مجلسی و سکوت در مورد بعضی احادیث
تبهای اولیه
سلام دوستان،
آیا میشود به من بگویید که چرا علامه مجلسی بعضی از احادیث را هیچ رتبه ای نداده است؟
برای من این نکته عجیب است که چرا علامه تصمیم به سکوت در مورد بعضی از احادیث را گرفته اند.
به طور مثال:
http://www.alseraj.net/maktaba/kotob/hadith/kafi2/html/ara/books/al-kafi-2/295.html
در
باب وجوب اجلال ذى الشيبة المسلم
6 احادیث وجود دارد.
اما در مرآة العقول علامه مجلسی فقط 3 تا از این 6 احادیث را رتبه داداه است. چرا؟
http://gadir.free.fr/Ar/Ehlibeyt/kutub2/Mirat_ul_Ukul/012.htm
بروید به صفحۀ 590 در لینک بالا تا منظور مرا مشاهده کنید.
مرسی
با سلامی مجدد،
به نظر می آید به غیر از 3 حدیثی که از باب وجوب اجلال ذى الشيبة المسلم وجود ندارد ، کل باب اكرام الكريم که بعد از باب وجوب اجلال ذى الشيبة المسلمدر کافی آمده است، در کتاب مرآة العقول پیدا نمی شود.
http://www.alseraj.net/maktaba/kotob/hadith/kafi2/html/ara/books/al-kafi-2/296.html
آیا شما میدانید که چرا این 6 احادیث از کتاب مرآة العقول علامه مجلسی کلا حذف شده اند؟
مرسی
با دررود
خارج از بحث های شما.
جناب سوشی دقت بفرمایید بعضی از روایتهای کتاب بحار حتی گاهی عجیب و غریب به نظر می آیند و شاید نتوان آنها را توجیه کرد و در واقع علمای شیعه نیز هیچ یک از کتب روایی را صد در صد نپذیرفته اند و آن را تایید نکرده اند. مثلا به این روایت دقت بفرمایید: «لِمَنْ بَالَ فِي النَّوْمِ يُكْتَبُ عَلَى الرَّقِّ وَ يُعَلَّقُ عَلَيْهِ هف هف هد هد هف هف هات هات أناله كف كف كف هف هفف هفف هفف » برای کسی که شب ادراری دارد این عبارت را بنویسد تا دیگر این بیماری از او برظرف شود.
این متن شاید برگرفته از علم حروف باشد که البته بنده هیچ تخصصی در علم حروف ندارم ولی به هر حال برای خواننده ای چون من این متن کمی عجیب است. ( بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ، مجلسی، تهران: اسلامیه، ج 92، ص 107)
سلام جناب کاوه،
موردی که شما مطرح کردید کاملا صحیح است.
اما موردی که من در نظز دارم اینست که چرا این احادیث به طور کامل از کتاب علامه مجلسی حذف شده اند؟
چرا علامه مجلسی کاملا این 6 احادیث را نادیده شمرده است؟
مرسی
آیا شما میدانید که چرا این 6 احادیث از کتاب مرآة العقول علامه مجلسی کلا حذف شده اند؟
با سلام
همانطور که میدانیم نسخ کتب قدیمی ، مختلف است و در بین عامه هم اخیرا مثلا کتابی تحت عنوان 100 حدیث ساقط شده از سنن نسایی ویا احادیث ساقطه از مسند احمد و....چاپ شده است.
بنظر شخصی اینجانب این اختلافات ناشی از وجود نسخ مختلف است که احتمالا نسخه مرحوم مجلسی رحمه الله فاقد 3 حدیث مذکور بوده است.والله اعلم
البته با مقایسه تطبیقی و مشابه یابی میتوان به مشترکات بیشتری دست یافت.