مقایسه داستان حضرت یوسف در تورات و قرآن
تبهای اولیه
مقایسه داستان حضرت یوسف در تورات و قرآن
[=&]1-به روایت تورات و قرآن یوسف در خواب می بیند که ماه و ستارگان او را سجده می کنند. در روایت تورات یوسف علاوه بر آن خواب می بیند که بافه های برادرانش در مزرعه به بافه ی او سجده می نمایند.[/]
[=&] 2-به گفته ی تورات یعقوب یوسف را نزد برادرانش می فرستد ولی در قرآن برادران به اصرار از پدر می خواهند که یوسف را با آنان راهی کند.[/]
[=&] 3-در روایت تورات یوسف هفده ساله است اما در روایت قرآن با توجه به اینکه برادرانش از پدر می خواهند که او را با ایشان می فرستد تا بگردد و بازی کند به نظر می رسد سنش بسیار کمتر از این باشد.[/]
[=&] 4-به روایت تورت یعقوب وقتی پیراهن خونی یوسف را دید گفت (( وی را جانوری دریده)) اما در قرآن برادران چنین می گویند و یعقوب دریده شدن فرزند را انکار می کند و آن را از تتسویلات نفسانی فرزندانش می داند.[/]
[=&] 5-در تورات یعقوب مرگ فرزندش را می پذیرد و از یافتنش نا امید می شود و می گوید : (( سوگوار به گور می روم)) اما در قرآن امیدوار به یافتن فرزند است.[/]
[=&] 6-در تورات یکی از سرداران فرعون یوسف را به خانه می برد اما در قرآن عزیز مصر. [/] [=&] 7-به روایت تورات وقتی یوسف از چنگ زلیخا می گریزد لباسش را نزد او جا می گذارد اما به روایت قرآن زلیخا جامه ی او را از پشت می درد.[/]
[=&] 8-در تورات یوسف در نظر عزیز ( سردار افواج خاصه) مجرم تلقی می شود در حالی که بیان قرآن خلاف آن است.[/]
[=&] 9-در تورات خبری از گواهی دادن یکی از کسان زلیخا نیست.[/]
[=&] 10-در تورات یوسف تا فرعون احضارش می کند به حضور او می رود اما به روایت قرآن او ابتدا پاکدامنی اش را اثبات می کند.[/]
[=&] 11-در تورات یوسف خواب فرعون را در حضور او تعبیر می کند اما در قرآن خواب را برای فرستاده ی او در زندان تعبیر می نماید.[/]
[=&] 12-در تورات یوسف برادرانش را در همان دیدار نخست بی جهت به جاسوسی متهم می کند و به زندانشان می افکند و بعد یکی را گروگان نکه می دارد و می گوید برای اثبات بی گناهی خود برادر دیگر خودتان را بیاورید ولی به روایت قرآن به آنها احترام می گذارد و می گوید اگر دفعه ی دیگر برادرتان را نیاورید از غله خبری نیست.[/]
[=&] 13-در تورات برادران از اینکه دیدند سرمایه یشان به آنها برگردانده شده ترسیدند در حالی که به روایت قرآن دلگرم شدند و آن را دلیلی بر حسن رفتار یوسف شمردند و در رفتن به مصر مُصر شدند. سخن یعقوب با فرزندانش و نیز سخن آنها متفاوت است با آنچه در قرآن آمده است.[/]
[=&] 14-به روایت تورات برادران می گویند (( جام در بار هر که از ما که یافته شود او بمیرد و همه ی ما غلامش باشیم.)) اما در قرآن فقط می گویند: (( هر که جام در بارش پیدا شد غلام باشد)). در تورات خبری از متهم کردن یوسف به دزدی نیست.[/]
[=&] 15-در تورات یوسف در همان وقتی که برادرش را به جرم دزدی متهم می کند خود را به ایشان می شناساند ولی به روایت قرآن در دیدار بعد خود را معرفی می کند. در تورات یوسف خودش را به برادرانش می شناساند ولی در قرآن آنها با توجه به قرائن او را می شناسند.[/]
[=&] 16-در تورات یعقب سخن فرزندانش مبنی بر زنده بودن یوسف را باور نمی کند در حالی که به گفته ی قرآن یعقوب هیچگاه فرزندش را مرده نمی پنداشت.[/]
[=&] 17-در تورات نابینایی یعقوب به سبب پیری اش ذکر می شود که همچنان پس از ملاقات با یوسف ادامه می یابد در حالی که در قرآن علت نابینایی او گریستن در فراق یوسف ذکر شده است.[/]
[=&] 18-در تورات خبری از بردن پیراهن یوسف به کنعان و بازیافتن بینایی یعقوب نیست بلکه فقط می گوید که خدا به او فرمود به مصر می روی و یوسف بر چشمانت دست می گذارد و بعد در جای دیگر می گوید که چشمان یعقوب در وقت مرگ چنان تار بود که نمی دید.[/] با استفاده از کتاب داستان پیامبران نوشته ی محمد حمید یزدان پرست لاریجانی
برچسب: