مخالفت با نظر مرجع تقلید؟!
تبهای اولیه
سلام، خسته نباشید
سه تا سوال دارم(ممنون میشم جواب بدید)
1. اگه فردی مرجع تقلیدش رهبری باشه اما با بعضی از دستورات ایشون مخالفت کنه(مثل موارد پایین) و یا قبول نکنه به دلیل اینکه رعایت اون دستورات رو افراط میدونه؛ چه حکمی داره؟گناهه؟!
س. بازی با وسايل سرگرمی از جمله پاسور چه حکمی دارد؟ و آيا بازی با آن ها برای سرگرمی و بدون شرط بندی جايز است؟
ج. بازی با چيزی که عرفاً از آلات قمار محسوب می شود، مطلقاً حرام است هرچند برای سرگرمی و بدون شرط بندی باشد.
2.چرا ؟!
اگر بعضی ها تو جمع های خانوادگی بازی کنند و شرط بزارن که هر کی باخت و یا برد ، مواد خوراکی بگیره؛ اینم ایراد داره؟
.......................................................................................................................
س. آيا رقص محلی در عروسی ها جايز است؟ شرکت در اين مجالس چه حکمی دارد؟
ج. رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اين كه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛
3.اگه این رقص کردن فقط برای خنده و نشاط باشه(و مردی هم حضور نداشته باشه) چی!؟
سلام، خسته نباشید
سه تا سوال دارم(ممنون میشم جواب بدید)
1. اگه فردی مرجع تقلیدش رهبری باشه اما با بعضی از دستورات ایشون مخالفت کنه(مثل موارد پایین) و یا قبول نکنه به دلیل اینکه رعایت اون دستورات رو افراط میدونه؛ چه حکمی داره؟گناهه؟!
س. بازی با وسايل سرگرمی از جمله پاسور چه حکمی دارد؟ و آيا بازی با آن ها برای سرگرمی و بدون شرط بندی جايز است؟
ج. بازی با چيزی که عرفاً از آلات قمار محسوب می شود، مطلقاً حرام است هرچند برای سرگرمی و بدون شرط بندی باشد.
2.چرا ؟!
اگر بعضی ها تو جمع های خانوادگی بازی کنند و شرط بزارن که هر کی باخت و یا برد ، مواد خوراکی بگیره؛ اینم ایراد داره؟
.................................................. .................................................. ...................
س. آيا رقص محلی در عروسی ها جايز است؟ شرکت در اين مجالس چه حکمی دارد؟
ج. رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اين كه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛
3.اگه این رقص کردن فقط برای خنده و نشاط باشه(و مردی هم حضور نداشته باشه) چی!؟
با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما
فتوای مرجع تقلید هر شخصی همان دینی است که خداوند اطاعت و اجرای آن را از او خواسته است بنابر این مخالفت با دستور مرجع تقلید حتی در برخی موارد و مسائل به معنای عدم تبعیت از نظر مرجع بوده و ممکن است منجر به ارتکاب حرام و گناه شود.
مثلا اطاعت نکردن از نظر مرجع در چند موردی که بیان کردید به انجام حرامی چون بازی پاسور یا رقص می انجامد.
در پناه حضرت حق باشید
با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شمافتوای مرجع تقلید هر شخصی همان دینی است که خداوند اطاعت و اجرای آن را از او خواسته است بنابر این مخالفت با دستور مرجع تقلید حتی در برخی موارد و مسائل به معنای عدم تبعیت از نظر مرجع بوده و ممکن است منجر به ارتکاب حرام و گناه شود.
مثلا اطاعت نکردن از نظر مرجع در چند موردی که بیان کردید به انجام حرامی چون بازی پاسور یا رقص می انجامد.
در پناه حضرت حق باشید
اینطور چیزی نداریم.نظر مراجه استدلال خودشون تز اسلامه.ممکنه درست باشه ممکنه نباشه.پس در گوش ندادن به حرف اونها حرام نیست.
