شیعه (اثنی عشریه، زیدیه، اسماعیلیه) با اهل سنت، اختلاف در جزئیت و عد جزئیت فقره ی «حی علی خیر العمل» در اذان است.
شیعه به تبع تبعیت از اهل بیت (علیهم السلام) این فقره را جزئی از اجزاء اذان دانسته و حذف آن از اذان را بدعتی در این فریضه ی الهی دانسته وگزاراشات تاریخی و روایی نیز بیانگر حذف این فقره در دوران خلافت خلیفه ی دوم است.
از نکات قابل توجه در این امر اتفاق دیدگاه سایر فرق شیعه همچون فرقه ی زیدیه در این موضوع است. بر این اساس در آثار علمای زیدی برخی از کتب با محوریت بررسی اثبات مشروعیت «حی علی خیر العمل» در اذان تألیف شده است.
مهمترین اثری که در این زمینه توسط علمای زیدیه تدوین یافته است کتاب: «الأذان بحیّ علی خیر العمل» تألیف: «أبوعبدالله محمّد بن علیّ بن الحسن العلویّ» (367-445هـ) از امامان زیدیه درقرن پنجم هجری است.
زادگاه و حیات علمی وی در شهرکوفه بوده است که وی علاوه بر علم آموزی از عالمان کوفه از فقیهان و محدثان بغداد نیز استفاده نموده است. از ویژگی های «حافظ علوی» مقبولیت وی در میان اهل سنت است.
به عنوان نمونه «شمس الدین ذهبی» (متوفی: 748هـ) در توصیف وی از او با عناوین: «امام، محدث ثقه، عالم فقیه و مُسنِد کوفه ».[1] یاد نموده که این تعابیر بیانگر وثاقت و جایگاه علمی «حافظ علوی» در علم حدیث و فقه است. چنانکه از او با عنوان «مُسنِدکوفه» که بیانگر جایگاه دانش حدیث وی در شهرکوفه در زمان نزدیک به عصر روایت است.
«حافظ علوی» در کتاب خود مسأله «حی علی خیر العمل» را در فصول زیر مورد بررسی قرار داده است:
- «حی علی خیر العمل» در عصر نبوی (صلی الله علیه وآله)؛
- «حی علی خیر العمل» در عصر صحابة؛
- «حی علی خیر العمل» در عصر تابعین»؛
- «حی علی خیر العمل» در نزد امامان زیدیه؛
از پاسخ شما بسیار متشکرم
اگر ممکن هست از چهار بخشی که فرمودین روایتهایی بیان کنید ممنون می شم. مخصوصا بخش اول کتاب که مربوط به زمان پیامبر (ص) هست.
بیان نمونه های از اخبار کتاب «الاذان بحی علی خیر العمل» در دو فصل اول و دوم کتاب
فصل اول: «مشروعیة الأذن بحی علی خیر العمل»،
الف) «ما روی عن أبی محذورة»
روایاتی که از ابو محذوره نقل شده است. که به دو مورد اشاره می شود.
- حدثنا أبوالقاسم علی بن الحسین العزمی املاء من حفظه، قال: حدثنا أبوبکر أحمد بن محمد بن السری (بن أبی دارم) التمیمی،[1] حدثنا أبو عمران موسی بن هارون بن عبدالله الحمّال، حدثنا یحیی بن عبد الحمید الحِمّانی، حدثنا أَبوبکر بن عَیّاش، عن عبدالعزیز بن رفیع، عن أَبی محذورة قال: كنت غلاما صَيِّتا فأَذّنتُ بين يدي رسول الله (صلى الله عليه وآله وسَلَّم) لصلاة الفجر، فلمّا انتهيت إلى: حي على الفلاح، قال النبي (صلى الله عليه وآله وسلم): (إِلحِق فيها: حيَّ على خيرِ العَمَل).[2] «ابو محذوره می گوید: من جوانی با صدای بلند بودم که برای نماز صبح در محضر پیامبر (صلی الله علیه و آله) اذان می گفتم. هنگامی که به فقره ی «حی علی الفلاح» رسیدم آن حضرت فرمودند: « (حی علی خیر العمل) را در آن اضافه کن».
- حدثنا أبوالطيب محمد بن الحسين بن النخاس قراءة، حدثنا علي بن العباس البجلي، حدثنا مخول بن إبراهیم عن محمد بن بکر عن زیاد بن المنذر، قال: حدثنی شیخ من أصحابنا عن رجل حدثه عن أبی محذورة قال: «أمرنی رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم) أن أقول فی الأذان «حیّ علی خیر العمل».[3] «ابو محذورة» گفت: پیامبر (صلی الله علیه و آله) مرا امر نمود که در اذان «حیّ علی خیر العمل» بگویم.
ب) روايات ساير صحابه
1. روايت «أبو رافع»
«عن شريك، عن عاصم بن عبيد الله، عن علي بن الحسين (علیه السلام)، عن أبي رافع قال: كان النبي (صلى الله عليه وآله وسلم) إذا سمع الأذان قال كما يقول، فإذا بلغ حي على خير العمل قال: لا حول ولاقوة إلا بالله».[1] «ابو رافع» از پیامبر (صلی الله علیه وآله) روایت نموده که پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) هنگامی که صدای اذان را می شنید فقرات آنرا بر زبان می راند و هنگامی که مؤذن به «حی علی خیر العمل» می رسید آن حضرت می گفت: لا حول و لا قوة الا بالله».
