منظور از "أنّ مثل عيسي عند الله کمثل آدم" چيست؟
تبهای اولیه
منظور از "أنّ مثل عيسي عند الله کمثل آدم" چيست؟
تفسیر اطيب البيان
(59)(ان مثل عيسي عند الله كمثل ادم ):(همانا مثل عيسي در نزد خدا مانندمثل آدم است )يعني كيفيت ولادت عيسي (ع ) بيش از اين دلالت ندارد كه وي بشري است نظير آدم ابوالبشر كه خلقتش غير معمولي و خارج از طبيعت مادي بود،پس جايز نيست در باره وي سخني زايد برآنچه در باره آدم گفته مي شودبيان گردد،(خلقه من تراب ثم قال له كن فيكون ):(خدا او را از خاك آفريد وسپس فرمان داد(باش )و او موجود شد )، چون آدم بشري بود كه خداوند او را ازخاك آفريد، بدون پدر و مادر و تنها با كلمه (كن ) وجودي موجوديت يافت ،پس قول خداوند عين فعل و ايجاد است .
سلام. یکی از دلایل مسیحیان برای خدا بودن حضرت مسیح[1] تولد شگفت انگیز آن حضرت است. این پاسخ قرآن مشهورترین پاسخ به این به اصطلاح دلیل است. در واقع اگر قرار باشد بخاطر اینکه در تولد مسیح(ع) هیچ مردی نقش نداشته است، او را خدا حساب کنند، باید بپذیرند که آدم(ع) هم خداست(!!) زیرا طبق کتاب مقدس خودشان آدم نه پدری داشت و نه مادری.
سایر دلایل مسیحیان بر خدا بودن حضرت مسیح نیز پاسخ داده شده است.
1.فرزند خدا بودن را مخصوص آن حضرت نمیدانند بلکه آنرا به تمام مؤمنین نسبت میدهند چنانکه کتاب مقدس داود را نیز فرزند خدا میخواند. آنچه در مورد حضرت مسیح(ع) منحصر به فرد است، خدا خوانده شدن اوست.
پرسش:
منظور از "أنّ مثل عيسي عند الله کمثل آدم" چيست؟
پاسخ:
پس از سركوب شدن بسيارى از مشركان،و گسترش نسبى اسلام،نصاراى نجران ، هياتى را براى مباحثه به مدينه فرستادند كه«وفد نجران»نامدارند.آنان به مسجد مدينه آمدند و نخست عبادت خود را انجام دادند و سپس با پيامبر به بحث پرداختند:
-شما فرزند كه هستيد؟
-عبد الله.
-موسى پسر كه بود؟
-عمران.
-عيسى پسر كيست؟
بنا به روايت (1) ،پيامبر مكث فرمودند و آيهى مذكور در فوق نازل شد:«ان مثل عيسى عند الله كمثل آدم...»يهوديان مىگفتند العياذ بالله عيسى بطور نامشروع بدنيا آمده است و پيامبر،دامان مريم را از آن تهمتيهود پاك فرمود و پذيرفت كه عيسى پدر انسانى نداشته است.
مسيحيان مىگفتند حال كه عيسى پدر انسانى ندارد،پس پدرش خداست.آيه در مقام پاسخ به اين شبهه نازل شد:آيا شما معتقد نيستيد كه آدم پدر ندارد؟عيسى هم مثل اوست، همانطور كه او پدر نداشت و شما قبول داريد،اين نيز پدرى ندارد و به امر خدا موجود شده است.
اين استدلال به درستى نشان مىدهد كه اگر فرض كنيم حضرت آدم از نسل ميانگينى بين خاك و خود،به وجود آمده،مثلا از انسانهايى كه عقل نداشتهاند،اين استدلال نمىتواند استدلال تامى باشد زيرا نصاراى نجران مىتوانستند بگويند حضرت آدم از نطفهى حيوانى به وجود آمده است.
منابع:
1. تفسير نور الثقلين ج 1 ص 347 حديث 157.
2. معارف قرآن (3-1)، ص 341،آية الله مصباح يزدى.