با عرض سلام و احترام
پاسخ قسمت دوم و سوم:
2.چرا ؟!
اگر بعضی ها تو جمع های خانوادگی بازی کنند و شرط بزارن که هر کی باخت و یا برد ، مواد خوراکی بگیره؛ اینم ایراد داره؟
بله شامل این مورد هم می شود.
3.اگه این رقص کردن فقط برای خنده و نشاط باشه(و مردی هم حضور نداشته باشه) چی!؟
اگر شرایط بیان شده در متن استفتاء فراهم شود حتی اگر برای خنده و نشاط هم باشد ، همان حکم را دارد.
در پناه حضرت حق باشید
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سلام علیکم
فتوای مرجع تقلید هر شخصی همان دینی است که خداوند اطاعت و اجرای آن را از او خواسته است بنابر این مخالفت با دستور مرجع تقلید حتی در برخی موارد و مسائل به معنای عدم تبعیت از نظر مرجع بوده و ممکن است منجر به ارتکاب حرام و گناه شود.مثلا اطاعت نکردن از نظر مرجع در چند موردی که بیان کردید به انجام حرامی چون بازی پاسور یا رقص می انجامد.
استاد اگر شخص در مطالب مختلف از مراجع مختلف تبعیت کرد چه؟ باز هم با این استدلال شما (خط اول) کارش صحیح است؟
استاد اگر شخص در مطالب مختلف از مراجع مختلف تبعیت کرد چه؟ باز هم با این استدلال شما (خط اول) کارش صحیح است؟
با تشکر از پرسش شما
اگر شرایط تقلید از چند نفر به درستی رعایت شود ، همان استدلال صادق خواهد بود.
در پناه حضرت حق باشید
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
اگر شرایط تقلید از چند نفر به درستی رعایت شود ، همان استدلال صادق خواهد بود.
استاد میشه بفرمایید چه شرایطی دارد؟
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
استاد میشه بفرمایید چه شرایطی دارد؟
با تشکر از سؤال مجدد شما
اگر کسی از طرق صحیح به اعلمیت فقیهی در یک یا چند باب فقهی پی ببرد (که البته نادر و مشکل است)،احتیاطا باید ایشان را به عنوان مرجع تقلید در همان باب ها انتخاب کند گرچه در باب های دیگر مقلد مرجع اعلم دیگری باشد در این صورت عملا تقلید از چند نفر شکل می گیرد.
همیشه سلامت و موفق باشید
ولی سوال دوم و سوم چی؟
قبول نداشتن بخشی از دین، به معنای قبول نداشتن تمام دین است.
در قرآن، یهودیانی که به قسمتی از دین ایمان می آورند و به قسمتی از آن کفر می ورزند "کافر به دین" خطاب شده اند.
آیه ی هشتادوپنجم سوره ی بقره:
ثُمَّ أَنتُمْ هَـٰؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِّنكُم مِّن دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِم بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِن يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ ۚ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ ۚ فَمَا جَزَاءُ مَن يَفْعَلُ ذَٰلِكَ مِنكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ ۗ وَمَا اللَّـهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَاما این شما هستید که یکدیگر را میکشید و جمعی از خودتان را از سرزمینشان بیرون میکنید؛ و در این گناه و تجاوز، به یکدیگر کمک مینمایید؛ (و اینها همه نقض پیمانی است که با خدا بستهاید) در حالی که اگر بعضی از آنها به صورت اسیران نزد شما آیند، فدیه میدهید و آنان را آزاد میسازید! با اینکه بیرون ساختن آنان بر شما حرام بود. آیا به بعضی از دستورات کتاب آسمانی ایمان میآورید، و به بعضی کافر میشوید؟! برای کسی از شما که این عمل (تبعیض در میان احکام و قوانین الهی) را انجام دهد، جز رسوایی در این جهان، چیزی نخواهد بود، و روز رستاخیز به شدیدترین عذابها گرفتار میشوند. و خداوند از آنچه انجام میدهید غافل نیست.