2. روایت «جابر بن عبدالله انصاری»
عن جابر بن عبد الله الأنصاري، قال: كان على عهد رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) يقول المؤذن بعد قوله حي على الفلاح: حي على خير العمل. فلما كان عمر بن الخطاب في خلافتة نهى عنه كراهة أن يتكل عن الجهاد».[2]
«جابر بن عبدالله انصاری» گفت: در زمان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) مؤذن پس از قول: «حی علی الفلاح»، «حی علی خیر العمل» می گفت. هنگامی که عمر بن خطاب به خلافت رسید از آن به واسطه ی آنکه مردم نسبت به جهاد سستی ننمایند از آن نهی نمود».
فصل دوم: «حی علی خیر العمل» در عصر صحابه
وی در این فصل از «امام علی» (علیه السلام) و چند نفر دیگر از صحابه روایاتی در این باب ذکر نموده که به دو مورد اشاره می شودک
- عن علی (علیه السلام) «أنّه کان یأمر مؤذنه أن ینادی فی أذانه بحی علی خیر العمل».[3] از امام علی (علیه السلام) از طریق فرزندان آن حضرت روایت شده که آن حضرت مؤذن خویش را امر می نمود که در اذان حی علی خیر العمل بگوید». که این روایت بیانگر آن است که پس از بدعت عمر آن حضرت بر این سنت امر می نمودند هر چند در دوران بعد از آن حضرت عملکرد مردم بر اساس رویه عمر قرار داده شد.
جمع بندی
پرسش:
کتاب: «الاذان بحی علی خیر العمل» نوشته ی کیست و محورها و اعتبار کتاب چگونه است؟
پاسخ:
کتاب: «الأذان بحیّ علی خیر العمل» تألیف: «أبوعبدالله محمّد بن علیّ بن الحسن العلویّ» (367-445هـ) از امامان زیدیه درقرن پنجم هجری است.
زادگاه و حیات علمی وی در شهرکوفه بوده است که وی علاوه بر علم آموزی از عالمان کوفه از فقیهان و محدثان بغداد نیز استفاده نموده است. از ویژگی های «حافظ علوی» مقبولیت وی در میان اهل سنت است.
به عنوان نمونه «شمس الدین ذهبی» (متوفی: 748هـ) در توصیف وی از او با عناوین: «امام، محدث ثقه، عالم فقیه و مُسنِد کوفه ».(1) یاد نموده که این تعابیر بیانگر وثاقت و جایگاه علمی «حافظ علوی» در علم حدیث و فقه است. چنانکه از او با عنوان «مُسنِدکوفه» که بیانگر جایگاه دانش حدیث وی در شهر کوفه در زمان نزدیک به عصر روایت است.
«حافظ علوی» در کتاب خود مسأله «حی علی خیر العمل» را در فصول زیر مورد بررسی قرار داده است:
- «حی علی خیر العمل» در عصر نبوی (صلی الله علیه وآله)؛
- «حی علی خیر العمل» در عصر صحابة؛
- «حی علی خیر العمل» در عصر تابعین»؛
- «حی علی خیر العمل» در نزد امامان زیدیه؛
- حدثنا أبوالقاسم علی بن الحسین العزمی املاء من حفظه، قال: حدثنا أبوبکر أحمد بن محمد بن السری (بن أبی دارم) التمیمی،(2) حدثنا أبو عمران موسی بن هارون بن عبدالله الحمّال، حدثنا یحیی بن عبد الحمید الحِمّانی، حدثنا أَبوبکر بن عَیّاش، عن عبدالعزیز بن رفیع، عن أَبی محذورة قال: كنت غلاما صَيِّتا فأَذّنتُ بين يدي رسول الله (صلى الله عليه وآله وسَلَّم) لصلاة الفجر، فلمّا انتهيت إلى: حي على الفلاح، قال النبي (صلى الله عليه وآله وسلم): (إِلحِق فيها: حيَّ على خيرِ العَمَل).(3) «ابو محذوره می گوید: من جوانی با صدای بلند بودم که برای نماز صبح در محضر پیامبر (صلی الله علیه و آله) اذان می گفتم. هنگامی که به فقره ی «حی علی الفلاح» رسیدم آن حضرت فرمودند: « (حی علی خیر العمل) را در آن اضافه کن».
- حدثنا أبوالطيب محمد بن الحسين بن النخاس قراءة، حدثنا علي بن العباس البجلي، حدثنا مخول بن إبراهیم عن محمد بن بکر عن زیاد بن المنذر، قال: حدثنی شیخ من أصحابنا عن رجل حدثه عن أبی محذورة قال: «أمرنی رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلّم) أن أقول فی الأذان «حیّ علی خیر العمل».(4) «ابو محذورة» گفت: پیامبر (صلی الله علیه و آله) مرا امر نمود که در اذان «حیّ علی خیر العمل» بگویم.
- عن علی (علیه السلام) «أنّه کان یأمر مؤذنه أن ینادی فی أذانه بحی علی خیر العمل». (7) از امام علی (علیه السلام) از طریق فرزندان آن حضرت روایت شده که آن حضرت مؤذن خویش را امر می نمود که در اذان حی علی خیر العمل بگوید». که این روایت بیانگر آن است که پس از بدعت عمر آن حضرت بر این سنت امر می نمودند هر چند در دوران بعد از آن حضرت عملکرد مردم بر اساس رویه عمر قرار داده شد.
- در روایت دیگری از امام باقر (علیه السلام) از پدران خود (علیهم السلام) آمده است که آنحضرت فرمودند: «أذاني وأذان آبائي النبي(صلى الله عليه وآله وسلم)، وعلي، والحسن، والحسين، وعلي بن الحسين: حي على خير العمل، حي على خير العمل». (8). «اذان من و اذان پدرانم از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و علی و حسن و حسین و علی بن الحسین (علیهم السلام) (گفتن) حی علی خیر العمل حی علی خیر العمل (در فقرات آن) است».