یهودیان، کشتن انسان و بیرون کردن آنها از سرزمینشان را به راحتی انجام می دادند(که برخلاف حکم خداست) اما فدیه گرفتن در ازای آزاد کردن اسیران را (که این هم حکم خداست) قبول داشتند و انجام می دادند!
یعنی هرجای دین که با میل و هوس های آنان، سازگاری داشت می پذیرفتند و غیر آن را افراط می دانستند و قبول نداشتند!
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
اینطور چیزی نداریم.نظر مراجه استدلال خودشون تز اسلامه.ممکنه درست باشه ممکنه نباشه.پس در گوش ندادن به حرف اونها حرام نیست.
سلام علیکم و رحمةالله
اگر نظر مراجع تقلید که در امر دین، متخصص هستند، ""ممکن است"" اشتباه باشد
نظر شما که هیچ تخصصی در این زمینه ندارید، بیشتر احتمال اشتباه بودن دارد.
پس چاره ای نداریم جز این که در هر امری به کسی که نظرش کمترین احتمال اشتباه بودن را دارد مراجعه نماییم.
التماس دعا
سلام علیکم و رحمةاللهاگر نظر مراجع تقلید که در امر دین، متخصص هستند، ""ممکن است"" اشتباه باشد
نظر شما که هیچ تخصصی در این زمینه ندارید، بیشتر احتمال اشتباه بودن دارد.پس چاره ای نداریم جز این که در هر امری به کسی که نظرش کمترین احتمال اشتباه بودن را دارد مراجعه نماییم.
التماس دعا
حرف شما درسته.منظورم این بود که گوش ندادن به حرف مراجع حرام نیست.
حرف شما درسته.منظورم این بود که گوش ندادن به حرف مراجع حرام نیست.
نه خب اینطور که من از حرف پاسخگو متوجه شدم اگه به حرف مرجع گوش ندیم و از نظر مرجع کار خطایی رو انجام بدیم مرتکب گناه و کار حرامی شدیم؟!؟!
حرف شما درسته.منظورم این بود که گوش ندادن به حرف مراجع حرام نیست.
سلام و درود
خب مرجع من میگه نماز ظهر 4 رکعت هست و باید در وقتش خونده بشه من 3 رکعت می خونم یا میگه روزه واجبه و من خودم تشخیصم اینکه نیست .
اصلا من چرا باید از مرجع تقلید تبعیت کنم و چه نیاز به اون دارم وقتی گوش ندادن به حرفهاش حرام نیست .
سلام و درودخب مرجع من میگه نماز ظهر 4 رکعت هست و باید در وقتش خونده بشه من 3 رکعت می خونم یا میگه روزه واجبه و من خودم تشخیصم اینکه نیست .
اصلا من چرا باید از مرجع تقلید تبعیت کنم و چه نیاز به اون دارم وقتی گوش ندادن به حرفهاش حرام نیست .
منظورم این نبود.شما که نماز 4 رکعتی رو 2 رکعت میخونی ربطی به مرجع نداره شرع رو زیر پا میزاری.من میگم اگر مرجع مثلا گفته ازدواج موقت اذن پدر میخاد.اگر من صیغه بکنم و در واقعیت گناه نباشه به خاطر اینکه حرف مرجع رو انجام ندادم گناهی نکردم.
نه خب اینطور که من از حرف پاسخگو متوجه شدم اگه به حرف مرجع گوش ندیم و از نظر مرجع کار خطایی رو انجام بدیم مرتکب گناه و کار حرامی شدیم؟!؟!
اگر اون کار در واقع حرام باشه بله گناهه اما اگه حرام نباشه و مرجع به اشتباه فتوا داده باشه خیر حرام نیست.
اگر اون کار در واقع حرام باشه بله گناهه اما اگه حرام نباشه و مرجع به اشتباه فتوا داده باشه خیر حرام نیست.
اونوقت ما که نمی تونیم بگیم مرجع اشتباه گفته؟!